Misschien anderen wel hoor, ik kan er niks mee. Echt niet.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paardentango schreef:Citaat:Het filmpje toont aan dat het wel eens gebeurt. Ik geef er geen enkel waarde-oordeel aan. Het is alleen aangetoond ook via wetenschappelijk onderzoek dat het wel eens gebeurt.
Dit schreef je eerder, en daar reageerde ik op.
Het filmpje vind ik niet relevant omdat er nogal wat insinuaties worden gemaakt, ik ken het filmpje uit eerdere presentaties en hoe meer ik het bekijk en er over na heb gedacht, hoe plausibeler de verklaringen die er aan worden gegeven vind.
Ze zijn niet gebaseerd op het totaalplaatje, maar op een stukje. Op de actie die in beeld wordt gebracht, mensen willen vermaakt worden klaarblijkelijk.
Ander punt is dat hengst-pasgeborene m.i. niet in verhouding staat tot de volwasssen paarden onderling, waarvan gedacht wordt dat die hengsten met elkaar dodelijk in gevecht gaan. Ze komen er zker niet altijd zonder kleerscheuren vanaf, maar tot-de-dood-er-op-volgt is echt te vergezocht. Gillen en piepen is paardengedrag. Een paard kan een trap beter verdragen dan wij, die moet je in verhouding zien. Leuk om te zien, nee, dat vind ik ook niet.
In het filmpje zie ik hele andere dingen dan die men tot op heden vertelt. Veel meer, dan wat een geknipt filmpje toont. Ik wil die uren daarvor wel zien, wat gebeurt er, wat doen de paarden in die tijd. De merrie verlaat het veulen na twee uur? Hoe komt dat, en wat werd er gezien aan gedrag? Waar was die andere groep al die tijd. Waar was de hengst zo agressief van, wat was de aanleiding van zijn abnormale gedrag en uiting van frustratie? Allemaal factoren die er toe doen, en die simpel zijn weggelaten.
Bij de Przewalski's is dergelijk gedrag ook gezien, en voor zover mogelijk bleken de verklaringen mogelijk te liggen in hele andere dingen dan die aanvankelijk werden gezien. Op basis van hun afkomst, en het nog niet in staat zijn van het leiden van een eigen harem. Veel hengsten weten echt niet eens dat een nakomeling niet van hun is. Het is blijkbaar niet belangrijk. Paarden gaan ook niet altijd, of vaak 'vreemd', dat het gebeurt is i.d.d. aangetoond. Hoe grappig.![]()
Maarre, het is allemaal niet akelig bedoeld, ik wil alleen een kritische blik presenteren. 'Anders dan anders'.
Waarom niet ?
Sorry als ik je gekwetst heb, dat was echt niet de bedoeling.
Waratje schreef:Paardentango schreef:He, EstherHegt, lees nou goed wat er staat, ik zeg nergens dat jij iets insinueert, de mevrouw op het filmpje vertelt iets, en er zijn vele theorienen over dit filmpje. Die 'iets' insinueren.
Waarom is het voor jou zo moeilijk om toe te geven dat je ongelijk hebt? Jij zegt "paarden doden elkaar niet (met opzet)", iemand plaatst een filmpje waar duidelijk een paard bewust een ander paard doodt en dan telt dat niet?Omdat iemand anders er iets bij zegt? Zet dan gewoon het geluid van het filmpje uit, dan zie je dat een paard een veulen doodt, punt uit. Wat de reden is, telt in dit kader niet, het filmpje toont aan dat je ongelijk had met je uitspraak. Geef dat dan gewoon toe en ga niet lopen draaien. Dit maakt namelijk een goede discussie onmogelijk.
Paardentango schreef:'Een zwaluw maakt geen zomer', oftewel niet iedere donkergekleurde medemens is een misdadiger en niet ieder incident is kenmerkend voor een hele grote groep. Kom nou toch.
Als je op feitjes wil gaan zitten haak ik ook weer af, dat is geneuzel en niet relevant.
Tot op heden zeg ik andere dingen dan de dingen die bekend zijn c.q. zijn aangenomen als waarheid, ofwel de waarheid.
Het is een persoonlijke mening, niet helemaal uit de lucht gegrepen en ook niet op een paar uurtjes werk.
