Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:43

ik vind dit dus prachtig om te zien, maar goed heb niet voor niets twee Lipizzaners thuis staan en er komen er nog meer :D bedankt voor dit filmpje!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:53

clarence schreef:
Ik heb een film van Podhajsky gevonden uit de jaren '50. Misschien interessant voor de discussie:

http://pegasustv.org/archives/player_0012.html

Is klassiek van toen wat de klassiekers van nu nastreven?

prachtig!
Barokke paarden zijn voor mij de paarden die een perfecte piaffe en passage kunnen laten zien!
Maar dat is persoonlijk natuurlijk ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:01

@garny: dat vind ik niet zelf. 'valse knik' is een objectieve beoordeling. en dat is eenvoudig te controleren: een paard dat niet in aanleuning wordt gereden maar wel knikt, gaat met een valse knik. oftewel: de teugels hangen door en er is geen contact van achterhand via de ruiterhand met de mond van het paard en terug.

daarbij had ik het niet over longeren in combinatie met een 'valse knik' (even goed lezen)...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:09

Colonel Alois Podhajsky schreef:
"Xenophon was the first one to claim that horses can become only more beautiful with correct training, never uglier. I would like to add to this that if the horse becomes uglier in the course of his work, it is the unmistakable proof for a wrong dressage training."
Ik vindt de paarden in het filmpje niet mooi ... 8-) :+

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:14

Weet iemand een goed boekje over longeren (klassiek)?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:17

Een aardig verhaal: http://www.horsemagazine.com/thm/2010/0 ... el-tavora/

Met de summary:
In the first place we have to admit that it is not possible to school a horse without the shoulder in. La Guérinière stated that this one should be the first and last lesson to give to a horse, Nuno Oliviera said that it was the aspirin of the equitation. We start with the shoulder in from the beginning and once the horse knows how to execute it, we make the descent of hand on the side of the bending (inside) to make the horse take the habit of keeping the shoulder-in in self carriage and without the constant use of our aids being necessary. One even ceases all of the aids, but we keep them ready to be back in action in case of a loss of balance or impulsion. One uses these principles and techniques in all movements and exercises that we require of the horse.

When we find a resistance that we cannot solve immediately, halt, break up the strength and movement, recover the balance, re- establish the calm and harmony and start again whatever we were doing. Teach the flexions of the jaw and of the neck and use them whenever necessary. Teach the horse to yield to the isolated leg as explained before.

Teach the combined effect and combine this exercise with energetic forward transitions. Keep the horse always ready to respond to the forward aids, always in front of the legs. Teach the horse to relax the jaw first at the halt, and after in movement. Use the combined effect, vibrations and half halt whenever loss of balance or when contractions appear.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:19

meerhofh schreef:

Long Reining - The Saumur Method Philippe Karl
Afbeelding
Klassiek genoeg?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:38

quadripes schreef:
@garny: dat vind ik niet zelf. 'valse knik' is een objectieve beoordeling. en dat is eenvoudig te controleren: een paard dat niet in aanleuning wordt gereden maar wel knikt, gaat met een valse knik. oftewel: de teugels hangen door en er is geen contact van achterhand via de ruiterhand met de mond van het paard en terug.

daarbij had ik het niet over longeren in combinatie met een 'valse knik' (even goed lezen)...

valse knik is er altijd ingetrokken!
Dit is een knik die er door verkeerd handgebruik inkomt.
heeft niets met het geen contact met de teugel te maken.

dus een paard die (los en in de natuur) een verzameling doet, en daarbij zijn hoofd buigt, loopt in valse knik?
Wat een nonsens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:39

ART_UMA schreef:
meerhofh schreef:

Afbeelding
Klassiek genoeg?

mooie "valse knik" eringetrokken ;(

als dit klassiek is, wil ik me daar zeker niet mee bezig houden.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:46

ja hoor, klassiek genoeg :-D
maar wat een prijzen kom ik tegen... :o !
het gaat alleen over lange teugelen?

