duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:19

Citaat:
Wat ik voelde..
Dat ik wel 40 kg in mijn handen had, ze zweefde wel ja, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Ze rende meer onder me uit, op mijn handen hangend, ipv lekker door haar lijf. Haar rug zette ze ook heel erg vast, dus lekker zitten zit er dan ook niet in (tenminste, ik kan dan niet lekker zitten).
Maar in het bos draaft ze ook altijd zo, maar dan niet hangend, dat gevoel vind ik 1000x keer fijner Lachen Dan maar lekker met het neusje eruit, dat maakt me dan niets uit.

Als je naar de beenzetting van het paard op de foto kijkt, dan is er nauwelijks sprake van een zweefmoment. Het is veel meer de vlakke gang die dat vermeende gevoel van zweven oproept.
De kunst is om het verschil met een draf (ook uitgestrekt) met zweefmoment te voelen. Met de rest van je opmerkingen ben ik het eens.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 02:39

Even mijn commentaar dikgedrukt er tussen Lachen
Vond het trouwens een heel duidelijk stukje van je, erg leerzaam.
Met het hoger instellen zijn we nu al een tijd bezig, daarmee hou ik haar ook wat activer van achter.
Maar het is wat moeilijker om een ouder paardje echt actief te krijgen achter... de ene dag gaat het super, de andere dag wat minder Knipoog Maar al met al ben ik heel tevreden op de manier hoe het rijden met ons samen gaat Haha! Clown

Lise81 schreef:
XchantjuhX:
Warina is duidelijk wat ouder en heeft een diep liggende rug, daardoor is het voor haar moeilijk om het zgn. kuiltje achter het zadel weg te krijgen. Idd... je zou haar rug eens zonder zadel moeten zien Nagelbijten / Gniffelen voor ik haar kreeg heeft ze een hele tijd stil gestaan ivm blessure en verkoop. Daarbij was de spiermassa zo vreselijk verminderd... het is nu zelfs al veel meer terug dan 3 jaar geleden.... toen ikm haar ging rijden. De 1e foto loopt ze te diep, maar ik denk dat de hoekjes tussen haar benen op deze foto aardig gelijk zouden zijn. 2e ook te diep, ze heeft hier een valse knik, en iets op de voorhand - RA is iets meer van de grond dan LV. Samen met de andere foto's geeft het toch niet een heel lekker beeld. Het paard zou van achter uit meer actie kunnen hebben, daarbij zou ze lichter moeten zijn in de aanleuning en vanuit daar iets hoger instellen, klopt helemaal... daarom zijn we tegenwoordig hoger aan het instellen en wat meer oprichting creëren... daarbij verbeterd haar houding enorm. waardoor het stukje tussen de oren het hoogste punt wordt. Zelf zou ik er misschien eerder voor kiezen om meer laag en rond te rijden, Het echte laag en rond doe ik meestal met het losrijden, daar heb ik volgens mij weinig goede foto's van om vooral de rug lang te maken en de buikspieren te trainen.

Grietje lijkt me een geweldig manegepaard, ze lijkt (ondanks de slechte kwaliteit van de foto's) lichter in de aanleuning - misschien sneller achter de teugel? Verder kan ik er niet zo veel van zeggen, het is een moment waarbij je haar wat langer en ronder rijdt in de draf, dan is het niet zo gek dat ze wat meer op het voorbeen steunt. Jammer dat je er zelf niet zo ontspannen op lijkt te zitten (knijpend been/rechte armen). Vindt het verder wel een fijn gezicht. [b] het is idd een heel leuk paard, een hele hete Knipoog ik zat er erg onwennig op... Grietje heeft namelijk veel meer beweging dan Rientje... dat was erg wennen Clown

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:14

Eventjes een beetje off-topic misschien, maar dit leek me de meest geschikte plek voor mijn 'vraag'.
Op de site: paardnatuurlijk.nl staat dit stukje tekst:

Kan het paard wel genoeg in de krul lopen met een bitloze optoming?
Je kan een paard alles leren; we hebben zelfs paarden in de krul zien lopen zonder enige optoming. De vraag is echter of dit nou wel zo nodig is: Het paard is niet gemaakt om in zo'n onnatuurlijke houding te lopen. Gezichtsvermogen, ademhaling e.d. functioneren beter als het paard in een wat natuurlijker houding loopt. Dat dit nodig zou zijn voor de rug is een natte apen verhaal: als dit waar zou zijn dan zouden dressuurpaarden langer moeten leven dan paarden uit andere disciplines die minder in de krul gereden worden, maar uit niets is gebleken dat dit zo is. Maar dat is eigenlijk iets voor een ander artikel...

