duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cucaracha

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:53

Ik leer hier wel heel veel van.
Nu weet ik ook een beetje waar ik op moet letten.
Hele interessante topic.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:17

Nathalie84 schreef:
Bedankt voor jullie tips. Alleen ben ik het niet eens over "waslijntjes", ik heb continue contact op de foto ook te zien. Dat hij actiever moet dat klopt, hij is nog niet flitsend genoeg. Mijn linker hand blijft een probleem, ik merk het niet eens maar ik zal er zeker op gaan letten.

Alleen met losrijden/werken zie ik hem graag vwnw, en nu wordt gezegd dat ik meer in de oprichting moet gaan rijden, terwijl ik dat juist niet aan het doen ben. Ik rij niet voor het nette, ik wil graag rijden met goed ruggebruik Lachen. Als die goed is wil ik pas meer gaan oprichten. Mijn paard is al niet erg hoog gebouwd, dus denk dat ik het langzaam moet opbouwen anders drukt hij zijn rug weer weg.

ik zal proberen mijn teugels wat korter te nemen en mijn handen wat meer naar voren te plaatsen, ik ben denk ik teveel aan het terugwerken.

Afbeelding
Ik denk dat de naar de eerste houding op dit plaatje moet streven, lekker vwnw maar met een lekker ruggebruik, neusje mag er dus iets meer uit. En die achterbenen goed wakker houden he Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:22

Mooie plaatjes Qimm! Dat eerste plaatje is voor mij ook al een tijdje het streefbeeld. Al wil dat nog niet helemaal lukken... Hoop na de vakantie ook foto's te maken, ben benieuwd naar meningen en tips Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:19

ik heb het ook maar gejat uit een ander topic hoor Haha! Maar ik vind dat zelf ook mooi om te zien zo.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:51

t is heel leuk dat je weet hoe t dr uit moet zien.. maar wat ik nog belangrijker vind is dat je het moet voelen als je er op zit..
met een goedpassend zadel (met zo min mogelijk kniewrong en andere wrong rommel)
een ontspannen soepele/goede zit (zonder de beugels te hebben zitten als een jocky),
met een gewoon dun dekje (niet dik dek en nog eens een dikke wolle onderlegger dr onder..omdat dat misschien toevallig mooi is)
voel je je paard denk ik het beste onder je bewegen..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:18

Zou je dan niet beter zonder zadel gaan? Een zadel blijft toch altijd stijf imo. Een dik dek maakt dan niet veel uit. (die dikke "voor de mooi" wollen onderleggers ben ik ook niet zo'n fan van)
Waarom zouden knoewrongen minder goed zijn? Vooral p wat smallere paardjes kan ik niet zonder (heb het geprobeerd met boomloos, mijn knieën wapperden alle kanten op)
Eigenlijk zou je voor het gevoel eens op een super door de rug paard moeten zitten, weet je waar je heen werkt. Maar ik denk ook dat elk paard anders voelt... Daarom zijn plaatjes toch handig?!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:08

Je paard voelen bewegen en de mogelijkheid om hem goed (= zo vrij mogelijk/over de rug) te kunnen laten bewegen zijn 2 heel verschillende dingen.
Natuurlijk heb je wel ruitergevoel nodig (dmv training/zitlessen e.d.) om dit te kunnen bereiken. Ik ben dus met jullie eens dat je moet leren voelen e.d. maar ben er dus niet mee eens dat je dit persé zonder hulpmiddelen zou moeten doen.
Ik denk dat zonder zadel je je paard sneller in de weg zit (door eigen spierspanning e.d.) dan je denkt en hierdoor minder snel een paard krijgt die goed over zijn rug loopt.
Niet alle ruiters zijn in het voordeel van een ideaal ruiterlichaam waardoor ze de "perfecte zit" kunnen hebben, waardoor ze ideaal kunnen meebewegen met het paard (staat rond pag 100-125 ofzo ergens in dit topic), dat is de rede dat we hulpmiddelen gebruiken - met idd wrongen e.d. dat is indirect soms een stuk prettiger voor het paard.
Sommige dingen kun je als persoon trainen, sommige dingen niet!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:53

Martine_m schreef:
ik volg dit topic al een tijdje maar vind het nog steeds moeilijk om te zien of een paard goed over de rug loopt..
vandaar de vraag bij deze foto's loopt de pony over de rug?

Afbeelding
beetje vage foto.
wel zie ik redelijk gelijke "driehoeken" en pony loopt op de LL

Afbeelding
duidelijkere foto.
Driehoeken zijn minder duidelijk te zien, pony loopt op de LL, deukje achter het zadel (weet ik niet zeker)?

pony is drie jaar en loopt vaak te diep. Het voelde vandaag (deze foto's) als of hij een super ruggebruik had..

