ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:49

Kiwiko, ik ben even niet op eigen ervaring of kennis afgegaan, maar op het geplaatste bericht van de hengsten.
Mijn merrie (voor mijn gevoel te vroeg te zwaar belast) is 20 jaar geworden, dat vind niemand echt oud, ligt dat aan die mensen of is dit ook niet echt oud en zijn deze hengsten dus eigenlijk ook niet echt oud geworden.

Kanttekening bij de leeftijd van dekhengsten vind ik ook nog dat deze zonder uitzondering, in zeer kundige handen vertoeven en met beleid gehouden en gereden worden, dus dat kan ook nog de schade opheffen, deels althans.

Veel mensen in mijn omgeving (pensionstallen) hebben een paard voor de lol als ze tijd en zin hebben. Dat betekend een week niet rijden en op zondag 5 uur door het diepe zand in de heide. Dit zijn mensen die door vaste regels, hun paard niet beter gaan rijden, maar op zijn minst laten blootstellen aan deze idioterie. Deze mensen durven namelijk ook gerust te beweren dat hun paard gespaard wordt, immers hij werkt niet dagelijks.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:52

dat bedoel ik Sonjim ......... De schade die het rijden aan een paard toebrengt ongeacht de leeftijd valt of staat met de manier van houden en rijden............. WAT WELK onderzoek ook zegt in theorie Lachen

20 is niet oud, maar wel een mooie leeftijd.............. we kunnen niet allemaal hoogbejaard worden Lachen

bij 25 denk ik "zozo, die heeft het uitgehouden, en bij 30 kan ik denken......... tandjes! ........

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:54

Bij 30 tandjes, die is leuk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:07

KiWiKo schreef:
20 is niet oud, maar wel een mooie leeftijd.............. we kunnen niet allemaal hoogbejaard worden Lachen

bij 25 denk ik "zozo, die heeft het uitgehouden, en bij 30 kan ik denken......... tandjes! ........

Dus als een mens met 60 doodgaat vind je dat ook een mooie leeftijd? Want daar vergelijkt het ongeveer mee. Mijn merrie heeft dus in jouw ogen een mooie leeftijd om dood te gaan, nou daar is zij het dus echt niet mee eens, ze heeft vandaag maar weer eens een jochie van 11 eruit gelopen, hij had de pap redelijk op, zij liep nog lekker te dansen om nog eens een lekker drafje (ca. 30 km/u) of galopje te doen.
Wat mij betreft is 25 toch wel het minimum dat ik van haar verwacht (in het werk, dus!), maar ik zal niet opkijken als ze naar de 30 gaat.
Een hoogbejaard paard is voor mij 30+, dat verwacht ik ook niet van alle paarden, maar 25 zou in principe goed moeten kunnen voor het gemiddelde paard, rekening houdend met wat uitzonderingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:13

individualisme is echt altijd zo een dooddoener in discussies Knipoog

ik vind niet dat je een 20 jarig paard met een 60 jarig mens moet gaan vergelijken Lachen

en ik vind 20 voor een sportpaard (en dan heb ik het over sportpaarden, niet je htk hobbiedier waar je zo af en toe eens mee start voor de lol (alhoewel ik het voor de meeste van die hobbiedieren al een prestatie vind als ze het volgend jaar nog doen en niet kapot zijn) ) een hele mooie leeftijd.

Het is dus het verschil in belevingswereld Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:41

Je moet sowieso geen paarden met mensen vergelijken. Lachen

Mijn 20-jarige is ook topfit op d'r gebit na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:03

op google kan je ook vinden dat er wetenschappelijk bewijs is dat er ruimtemannetjes zijn Knipoog

als je het niet erg vind dan haal ik mijn informatie bij voor mij belangrijke mensen waaronder ik versta dierenartsen, instructeurs, opleiders ed Lachen en dan hoef ik het daar nog niet altijd mee eens te zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:24

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:29

Ik ben het daar in iedergeval helemaal mee eens Lachen leren en lezen is nooit slecht Lachen uit elk stuk (wetenschappelijk onderbouwd of niet) kan je een heel stuk leren............ Lachen al is het maar hoe je het niet wil Lachen

maar het leren is nooit klaar met die paarden.......... zucht:)

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:45

Zo, de discussie is behoorlijk losgebarsten Lachen op het moment heb ik geen tijd om alle antwoorden te lezen en te beantwoorden, maar ik ben zo snel nog geen wetenschappelijk onderbouwde verwerping van mijn artikel tegengekomen.

HC: bedankt voor de invulling aan dit topic Lachen je weet er veel meer van dan ik weet en je geeft zeker een waardevolle toevoeging aan dit topic Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:48

Airiin schreef:
Zo, de discussie is behoorlijk losgebarsten Lachen op het moment heb ik geen tijd om alle antwoorden te lezen en te beantwoorden, maar ik ben zo snel nog geen wetenschappelijk onderbouwde verwerping van mijn artikel tegengekomen.

ga je ook niet tegenkomen........... want dat is namelijk niet "IN" Haha! Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:59

Cassole schreef:
Via google bij deze site terecht gekomen waarin een aantal interessante feiten/weetjes aan de orde komen incl. een advies het paard te rijden nadat het 4 geworden is. http://www1.agric.gov.ab.ca/$department ... ll/hrs3835

