Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 01:32

Ansie schreef:
Ik vind dat ook heel knap Hermelientje. De (klassieke) dressuur is juist ook een basis bij WE. Het is onmogelijk om dit soort parcoursen te rijden zonder een goed dressuurmatig getraind paard. Het ziet er misschien wild uit maar de hulpen zijn over het algemeen heel licht (daar wordt ook op gejureerd), en dat op die snelheid! Ook zie je dat er op hoog niveau, en op dit filmpje, eenhandig gereden wordt, ook dat lijkt me onmogelijk met een paard dat dressuurmatig niet goed aan de hulpen staat. De paarden die deze parcoursen doen moeten JUIST dressuurmatig tot in de puntjes getraind zijn als het gaat om hulpen. Een dressuurproef rijden is ook een onderdeel binnen WE. Ik weet het niet zeker maar volgens mij hebben de dressuurproeven van het instapniveau al een hogere moeilijkheidsgraad dan de B en L proeven zoals we ze kennen van de KNHS.

zeker is de basis dressuur
maar wel op zit gereden en niet gestuurd met handen wat je veelal tegenwoordig ziet (helaas)
kzou best wel een keertje les willen van deze beste man .

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:47

Idd het is onmogelijk om deze parcoursen te rijden met van voor naar achter gereden paarden. Die combinaties vallen hierbij behoorlijk door de mand vrees ik.

En wat jouw laatste zin betreft; ik ook :)) en dan op zo'n getraind paard van hem :D Lijkt me echt super!

knollentuin

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:40

:):) filmpje is leuk en knap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:48

Geweldig leuk om te zien *\o/* .

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:21

Ansie schreef:
Ik vind dat ook heel knap Hermelientje. De (klassieke) dressuur is juist ook een basis bij WE. Het is onmogelijk om dit soort parcoursen te rijden zonder een goed dressuurmatig getraind paard. Het ziet er misschien wild uit maar de hulpen zijn over het algemeen heel licht (daar wordt ook op gejureerd), en dat op die snelheid! Ook zie je dat er op hoog niveau, en op dit filmpje, eenhandig gereden wordt, ook dat lijkt me onmogelijk met een paard dat dressuurmatig niet goed aan de hulpen staat. De paarden die deze parcoursen doen moeten JUIST dressuurmatig tot in de puntjes getraind zijn als het gaat om hulpen. Een dressuurproef rijden is ook een onderdeel binnen WE. Ik weet het niet zeker maar volgens mij hebben de dressuurproeven van het instapniveau al een hogere moeilijkheidsgraad dan de B en L proeven zoals we ze kennen van de KNHS.

Ben het helemaal met je eens. Maar ik bedoelde dat de hulpgeving (teugels in 1 hand) en het doel toch net iets anders zijn. Bij de dressuurproef van WE tonen ze bijvoorbeeld extreem snel wenden in galop, en dat is dan toch net weer iets anders dan een galoppiroutte heel beheerst in een vast ritme uitvoeren in acht sprongen in een Grand Prix proef. En daarom vind ik het dubbel knap. Als je altijd "gewone" dressuur rijdt met je paard is je paard toch eigenlijk heel erg gewend (zeg maar voorgeprogrammeerd) dat onder alle omstandigheden het ritme bewaard moet blijven. Bij WE wil je vaak ook versnelling of juist heel snel afremmen. Dus ik vind dit super qua wilsoverdracht naar het paard, het paard moet meer verschillende dingen leren en echt geweldig aan de hulpen staan. En dit vind ik absoluut een voorbeeld van een ruiter die zijn Iberische paard wel goed gegymnasticeerd heeft (en dan zie ik graag wat uitvoeringsfoutjes in de proef door de vingers).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:37

Ik heb al eerder geschreven dat ik het knap vond. Dus wat dat betreft helemaal eens.

