[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:55

Ohh ja okee ik snap m!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:33

Mooie uitleg weer, fijne van dit topic is dat het in t nederlands word uitgelegd. Ipv moeilijke woorden

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:55

ElineCath schreef:
Mijn hak zit niet op de zelfde lijn als schouder en heup zie ik nu. Ik weet niet precies wat er mis is met zijn benen, was juist erg tevreden over zijn been gebruik

Had je geen springzadel op je paard liggen, waardoor je kortte beugels had?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:57

Dat er een dressuur, western of springzadel op ligt, maakt niks uit.
Dr moet altijd 1 lijn van schouder heup hak zijn.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:50

Belmera schreef:
Normaal ben ik een meelezer in dit topic, maar wil nu even een heel groot compliment aan _Michellee geven. Wat zijn Elina en jij super vooruit gegaan! Veel meer ontspanning bij beide! Ga zo door :)
Tips en adviezen laat ik verder over aan de anderen ;)

Dank je! :) dat maakt me blij!

Niemand opmerkingen? :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:13

Michelle het ziet er goed uit vind ik! Ik heb het idee dat ze haar rug wat opbolt en dat ze nu ook meer buikspieren gebruikt. Jullie komen er wel! Ga vooral zo door :)

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:40

Gaat goed ! Ik ben met mijn pony begonnen in stap. En dat doet ze al erg goed nog niet heel vloeiend, maar dat komt nog wel. Ik ben aan het doorwerken met draf ze ontspant zich al wel beter maar der zadel past voor geen meter dus kan ze zich niet goed ontspannen maar ik krijg een ander zadel ! Dus dan gaat het hopelijk beter !

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:30

juliedo24 schreef:
Michelle het ziet er goed uit vind ik! Ik heb het idee dat ze haar rug wat opbolt en dat ze nu ook meer buikspieren gebruikt. Jullie komen er wel! Ga vooral zo door :)

Ja gisteren (dag na de foto's) liep ze echt GEWELDIG, ontspannen en over de rug :) jammer dat er niemand was om het filmen, echt doodzonde!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:03

Volgende keer beter! Voel je nu zelf ook verschil met eerst? Zo ja, waaraan voel je dan het verschil?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:10

Ik moet inderdaad mn benen iets naar achter te doen,
Ik heb geen idee hoe ik aan die takt kan werken haha, zijn daar oefeningen/tips voor?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 15:35

ElineCath schreef:
Lees ook al een tijdje mee, en heb een tijd terug ook een foto geplaatst.

Wat vinden jullie hiervan? (Oja er hangt een martingaal aan want was aan t losrijden voor springen haha.)
Ik zelf ben erg blij met de foto, en dan vooral het voetenwerk, normaal is dat een stuk minder actief haha.
De pony is 5

[ Afbeelding ]

Ik ben het met evelijn eens. :j
Om te beginnen eerst zelf meer gaan zitten. Je eigen houding verbeteren. Ook met springen dus miss een gaatje langer gaan zitten, hak onder je kont houden.
Je paard actief maken, op de achterhand zetten, ook met springen heel belangrijk. Tact zou dan uiteindelijk vanzelf verbeteren. Er staat in het topic wel 100x beschreven hoe je je paard meer op de achterhand zet. :j verder miss iets van balkjes draven.

Michelle, toppie! Lekker door blijven oefenen, ook met galop, dan komen jullie er wel! :j denk dat je een juiste instructrice hebt die jullie wel kan helpen! :j

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:38

Ik ben het qua houding en takt met jullie eens, maar ik vind hem zeker wel actief lopen! Balkjes doen we erg veel, op aanraden van de giropractor:)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 15:52

ElineCath schreef:
Ik ben het qua houding en takt met jullie eens, maar ik vind hem zeker wel actief lopen! Balkjes doen we erg veel, op aanraden van de giropractor:)

Het punt is dat jij vind dat hij actief loopt maar hij dit simpel weg niet is. Ik zit een paard dat netjes draaft maar niks dat zegt dat hij actief is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:11

ElineCath leuk dier heb je onder je kont! Heb overigens jullie topic ook gezien...

Denk dat je zelf eens echt heel kritisch naar je eigen houding en zit moet gaan kijken. Zoals hier al aangegeven zit je zelf heel erg in een stoelzit, het plaatje met de lijntjes laat je dit vooral goed zien. ;)

Heb je iemand in je omgeving die je goed kan helpen om te werken aan je zit?? Dat is het makkelijkste.. maar ook zelf kan je erg veel doen.

