3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:31

haha idd... en dan ook nog opgeleidt op een manier waar ik niet vrolijk van wordt... maar goed dat is weer een andere discussie

vindt jou paard idd goed lopen vossie zo!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:33

Roos_s schreef:
haha idd... en dan ook nog opgeleidt op een manier waar ik niet vrolijk van wordt... maar goed dat is weer een andere discussie

vindt jou paard idd goed lopen vossie zo!!

Bij dit soort uitspraken vraag ik me altijd af: "Wat is je referentiekader?"

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:41

Referentiekader... ik denk eerder; WEET je hoe het gebeurt dan? Heb je het gezien??

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:42

ik heb haar meerdere malen zien trainen en ook wedstrijden zien rijden waarvan ik niet vrolijk werd.... maar dat is een andere discussie zoals ik al zei Clown

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:43

KiWiKo schreef:
ik rij ook elk paard gelijk vanaf het begin technisch correct....... dus nageeflijk............

waarom moet je een paard in het begin uit elkaar laten lopen, op de voorhand en technisch niet voor elkaar???? dat is alleen maar slecht voor zo een dier

Mee eens, beter zo dan in drie stukken en daarna extra sleutelwerk om de boel weer bij elkaar te rijden. Wat niet wil zeggen dat je het paard niet op eigen benen moet laten lopen natuurlijk!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:45

en sorry iedereen die even afstapt van het idee dat het anky is en kijkt naar hoe een paard behoort te lopen ziet het ook...

Bv painted black heb ik meerdere malen met enorme spanning zien lopen - gevolg open gesperde mond, tactfouten, en ongelofelijk veel spanning....

daarnaast vond ik haar ook teveel fouten maken op de OS met salinero. ongelofelijk veel spanning en tactfouten.. daarom heb ik met afkeer gekeken hoe zei en isabelle werth toch die punten gescoorden... belachelijk!
en iedereen weet toch hoet gebeurt, anders ben je wel behoorlijk naief

maar goed andere discussie...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:21

vind ik er niets mee te maken hebben hoor, anky heeft het toch maar even gedaan. doen wij haar niet na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:25

_Lott voor de Ankyfans met een 3-jarige heeft het er wel degelijk mee te maken hoor Lachen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:29

ik ben geen anky fan, ben van niemand fan

maar heb wel respect voor haar!

ik vind dat teveel mensen 'zagen' . teveel doen met de teugels. bij mij is het gewoon hand vast, of ontspannen. niks ertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:33

Het is misschien wel een beetje aan het succes van Anky te danken dat het tegenwoordig geaccepteerd is om je paard achter het bit te rijden en die neiging tot het te diep rijden was ook het onderwerp van dit topic Lachen.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:44

lalunamyo schreef:
ach ja , kijk hier heb je het al

Ik denk dus ook dat de TS zoals ze het topic heeft genoemd ook bedoelt dat er door onervaren ruiters een jong paard met kracht een knik in de hals gereden word en dat is dus heel wat anders dan nageeflijkheid.

daar zit al het verschil, met kracht in een knik rijden, of gewoon rustig zonder kracht rond rijden Knipoog ik vind een driejarige die gewoon normaal rustig aan de teugel loopt geen probleem. bedoel, een achtjarige die met geweld rond gereden word vind ik net zo erg als een driejarige:p

Ik ben ook geen echt ervaren ruiter Knipoog Nooit wedstrijden gereden, ook niet de moeilijkste paarden etc. Mijn paard is het eerste jonge paard dat ik rijd; Ik dwing haar echt niet naar beneden Knipoog Ze loopt momenteel meer omhoog voor zichzelf maar wel actief en op vier benen. Ze bied me vanzelf naar +/- 20 minuten nagevelijkheid aan. En ja, grootste gedeelte van de tijd achter de loodlijn, maar het is een begin dat ze zelf aanbied.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:32

Lovely schreef:
Het is misschien wel een beetje aan het succes van Anky te danken dat het tegenwoordig geaccepteerd is om je paard achter het bit te rijden en die neiging tot het te diep rijden was ook het onderwerp van dit topic Lachen.

pff, wat een onzin

en volgens mij hebben we het niet over anky. maar over een 3 jarige die aan de teugel loopt

graag ontopic blijven

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:46

eigenlijk...

ben ik het volkomen met je eens !!
echt hoor nota bene 3 jarigen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:48

_Lott, het gaat niet om een 3 jarige aan de teugel, maar om driejarigen die coute que coute in de krul getrokken worden Lachen. Achter de loodlijn is enorm hip tegenwoordig Ja.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:50

_Lott schreef:
ik ben geen anky fan, ben van niemand fan

maar heb wel respect voor haar!

ik vind dat teveel mensen 'zagen' . teveel doen met de teugels. bij mij is het gewoon hand vast, of ontspannen. niks ertussen.

