Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:19

Is niet erg :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:27

@TurboTinker,
Het strekken moet vanuit de schoft gebeuren.
We noemen dat het laten vallen van de hals.

Niet door de hals rond te maken, dat doet hij ook regelmatig om je een plezier te doen.
Je ziet dan op dat moment ook dat hij achter de loodlijn komt, altijd een symptoom van ontwijken.

Hij mag nog dieper, het feit dat je moeite hebt om daar te komen betekent dat je paard daar nog niet voldoende evenwicht en bespiering voor heeft.
Dat is wat ik bedoel met bevestigen, dat moet je eerst opbouwen, dat kost tijd, afhankelijk van de mogelijkheden van het paard.

In dat neerwaarts mag je meer drijven, je paard moet grotere passen maken, dat versterkt hem.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:32

Simpelman schreef:
Horseware schreef:
De laatste alinea daar ben ik het zeker mee eens. Dat zie ik ook veel om me heen.

Wat betreft de rest: geconditioneerde zombies willen we natuurlijk niet daar zal ook iedereen het over eens zijn. Maar zou je die krijgen dan als je langere tijd in de stretch rijdt? Want ook in de stretch kan je toch enorm veel variatie aanbrengen? Je kan figuren rijden, zijgangen, overgangen, schakelen enz. Met schakelen wissel je ook tussen ontspanning en inspanning. Met zijgangen werk je ook aan souplesse, afgewisseld linksom en rechtsom. Dus dat je moet wisselen tussen aan- en ontspanning, tussen verschillende houdingen e.d. ben ik het mee eens, ik zie alleen nog niet zo in waarom dat niet allemaal in de stretch kan. En als er dan meer gewisseld moet worden in hoofd- en halshouding, waarom vinden velen het dan wel normaal als er 20 minuten in arbeidshouding gereden wordt, maar is 20 minuten in de stretch teveel?

Natuurlijk is het uiteindelijke doel om het paard te verzamelen, meer op het achterbeen te krijgen. Alleen snap ik nog niet wat er mis is met trainen in de stretch.

Je moet ook niet 20 minuten in arbeidshouding rijden. :)
Je moet afwisselen.

Nog een keer:

[ Afbeelding ]

http://www.manolomendezdressage.com/man ... hilosophy/

Ik gebruik veel anderen, dan hoef ik zelf niet allemaal op te schrijven. :o

Die had ik de eerste keer ook al wel gezien hoor, herhaling is niet nodig ;)
Maar dat is de mening van Manolo, nog steeds geen onderbouwing waarom langer in de stretch rijden niet goed zou zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:33

Hier toch nog even een update: gister is de hoefsmid geweest, en die zag meteen dat mijn pony hoefbevangen is geweest! Ruim een maand geleden.. Dat strookt dus met wanneer mijn pony ineens zo slecht liep en ik de DA erbij had gehaald, op 1 augustus. Die twijfelde toen aan hoefbevangen, maar achteraf gelukkig, heeft ie toen ontstekingsremmers gehad. De hoefsmid zag gister namelijk dat ik er net op tijd bij was geweest?

Helaas maar 1 foto gemaakt, mijn telefoon had geen opslagruimte meer.

Afbeelding
De witte lijn is hier niet (duidelijk) te zien, maar die was bijna een halve cm ipv een mm.

Ik heb er niet meer opgezeten nadat Ilze van Merrebach is langsgeweest, ik ben hem eerst op de grond wat sterker aan het maken. Dat wierp wel zijn vruchten af, want met longeren heb ik donderdag weer een galopje gevraagd (dus na ook ruim een maand) en hij deed het zo goed! Echt boven verwachting. We hadden er beiden echt plezier in. Met longeren vraag ik hem dus te stretchen, wat echt steeds beter gaat. En we werken dus aan de hand, nu 1 les gehad, woensdag 2e les..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:39

TurboTinker: bedankt voor het plaatsen van je filmpje :)
Ik vind het al een heel mooi begin zo :j Wat mij het meeste opvalt is dat hij te rennerig is (in draf voornamelijk). Ik begrijp je naam :D Ik zou niet gaan schakelen nu, maar eerst rust in je tinker proberen te krijgen totdat hij in een rustig tempo zijn hals constant laag laat zakken. Vanuit daar kan je gaan activeren door tempowisselingen te rijden. Ga je dat nu doen, dan wordt ie vrees ik nog drukker en renneriger. Hij mist immers nog balans en voordat ie dat heeft kan ie niet correcte tempowisselingen maken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:45

Dankjewel Simpelman en Horseware.