Jij zit op dit moment juist teveel op je kont, en gaat ietwat achterover zitten. Door vervolgens met je schouders naar voren te komen zorg je nu dat je in balans blijft. Probeer eens wat meer op je 'doos' te gaan zitten en minder op je kont, daarvoor moet je je bekken ook wat kantelen om dit voor elkaar te krijgen. Vervolgens leg je je onderbenen wat naar achteren en druk je je knieën en hakken naar beneden. Je bovenlichaam beweeg je juist mooi recht omhoog, alsof er een touwtje aan je cap zit waaraan je omhoog getrokken word. Borst vooruit, schouders naar achter. Het klopt dat je dan een ietwat "holle" rug krijgt.

Wat misschien heel verhelderend kan werken is om een foto te laten maken wanneer je op het paard zit, gewoon in stil stand. Laat het paard halthouden en ga eerst eens in jou eigen houding zitten zoals je normaal op het paard zit, laat iemand een foto maken van de zijkant. Vervolgens ga je je houding veranderen (paard blijft gewoon stil staan) in de goede houding en dan laat je weer een foto maken. Vergelijk die foto's dan eens.. ;)

Even wat plaatjes:
Afbeelding
De laatste houding is ook de rughouding die we op het paard nastreven, zie je de verschillende spaningen in het lichaam van deze plaatjes? Het is belangrijk dat je ontspannen en in evenwicht staat voor een goede houding (dit kun je dus ook heel goed in het dagelijks leven oefenen!) en zo ook op je paard zit. Het enigste verschil met het laatste plaatje is dat wanneer je op een paard zit je knieën dus wat inbuigen en je benen verder uit elkaar staan.

Afbeelding
De eerste is goed, zie je dat de rug ook hier niet kaarsrecht is? ;)
De laatste is wat je veel ruiters ziet doen (including me.. |o ) en het lijkt dat je daardoor ook super mooi rechtop zit maar eigenlijk zit je dat niet, want je hebt dan een wat bolle rug. ;) Deze houding word door veel instructeurs overigens wel benoemd als; "Je zit mooi rechtop!" wat dus eigenlijk niet helemaal zo is.. Wees dus ook altijd erg kritisch naar je zelf als je foto's of filmpjes bekijkt of wanneer je jezelf in de spiegels ziet. ;)

En nog een hele fijne quote van Simpelman:

Simpelman schreef:
Werk aan ontspanning, evenwicht en voelen.
Ga niet zitten knoeien met de lichaamshouding van je paard.

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:18

Dankjewel marinke!
Wat een super uitleg, dankjewel! Ik ga zo rijden en dan zeker dit in gedachten houden! Ik zal kijken of er zo iemand is die even een foto kan maken!

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:57

Het paard waar ik op rijd is moeilijk aan de teugel te rijden.
Ik rijd hem met elastiek, omdat hij anders zo ver zijn hoofd in de lucht gooit dat hij niet meer te sturen is.
Ik heb jullie tips opgevolgd; instappen met lange teugel, veel voltes etc.

In stap lukt het allemaal wel, als hij eenmaal zijn aandacht erbij heeft, maar zodra ik wil gaan draven raakt hij zijn aandacht kwijt en gaat hij tegen werken (bit vast houden, onder me vandaan rennen etc).

Hebben jullie tips voor me, zodat ik hem ook in draf ontspannen aan de teugel kan laten lopen?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:01

Vandaag toch een filmpje laten maken... Het ging bijna even goed als gisteren.
Het geen dat ik nog kan opmerken is dat het net een tikkeltje actiever mag, maar ik ben super blij met de ontspanning, stabiliteit en contact met haar mond.
Ik heb nog nooit van hand kunnen veranderen zonder dat ze haar hoofd omhoog gooide van protest. :)
Nu lukt het ons al 2 dagen! *\o/*

Super jammer dat de camera platviel toen ik aan de galop begon! Die moet ik echt nog op film zetten!

Dus, ik denk vooral actiever!!! Nog tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:18

Dit kleine stukje heb ik ook nog :) met langer teugeltje, ja, ze kan het wel! :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:35

Netjes! Ik kan het niet supergoed zien vanaf mijn telefoon nu, maar wat me wel opvalt zijn jouw benen. Je sit constant aan te drijven, of iig te wiebelen. Het zou kunnen dat ze hierdoor wat minder actief loopt of misschien wat onrustig is in haar hoofd.

