Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:33

MaritAriel schreef:
hahhahaa wat is dat nou weer voor een onzin? ik wou hier alleen even mee laten zien iemand van 1.83 makelijk op een paard van 1.53 past.

Nou als dat past is dat eerder een uitzondering dan regel hoor. En sowieso niet 'makkelijk' , dan past iemand van 1.90 zeker ook nog net? :+

little_birdy

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:42

@ jannie,
ziet er niet verkeerd uit ;)
denk dat het dier je makkelijk kan houden hoor :)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:46

GroteVogel schreef:
loes-freke schreef:
ik weeg 125 kilo en ik stap nu niet meer op een paard.
reden zielig voor zo'n beesie.
oke shire of bels zou kunnen maar dan nog zeg ik nee.
maar een stevige iemand op een stevige paard/pony onder de 95 kilo moet kunnen maar geen gezicht als zo'n iemand op een ranke pony/paard zit.

Knap dat je niet meer opstapt!! Mijn petje af!
Ben je bezig om af te vallen? Medisch?

Ik weeg vandaag 96,8 en tja misschien voor een paard goed te dragen maar als je maar 152 klein bent ( bmi van 40+) .....nee dus niet, voorlopig ik lekker ernaast ;-)
( Mennen vind ik echt niet leuk, maar verzorgen van een super paardje die ik via hier nu sinds heel kort heb, geweldig gewoon, is voor mij ook extra beweging!)

nee ik kan de knop afvallen nog niet vinden.
en ik ben gewoon mooie appaloosa gaan fokken en rijden laat ik aan me dochter van 8 over (een spriet, tegen over gestelde van mij)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:40

Skygirl schreef:
MaritAriel schreef:
hahhahaa wat is dat nou weer voor een onzin? ik wou hier alleen even mee laten zien iemand van 1.83 makelijk op een paard van 1.53 past.

Nou als dat past is dat eerder een uitzondering dan regel hoor. En sowieso niet 'makkelijk' , dan past iemand van 1.90 zeker ook nog net? :+

dus dan wil jij nu zeggen dat ik niet op mijn pony pas? ik ben 1.83 en zij is 1.53 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:46

Wat zegt ze nou? Lezen is moeilijk, blijkbaar......

Gummie, super posts!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:23

beantsje schreef:
64 kg bij een lengte van 1.80 is niet veel hoor, 95 kg bij een lengte van 1.60 is ook een beetje extreem maar dan de andere kant op.

Waarom nu appels met peren vergelijken?
Als we nu eens de middenweg nemen; 80 kg bij 1.85 lengte of 80 kg. bij 1.65 lengte. Inderdaad, persoon 2 is te zwaar. Maar voor het paard is het allebei 80 kg.
Misschien (en dat hoeft niet zo te zijn!) is persoon 1 wat atletischer, maar ook onder de slankere mensen zijn er ook harken bij! Dat is echt geen argument. En iemand die 80 kg weegt bij 1.65 is ook nog niet zó zwaar, dat hij zichzelf zonder meer in de weg zit. Die kan best elastisch en flexibel zijn. Trouwens, hoe flexibel en elastisch moet je zijn op paard? Een spagaat of dubbele flikflak kunnen is op paard echt niet nodig (behalve bij het voltigeren natuurlijk). De bewegingen zitten allemaal binnen een marge; voldoende conditie en spierspanning voor een actieve zit zal daarbij eerder de beperkende factor zijn.

En dan nog iets; een persoon van 1.80 is gewoon langer. Dat betekent dat het zwaartepunt hoger boven het paard is. Hoe hoger het zwaartepunt, hoe minder stabiel het voor het paard aanvoelt. Probeer maar eens een gewicht op een lange stok boven je in evenwicht te houden; da's veel moeilijker dan eenzelfde gewicht op een korte stok. Zelfs het vooroverbuigen van het hoofd (een bekende fout) heeft vanwege die hefboomwerking bij een persoon van 1.80 veel meer effect op het paard dan bij de persoon van 1.65

Ok, dat 1.80, 64 killo verhaal dat heb ik neergezet omdat ik dat ben :+ , maar dat hefboom verhaal vind ik altijd zo'n enorme onzin, een stok boven jezelf houden met gewicht eraan is een "dood" voorwerp wat niet zelf meedenkt of beweegt, een ruiter van 1.80 met enige ervaring denkt met het paard mee en zal dus niet als dode lengte boven het paard uittorenen wat het paard in balans moet houden.
Vergeet ook niet dat mensen die langer zijn normaliter ook langere benen hebben.