Ik kan hier een hele boel mee.
Druk ontwijken kan hij heel goed.
Idd door achter de teugel kruipen, niet naar mijn hand toe te zijn etc.

Juist omdat hij al rennerig is, vind ik activeren heel lastig.
Grotere stappen van hem vragen ook..want immers is been er aan. Kop naar de borst en passen verkleinen om maar sneller te kunnen. (In deze oefening. Maar ook bij middenstap)

Want hoe vraag ik grotere stappen te nemen? Ik doe dat normaal dmv hand openen en been er aan om te verruimen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:49

Eerst rust erin krijgen en het zakken in je hand wat constanter krijgen. Daarna kan je inderdaad door je hand subtiel iets te openen en voorzichtig bij te drijven de passen langzaamaan vergroten. Je zult overigens wel gaan merken dat als de stretch beter wordt, het tempo ook rustiger wordt en de passen vanzelf groter worden. Maar eerst: rust

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:52

Ik schakel wel als een paard rennerig is maar alleen binnen de gang, geen grote overgangen.
Te snel is net zo goed gebrek aan impuls als te langzaam. Door er vanaf te blijven wordt het niet doorgaans vanzelf beter.

Door o.a. langzamer te lichtrijden maak ik het paard langzamer en vraag het dan daarna rustig weer op mijn basis tempo. Wordt het weer te loperig dan herhalen.
Zodra een paard niet meer loperig is zal het in de overgang tussen langzaam draven en voorwaarts draven dan de pas verlengen. Dan voel je te ook echt aantrekken vanuit achter.

Maar er zijn natuurlijk meer wegen naar rome.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:07

Ik kan beide manieren proberen natuurlijk. To be continued.

Thanks iig voor het meekijken. Dinsdag gelijk toepassen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:24

Ik ben het ook eens met het commentaar. Je zal merken dat je paard straks traag gaat worden, pas dan zou ik weer voorwaarts gaan rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:30

Niet elk paard wordt vanzelf traag.
Ik had voorheen een turbomachine die gewoon de turbo aanliet als er geen tegenopdracht kwam.

Heb ooit geprobeerd om te wachten tot het paard zelf het tempo zou reguleren maar na 10 min plat door de bak waar ij het zweet in straaltjes van het paard liep heb ik toch maar gewoon de rem ingetrapt.
Onzekere paarden willen heldere opdrachten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:36

Tja toch was de mijne er ook een die altijd de hoogste versnelling op zocht als ik niets deed. Ik zeg ook niet dat je hem door moet laten rennen. Ik liet hem niet doordenderen maar remde wel af, of ging voltes rijden of een patroon (parelli). Maar juist door het rijden in de stretch werd dat steeds minder tot hij serieus traag geworden was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:40

Zo zijn ze allemaal net even anders :)
Mijn boktnaam paard was een vreselijk braaf dier maar kon ook volslagen een waas voor de ogen hebben.
Kan je vwnw rijden wat je wilde (deed ik standaard iedere dag bijna 20 minuten voor ik ook maar dacht aan oppakken) maar langzaam stond niet in haar woordenboek behalve als je het letterlijk voor haar uitspelde.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:43

:D
Mijne kon denk ik niet lezen dan hahaha, die stopte gewoon niet, werd ik af en toe echt str*ntziek van. Ik blééf aan het remmen en hup daar ging ie weer. Hij heeft zijn nieuwe titel dan ook echt verdiend nu: Paard 2.0 :))

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:44

Starbreeze schreef:
Tja toch was de mijne er ook een die altijd de hoogste versnelling op zocht als ik niets deed. Ik zeg ook niet dat je hem door moet laten rennen. Ik liet hem niet doordenderen maar remde wel af, of ging voltes rijden of een patroon (parelli). Maar juist door het rijden in de stretch werd dat steeds minder tot hij serieus traag geworden was.