Maar: op het moment dat TS wil "bewijzen" dat het tegenwoordig zo "slecht" gesteld is met de dressuur, wordt elk moment waar een ruiter niet 100 % de FEI beschrijving van een oefening getoond heeft, aangegrepen om negatieve uitlatingen te doen over die ruiter en de hele generatie van die tijd voor het gemak maar ineens ook de grond in geboord. En wat ik dan mis, is de objectiviteit om dat dan ook bij een filmpje als deze of anderen die ze geplaatst heeft, hetzelfde te doen, wat in mijn ogen alleen maar eerlijk zou zijn.
Niets is 100 % zwart of 100 % wit, in elke proef zitten goede en slechte momenten. Ben je een zwartkijker, dan kijk je naar de slechte, ben je een positief ingesteld mens, dan kijk je naar de goede momenten. Maar als je heel bewust bij de ene proef alle goede momenten eruit haalt en bij een andere proef systematisch op zoek gaat naar foute momenten, dan houd je in mijn ogen maar één iemand echt voor de gek: jezelf!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:03

Ik vind een of meerdere fouten helemaal niet zo spannend.. wat mij betreft heeft het dan ook niks met foutkijken te maken. Wat mij stoort is dat vaak het totaalbeeld niet fijn is terwijl de oefeningen zgn. toch goed uitgevoerd worden, in ieder geval punten scoren. Als een paard van voor naar achter gereden wordt en wellicht ook op die wijze getraind wordt, wat ook te zien is in een proef, dan klopt voor mij het totaalbeeld niet. Toch wordt er hoog gescoord. Ik zie liever een correct van achter naar voor gereden paard met een paar mindere momenten in de proef, dat is wellicht work in progress, of de capaciteit van paard en/of ruiter is daar oorzaak van. Dat maakt me niet uit zolang het totaalbeeld maar fijn blijft MET harmonie!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:07

Maar Ansie, ook dat hangt al af van elk individueel paard. Sommige paarden lopen alsof ze een kapstok ingeslikt hebben en om daar al een beetje lossigheid in te krijgen is al heel knap, terwijl de ander heel gemakkelijk ergens doorheen loopt. Dus ook daarin kun je in mijn ogen niet een verregaande conclusie trekken, daarvoor zou je het paard dan zelf al moeten kennen en getraind hebben.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:14

Dat ben ik met je eens maar toch kan je zien of dat stijvere paard van achter naar voor is getraind.. ondanks zijn eigen beperkte bewegingen. Het geheel zal er dan inderdaad minder soepel uitzien dan bij een paard dat van nature meer beweging heeft. Iemand met oog voor paarden en beweging moet dat kunnen zien en daar rekening mee houden, het verandert niets aan het feit dat je verschil kan zien tussen een van voor naar achter gereden paard en een van achter naar voor gereden paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:16

Noem eens een voorbeeld van iemand die Grand Prix rijdt en van voor naar achteren rijdt volgens jou?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:33

Ik vind het niet netjes om continu namen te noemen. Dat wordt hier ook niet op prijs gesteld. In dit hele topic zijn een aantal filmpjes voorbij gekomen met paarden die van voor naar achter gereden zijn, sommigen vonden het mooi, anderen niet en ik heb ook vaak genoeg gezegd wat ik daarvan vond en wat ik zag.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:06

horseyfries schreef:
Noem eens een voorbeeld van iemand die Grand Prix rijdt en van voor naar achteren rijdt volgens jou?

Volgens mij zijn er in dit topic al wat voorbeelden getoond aan filmpjes van paarden in de GP die vanachternaarvoor gereden worden volgens de maatstaven van de FEI.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:55

Ahum, nu dicht je jezelf iets teveel eer toe. "Naar de maatstaven van de FEI"?
Volgens JOUW maatstaven bedoel je.
Hetzelfde geldt voor Ansie, JIJ vind dat en dat mag je best vinden, maar dat wil niet zeggen dat het ook waarheid is.