Persoonlijk vind ik 80 kilo op 1.65 wel zwaar en het lijkt mij dat hoe meer kilo's je met jezelf meedraagt hoe moeilijker het is deze kilo's positief te gebruiken.
Uiteraard hoef je geen professioneel turner te zijn om paard te rijden, maar wanneer je een sportieve prestatie vraagt van je paard zul je zelf ook in goede conditie moeten zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet anti- stevige mensen te paard, maar wanneer je echt TE zwaar bent zit je niet alleen je paard maar ook jezelf in de weg.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:41

Dat zwaartepunt-verhaal vind ik ook nogal raar, als je langer bent ligt je zwaartepunt in cm's wel hoger dan een kleiner iemand, maar het punt zelf is waarschijnlijk hetzelfde. Dus iemand die 1.65 is met een peerfiguur heeft het zwaartepunt op 95cm liggen (op de heupen), en iemand van 1,85 heeft het op 110cm liggen, maar wel nog steeds op de heupen. Anders zou iedereen die lang is namelojk topzwaar zijn en dat is kul, want dan val je namelijk om.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:56

Citaat:

Citaat:
dus dan wil jij nu zeggen dat ik niet op mijn pony pas? ik ben 1.83 en zij is 1.53 .

edit; het woord makkelijk moest er tussen staan. ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:57

Yamcha schreef:
Wat zegt ze nou? Lezen is moeilijk, blijkbaar......

Gummie, super posts!

Als je niet helemaal begrijpt wat er staat is een goede reactie niet zo makelijk te plaatsten, maar lezen vind ik niet moeilijk hoor. :+

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:15

hyppolyte schreef:
Dat zwaartepunt-verhaal vind ik ook nogal raar, als je langer bent ligt je zwaartepunt in cm's wel hoger dan een kleiner iemand, maar het punt zelf is waarschijnlijk hetzelfde. Dus iemand die 1.65 is met een peerfiguur heeft het zwaartepunt op 95cm liggen (op de heupen), en iemand van 1,85 heeft het op 110cm liggen, maar wel nog steeds op de heupen. Anders zou iedereen die lang is namelojk topzwaar zijn en dat is kul, want dan val je namelijk om.

Hee hee, je vergeet mensen met waterhoofden :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:17

wat dacht je van mensen met grote borsten? die wegen ook een hoop kilo's :+

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:33

lifaya schreef:
wat dacht je van mensen met grote borsten? die wegen ook een hoop kilo's :+

_/-\o_

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:05

zal dat die 25 kilo zijn bij mijn???

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:08

12,5 kilo per tiet, lijkt me een vors gewicht :') dan mag je wel wat rugspieren kweken :P
maar ook dat is inderdaad een gebied waar veel kilo's in zitten, geen idee hoeveel een cub c/d is qua gewicht maar licht is anders :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:58

@ MA: je edit maakt het wel duidelijk, maar 't was alsnog niet erg duidelijk geformuleerd de eerste keer. Maar daar komt het dan dus wel op neer, dat je er neit makkelijk op past :)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:08

lifaya schreef:
12,5 kilo per tiet, lijkt me een vors gewicht :') dan mag je wel wat rugspieren kweken :P
maar ook dat is inderdaad een gebied waar veel kilo's in zitten, geen idee hoeveel een cub c/d is qua gewicht maar licht is anders :+

heb f/g ;) en gelukkig geen last van me rug.
stallen kan ik nog steeds uit mesten. :j :D
Laatst bijgewerkt door loes-freke op 19-10-11 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:08

oei dat is dan inderdaad een zware zaak :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:05

Ik verbaas me er nog steeds over dat er zoveel mensen blijken te zijn die paardrijden als een grondrecht beschouwen. En allergisch reageren als ze te horen krijgen dat ze niet kunnen/ mogen paardrijden om wat voor reden dan ook en meteen de hele tent op stelten zetten.

Komop mensen, ik had vroeger graag fotomodel geworden. Helaas heb ik daar niet de kop voor en ook niet het lijf, buiten het feit dat ik zo'n 10 cm te klein ben. Ik had natuurlijk woedend alle agency's kunnen aanschrijven met een boze brief, internet kunnen volplempen met hoe oneerlijk het wel niet is dat ik echt geen fotomodel kan worden en nog wat onhandige acties, maar had dat wat uitgehaald? Denk het niet, behalve dat ik mezelf onsterfelijk belachelijk zou hebben gemaakt. Ik heb me er dus maar bij neergelegd dat ik niet de nieuwe Cindy Crawford zou worden, en ook geen mindere modellengodin.

Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat niet altijd alles maar kan wat je graag wil? Waarom is het zo moeilijk om "nee" te accepteren, en als je dan per ongeluk eens "nee" te horen krijgt het reden is om een vuil verhaal op internet te plempen? Niet alles kan, niet alles mag en niet alles is gezond, voor mens en/ of dier. Dat hebben mensen maar eens te accepteren in plaats van als een verwend nest te piepen hoe oneerlijk het wel niet is allemaal. Een beetje rekening houden met zowel jezelf als je paard word je echt geen slechter mens van.

Oja, paardrijden met ernstig overgewicht is helemaal niet zo gezond. Als je valt is de kans op ernstig letsel veel groter, omdat je een val gewoon minder goed kan breken als je over een deel van je lichaam geen controle hebt. Dat is eigenlijk wat Grote Vogel volgens mij ook o.a. zegt. En daarmee kaart zij meteen een belangrijk punt aan dat enorm van belang is, naast het welzijn van het paard. Het is gewoon niet veilig om met zwaar overgewicht, en aan alle kanten delen die gewoon maar meezwiepen achter de beweging, te gaan rijden. Zeker als je een onervaren ruiter bent en nog niet weet hoe een beetje paard grofweg beweegt. Maar ook een ervaren ruiter die echt te maken heeft met ernstig overgewicht heeft bij een val een veel grotere kans om letsel op te lopen dan iemand die over elke vezel in haar lichaam controle kan uitoefenen. En laten we even wel wezen, wie is er nou nog nooit gevallen?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:20

Mick75 -> Precies veiligheid gaat voor alles!!

Maar als ik eerlijk ben, de smak die IK gemaakt heb 2x ik denk dat een iel mager persoon de botten had gebroken, in de kantine wouden ze al ambulance bellen zo heftig zag het uit. ( Gelukkig had ik genoeg vet om de val te breken zeg maar en was ik alleen maar flink gekneusd en een heel klein scheurtje in mijn schouder ;-)

Voor mij is het niet moeilijk om te accepteren dat ik zeker een hele tijd niet kan rijden, en nee niet omdat ik perse te zwaar ben voor het paard, maar wel te zwaar voor mijn lengte en mezelf al op een stoel in de weg zit. Ik heb gewoon zelfkennis en ben eerlijk naar mezelf ( en anderen)

Het is zeker zo ( en dat weet ik omdat ik niet altijd zo zwaar ben geweest) dat je veel beter zit/rijd en balans hebt met een normaal gewicht. Zeker als je ook wat spieren hebt gekweekt.
En een voordeel is dan ook, alle beginnende ruiters, jong of oud moeten gewoon goede bescherming om, ik weet dan ook zeker dat als ik weer ga rijden dat niet zonder body protector is, hoe lachwekkend/duf dat voor sommigen ook uit zal zien. Heb ik lak aan, ik breek liever niet mijn oude botten haha!
Tja en die dingen hebben maar een maximaal maat, dus heb ik nog een lange weg te gaan.

Gelukkig kan ik mijn liefde voor paarden nu lekker kwijt door te verzorgen!
En natuurlijk veel lezen en leren in theorie!
Manlief kwam al met het idee om een paard te gaan kopen, maar daar heb ik hem even duidelijk vanaf geholpen.
Ten eerste mijn gewicht ( ik bedoel een beginnend ruiter met een BMI van 40 KAN gewoon niet zomaar beginnen)
Ten tweede, het paard...( Zielig, kan en mag ik niet aandoen om dan iedere dag bonkend en klotsend te rijden!
Ten derde wil ik eerst weer heel zeker en vast in het zadel zitten en niet meer bang zijn, nou tot die tijd....bedank ik er liever voor, hoe aanlokkelijk het ook is ;-)

Neen, ik ga lekker rustig afvallen, sporten en dan weer lessen nemen, en dan? Wie weet komt er dan wel een eigen als ik het dan nog wil hihi.
Ach lekker dromen toch tot die tijd ( ik denk dat ik dan heel makkelijk 1,5 jaar verder ben eer ik weer echt fanatiek kan rijden)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:27

GroteVogel schreef:
Mick75 -> Precies veiligheid gaat voor alles!!