Maar ik dacht juist dat je wél naar zo'n houding moet toewerken omdat een paard het gewicht van de ruiter er nu ook bij moet dragen en zo blessures kan oplopen ect.
Of bedoelen ze in dit stukje dat het niet diep in de krul moet lopen?

Misschien niet helemaal duidelijk.. Maar ik vroeg het me wel af Sigaar

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:49

Tja.. wat paardnatuurlijk hiermee echt precies bedoelt is mij ook niet duidelijk. Volgens mij werken andere disciplines ook (in theorie) aan goed rug gebruik. Dressuur is ook de basis van de andere disciplines dus de argumentatie die paardnatuurlijk gebruikt klopt volgens mij gewoon niet.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:51

Ja, ik vind het ook een beetje onduidelijk..
Dacht ik het een beetje te begrijpen, lees ik dat weer eens Haha! .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:00

Ach je moet ook niet meteen alles geloven wat je leest. Zelf nadenken is het belangrijkst. Knipoog
Een paard wat je echt op z'n kop rijd, dat is wat ik in de krul noem, heeft helemaal niks met aan de teugel of goed dressuur rijden te maken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:06

Hoi,
Graag zou ik jullie mening over deze fotos willen hebben!!
De eerste fotos is een van de eerste keren dat ik reed op hem.
Mijn paard liep hier voor mijn gevoel netjes maar iets te terughoudend.
Toch denk ik dat het ruggebruik correct is op deze foto maar hij zich in het laatste punt vastzet omdat ik hem beter voorwaarts had moeten rijden.
De eerste is een galopfoto Haha!
Afbeelding
Hier liep ze voor mijn gevoel te gek, draagt goed van achter en loopt ook mooi over de rug!!
Deze is een uitgestrekte draf , een aantal weken terug Haha!
Afbeelding
Graag meningen over de correctheid van...vind ik wel leuk..
Mocht de tweede toch echt te onduidelijk zijn dan hoor ik het graag!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:45

Ik vind het stukje van paardnatuurlijk geen antwoord geven op de vraag, en de vraag ook niet helemaal duidelijk.
Zelf zou ik antwoorden: ja, natuurlijk kan je paard in de krul met een bitloze optoming.
Misschien is dan idd de vraag met wat iemand bedoeld met "in de krul" zoals evelijn zegt denk ik ook bij in de krul een paard wat in een overdreven ronde houding gedwongen wordt - en daar is ook waar de beantwoorder van paardnatuurlijk aan denkt volgens mij. De "fout" die ze maken heeft te maken dat ze alle dressuurruiters op 1 hoop gooien, waardoor ze zichzelf tegenspreken.

De hoofdhouding van het paard vind ik zelf niet belangrijk, mits de keelgang niet wordt belemmerd, het paard nagevelijk is en hierbij natuurlijk ontspannen in de kaak.
Per discipline kan de hoofdhouding verschillen, bij dressuur loopt de hals meer omhoog en bij western hoort deze horizontaal. Beide disciplines willen dat het stukje tussen de oren het hoogste punt is, hoewel dat niet altijd wordt laten zien (soms denk ik vaker niet dan wel!). Het dragen van de ruiter door het paard moet écht vanuit de achterhand komen en door een goed gebruik van de rug. Hoofdhouding heeft wel iets invloed op de gewichtsverdeling van het paard, maar dit is minimaal en is nog niet uitgebreid genoeg onderzocht. Te hoog instellen en te diep zorgde in het onderzoek wat wel is gedaan voor meer gewicht op de voorhand.
De hoofdhouding van het paard in de dressuur is van oudsher, hierdoor krijgt het paard meer front en schrikt het de vijand meer af - dacht ik (corrigeer me als ik het fout heb!) Bij western geeft het de relaxatie aan, en dat is van oudsher makkelijk wanneer je langere afstanden moest overbruggen. Er is naar mijn weten tot nu toe nooit wetenschappelijk aangetoond dat de hoofdhouding idd bijdraagt tot het dragen en ruggebruik van het paard.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:05

Hallo,
ik ben zeer benieuwd of jullie vinden dat mijn pony goed door zijn rug loopt. Hij is op het moment 3 jaar en 7 maanden jong.