Ik vind het ook lijken alsof je wat met haar mee naar voren gaat zitten. Op de foto's zit je niet echt diep in je zadel en ietsjes voorover gehelt.
Maarr ik zie wel echt verbetering! Ik zie nu een heel geconcentreerde ruiter maar vooral ook een ontspannan pony die graag wil en er ook plezier in heeft :)

Edit: als ik iets dus verkeerd zeg, ik zie het niet heel goed vanaf dit schermpje ;)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:41

juliedo24 schreef:
Netjes! Ik kan het niet supergoed zien vanaf mijn telefoon nu, maar wat me wel opvalt zijn jouw benen. Je sit constant aan te drijven, of iig te wiebelen. Het zou kunnen dat ze hierdoor wat minder actief loopt of misschien wat onrustig is in haar hoofd.

Ik vind het ook lijken alsof je wat met haar mee naar voren gaat zitten. Op de foto's zit je niet echt diep in je zadel en ietsjes voorover gehelt.
Maarr ik zie wel echt verbetering! Ik zie nu een heel geconcentreerde ruiter maar vooral ook een ontspannan pony die graag wil en er ook plezier in heeft :)

Edit: als ik iets dus verkeerd zeg, ik zie het niet heel goed vanaf dit schermpje ;)

Nee klopt, dat van mijn benen krijg ik om de 5 minuten te horen tijdens de les. Ik probeer er echt op te letten, maar een slechte gewoonte is moeilijk af te leren. :D

Ook het nog wat rechter zitten is idd een juiste opmerking. Ik heb altijd te neiging dat als zij ontspant, ik mee naar voor ga om haar nog mee te geven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:10

Ziet er idd goed uit Michelle, knap van je!
Je kunt nu heel rustig gaan proberen de activiteit wat op te bouwen, maar doe dat echt rustig en voel goed de grens aan, ze moet nu vooral vertrouwen krijgen in de ruiter en de ruiterhand. Probeer met kleine stapjes iets meer atciviteit te gaan vragen, je mag wel wat meer druk gaan ondervinden aan de voorkant maar probeer dat op te lossen door enkel je hand iets te sluiten en nog iets meer met je been eraan rijden en rust te houden.
Succes :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:38

als ik nu naar de foto´s van michelle kijk, zie je toch precies het zelfde in draf? dan het achterbeen op de grond is en de rest niet?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:59

Ik vind wel dat ik bij Michelle meer takt zie in de foto's (heb filmpjes niet gezien) dan op jou foto. Michelle is ook nog niet bij het ideale plaatje maar heeft al veel laten zien en dit is echt al super veel beter dan eerder zo'n leuke ontspannen pony :) dat iedereen vooral daar heel blij mee is.

Dan terug naar de foto die jij had geplaatst. De rechter voorhoef is nog volledig aan de grond, vlak en begint net met afzetten. De linker achterhoef is nog met de teen aan de grond en heeft dus net afgezet. Het gewicht is dus nu volledig op rechtsvoor en geheel van de achterhand af. Hij valt dus op de voorhand in draf en zal een ongelijk zweefmoment hebben of moet gaan krabbelen met zijn voorbeen om het bij te benen. Vooral dus dat de diagonaal (links achter - rechts voor) totaal niet gelijk is in bewegingsafwikkeling wilde ik aanduiden met de streepjes.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:09

Debbels schreef:
Ik rijd hem met elastiek, omdat hij anders zo ver zijn hoofd in de lucht gooit dat hij niet meer te sturen is.

In stap lukt het allemaal wel, als hij eenmaal zijn aandacht erbij heeft, maar zodra ik wil gaan draven raakt hij zijn aandacht kwijt en gaat hij tegen werken (bit vast houden, onder me vandaan rennen etc).

Hebben jullie tips voor me, zodat ik hem ook in draf ontspannen aan de teugel kan laten lopen?

Iemand? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:13

Debbels schreef:
Debbels schreef:

Iemand? :)

Ik denk dat je pony het niet kan, een pony die normaal loopt zou niet zijn hoofd in de lucht steken. Dus voordat je gaat kijken hoe je m aan de teugel gaan krijgen zou ik eerst gaan kijken waarom hij zijn hoofd zijn in de lucht steekt en een stapje terug te doen door eerst ervoor te zorgen dat hij weer normaal gaat lopen.
Als je wat beeldmateriaal hebt wordt het al makkelijker :)
Het kan zijn dat ie pijn heeft of dat jij hem in de weg zit.