In mijn beleving kan je niet een paard compleet van voor naar achteren rijden en dan toch tot Grand Prix niveau komen, maar dat is dan weer mijn mening ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:15

Nou weet je wat het is.. ik vind dat inderdaad en sterker nog ik VOEL het ook (lekker subjectief dus ;) ). Als ik naar een proef kijk en ik krijg er een onrustig gevoel van dan is het in mijn ogen niet goed, het ontbreekt dan voor mij geheel aan harmonie. Waardoor het dus een verstoord totaalbeeld geeft. En dan kijk ik niet eens secuur naar de onderdelen in de proef maar gewoon naar hoe paard en ruiter door de baan gaan.
Ok, dat is mijn gevoel en mijn mening maar ik zal een voorbeeld noemen, kijk eens naar hoe de paarden in een proef vanuit een uitgestrekte galop teruggenomen worden, wat Ik dan zie is een ruiter met schouders die heen en weer schudden. De handen worden zo stil mogelijk gehouden, maar de schouders vangen de 'klappen' op (en dus de paardenmond).. Ook vind ik vaak het tempo in de gehele proef te hoog liggen. Daar krijg ik een onrustig gevoel van, het is niet harmonieus (voor mij dus). Heel gek, maar dat onrustige gevoel krijg ik niet bij het hier laatst getoonde filmpje van Pedro Torres, ondanks de snelheid en actie zie je hier juist wel een paard dat exact op zithulpen te sturen is, paard en ruiter zijn een geheel, het schakelen vanuit volle snelheid terug naar uiterste verzameling kost geen 'armkracht' van de ruiter. Ik krijg hier geen onrustig gevoel van, hooguit enthousiasme en opwinding hoe gaaf het is om zo met een paard bezig te zijn.
Voordat ik het op m'n dak krijg, dit is geen propaganda voor WE en ik wil hiermee ook niet zeggen dat ALLE dressuurruiters in de GP het hierboven geschetste beeld tonen. Ik noem enkel voorbeelden van hoe ik dingen zie en ervaar. En ja, dat is subjectief, maar wat is harmonie? Is dat wel in punten uit te drukken dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:54

Goed omschreven Ansie.
Mijn ervaring net zo
Pedro laat hier precies zien, hoe het sturen en discipline in samenspel met zijn paard kunnen gaan.
ze doen het samen.
Dat is harmonie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:54

horseyfries schreef:
In mijn beleving kan je niet een paard compleet van voor naar achteren rijden en dan toch tot Grand Prix niveau komen, maar dat is dan weer mijn mening ;)

waarom zou dat niet kunnen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:18

Ligt eraan wat je van voren naar achteren bedoeld.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:43

Met van voor naar achter gereden bedoel ik zoals al zo vaak door bijv. Murphy hier omschreven: de open brug, niet durchlassig, hard handgebruik van de ruiter (nodig om het vaak te stuwende naar voren gejaagde paard bij elkaar te houden en omdat de hulpen niet voldoende doorkomen, zie ook het punt 'niet durchlassig' hiervoor), niet correct stang/trensgebruik, achteroverhangende ruiters. Meestal zijn dit dingen die in combinatie met elkaar voorkomen, het een is een gevolg van het ander. Zodoende geeft het voor mij geen fijn totaalbeeld en heeft dus nogmaals niets te maken met foutkijken van oefeningen in een proef. De punten die ik hier noem komen voor t/m het hoogste niveau (of ziet iedereen iets anders?) en dat noem ik van voor naar achter gereden, wat in mijn ogen geen harmonisch geheel geeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:06

Als stille meelezer wil ik nu toch even reageren. Volgens mij is het vooral de mening over de ruiter die bepaalt hoe er tegen een combinatie aangekeken wordt. "Oh, het is een moderne ruiter, dus wordt er van voor naar achteren gereden". "Oh, het is een klassieke ruiter, dus wordt er van achteren naar voor gereden". Dat wordt mooi geïllustreerd door twee reacties van Murphy:

Nadine rijdt modern, dus moet het een slechte van voor naar achteren gereden proef zijn:

murphy102 schreef:
Ik zie hier 2 modern gereden proeven.
Het feit dat Nadine Capellmann ooit klassiek heeft gereden, zegt helemaal niets.
Kijk maar naar Isabel Werth, Anky, Tineke en ook Adelinde (reed ze nog maar bij Johan Hamminga. Ik zie hem ook liever als coach dan die Wim Ernes).
Ooit reden deze dames allemaal klassiek, maar dat is verleden tijd. Ze rijden nu allemaal modern, hetgeen heel goed te zien is.
Vwb hun rijden en het oplossen van zaken zijn zij nog in het voordeel in vergelijking met de nieuwe generatie hier in Ned. die níet meer klassiek wordt opgeleid en helemaal geen basis meer mee krijgen.