Hier dezelfde ervaring :j Inderdaad niet door laten rennen, wel afremmen. Zodra de stretch beter wordt, wordt het paard ook trager. Hij krijgt balans en probeert niet meer weg te rennen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:45

Ja plus er komen toch endorfines vrij? Hij vlucht gewoon niet meer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:49

Overigens begint hij nu nog wel traag in draf, ik laat dat dan even een paar rondjes zo. Daarna ga ik wat meer voorwaarts rijden. Wanneer ik direct veel actie vraag merk ik dat hij gespannen raakt en weer wat renneriger wordt. Ik probeer daar echt een balans in te vinden nu. Echt schakelen, dus van bijna stap naar middendraf (paar pasjes) doe ik erg kort, na de galop als hij bijna klaar is. Dan ga ik na het schakelen uitstappen. Hij pakt dit erg goed op nu, echt van achteruit vertrekken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:53

Ik begin ook iets rustiger inderdaad als ik er net op zit. Veelal komt ie net van stal en moet ie toch eerst even opwarmen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:56

Ik heb trouwens spierpijn :') Ik heb m'n sporen af gedaan en echt geprobeerd m'n benen recht te houden (tenen naar binnen voor mijn gevoel) en met de binnenkant van mijn kuiten te drijven ipv hakken optrekken en daarmee drijven. Oei, dat viel nog niet mee :=

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:59

Ik ben vandaag flink met mn fitnessbal aan de slag geweest dus morgen kunnen we elkaar een hand geven denk ik :=

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:59

:') :') :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:00

Dat was juist het kromme, dat paard van mij was bomproef.
Je kon er iedereen opzetten, je kon overal langs of overheen/onderdoor, je kon zo een feesttent binnenrijden etc. Was ook beleerd voor de wagen etc.
Maar zodra je maar dacht aan naar voren, dan ging die ook serieus naar voren. In het bos hadden we ook prachtige paden waar ze graag snoeihard overheen vloog.
Maar zei ik ho en ging zitten, dan stond ze ook stil.
Was altijd in zo'n 4 passen de diagonaal over als ik iets van uitgestreke draf dacht.
In het begin liet ik het niet goed afvloeien en werd geirriteerd zodat ze het omzette in hektiek. Ik deed teveel.
Daarna van instructeur gewisseld die me elke keer weer vertelde dat ik gewoon nog minder moest doen, behalve dan de loperigheid steeds zachtjes begrenzen.
Toen kwamen de punten ineens zo aangevlogen.
Was net begonnen met pirouettes e.d. toen ze helaas kapot geslagen werd op de wei.
Baal daar nog altijd van dat dit net gebeurde op het moment dat we elkaar zo goed gingen begrijpen.

Arme Horseware, zal morgen dan nog wel wat erger zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:02

Ach je moet wat ervoor over hebben heh om jezelf te verbeteren :+

Wat ontzettend zonde Sizzle, klinkt als een fijn dier...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:04

Sterkte... tweede dag is erger.
Wij hebben vanochtend gemountainbiked. Twaalf km. Eerste zes full speed. Mohh denk dat ik dat ook ga voelen.
Madame mocht n vrije dag. Morgen moey ze er weer aan geloven hahaha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:05

Ik heb frietje nog gelukkig, dat is haar dochter :)
Die is echter niet loperig, wel ook heel braaf en bomproof (voor haar leeftijd) maar ook daarbij moet ik zo weinig mogenlijk doen anders kan ze het niet verwerken gaat ze met 4 benen de lucht in.