Maar als ik eerlijk ben, de smak die IK gemaakt heb 2x ik denk dat een iel mager persoon de botten had gebroken, in de kantine wouden ze al ambulance bellen zo heftig zag het uit. ( Gelukkig had ik genoeg vet om de val te breken zeg maar en was ik alleen maar flink gekneusd en een heel klein scheurtje in mijn schouder ;-)

Voor mij is het niet moeilijk om te accepteren dat ik zeker een hele tijd niet kan rijden, en nee niet omdat ik perse te zwaar ben voor het paard, maar wel te zwaar voor mijn lengte en mezelf al op een stoel in de weg zit. Ik heb gewoon zelfkennis en ben eerlijk naar mezelf ( en anderen)

Het is zeker zo ( en dat weet ik omdat ik niet altijd zo zwaar ben geweest) dat je veel beter zit/rijd en balans hebt met een normaal gewicht. Zeker als je ook wat spieren hebt gekweekt.
En een voordeel is dan ook, alle beginnende ruiters, jong of oud moeten gewoon goede bescherming om, ik weet dan ook zeker dat als ik weer ga rijden dat niet zonder body protector is, hoe lachwekkend/duf dat voor sommigen ook uit zal zien. Heb ik lak aan, ik breek liever niet mijn oude botten haha!
Tja en die dingen hebben maar een maximaal maat, dus heb ik nog een lange weg te gaan.

Gelukkig kan ik mijn liefde voor paarden nu lekker kwijt door te verzorgen!
En natuurlijk veel lezen en leren in theorie!
Manlief kwam al met het idee om een paard te gaan kopen, maar daar heb ik hem even duidelijk vanaf geholpen.
Ten eerste mijn gewicht ( ik bedoel een beginnend ruiter met een BMI van 40 KAN gewoon niet zomaar beginnen)
Ten tweede, het paard...( Zielig, kan en mag ik niet aandoen om dan iedere dag bonkend en klotsend te rijden!
Ten derde wil ik eerst weer heel zeker en vast in het zadel zitten en niet meer bang zijn, nou tot die tijd....bedank ik er liever voor, hoe aanlokkelijk het ook is ;-)

Neen, ik ga lekker rustig afvallen, sporten en dan weer lessen nemen, en dan? Wie weet komt er dan wel een eigen als ik het dan nog wil hihi.
Ach lekker dromen toch tot die tijd ( ik denk dat ik dan heel makkelijk 1,5 jaar verder ben eer ik weer echt fanatiek kan rijden)

goede instelling! :) Maar o zo jammer dat ze er niet allemaal zo over denken....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:29

grotevogel ik heb zo veel respect voor jou he !

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:38

En dat, maar dat is al eerder gezegd, getuigd van een staaltje realiteitszin waar velen een puntje aan kunnen zuigen. En het is meer dan dapper dat je dat ook nog gewoon open en bloot op internet zet. Maargoed, jij bent volgens mij geen 18 jarige meer die nog nooit in haar leven te horen heeft gekregen dat iets echt op dit moment niet kan.

Over vallen, vet kan inderdaad een goede valbreker zijn. Het kan alleen ook voorkomen dat je je tijdens je val zodanig draait dat je de minste kans hebt op letsel, en behalve als je net op de goede plaats valt kan vet ook pas na de rest van je lijf de grond raken en daarmee het letsen verergeren in plaats van de val te breken. Maargoed, ik kan ook voor geen meter vallen, krijg het altijd voor elkaar op de meest onflatterende manier op de grond terecht te komen en ik heb geen ernstig overgewicht. Verkeerd vallen deed ik trouwens ook toen ik een BMI had van 17. (nu 24). Als ik val heb ik ook altijd letsel. Wat dat betreft zegt BMI of gewicht dus niet alles.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:45

@ mick75 bmi zegt weinig idd :j , ik heb een bmi van 33 en mensen in mijn omgeving kijken me dan echt aan met open mond of dat wel waar is, want zo "gezet" zie ik er helemaal niet uit... Ook het gewicht is wel wat zwaarder als moet, maar ik kan tenminste nog paardrijden en ben bezig met afvallen (nu niet veel want anders kan ik mn aangemeten lipica laarzen niet meer aan :Y) ) maar probeer toch wel rekening mee te houden. Ik rijd nu voornamelijk op friesxappaloosa, friesxfjord (eigenaresse manege vind mij hier goed op passen en dat vond ik erg fijn om te horen :D) , tinker en kwpn... terwijl ik eigenlijk me heel erg afvroeg of ik na 5jaar nog wel KON paardrijden... maar dit is toch het enigste sport waar ik me fijn bij voel en niemand mee in de weg zit, en dat vind ik het belangrijkst! Zolang de paarden er geen last van hebben, vind ik het goed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:15

ik heb een BMI van 27, ook overgewicht :+ En ja, ik heb overgewicht, maar ben niet extreem zwaar ofzo, weeg gemiddeld 70 kilo en ben 1.61 cm

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:28

lifaya schreef:
ik heb een BMI van 27, ook overgewicht :+ En ja, ik heb overgewicht, maar ben niet extreem zwaar ofzo, weeg gemiddeld 70 kilo en ben 1.61 cm

Zolang je niet extreem zwaar bent zou ik zeggen is er niks aan de hand :j