Ik help andere mensen, vooral paarden en alle andere dieren, en mezelf door minder star dingen te zien en ze ook van een andere kant te bekijken. Veel breder, in een grotere context.
Met alle begrip voor de agressie, nou nee, irritatie die dit opwekt hoor. Heb ik andersom ook last van van. Ik voel het dwingende van : "NOU, nou "
Alleen, om nou een discussie met alleen mij te voeren lijkt me niet zo relevant en leerzaam. Dat kan wel, maar niet hier.
Daar waar het gaat om gelijk ben ik bereid iedereen gelijk te geven, het maakt me niet uit, ik vind het hoogstens jammer dat er dan niet dezelfde bereidheid is als die ik heb. Verder willen kijken, en me te verdiepen in de denkwereld van paarden. Gelijk heeft iedereen, hoe je ook denkt. Als je maar zelf denkt en een eigen mening hebt.
Als je dat gaat doen raak je steeds meer verwonderd over mensen, maar vooral hun gedrag. Bazig, boosaardig, snel geirriteerd, konstant aan je plukken noem het maar op.
Nogmaals, ik sta voor mijn eigen visie en geef mijn persoonlijke mening. De meeste mensen geven een mening van een ander weer, en verschuilen zich gauw als je doorvraagt.
Kom maar weer op dan....
EstherHegt schreef:Lusitana schreef:Ik kom zomaar even binnenvallen, want wil even kwijt dat ik soms toch wel hevig teleurgesteld ben in wetenschappers. Er is nl ook ooit nog eens door wetenschappers beweerd dat paarden geen persoonlijkheid hebben, want ze doen allemaal hetzelfde...
Ik ben zeer geinteresseerd in de primaire bron, wie is/was die wetenschapper en in vanuit welke onderzoeksvraag is die conclusie getrokken en waar is het gepubliceerd? Is er kuddegedrag onderzocht? Ging het om wilde paarden of gehouden dieren? Zijn er omgevingsfactoren meegenomen etc.
.
Paardentango schreef:Je stelt wel hele aparte vragen ?
Vertel ik nu echt iets nieuws, want je doet alsof ik Russisch spreek ofzo vind ik ?
Citaat:Wil je feiten van mij horen, zelfs getallen, en zo ja waarom wil je dat?
Dat is een goede basis voor een discussie. Dus ja, dat wil ik graag. En dat wil ik zodat we 1. het allebei over hetzelfde hebben, en 2. er dus een binding met de realiteit is. Citaat:Iedereen die paarden houdt is toch paardenhouder, of vind je dat niet juist ?
Paardentango schreef:Ziezo, het is er uit, en lucht het op ?
maikeltje schreef:Paardentango schreef:Yep, ik krijg de kriebels als ik haar stem nog maar hoor.
Is een gevoel, en ik werk er aan.... zal wel moeten als ik weken naar haar zal moeten luisteren, uit mijn nieuwsgierigheid.......
(Ik was zelf niet zo denderend in exacte vakken, zij duidelijk wel)
Maar wil niemand afkraken hier, dat is niet correct.![]()
Ik heb die naam nu al verschillende keren voorbij zien komen. Wat ik me dan afvraag is hoe goed jij deze mevrouw kent? Hoe vaak heb je haar ontmoet en bezig gezien met de paarden? Of is je mening gebaseerd op één incidentele ontmoeting? Ik vraag je dit omdat ik me afvraag waaruit je je conclusies getrokken hebt. Ik ken haar verder niet hoor
maikeltje schreef:Paardentango schreef:Om niet beticht te worden van rassenhaat of andere conclusies noem ik heel voorzichtig dat bepaade bevolkingsroepen onder mensen ook bepaalde resistentie kunnen hebben voor een ziekte en andere niet.
Bilogisch elkaars gelijke, maar niet geheel gelijkwaardig.
Maar dit gaat vast te ver.
Als we heen zijn over de uitstekend verzamelende Ijslanders, dan kun je van bovenaf in iedere paardenencyclopedie zien dat er verschillende rassen zijn.
Steppepaard, toendrapaard, bospaard.....
Types dus, die in de evolutie zijn geevolueerd. Dat zou kunnen betekenen dat er afwijkende omgangsvormen zijn.
Dat zou kunen klopen als we kijken naar onze eigen paarden, ieder paard reageert ietsje anders op ons mensen.
