Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:14

Nee, die is me niet erg helder nee.

Misschien anderen wel hoor, ik kan er niks mee. Echt niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:04

Paardentango schreef:
Citaat:
Het filmpje toont aan dat het wel eens gebeurt. Ik geef er geen enkel waarde-oordeel aan. Het is alleen aangetoond ook via wetenschappelijk onderzoek dat het wel eens gebeurt.

Dit schreef je eerder, en daar reageerde ik op.

Het filmpje vind ik niet relevant omdat er nogal wat insinuaties worden gemaakt, ik ken het filmpje uit eerdere presentaties en hoe meer ik het bekijk en er over na heb gedacht, hoe plausibeler de verklaringen die er aan worden gegeven vind.
Ze zijn niet gebaseerd op het totaalplaatje, maar op een stukje. Op de actie die in beeld wordt gebracht, mensen willen vermaakt worden klaarblijkelijk.

Ander punt is dat hengst-pasgeborene m.i. niet in verhouding staat tot de volwasssen paarden onderling, waarvan gedacht wordt dat die hengsten met elkaar dodelijk in gevecht gaan. Ze komen er zker niet altijd zonder kleerscheuren vanaf, maar tot-de-dood-er-op-volgt is echt te vergezocht. Gillen en piepen is paardengedrag. Een paard kan een trap beter verdragen dan wij, die moet je in verhouding zien. Leuk om te zien, nee, dat vind ik ook niet.

In het filmpje zie ik hele andere dingen dan die men tot op heden vertelt. Veel meer, dan wat een geknipt filmpje toont. Ik wil die uren daarvor wel zien, wat gebeurt er, wat doen de paarden in die tijd. De merrie verlaat het veulen na twee uur? Hoe komt dat, en wat werd er gezien aan gedrag? Waar was die andere groep al die tijd. Waar was de hengst zo agressief van, wat was de aanleiding van zijn abnormale gedrag en uiting van frustratie? Allemaal factoren die er toe doen, en die simpel zijn weggelaten.

Bij de Przewalski's is dergelijk gedrag ook gezien, en voor zover mogelijk bleken de verklaringen mogelijk te liggen in hele andere dingen dan die aanvankelijk werden gezien. Op basis van hun afkomst, en het nog niet in staat zijn van het leiden van een eigen harem. Veel hengsten weten echt niet eens dat een nakomeling niet van hun is. Het is blijkbaar niet belangrijk. Paarden gaan ook niet altijd, of vaak 'vreemd', dat het gebeurt is i.d.d. aangetoond. Hoe grappig. Knipoog

Maarre, het is allemaal niet akelig bedoeld, ik wil alleen een kritische blik presenteren. 'Anders dan anders'.

Waarom niet ?

Sorry als ik je gekwetst heb, dat was echt niet de bedoeling.
Ach gut

Weet je wat mij opvalt?
Dat alles wat niet in je straatje te pas komt afgekraakt en afgedaan wordt. Alleen lees ik nergens onderbouwde argumenten. En posts waar een vraag gesteld wordt die je niet kunt of wilt beantwoorden die worden simpelweg genegeerd en er wordt weer een nieuwe stelling/ vraag in de rondte geslingerd. Een stelling die je zelf niet kunt toelichten. Ik ben intussen wel heel nieuwsgierig geworden naar het soort werk dat je doet of de studie die je volgt. Want ik lees nergens uitspraken die onderbouwd zijn met argumenten....jammer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:06

Waratje schreef:
Paardentango schreef:
He, EstherHegt, lees nou goed wat er staat, ik zeg nergens dat jij iets insinueert, de mevrouw op het filmpje vertelt iets, en er zijn vele theorienen over dit filmpje. Die 'iets' insinueren.

Waarom is het voor jou zo moeilijk om toe te geven dat je ongelijk hebt? Jij zegt "paarden doden elkaar niet (met opzet)", iemand plaatst een filmpje waar duidelijk een paard bewust een ander paard doodt en dan telt dat niet? Verward Omdat iemand anders er iets bij zegt? Zet dan gewoon het geluid van het filmpje uit, dan zie je dat een paard een veulen doodt, punt uit. Wat de reden is, telt in dit kader niet, het filmpje toont aan dat je ongelijk had met je uitspraak. Geef dat dan gewoon toe en ga niet lopen draaien. Dit maakt namelijk een goede discussie onmogelijk.