Helemaal mee eens, hand vast of ontspannen, dat is correct.
Zo doe ik het ook, mensen die prutsen soms zo met de teugels ook bij jonge paarden.
Wees dan liever mmeteen correct Ja.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:51

Teneerste vind ik dat als je begint met rijden niet aan de krul moet, maar ontspanning moet gaan zoeken.
Lekker laag en diep proberen te rijden, en later pas wat meer oppakken.
Op drie vind ik dat een paard nog lekker paard moet kunnen zijn, lang op de weide, en nog niet fanatiek gereden moet worden, laat staan in de krul Nagelbijten / Gniffelen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:52

helemaal mee eens lovely!!! idd die manier van anky lijkt nu volkomen geaccepteert zonder dat mensen er soms bij nadenken..(en dan ook nog juryleden) mede door haar worden nu veel paarden in de krul getrokken en dus ook 3 jarigen....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:54

Gipsylover schreef:
Teneerste vind ik dat als je begint met rijden niet aan de krul moet, maar ontspanning moet gaan zoeken.
Lekker laag en diep proberen te rijden, en later pas wat meer oppakken.
Op drie vind ik dat een paard nog lekker paard moet kunnen zijn, lang op de weide, en nog niet fanatiek gereden moet worden, laat staan in de krul Nagelbijten / Gniffelen

ben het wel met je eens, maar ontspanning hoort geloof ik thuis op ieder niveau waarop je je paard traint (dit zeg je trouwens niet letterlijk, maar voel je niet aangevallen ) een paard hoort ongedwongen de bewegingen uitvoeren...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:56

Absoluut maar door het correct rijden, en lekker naar die ontspanning gaan zoeken dus bij een driejarige denk ik daaraan met lekker laag en los rijden, en ook gewoon op de positie waar de 3jarige fijn op loopt. Ja.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:56

Nee, idd. we hebben het niet over Anky. Overigens is de leeftijd waarop met LDR wordt begonnen op 5-6 jaar gesteld door Sjef Jansen, het volgende uit een FEI rapport van hem:
Citaat:
Horses were always given plenty of time to develop and no serious high-level training was introduced before a horse was 5–6 years old. LDR was introduced slowly over a period of time. Mr. Janssen said he considered the benefits of LDR as good physical and mental connection with the horse ensuring full fitness and mental adaptation. The disadvantages could be the copying of the techniques by unskilled trainers and riders who were unfamiliar with the practices involved.
Mr. Janssen concluded that there was confusion in the dressage world between LDR training, involving short periods of extreme flexion alternated with extension of the neck, and what had become known as “Rollkur”, which was flexion maintained over a relatively long period of time. LDR was a useful tool in skilled hands but was not to be seen as a role model for all.

Daarnaast wordt er hier af en toe geroepen dat het peerd eerst een tijd omhoog loopt om daarna zichzelf aan te bieden en achter de loodlijn te gaan lopen. Dit is wel iets waar men zich heel goed moet beseffen wat er gebeurd:
- de hoofd-nek positie naar boven is namelijk de positie waarin de rugspieren niet goed kunnen werken en daarom ook niet kunnen ontspannen, verder heeft het negatief effect op het bewegingsapparaat;
- wanneer het paard vervolgens achter de "loodlijn kruipt", heeft dat niets te maken met ontspannen, het paard spant door de onderhals spieren aan te spannen de rugspieren aan, door in deze positie nog verder te rijden hou je jezelf dus ontzettend voor de gek dat het paard nageeflijk en over de rug loopt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:01

Lovely schreef:
_Lott, het gaat niet om een 3 jarige aan de teugel, maar om driejarigen die coute que coute in de krul getrokken worden Lachen. Achter de loodlijn is enorm hip tegenwoordig Ja.

achter de loodlijn komt vaak omdat ze niet in evenwicht zijn

mijn 3 jarige trekt er nu ook regelmatig achter hoor. en dan weer neusje eruit.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:01

idd, mee eens... ik kan dat alleen nooit zo goed onderbouwen... bedoel dan henk

en dat in een jong paard weleens achter de loodlijn kruipt, oke dat kan natuurlijk, maar als je dit oplost door de neus eruit te rijden is toch wat anders dan in de krul rijden..
Laatst bijgewerkt door Roos_s op 06-01-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:02

...en beter een beetje kruiperig achter de loodlijn dan met de neus in de wolken lopen, dat neusje rij je er zo wel weer uit...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:04

suleilitha schreef:
...en beter een beetje kruiperig achter de loodlijn dan met de neus in de wolken lopen, dat neusje rij je er zo wel weer uit...

uuhm vind je? ik heb echt 10x liever een paard dat eruit loopt dan een die er achter kruipt... zo makkelijk is dat echt niet altijd op te lossen hoor.. mijn merrie doet het ook, maar is erg lastig dit eruit te krijgen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:05

ik heb ook liever erachter dat is voor mij makkelijker op te lossen Lachen Lachen

maargoed ik ben echt een benenruiter