Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
clarence schreef:Ik heb een film van Podhajsky gevonden uit de jaren '50. Misschien interessant voor de discussie:
http://pegasustv.org/archives/player_0012.html
Is klassiek van toen wat de klassiekers van nu nastreven?
Colonel Alois Podhajsky schreef:Ik vindt de paarden in het filmpje niet mooi ..."Xenophon was the first one to claim that horses can become only more beautiful with correct training, never uglier. I would like to add to this that if the horse becomes uglier in the course of his work, it is the unmistakable proof for a wrong dressage training."
quadripes schreef:@garny: dat vind ik niet zelf. 'valse knik' is een objectieve beoordeling. en dat is eenvoudig te controleren: een paard dat niet in aanleuning wordt gereden maar wel knikt, gaat met een valse knik. oftewel: de teugels hangen door en er is geen contact van achterhand via de ruiterhand met de mond van het paard en terug.
daarbij had ik het niet over longeren in combinatie met een 'valse knik' (even goed lezen)...
meerhofh schreef:ja hoor, klassiek genoeg :-D
maar wat een prijzen kom ik tegen...!
het gaat alleen over lange teugelen?
Is er ook een goed boek wat specifiek over longeren gaat, ook met bijzet e.d.?
Ik las ergens anders in het topic dat het boek van Lammert Haanstra niet wordt aangeraden. Wat is de reden daarvan?
cherie78 schreef:ik zie nog steeds niets van professor en moll over de bronfransen rijden zonder stelling op de rechte lijn en duitsers rijden met stelling op een rechte lijn
Ik wacht "geduldig"
Professor schreef:cherie78 schreef:ik zie nog steeds niets van professor en moll over de bronfransen rijden zonder stelling op de rechte lijn en duitsers rijden met stelling op een rechte lijn
Ik wacht "geduldig"
Denk dat u wachten kan tot u een ons weegt, u heeft alle boeken van FN Warendorf u heeft alles dus zoekt u maar op.
liberty22 schreef:heel interresant dit onderwerp daar mijn interrese er op het moment naar uitgaat en ik er geen kaas van heb gegeten omdat bijzetten vloeken in de kerk is bij AR.
Beidde bijzetteugels even lang lees ik , ik heb zo een zitles gehad en voelde toch dat het paard wel wat scheef onder mij liep op de volte , heb ik goed begrepen uit voorgaande posts dat je dit kunt voorkomen met je drijvende hulpen van je zweep en de arrets die je kan geven op de kaptoom ?
Heeft alleen de buitenkant van je paard bijzetten zin? bij het werken aan de hand? en bij het longeren ?
quadripes schreef:@liberty: de bijzet kan ook bij het werk aan de hand gebruikt worden. volgens de iberischklassieke methode kun je een paard ook aan de hand de zijgangen leren. dan houdt de bijzet het paard recht tussen de hulpen. dus dan kan het paard minder gemakkelijk over de schouder wegvallen enz.
in de spaanse rijschool en duitsklassieke methode werkt men paarden niet aan de hand, behalve voor het aanleren en verfijnen van piaffe en passage en de schoolsprongen.
omdat een bijzet dient om het paard recht te houden en in de aanleuning te houden/te laten nageven, kun je dus niet alleen de buitenteugel gebruiken. dan zou je namelijk je paard scheef trekken. net zoals dat je niet op alleen de buitenteugel (of binnenteugel) mag rijden.