Zouden jullie hier nog eens naar willen kijken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:04

Ik krijg van deze foto's het idee dat hij niet gelijk loopt mbt de diagonaal en dat hij rug kaak en hals vastzet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:12

hoe zat het nou, als het '3 hoekje' achter kleiner is dan voor dan valt ie op de voorhand, of juist niet?
dus zoals hier:
Afbeelding
imo, loopt ze aardig bergopwaarts, alleen is ze wat traag van achter. maar ben benieuwd naar jullie mening.

en wat vinden jullie van dit plaatje?
Afbeelding

*sorry niet de duidelijkste foto's, weer werkte niet erg mee...*
fotos zijn van vandaag dus recent Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:22

[WZ] foto voor uitgestrekte draf

Deze foto gaat misschien de wiki in. Zie ik het verkeert of is dit een stekend paard dat onvoldoende zijn achterhand gebruikt? Het 3 hoekje van de achterbenen is nl veel kleiner al is het been wel aardig gebogen, maar is de tact wel goed? Er lijkt ook vrij veel gewicht op rechtvoor te komen (koot helemaal gebogen) en de rug plus hals/schoft vertoond ook een kuiltje. Toch?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:36

Afbeelding

Foto van mij en mn paardje 1 jaar geleden..

Ja ik weet het ik zat op verkeerde been,, Knipoog (heb het ook direct hersteld,,)
Hier was mijn ventje net 1 maand onder zadel

Is dit wat je bedoeld met 3 hoeksverhouding?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:16

Mooi plaatje zazoeyou! Ik zie ook geen deukje achter het zadel, mooie aflopende achterhand! Ook hoofdhouding misschien beetje stijf maar netjes en ontspannen! Sjouwt lekker zo te zien, iets op de voorhand, maar super beeld toch voor een maand (!!!) onder het zadel?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:43

Idd echt goede beeld van dat aanspaning van de buikspieren en onderbrengen van de billen i.m.h.o... Dank je wel voor het plaatsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 02:06

Jennyxx schreef:

Deze foto gaat misschien de wiki in. Zie ik het verkeert of is dit een stekend paard dat onvoldoende zijn achterhand gebruikt? Het 3 hoekje van de achterbenen is nl veel kleiner al is het been wel aardig gebogen, maar is de tact wel goed? Er lijkt ook vrij veel gewicht op rechtvoor te komen (koot helemaal gebogen) en de rug plus hals/schoft vertoond ook een kuiltje. Toch?

Vind dit paard idd nogal 'in twee helften' vallen, van voor heeft hij veel actie maar de rug wordt weggedrukt en er rust meer gewicht op het dragende voorbeen dan op het dragende achterbeen. Is dus niet helemaal zoals het hoort.

Foto van Zazoeyou is idd heel mooi, paard beweegt de diagonaal tegelijk, gebruikt de rug en heeft een heel mooie hoofd-halshouding hoewel het lijkt of hij zijn hoofd iets kantelt naar links maar dat kan ook verbeelding zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:23

Ik heb een filmpje van mijn *hopelijk* toekomstige paard. Deze ga ik niet zomaar in het topic gooien, maar zijn er mensen die er via PB naar zouden willen kijken?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:01

Jennyxx schreef:

Ik ga helemaal met je mee, typisch het plaatje zoals het tegenwoordig populair is, maar verre van correct naar mijn mening.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:11

Even een stomme vraag van mij uit een heel andere hoek.
Ik zit dit topic door te nemen en mee te lezen, heel interessant... Maar het komt niet helemaal tot me door.

Zijn er ook lezingen/ cursussen/ informatiedagen over dit onderwerp. (Hoe je kunt zien of er een goed ruggebruik is, goed gebruik van de achterhand, stand van benen in een bepaalde gang etc).
Bloos

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:57

MyWishMax schreef:
Ik heb een filmpje van mijn *hopelijk* toekomstige paard. Deze ga ik niet zomaar in het topic gooien, maar zijn er mensen die er via PB naar zouden willen kijken?

oh je bent op zoek naat een nieuw paardje, dat is leuk/spannend! Ik wil het filmpje best zien, maar ik ben toch bang dat ik er onvoldoende verstand van heb om er écht wat zinnigs over te zeggen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:23

Zazoeyou, prachtige foto!!
MyWishMax, volgens mij willen we allemaal wel je mogelijk toekomstige nieuwe paard zien Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:37

Inderdaad mooie foto zazoeyou!!
Ja in ben ook benieuwd MWM!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:18

merel90 schreef:
Jennyxx schreef:

Ik ga helemaal met je mee, typisch het plaatje zoals het tegenwoordig populair is, maar verre van correct naar mijn mening.

misschien een domme vraag hoor maar ik wil hier graag iets van opsteken wat is er nou niet correct aan die foto.
en wanneer is het wel goed?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:26

Afbeelding

Wat vinden jullie van deze foto?
Zelf vind ik de neus net teveel achter de loodlijn, maar het was ook losrijden op dat moment.
Maar ik vind het moeilijk om nou wat over de benen te zeggen, op zich ben ik er wel over te spreken.

Maar ik kan het natuurlijk fout hebben en kan er altijd van leren Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:24

Wie weet goede boeken over dit onderwerp? (duidelijk en met plaatjes) alvast bedankt.