Is er ook een goed boek wat specifiek over longeren gaat, ook met bijzet e.d.?
Ik las ergens anders in het topic dat het boek van Lammert Haanstra niet wordt aangeraden. Wat is de reden daarvan?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:57

nombrado schreef:
ART_UMA schreef:
Afbeelding
Klassiek genoeg?

Hoe kom je daar nu weer bij? Je moet wel naar de bespiering kijken, niet naar de kap met manenvet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:07

meerhofh schreef:
ja hoor, klassiek genoeg :-D
maar wat een prijzen kom ik tegen... :o !
het gaat alleen over lange teugelen?

Is er ook een goed boek wat specifiek over longeren gaat, ook met bijzet e.d.?
Ik las ergens anders in het topic dat het boek van Lammert Haanstra niet wordt aangeraden. Wat is de reden daarvan?

Het gaat inderdaad wel over dubbel longe (niet enkel er vlak achter lopen). Enkele longe staat er niet in. Ik zou daarvoor niet gelijk een boek weten dat daar enkel over gaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:08

ART_UMA schreef:
Hoe kom je daar nu weer bij? Je moet wel naar de bespiering kijken, niet naar de kap met manenvet.

zie je de mond? zie je de verdikking achter de kaak?
Het paard hoort hierbij zijn neus er meer uit te brengen, die is nu erachter (getrokken)
dus nee, niet goed!

sanne83

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:14

Kun je nu wel of geen aanleuning hebben aan de longe? Volgens mij zijn murphy102 en quadripes er ook niet over eens, dus is het dan zo raar dat ik deze vraag stel?

Ik vind het erg simpel te stellen dat een paard op een bijzet nageeft en voila! Een goed getraind paard zal zich kunnen vormen naar die bijzet, maar een paard wat nog niet (vanuit het rijden) weet hoe het moet reageren op die bijzet, zal er enorm veel moeite mee hebben met zo'n vaste plaatsing van de "hand" (bijzet dus). Ik vraag me dus af hoe fair het is hiermee het principes van de weerstandbiedende hand aan te leren. Als je rijd heb je toch echt veel meer gevoel, kan je meer naar voren geven, mocht dat nodig zijn op dat moment.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:19

Wat waren de "klassiekers" toch ontzettend knap, dat alleen zij wisten hoe een paard behoorde te gaan.
Terwijl notabene het paard het zelf niet wist, volgens de klassiekers :')

Het enige dat een paard behoeft te leren, is om ons gewicht te dragen :j

Het enige dat wij, als ruiter, behoeven te leren, is om datgene wat het paard van nature laat zien, ook onder het zadel voor elkaar te krijgen :j

En dan het liefst ongedwongen en natuurlijk :')

Moet ik toch blijkbaar een bijzet gaan aanschaffen voor de jongste ruin om hem toch maar "klassiek" op te kunnen leiden :j
Altijd fout gedaan met onze cob's |( en de andere paarden |(

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:21

ik zie nog steeds niets van professor en moll over de bron :') fransen rijden zonder stelling op de rechte lijn en duitsers rijden met stelling op een rechte lijn

Ik wacht "geduldig"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:27

cherie78 schreef:
ik zie nog steeds niets van professor en moll over de bron :') fransen rijden zonder stelling op de rechte lijn en duitsers rijden met stelling op een rechte lijn

Ik wacht "geduldig"

Denk dat u wachten kan tot u een ons weegt, u heeft alle boeken van FN Warendorf u heeft alles dus zoekt u maar op.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:38

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Ik wacht "geduldig"

Denk dat u wachten kan tot u een ons weegt, u heeft alle boeken van FN Warendorf u heeft alles dus zoekt u maar op.

Ik had niet anders verwacht, professor :')

Misschien de "bewuste duim" gebruikt *D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:25

liberty22 schreef:
heel interresant dit onderwerp daar mijn interrese er op het moment naar uitgaat en ik er geen kaas van heb gegeten omdat bijzetten vloeken in de kerk is bij AR.

