Als stille meelezer wil ik nu toch even reageren. Volgens mij is het vooral de mening over de ruiter die bepaalt hoe er tegen een combinatie aangekeken wordt. "Oh, het is een moderne ruiter, dus wordt er van voor naar achteren gereden". "Oh, het is een klassieke ruiter, dus wordt er van achteren naar voor gereden". Dat wordt mooi geïllustreerd door twee reacties van Murphy:
Nadine rijdt modern, dus moet het een slechte van voor naar achteren gereden proef zijn:
murphy102 schreef:Ik zie hier 2 modern gereden proeven.
Het feit dat Nadine Capellmann ooit klassiek heeft gereden, zegt helemaal niets.
Kijk maar naar Isabel Werth, Anky, Tineke en ook Adelinde (reed ze nog maar bij Johan Hamminga. Ik zie hem ook liever als coach dan die Wim Ernes).
Ooit reden deze dames allemaal klassiek, maar dat is verleden tijd. Ze rijden nu allemaal modern, hetgeen heel goed te zien is.
Vwb hun rijden en het oplossen van zaken zijn zij nog in het voordeel in vergelijking met de nieuwe generatie hier in Ned. die níet meer klassiek wordt opgeleid en helemaal geen basis meer mee krijgen.
In beide proeven zie je paarden hobbelen in Piaffe/Passage: ze trekken de achterbenen omhoog naar de croupe, als beren op een hete plaat.
Er is geen daling van de achterhand, er is geen gedragenheid dus. Er is alleen maar stuwkracht.
De gehele proef van beide dames oogt niet prettig, of het nu gaat om de takt, de losgelatenheid, de verzameling, Schwung enz.
Oh nee, Nadine rijdt niet modern en heeft dat nooit gedaan en het ziet er opeens veel prettiger uit dan de proef van Adelinde:
murphy102 schreef:Sorry, ik maak een fout.
Ik heb Nadine Capellmann verward met Nicole Uphoff.
Ik heb het filmpje nu helemaal afgekeken en heb te snel geoordeeld en zag toen pas mijn fout.
Ik neem terug wat ik over Nadine Capellmann zei, alhoewel ik moet zeggen dat ik het absoluut geen fijn gereden proef vind, maar wel vele malen prettiger dan die van Adelinde.
De mening over de ruiter heeft blijkbaar dus toch een hele grote invloed op hoe je de proef beoordeelt. Zolang je geen jurylid bent, is het natuurlijk geen probleem dat je je niet bewust bent van dit halo-effect. Het is ook helemaal niet erg dat je een mening hebt over ruiters of over een rijstijl, alleen betekent het wel dat je voorzichtig moet zijn om je eigen mening als feit te presenteren. Want jou mening bepaalt hoe je het ziet.