Afbeelding

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:09

Lise81 schreef:
Ik vind het stukje van paardnatuurlijk geen antwoord geven op de vraag, en de vraag ook niet helemaal duidelijk.
Zelf zou ik antwoorden: ja, natuurlijk kan je paard in de krul met een bitloze optoming.
Misschien is dan idd de vraag met wat iemand bedoeld met "in de krul" zoals evelijn zegt denk ik ook bij in de krul een paard wat in een overdreven ronde houding gedwongen wordt - en daar is ook waar de beantwoorder van paardnatuurlijk aan denkt volgens mij. De "fout" die ze maken heeft te maken dat ze alle dressuurruiters op 1 hoop gooien, waardoor ze zichzelf tegenspreken.

De hoofdhouding van het paard vind ik zelf niet belangrijk, mits de keelgang niet wordt belemmerd, het paard nagevelijk is en hierbij natuurlijk ontspannen in de kaak.
Per discipline kan de hoofdhouding verschillen, bij dressuur loopt de hals meer omhoog en bij western hoort deze horizontaal. Beide disciplines willen dat het stukje tussen de oren het hoogste punt is, hoewel dat niet altijd wordt laten zien (soms denk ik vaker niet dan wel!). Het dragen van de ruiter door het paard moet écht vanuit de achterhand komen en door een goed gebruik van de rug. Hoofdhouding heeft wel iets invloed op de gewichtsverdeling van het paard, maar dit is minimaal en is nog niet uitgebreid genoeg onderzocht. Te hoog instellen en te diep zorgde in het onderzoek wat wel is gedaan voor meer gewicht op de voorhand.
De hoofdhouding van het paard in de dressuur is van oudsher, hierdoor krijgt het paard meer front en schrikt het de vijand meer af - dacht ik (corrigeer me als ik het fout heb!) Bij western geeft het de relaxatie aan, en dat is van oudsher makkelijk wanneer je langere afstanden moest overbruggen. Er is naar mijn weten tot nu toe nooit wetenschappelijk aangetoond dat de hoofdhouding idd bijdraagt tot het dragen en ruggebruik van het paard.

nou, zoiets wilde ik nou ook typen maar wist niet goed hoe, hihi! ik ben het er dus mee eens, uiteraard. er wordt teveel gesleuteld aan een hoofdhouding, toen ik foto's liet zien van het rijden met Faram vonden de amateur-ruiters de foto's waarbij hij diep ging het mooiste, terwijl hij op die foto's juist helemaal niet lekker liep. de foto's waarop het neusje er meer uit stond maar Faram wél actief bewoog, werden minder gewaardeerd. rara...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:11

dat is aangeleerd gedrag Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:24

Oké, dankje voor je duidelijke stukje Lise81 Lachen .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:37

Lise81 schreef:
dat is aangeleerd gedrag Knipoog

kennelijk...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:41

Yentl, mooie appie Tong uitsteken (wie is de vader?) Wat vind je zelf van het ruggebruik? Ik vind het niet zo, dekjes vullen het deukje op.

Minimouse, 1e foto lijkt het paard niet los in zijn lijf en jij klemt. 2e foto is mooi, maar ik denk niet helemaal over de rug - is niet zo te zien op de foto. Toch klopt er iets niet voor mijn gevoel, maar ik kan het niet bewoorden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:44

Tja Yentl_ na het stukje van Lise81 waar ingegaan werd op de keelgang zijn deze foto's volgens mij wel illustrerend. Zie in beide een gesloten keelgang, door een wat strenge hand. Voor driejarige zou je hem wel wat losser van voren mogen houden en wat meer richten op van achter naar voren. Het lijkt nu alsof je van voren naar achter werkt.
Foto's van MiniMouse vind ik lastig. Maar ik zie volgens mij een paard dat met de ruiter wegloopt. Het lijkt er niet op alsof het echt van jou is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:19

@evelijn: ..Maar klopt helaas niet.
Dit paard is juist ontzettend terughoudend en heb me in het begin, toen ik hem net had het apezuur gedreven.. Clown
Dit is absuluut geen paard wat onder je vandaan loopt. Wel een paard dat alles doet wat je vraagt. Op dit moment is hij wel goed voorwaarts en kan mijn hand nu heel goed volgen( in het begin niet)eerste foto) Op de tweede foto draagt en stuwt hij mooi naar voren met de neus óp de loodlijn, dus geen plaatje van een paard wat onder iets uitloopt. Mocht hij onder mij uitlopen was het plaatje anders geweest.
Bedankt voor je reactie!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:22