Dat is hetzelfde als het punt van die "baas" of "leider". Daar wordt een geheel eigen interpretatie aan gegeven en er is blijkbaar geen ruimte in het hoofd om de betekenis, los van het woord zoals die in jouw brein opgeslagen zit, te zien.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:08

Paardentango schreef:
'Een zwaluw maakt geen zomer', oftewel niet iedere donkergekleurde medemens is een misdadiger en niet ieder incident is kenmerkend voor een hele grote groep. Kom nou toch.

Als je op feitjes wil gaan zitten haak ik ook weer af, dat is geneuzel en niet relevant.
Tot op heden zeg ik andere dingen dan de dingen die bekend zijn c.q. zijn aangenomen als waarheid, ofwel de waarheid.
Het is een persoonlijke mening, niet helemaal uit de lucht gegrepen en ook niet op een paar uurtjes werk.

Ik help andere mensen, vooral paarden en alle andere dieren, en mezelf door minder star dingen te zien en ze ook van een andere kant te bekijken. Veel breder, in een grotere context.
Met alle begrip voor de agressie, nou nee, irritatie die dit opwekt hoor. Heb ik andersom ook last van van. Ik voel het dwingende van : "NOU, nou "
Alleen, om nou een discussie met alleen mij te voeren lijkt me niet zo relevant en leerzaam. Dat kan wel, maar niet hier.

Daar waar het gaat om gelijk ben ik bereid iedereen gelijk te geven, het maakt me niet uit, ik vind het hoogstens jammer dat er dan niet dezelfde bereidheid is als die ik heb. Verder willen kijken, en me te verdiepen in de denkwereld van paarden. Gelijk heeft iedereen, hoe je ook denkt. Als je maar zelf denkt en een eigen mening hebt.

Als je dat gaat doen raak je steeds meer verwonderd over mensen, maar vooral hun gedrag. Bazig, boosaardig, snel geirriteerd, konstant aan je plukken noem het maar op.

Nogmaals, ik sta voor mijn eigen visie en geef mijn persoonlijke mening. De meeste mensen geven een mening van een ander weer, en verschuilen zich gauw als je doorvraagt.
Kom maar weer op dan....

De pot verwijt de ketel? Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:18

nou ik blijf wel meelezen, wie weet komt er nog een leuke gedachtegang of discussie maar op deze manier hoef ik niet meer mee te doen.
Ik ga voor een volwassen discussie met argumenten en openheid en dat is hier ver te zoeken.... erg jammer, het is de eerste pagina's heel leuk gegaan maar op den duur steeds vager geworden en ik mis ook vaak de argumentatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:35

EstherHegt schreef:
Lusitana schreef:
Ik kom zomaar even binnenvallen, want wil even kwijt dat ik soms toch wel hevig teleurgesteld ben in wetenschappers. Er is nl ook ooit nog eens door wetenschappers beweerd dat paarden geen persoonlijkheid hebben, want ze doen allemaal hetzelfde...

Ik ben zeer geinteresseerd in de primaire bron, wie is/was die wetenschapper en in vanuit welke onderzoeksvraag is die conclusie getrokken en waar is het gepubliceerd? Is er kuddegedrag onderzocht? Ging het om wilde paarden of gehouden dieren? Zijn er omgevingsfactoren meegenomen etc.
.