Ook bij mensen zijn de emoties in basis hetzelfde. Als ik lach naar een imboorling dan lacht ie terug. Ookal spreek je elkaars taal niet en kom je uit verschillende omgevingen, in de basis is de communicatie gelijk. Denk aan lachen, huilen, uitingen van angst en de grimassen in het gezicht die daarbij horen.
maikeltje schreef:Paardentango schreef:Tip: Begin eens met een hondenenceclopedie en kijk maar dat bepaalde honden gefokt op, en ook uitblinken in bepaalde eigenschappen.
Jachthond, speurhond, diensthond, gezelschapshond, herdershond en ga zo maar door.
Misschien rijdt Anky nog wel eens een proef met een Mini, of een Ijslander maar ik denk dat die kans toch redelijk klein is.
Als voorbeeld de Ijslander die wat lastiger in verzamelen is, en de piaffe minder goed aankan. De appuyementen en pirouettes weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat men een ander 'ras' kiest. Neem daarbij de persoonlijkheidskenmereken en voila je zal zien, niet geheel geschikt voor Olympisch goud.
Als dit geen voorbeeld is en er geen ondersched in rassen wordt gemaakt, of gemaakt mag worden, dan weet ik het ook niet meer.
Biologisch zijn ze gelijk, maar niet elkaars gelijke.
Ik begrijp het punt dat je wil maken niet![]()
De één heeft meer aanleg voor de dressuur dan de ander. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze in kuddeverband met een leider te maken hebben. Daar gaat het toch om? Dus moet je zorgen, als mens zijnde, dat jij de leider van je paard bent. Of je nou een haflinger op stal hebt staan of een arabier, ze willen allebei graag duidelijkheid.
maikeltje schreef:Ook bij mensen zijn de emoties in basis hetzelfde. Als ik lach naar een omboorling dan lacht ie terug. Ookal spreek je elkaars taal niet en kom je uit verschillende omgevingen, in de basis is de communicatie gelijk. Denk aan lachen, huilen, uitingen van angst en de grimassen in het gezicht die daarbij horen.
maikeltje schreef:Ik begrijp het punt dat je wil maken niet![]()
De één heeft meer aanleg voor de dressuur dan de ander. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze in kuddeverband met een leider te maken hebben. Daar gaat het toch om? Dus moet je zorgen, als mens zijnde, dat jij de leider van je paard bent. Of je nou een haflinger op stal hebt staan of een arabier, ze willen allebei graag duidelijkheid.

maikeltje schreef:Paardentango schreef:Noot: Uh, en inderdaad posts die ik 'onzinning' vind en die duiden op het niet snappen van een context negeer ik, anderen zijn geheel vrij om er wel op te reageren. Als je alles zoekt in leider zijn, wees tevreden en blijft 'leider', hopelijk lijdt je paard er niet onder![]()
Ik was in de veronderstelling dat je dmv een discussie iets wilde leren. Maar krijg sterk de indruk dat alleen jouw waarheid als DE waarheid geldt in jouw ogen. In dat geval vraag ik me af waarom je dit topic opent?
Dagvulling gezien het aantal posts op een dag?
Paardentango schreef:Vragen welke vragen ? Stel je op die manier je vragen? Je stort een emmer met verwijten over me heen, en je toon klinkt alsof je het tegen je kleine broertje hebt !
Ben je nou mal zeg.
Zo gaan we niet met elkaar om.
Paardentango schreef:Niemand heeft iets vreemd, of verkeerd genoemd. Niemand behalve jijzelf.
Die reactie was niet alleen voor jou bestemd.
En nu basta, goed ?
![]()
(Hi, hi een omboorling)
Paardentango schreef:Shadow0: Je doet het nu toch wel voorkomen alsof er geen stromingen zijn die buiten houden als moeten bestempelen.
Citaat:Ik weet niet wat ik daar op zou moeten zeggen, echt niet ?
Ik wil in een discussie graag eerst duidelijk hebben dat ik begrijp waar de ander het precies over heeft, voor ik er wat over kan zeggen. En ik vind het ontzettend belangrijk dat er zorgvuldig geformuleerd wordt, dat er niet gezegd wordt 'de wetenschappers zeggen...' als het er maar om 1 gaat. En dat meningen ook als meningen gebracht worden, en feiten kunnen worden onderbouwd, redenaties kunnen worden uitgelegd.