Hm ben er niet zo blij mee dat er staat dat een wat overbouwd paard niet geschikt is om op te rijden, maar wel om te racen. Ik zie het niet niet gebeuren met al die overbouwde tinkers, highland pony´s en fjorden..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:16

KiWiKo schreef:
Airiin schreef:

Grappenmaker ben je......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:17

en toch is het zo Lachen misschien als jij straks 40 bent dat je me dan begrijpt Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:19

KiWiKo schreef:
en toch is het zo Lachen misschien als jij straks 40 bent dat je me dan begrijpt Lachen

Duurt niet al te lang meer....
Toch hoop ik tegen die tijd een ietsiepietsie minder cynisch te zijn t.o.v. andere zienswijzen dan de mijne....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:20

ik ben niet cynisch, ik ben kritisch Lachen dat is een heel verschil Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:25

Kan dan ook tegen de kritiek die er is op het te vroeg te sterk belasten van een paard. Je hoeft niet op andere mensen neer te kijken omdat ze niet zo ´oud´ zijn als jij. Zo. En je hoeft je ook niet aangevallen te voelen. Maar die kort door de bocht, ik ben 40 dus ik weet het, beredenering irriteerd me zo dat ik dit toch even moet posten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:27

KiWiKo schreef:
ik ben niet cynisch, ik ben kritisch Lachen dat is een heel verschil Lachen

Je werpt al heel snel iets terzijde, doet het af als een 'nieuwerwetse' ontwikkeling van een paar NH hippies met geitewollen paardrijbroeken. En ik denk dat sommige zaken wel iets meer aandacht en credit verdienen.
Zoals ook deze, reeds langer bekende, informatie.

Je hoeft je manier van doen niet van vandaag op morgen om te gooien; maar roepen dat dit artikel en andere ondersteunende informatie niet kloppend zou zijn op basis van jouw 40 jaar ervaring zou een beetje eh.... hautain kunnen klinken Kliwipo'tje Knipoog Haha!

Verder ben je een tijger natuurlijk...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:36

KiWiKo schreef:

Ik ben 45 en snap je ook niet. Loop bijna 40 daarvan al tussen paarden, leerde als kind dat je pony's best al met 2 kon berijden maar ben daar later toch echt van teruggekomen. Voortschrijdend inzicht noemen ze dat wel eens.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:05

KiWiKo schreef:
Airiin schreef:

Dan gaat deze discussie snel ten onder aan oeverloos gezever over dingen die mensen 'vinden' omdat ze 'dat gehoord hebben' of 'dat zo aanvoelen' of 'dat al 42389759238759369347958632 jaar zo doen', persoonlijke aanvallen en het bespreken van uitzonderingsgevallen.

Zelf loop ik 10 jaar rond tussen de paarden, heb nog nooit zelf een jong paard beleerd en ga me daar ook niet mee bezig houden tot ik zelf voldoende kennis heb. En ik ben ook van plan om (inclusief geitenwollen paardrijbroek) mij te verdiepen in nieuwe inzichten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:17

Offtopic
Waar zijn die geitenwollen paardrijbroeken te krijgen? Lijkt me heerlijk warm in de winter Haha!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:24

laura1986 schreef:
Offtopic
Waar zijn die geitenwollen paardrijbroeken te krijgen? Lijkt me heerlijk warm in de winter Haha!

Lijkt mij ook heerlijk, afgezien van mijn wol-allergie *zucht* misschien zijn er wel fleece-rijbroeken? Of is dat niet Natural genoeg? Nagelbijten / Gniffelen

xxkimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:27

Ik heb mijn Fjordenmerrie van Balony nu al vanaf haar geboorte...
Vanaf het begin ben ik gelijk haar alle dingen gaan leren, want ze is gewoon zoals de meesten voorwaarts en koppig...
Het enige wat daartegen helpt bij mij is gewoon blijven aanpakken als is het bit nodig!
Ze loopt gewoon over me heen en het kan haar geen moer schelen!
Ze is nu een groote twenter die zo koppig is als ik weet niet wat en amper te houden...
Ik gooi het bit er gewoon in en longeren maar totdat ze normaal loopt...
Ze heeft de laatste tijd veel meegemaakt dus ik wou wat rustiger aan doen...
De eerste dag dat ze bij de kliniek weg kwam deed ik even lief tegen haar even aandacht rustig lopen aan halster en ze loopt me het hek uit weer plat!
Ik wil wel wachten tot haar 6de om te rijden maar als ik dat doe verpest ik haar!
Want ze lusiert nergens naar, ze kan niet voor de kar dus ik kan dat sturen ook niet leren...
Ze kan niet springen en mag zelfs geen balken voor een tijdje...
En anders leren sturen wil gewoon niet en ik heb ervaring met Balony merrie's...
Wat ik hier anders mee moet weet ik niet...

Misschien weten jullie iets, maar willen jullei dan even een berichtje sturen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:27

Airiin schreef:
laura1986 schreef:
Offtopic

Lijkt mij ook heerlijk, afgezien van mijn wol-allergie *zucht* misschien zijn er wel fleece-rijbroeken? Of is dat niet Natural genoeg? Nagelbijten / Gniffelen

Neenee, dat is pure kunststof, dat kan echt niet. Je moet dan voor de onbespoten biologisch dynamisch geteelde katoen gaan als echte "natural", oja, ongebleekt natuurlijk, geen kekke ruitmotiefjes erin Duivel