Dit was een studie op een kudde wilde paarden, maar kan me niet meer herinneren waar die leefde. Het (resultaat van de studie) stond jaren geleden in een blad als National Geographic of een portugees wetenschappelijk blad als Focus of Super Interessante ofzo. Probleem is dat ik veel lees in drie talen en echt niet onthoud waar wat staat, ik heb slechts de essentie van het verhaal onthouden omdat het zo absurd was. En dat is wat ik hier heb genoemd. Maar dit is gewoon even een typisch voorbeeld van en slechte studie, en dat een wetenschapper niet per definitie gelijk heeft omdat hij/zij wetenschapper is...
Je kunt ook vraagtekens zetten bij het heel rollkur verhaal bv om wat moderns te noemen. Of dat een bit slecht zou zijn. Elke groep wil alleen zijn standpunt verdedigen en zoekt dus resultaten die in hun straatje passen en de rest wordt niet meegenomen in het onderzoek of niet onderstreept.
Neem nu het verhaal dat een paard ongelukkig is als hij/zij alleen staat. Dit kun je niet als norm stellen alleen gebaseerd op het feit dat een paard van oorsprong een kudde dier is. Paarden zijn individuen en worden gewoonlijk niet meer in kuddeverband geboren en dat heeft zo zijn invloed. Ze ervaren alleen zijn soms dus anders.
Zelf heb ik een merrie die zeer gewond de wei uit komt en niet tot eten komt als ze bij andere paarden staat en ze is toch in verschillende groepen geprobeerd, tot bij jaarlingen aan toe. Ze is gewoon een pispaaltje en verdedigd zich niet. Als je haar laat kiezen (wat ik tegenwoordig doe), kiest ze voor afzondering. En zo ken ik nog wel meer paarden. Er zijn paarden met weinig eigenwaarde en die worden nu eenmaal gepest tot een ondraaglijk niveau wat het paard ongelukkig maakt in een groep. Dan kun je wel beweren dat paarden kuddedieren zijn en in een groep moeten, maar als de praktijk nou uitwijst dat het niet voor alle paarden opgaat, waarom dan een poot stijf houden en zo´n paard een ondraaglijk leven geven?
We moeten erg uitkijken met wat er gedrukt staat. Men kan nl niet alle uitzonderingen aangeven en gaat vaak van een middenstroom uit om veilige beweringen te kunnen doen voor leidraden voor de paardenhouderij, rijkunst etc.
Gelukkig zijn er tegenwordig ook boeken die ingaan op persoonlijkheden van paarden, maar als je dat dan weer gaat koppelen aan hoofdvormen ofzo, en of indelen in groepen van maar een paar types, trek ik daar mijn wenkbrauwen bij op.
Het is niet mogelijk alle variabelen te vatten, daar opvoeding (zowel van de moedermerrie als de mens), ervaringen en leefomstandigheden veel te maken hebben met de ontwikkeling van een persoonlijkheid... en die zijn eigenlijk bijna nooit gelijk in studie omstandigheden. Zelfs niet in een kudde, want de rangorde speelt een grote rol in de ontwikkeling. Een kind van de leidersmerrie zal al heel anders in het leven staan als een kind van zomaar een merrie in de kudde, gewoonweg door de status die het al aangeboren heeft gekregen.

(Wil even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik eind jaren zeventig in de gelegenheid ben geweest om familie groepen te bestuderen en ik me al meer dan 30 jaar met paardengedrag bezig houdt)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 21:31

Ziezo, het is er uit, en lucht het op ?

Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:08

Paardentango schreef:
Je stelt wel hele aparte vragen ?

Vertel ik nu echt iets nieuws, want je doet alsof ik Russisch spreek ofzo vind ik ?

Ik snap inderdaad vaak niet wat je zegt en hoop dus door vragen uit te zoeken wat je bedoelt, zodat we het wel over hetzelfde kunnen hebben.

Citaat:
Wil je feiten van mij horen, zelfs getallen, en zo ja waarom wil je dat?

Getallen hoeft niet, maar feiten vind ik een prima idee Ja Dat is een goede basis voor een discussie. Dus ja, dat wil ik graag. En dat wil ik zodat we 1. het allebei over hetzelfde hebben, en 2. er dus een binding met de realiteit is.

Jij schreef dat je graag concrete vragen wilde beantwoorden, en ik heb er een paar gesteld. Zou jij ze willen beantwoorden?
Ik zal de vragen nog even plaatsen, want ze sneeuwen een beetje onder:

[list=]Als jij zegt dat "'het buiten houden als moeten gepresenteerd wordt" dan zijn mijn vragen daarbij: door wie wordt dat zo gepresenteerd? Om welke groep gaat dat, hoe groot is die groep, hoeveel invloed hebben ze, namens wie spreken ze?[/list]

Citaat:
Iedereen die paarden houdt is toch paardenhouder, of vind je dat niet juist ?