Beidde bijzetteugels even lang lees ik , ik heb zo een zitles gehad en voelde toch dat het paard wel wat scheef onder mij liep op de volte , heb ik goed begrepen uit voorgaande posts dat je dit kunt voorkomen met je drijvende hulpen van je zweep en de arrets die je kan geven op de kaptoom ?
Heeft alleen de buitenkant van je paard bijzetten zin? bij het werken aan de hand? en bij het longeren ?

sorry hoor ik plof hem er nog even neer in de hoop dat iemand er over uit wil wijdden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:27

nombrado schreef:
ART_UMA schreef:
[q=tbn:ANd9GcSvnk1uLoFyr3WO3Vy6rB3vwHWc51cnH5QBjm0EzVX03OtQgz7cwQ[/img]
Klassiek genoeg?

:wave:

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:05

Citaat:
Heeft alleen de buitenkant van je paard bijzetten zin? bij het werken aan de hand? en bij het long
eren ?

Wat voor voor- of nadelen vind u zelf?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:10

@sanne: volgens mij zijn murphy en quadripes het wel eens over longeren, maar wordt er gewoon niet goed gelezen of men begrijpt het niet. wij hebben beide hetzelfde antwoord gegeven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:20

@liberty: de bijzet kan ook bij het werk aan de hand gebruikt worden. volgens de iberischklassieke methode kun je een paard ook aan de hand de zijgangen leren. dan houdt de bijzet het paard recht tussen de hulpen. dus dan kan het paard minder gemakkelijk over de schouder wegvallen enz.

in de spaanse rijschool en duitsklassieke methode werkt men paarden niet aan de hand, behalve voor het aanleren en verfijnen van piaffe en passage en de schoolsprongen.

omdat een bijzet dient om het paard recht te houden en in de aanleuning te houden/te laten nageven, kun je dus niet alleen de buitenteugel gebruiken. dan zou je namelijk je paard scheef trekken. net zoals dat je niet op alleen de buitenteugel (of binnenteugel) mag rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:47

quadripes schreef:
@liberty: de bijzet kan ook bij het werk aan de hand gebruikt worden. volgens de iberischklassieke methode kun je een paard ook aan de hand de zijgangen leren. dan houdt de bijzet het paard recht tussen de hulpen. dus dan kan het paard minder gemakkelijk over de schouder wegvallen enz.

in de spaanse rijschool en duitsklassieke methode werkt men paarden niet aan de hand, behalve voor het aanleren en verfijnen van piaffe en passage en de schoolsprongen.

omdat een bijzet dient om het paard recht te houden en in de aanleuning te houden/te laten nageven, kun je dus niet alleen de buitenteugel gebruiken. dan zou je namelijk je paard scheef trekken. net zoals dat je niet op alleen de buitenteugel (of binnenteugel) mag rijden.

je kan prima aan de hand werken en een paard de zijgangen laten doen (paarden zijgangen leren gaat niet op, want die kunnen dat al ;) ) zonder bijzet.
je houd een paard niet recht dmv bijzet aan de voorkant!

als je dat doet, wordt ie vanachter nog schever.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:52

@liberty: als je hier iets meer over wil weten:

Alfons Dietz en Richard Hinrichs hebben beide ervaring in zowel het Iberischklassieke als Weense systeem en leggen uit hoe dit werkt en waarom er verschillende opvattingen zijn tussen deze klassieke stromingen. (in tegenstelling tot wat in dit topic door mensen wordt beweerd, zijn dit niet mijn meningen, maar geef ik de zienswijzen van de klassieke stromingen door)

Ik meen dat Alfons Dietz ook het katrollensysteem gebruikt zoals getoond is op de vorige blz bij Karl.

Zij hebben beide een goed te lezen Engelstalig boek hierover geschreven, waarin wordt uitgelegd welke voorwaarden er moeten zijn voordat je met een paard dit soort werk kunt doen enz.

zij beschrijven de werking van hulpteugels, ze gaan in op longeren aan de bijzet, longeren met dubbele lijn en uiteindelijk het werk aan de lange teugel (dat ook zij pas gaan doen als het paard verder in opleiding is).

ik heb er in elk geval erg veel van geleerd.

aanvulling: de bijzetteugel zorgt ervoor dat je het buitenachterbeen niet verliest in de zijgangen aan de hand, trouwens.