In beide proeven zie je paarden hobbelen in Piaffe/Passage: ze trekken de achterbenen omhoog naar de croupe, als beren op een hete plaat.
Er is geen daling van de achterhand, er is geen gedragenheid dus. Er is alleen maar stuwkracht.
De gehele proef van beide dames oogt niet prettig, of het nu gaat om de takt, de losgelatenheid, de verzameling, Schwung enz.

Oh nee, Nadine rijdt niet modern en heeft dat nooit gedaan en het ziet er opeens veel prettiger uit dan de proef van Adelinde:

murphy102 schreef:
Sorry, ik maak een fout.
Ik heb Nadine Capellmann verward met Nicole Uphoff.
Ik heb het filmpje nu helemaal afgekeken en heb te snel geoordeeld en zag toen pas mijn fout.
Ik neem terug wat ik over Nadine Capellmann zei, alhoewel ik moet zeggen dat ik het absoluut geen fijn gereden proef vind, maar wel vele malen prettiger dan die van Adelinde.

De mening over de ruiter heeft blijkbaar dus toch een hele grote invloed op hoe je de proef beoordeelt. Zolang je geen jurylid bent, is het natuurlijk geen probleem dat je je niet bewust bent van dit halo-effect. Het is ook helemaal niet erg dat je een mening hebt over ruiters of over een rijstijl, alleen betekent het wel dat je voorzichtig moet zijn om je eigen mening als feit te presenteren. Want jou mening bepaalt hoe je het ziet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 15:13

maar zie jij zelf dan geen verschil tussen ruiters? en hoe jij het het liefst ziet?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:15

Uhm Karl.. ik heb net uitgelegd wat ik van voor naar achter rijden vind en aan welke punten ik dat denk te herkennen. Het is voor mij een combinatie van het gevoel wat ik bij een proef krijg en het het kijken naar hoe paard en ruiter door de baan gaan. Namen interesseren me niet, ik kijk puur naar ruiter en paard. Pas als ik er een fijn gevoel bij krijg wil ik meer weten van die betreffende combinatie of ruiter.
Natuurlijk kan iedereen er een andere mening op nahouden. Wat de een als achterover hangen ziet, vindt een ander meezitten in de beweging. Alles kan.
Daarom vroeg ik me ook af, omdat harmonie voor mij meer een gevoel is, of het überhaupt wel in punten uit te drukken is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 15:36

Er kán nooit harmonie ontstaan tussen paard en ruiter, als er achter het middelpunt van de beweging gezeten wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:49

Alleen wordt dat gevoel over de proef voor een groot deel bepaald door jouw mening over de ruiter. En zolang je geen jury bent, is dat geen enkel probleem. Maar je houdt jezelf voor de gek als je denkt jouw mening jouw gevoel niet bepaalt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:01

Ik denk dat ik mezelf eerder voor de gek houd als ik meepraat met de grote hoop over hoe geweldig proeven gereden worden en hoe geweldig sommige ruiters rijden en hoe hun paarden bewegen.. nee laat mij dan maar mijn mening bepalen door mijn gevoel. Want volgens mij werkt het andersom, ik krijg geen bepaald gevoel doordat ik een mening heb, ik vorm een mening doordat ik er een bepaald gevoel bij heb. (en dat ZONDER dat ik er namen aan koppel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:27

De 'fout' begint al bij de jury's. Zij die toch eigenlijk het goede moeten kunnen onderscheiden van het slechte, weten al niet meer wat goed is. Zij staren zich blijkbaar blind op het voorbeengezwaai. De achterkant doet niet meer mee heb ik het idee en open gesperde monden en doorgeslagen stangen blijken er helemaal niet meer toe te doen.

[RT-D] Het voorbeeld van een dressuurpaard??