Ikzelf zou eigenlijk alleen maar de groep die beroepsmatig (professioneel) paarden houdt rekenen tot de paardenhouders. Ik zeg niet dat dat de juiste interpretatie is, maar dit is een van de redenen waarom ik de vragen stel: mijn invulling van een begrip kan een andere zijn dan de jouwe. Door vragen te stellen kun je erachter komen of je het wel over hetzelfde hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:36

Paardentango schreef:
Ziezo, het is er uit, en lucht het op ?

Knipoog

Ik heb eigenlijk liever dat je de vragen beantwoordt, liefst onderbouwd Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 22:51

Vragen welke vragen ? Stel je op die manier je vragen? Je stort een emmer met verwijten over me heen, en je toon klinkt alsof je het tegen je kleine broertje hebt !

Ben je nou mal zeg.
Zo gaan we niet met elkaar om.

De relevante vragen zijn beantwoord.

Shadow0: Je doet het nu toch wel voorkomen alsof er geen stromingen zijn die buiten houden als moeten bestempelen.
Ik weet niet wat ik daar op zou moeten zeggen, echt niet ?

Volgens mij heb ik een lange post gewijd aan een aantal vragen die je had. Alleen steeds trek je allerlei dingen in twijfel?
Met alle liefde, en ik begrijp je denk ik wel, doe mijn best, maar wat wil je precies?

Wat is jouw eigen visie ?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:56

maikeltje schreef:
Paardentango schreef:
Yep, ik krijg de kriebels als ik haar stem nog maar hoor.

Is een gevoel, en ik werk er aan.... zal wel moeten als ik weken naar haar zal moeten luisteren, uit mijn nieuwsgierigheid.......

(Ik was zelf niet zo denderend in exacte vakken, zij duidelijk wel)

Maar wil niemand afkraken hier, dat is niet correct. Bloos

Ik heb die naam nu al verschillende keren voorbij zien komen. Wat ik me dan afvraag is hoe goed jij deze mevrouw kent? Hoe vaak heb je haar ontmoet en bezig gezien met de paarden? Of is je mening gebaseerd op één incidentele ontmoeting? Ik vraag je dit omdat ik me afvraag waaruit je je conclusies getrokken hebt. Ik ken haar verder niet hoor Knipoog

Is dit een vreemde vraag?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:57

maikeltje schreef:
Paardentango schreef:
Om niet beticht te worden van rassenhaat of andere conclusies noem ik heel voorzichtig dat bepaade bevolkingsroepen onder mensen ook bepaalde resistentie kunnen hebben voor een ziekte en andere niet.
Bilogisch elkaars gelijke, maar niet geheel gelijkwaardig.

Maar dit gaat vast te ver.

Als we heen zijn over de uitstekend verzamelende Ijslanders, dan kun je van bovenaf in iedere paardenencyclopedie zien dat er verschillende rassen zijn.
Steppepaard, toendrapaard, bospaard.....

Types dus, die in de evolutie zijn geevolueerd. Dat zou kunnen betekenen dat er afwijkende omgangsvormen zijn.
Dat zou kunen klopen als we kijken naar onze eigen paarden, ieder paard reageert ietsje anders op ons mensen.

Ook bij mensen zijn de emoties in basis hetzelfde. Als ik lach naar een imboorling dan lacht ie terug. Ookal spreek je elkaars taal niet en kom je uit verschillende omgevingen, in de basis is de communicatie gelijk. Denk aan lachen, huilen, uitingen van angst en de grimassen in het gezicht die daarbij horen.

En wat is er vreemd aan deze reactie?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:59

maikeltje schreef:
Paardentango schreef:
Tip: Begin eens met een hondenenceclopedie en kijk maar dat bepaalde honden gefokt op, en ook uitblinken in bepaalde eigenschappen.
Jachthond, speurhond, diensthond, gezelschapshond, herdershond en ga zo maar door.

Misschien rijdt Anky nog wel eens een proef met een Mini, of een Ijslander maar ik denk dat die kans toch redelijk klein is.

Als voorbeeld de Ijslander die wat lastiger in verzamelen is, en de piaffe minder goed aankan. De appuyementen en pirouettes weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat men een ander 'ras' kiest. Neem daarbij de persoonlijkheidskenmereken en voila je zal zien, niet geheel geschikt voor Olympisch goud.

Als dit geen voorbeeld is en er geen ondersched in rassen wordt gemaakt, of gemaakt mag worden, dan weet ik het ook niet meer.