Afbeelding

ik heb een tijdje geleden ook foto's geplaats en tips gekregen. Mijn ruin was vandaag een beetje dwars, niet voorwaarts en wat aan het hangen, na wat schakelen kreeg ik toch hem wat beter voor elkaar. Wie kan er eens een blik op werpen?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:41

@nathalie84
Zo als ik nu op het oog kan zien, teugels iets korter pakken, voor je zadel uit houden en hem hier meer voorwaarts rijden zodat hij mooi naar je hand toe komt.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:07

maar als ik de teugel korter pak trek ik hem toch in elkaar? altans dan ga ik hem toch korter maken in zijn hals?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:14

Nee, dan komt jouw hand meer voor waardoor je denk ik beter kan ontspannen en naar de hand toe kan rijden. Teugels meer naar voor vasthouden betekend niet direct een kortere hals Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:17

Nathalie: Ik heb de indruk dat hij hier niet erg actief loopt, het achterbeen zet hij niet erg ver onder de massa en hij neigt wat naar voren.
Ik weet niet hoe het eerst was dus ik weet niet of het nu beter gaat dan het ging. maar als je gewoon doorzet met oefenen met name op die overgangen dan moet dat wel goedkomen, probeer hem wat wakkerder te houden!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:19

Ik denk dat het een heel ander beeld geeft als jij er mooier op zit, nu lijkt jij hem geforceerd naar beneden te laten lopen (en iets terugwerkt met je linkerhand). Hierdoor lijkt hij nog erg veel spanning te hebben in zijn kaak en hals. Zijn rechterachterbeen treed nog niet ver onder. Het paard lijkt ook vrij lang in zijn rug, waardoor het wel iets moeilijker wordt om hem goed bijelkaar te rijden. Er mist idd wat impuls, wat kan resulteren in hangen. Teugels korter hoeft niet te betekenen dat je meer kracht hierop zet. Zou voornamelijk werken aan je eigen houding en dat hij vlot reageerd idd door overgangen. Zoals je zegt ging het al beter, maar je bent er duidelijk nog niet... gaat waarschijnlijk wel de goede kant op Knipoog

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:29

Nathalie84:
Ik heb ook niet de indruk dat hij actief loopt, dus ik zou proberen hem voorwaartser te rijden. Hij loopt hier meer dan diep genoeg, dus het is echt niet erg als hij zich wat meer opricht. En zoals eerder gezegd, niet met waslijntjes rijden Lachen Dat maakt dat hij wat minder loopt "te stofzuigen" als het ware, zich meer opricht, dat is gewoon wat netter Lachen

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:39

ik volg dit topic al een tijdje maar vind het nog steeds moeilijk om te zien of een paard goed over de rug loopt..
vandaar de vraag bij deze foto's loopt de pony over de rug?

Afbeelding
beetje vage foto.
wel zie ik redelijk gelijke "driehoeken" en pony loopt op de LL

Afbeelding
duidelijkere foto.
Driehoeken zijn minder duidelijk te zien, pony loopt op de LL, deukje achter het zadel (weet ik niet zeker)?

pony is drie jaar en loopt vaak te diep. Het voelde vandaag (deze foto's) als of hij een super ruggebruik had..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:38

Bedankt voor jullie tips. Alleen ben ik het niet eens over "waslijntjes", ik heb continue contact op de foto ook te zien. Dat hij actiever moet dat klopt, hij is nog niet flitsend genoeg. Mijn linker hand blijft een probleem, ik merk het niet eens maar ik zal er zeker op gaan letten.

Alleen met losrijden/werken zie ik hem graag vwnw, en nu wordt gezegd dat ik meer in de oprichting moet gaan rijden, terwijl ik dat juist niet aan het doen ben. Ik rij niet voor het nette, ik wil graag rijden met goed ruggebruik Lachen. Als die goed is wil ik pas meer gaan oprichten. Mijn paard is al niet erg hoog gebouwd, dus denk dat ik het langzaam moet opbouwen anders drukt hij zijn rug weer weg.

ik zal proberen mijn teugels wat korter te nemen en mijn handen wat meer naar voren te plaatsen, ik ben denk ik teveel aan het terugwerken.