Biologisch zijn ze gelijk, maar niet elkaars gelijke.

Knipoog

Ik begrijp het punt dat je wil maken niet Blond
De één heeft meer aanleg voor de dressuur dan de ander. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze in kuddeverband met een leider te maken hebben. Daar gaat het toch om? Dus moet je zorgen, als mens zijnde, dat jij de leider van je paard bent. Of je nou een haflinger op stal hebt staan of een arabier, ze willen allebei graag duidelijkheid.

Wat is hier verkeerd aan?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 23:00

maikeltje schreef:
Ook bij mensen zijn de emoties in basis hetzelfde. Als ik lach naar een omboorling dan lacht ie terug. Ookal spreek je elkaars taal niet en kom je uit verschillende omgevingen, in de basis is de communicatie gelijk. Denk aan lachen, huilen, uitingen van angst en de grimassen in het gezicht die daarbij horen.

maikeltje schreef:
Ik begrijp het punt dat je wil maken niet Blond
De één heeft meer aanleg voor de dressuur dan de ander. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze in kuddeverband met een leider te maken hebben. Daar gaat het toch om? Dus moet je zorgen, als mens zijnde, dat jij de leider van je paard bent. Of je nou een haflinger op stal hebt staan of een arabier, ze willen allebei graag duidelijkheid.

Zoek de vragen ? Clown

Je kopieerde flardjes van een discussie, en over Machteld van Dierendock heb ik wat gezegd, en ook gezegd dat ik geen trek had om iemand persoonlijk af te kraken.
Goed lezen de antwoorden staan er.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-10-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:00

maikeltje schreef:
Paardentango schreef:
Noot: Uh, en inderdaad posts die ik 'onzinning' vind en die duiden op het niet snappen van een context negeer ik, anderen zijn geheel vrij om er wel op te reageren. Als je alles zoekt in leider zijn, wees tevreden en blijft 'leider', hopelijk lijdt je paard er niet onder Ja

Ik was in de veronderstelling dat je dmv een discussie iets wilde leren. Maar krijg sterk de indruk dat alleen jouw waarheid als DE waarheid geldt in jouw ogen. In dat geval vraag ik me af waarom je dit topic opent?
Dagvulling gezien het aantal posts op een dag?

En dan krijg ik zo'n reactie van jou terug. Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 23:04

Niemand heeft iets vreemd, of verkeerd genoemd. Niemand behalve jijzelf.

Die reactie was niet alleen voor jou bestemd.

En nu basta, goed ?
Knipoog

(Hi, hi een omboorling)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:07

Paardentango schreef:
Vragen welke vragen ? Stel je op die manier je vragen? Je stort een emmer met verwijten over me heen, en je toon klinkt alsof je het tegen je kleine broertje hebt !

Ben je nou mal zeg.
Zo gaan we niet met elkaar om.

Niks basta. Zie je eigen post. Ik vraag je alleen inhoudelijk op andermans mening te reageren en liefst onderbouwd. Want zo werkt dat in een discussietopic. Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:12

Paardentango schreef:
Niemand heeft iets vreemd, of verkeerd genoemd. Niemand behalve jijzelf.

Die reactie was niet alleen voor jou bestemd.

En nu basta, goed ?
Knipoog

(Hi, hi een omboorling)

Ik bedoelde natuurlijk imboorling. Zo zie je maar dat zelfs ik een typefoutje kan maken. Maar veel taalfouten zul je bij mij niet gaan vinden Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:41

Dit is geen normale discussie meer. Moet er nu echt eerst een mod bij voordat het weer op het onderwerp kan komen en het weer algemeen kan worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 04:39

Paardentango schreef:
Shadow0: Je doet het nu toch wel voorkomen alsof er geen stromingen zijn die buiten houden als moeten bestempelen.

Dat is niet zo. Ik weet dat er stromingen zijn die buiten houden als moeten bestempelen. Wat ik mij afvraag is welke positie die stromingen hebben in het geheel van paardenhouderij.

Citaat:
Ik weet niet wat ik daar op zou moeten zeggen, echt niet ?

Je zou gewoon, sec, de vragen kunnen beantwoorden:
- door wie wordt het buiten houden als moeten zo gepresenteerd? (Om welke groep gaat dat, hoe groot is die groep, hoeveel invloed hebben ze, namens wie spreken ze?)

Mijn eigen visie wil ik graag toelichten als jij de vragen hebt beantwoord.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 06:26

Jongens, maak er iets moois van met elkaar.
Ik hou het voor gezien.

'Voel' me hier niet prettig bij, en ik 'weet' de antwoorden niet.

Gegroet,
PT
Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:39

beetje jammer... had meer van jou verwacht aangezien het zo mooi begon en je boek lijkt me nog steeds erg interessant maar begin nu te twijfelen of ik wel de moeite ga nemen om deze te lezen als je op zo'n manier een discussie probeert te voeren... Heeft je boek dezelfde "onderbouwing"? Of kom je daar wel met feiten en argumenten aanzetten? (en dit is een serieuze vraag)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:42

Het is misschien ook de toon van de discussie waardoor TS zich niet zo prettig "voelt"om er nog meer energie in te steken?.. Knipoog

Om op basis daarvan een boek te laten liggen.. Bloos

mbt Emoties zijn feiten sowieso lastig, toch?..

En mbt Shadow; die houdt van discussieren om te discussieren en op alles wat je zegt (de slak en het zoutverhaal) met een belerend toontje iets te melden, TS, dat zegt iets over haar en niet over jou. Tenslotte kost dat gekibbel alleen maar energie. Knipoog

Persoonlijk als ik TS was zou ik me met dit topic zo ook niet prettig meer "voelen".

Respect voor anders denkenen met andere motieven is toch de basis?.. Soms is het juist leuk om van een ander te leren. Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:15

ik zal het proberen nog wat te nuanceren, misschien dat het dan duidelijker is. Begin van de discussie was echt superleuk, erg interessant en veel nagedacht! Laatste pagina's gaat het op een of andere manier mis, waardoor snap ik niet zo goed maar ik vind het merendeel toch niet respectloos overkomen hoor.
Laatste pagina's mis ik de argumentatie, niet zozeer de feitjes. IMO goede en belangrijke vragen (bijv de vraag naar een primaire bron van een wetenschappelijk onderzoek) worden afgedaan als rare vragen of niet relevant geneuzel. Dat vind ik erg jammer en vraag me daardoor sterk af wat de toon in het boek is, is dat zo raar? Ik ben nog steeds oprecht geinteresseerd in het boek aangezien het misschien zaken eens van een andere kant belicht, hetgeen erg verhelderend kan werken. Maar als hierin ook argumentatie mist en net zo "vaag" is als de afgelopen pagina's (sorry, maar krijg er echt geen hoogte van) dan kan ik me de moeite besparen want dan snap ik het toch niet.
Hopelijk kom ik zo wat beter over, vorige berichtje was idd niet zo netjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:24

Detour, ik vind het niet zo netjes dat je nu speciaal mijn naam aanhaalt - en als je de TS een hart onder de riem wilt steken kun je dat misschien beter per PB doen? In deze discussie zijn vele deelnemers geweest, dus waarom je specifiek mij eruit haalt weet ik niet?

Maar als je bedoelt dat ik vaker irritante vragen stel: dat klopt Ja Ik wil in een discussie graag eerst duidelijk hebben dat ik begrijp waar de ander het precies over heeft, voor ik er wat over kan zeggen. En ik vind het ontzettend belangrijk dat er zorgvuldig geformuleerd wordt, dat er niet gezegd wordt 'de wetenschappers zeggen...' als het er maar om 1 gaat. En dat meningen ook als meningen gebracht worden, en feiten kunnen worden onderbouwd, redenaties kunnen worden uitgelegd.
Waarom vind je iets? Waar is dat op gebaseerd? En klopt het, waar dat op gebaseerd is?

Misschien dat andere mensen dat irritante vragen vinden, en mijn gehamer erop belerend en vervelend. Maar ik vind het toch wel essentieel voor alles wat zich 'discussie' wil noemen dat die dingen uitgelegd kunnen worden, en dat de feiten kloppen en dat dit niet een nieuw topic voor stemmingmakerij wordt dat gewoon gebaseerd is op onjuiste aannames.
(En voor een gewoon kletstopic is RT-D niet de juiste plek.)