Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:23

Leuk :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:00

Sizzle schreef:
Zal vanavond eens een fototje uit de oude doos zoeken van mijn bokt naam.

Mijn laatste wedstrijd voordat ze haar griffelbeen brak.
Afbeelding

Afbeelding

Met Friet aan de voet
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:02

Leuk!! En friet heb je nog steeds?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:06

Sizzle wat een leuk dier! Gek op schimmels!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:23

Dank je Picasso, ik ook :)
Knollentuin, ja die wordt dit jaar 7. Heb haar meermaals willen verkopen maar nu gaat het eigenlijk best lekker sinds ze vaker dan 3x per week aan het werk is (bijrijder gevonden). Af en toe speelt ze nog steeds paasei met een dikke middelvinger maar niet meer iedere week.
Moet wel echt blijven oppassen dat iedere pas teveel of te weinig meteen gecorrigeerd word, ongeacht of dit op stal, in de wei, bij het poetsen of met rijden is. Mijn bijrijder liep ze de eerste keren ook gewoon letterlijk ondersteboven :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:26

Is dat omdat ze zo thuis is en zich geheel veilig waant? Replay van mij is ook hier geboren en wat die allemaal niet uitvreet... :roll:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:04

Op vreemd terrein is ze inderdaad heel braaf. Na de verhuizing in de zomer was ze ook een paar weken poeslief :D
Voelt ze zich thuis dan is ze veel te vol van zichzelf :roll:

Als veulen was het al een boefje, dus ik wist wat me te wachten stond. Dallas was echter nog veel hoger in rang (die waande zich god), die hield Friet (alle andere paaden) goed onder de duim. Toen zij wegviel nam Friet accuut over en toen hebben we wel echt een paar keer serieus gevochten in de omgang en onder het zadel.
Op de wei de baas zijn is 1 ding, maar ik ben geen paard.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-01-17 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:08

:') herkenbaar... Rep waant zich veilig, loopt geregeld ergens anders dan waar ik m neer gezet heb, ontsnapt uit stal, wei, sloopt alles, m'n man heeft nog nooit zo vaak gevloekt als om dit paard _O- als ik de baan sleep en hij staat erin moet ik toeteren want anders gaat ie niet opzij voor de trekker...Ik vinnem leuk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:11

Haha, dat zou Dallas kunnen zijn, die nam iedereen in de maling :')
Probeerde inderdaad ook vast het hooi van de trekker te plukken onderweg naar de ruif.

Friet zoekt daarentegen soms echt de confrontatie op en dan moet je best wel oppassen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:13

Jullie geven me hoop! := heb ook zo'n Terror-kind...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:15

Ayasha schreef:
Jullie geven me hoop! := heb ook zo'n Terror-kind...

Uiteindelijk zijn dat toch de leukste :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:26

Terror heeft heel jong confrontatie op gezocht en als kleine meisjes zich gedragen als volwassen dames (met haar moeder in gedachte) worden ze gewoon op hun plek gezet als volwassen dames. Het gevolg is dat ze nu met mij heel goed weet hoe ver ze mag gaan (ze pubert natuurlijk wel) en dat ik maar hoef te wijzen als ze komt testen maar dat ding steekt dingen uit dat je denkt 'dit kán toch niet'... Ze wisselt van weide en sloopt regelmatig dingen (mijn man noemt haar JCB) en ze heeft gewoon rare ideeën... Ze trekt zich ook nergens wat van aan :roll: Terror heeft letterlijk nooit problemen en komt ze in de penarie, dan gaat ze rustig staan wachten tot ik kom... :roll: ze heeft ooit haar halster in de draad weten te klikken, was met zo'n musketon die ze makkelijk stuk kon trekken. Kwam 's morgens aan, hoor een geërgerd gemurmel en zie Terror beetje apart staan en ze kwam ook niet (erg raar voor haar).

Ze stond gewoon te wachten met zo'n kop van 'uhm... Beetje hulp?'... Geen ide hoe lang ze daar zo stond. Maak haar los en ze komt kroelen... Alsof ze niet vast gestaan had :+ zodra die voelt dat ze vast zit blijft ze staan en wacht ze... Echt zo'n 'komt goed' mentaliteit... :') maar doordat ze nooit schrikt leert ze dus ook niet. :roll:

Ze heeft geen halster meer aan nu... Maar ze komt in de meest debiele situaties. Als veulen ging ze op de stroomdraad zitten. :roll: (probleem twee: ze heeft schijt aan stroom, hadden toen via de buren netstroom en die gaf echt flink tikken maar madame vindt dat geen probleem, je zag zo de stoten door haar spieren gaan :x ) toen werd ze groter en zwaarder en mijn man was toevallig daar. Ik riep net op haar dat ze moest stoppen toen de draad pp gaf en Terror achterover de andere weide in kukelde... Ze lag even gedesoriënteerd, stond op, schudde zich uit en kwam te trots naar ons toe draven :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:38

Goh; dan heb ik toch heel normale paarden als ik dit zo lees :D Al twijfelt de jongste nog steeds over het feit of hij nou echt ruin is... dat is en blijft een beetje een jonge hengst in z'n kop. Ik had gisteren een beetje een raar moment met de oudste (13 jarige ruin met PPID); stond een hoop herrie en trammelant te maken op de trailer (we hadden gereden in de binnenbak met de nieuwe en met hem): als een bezetene de trailer af... Eenmaal vast op de spoelplaats om hem te ontdoen van transportbeschermers en het wisselen van de dekens, gaat hij nogmaals uit zijn plaat en trekt z'n halster met grof geweld af... Ik maak hem weleens raar mee hoor (hij is regelmatig kijkerig en bokkerig de laatste jaren) maar hij was compleet over de rooie... Eenmaal weer in de box was al het leed geleden en was er niks meer aan de hand. Ik stond erbij en dacht; Eh...Oh... en Ah..... Waar dat nou vandaan kwam? :oo

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:47

Ook niet zo normaal dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:50

Hahaha, ja volgens mij is 'ie verder heel normaal! Nee serieus: ik denk dat de stressproblemen bij hem voornamelijk veroorzaakt worden door de PPID; hij had er vroeger minder last van. Het gaat ook een beetje op en neer... periodes waarin hij redelijk kalm is en fijn te rijden en periodes waarin alles eng is en hij om het minst of geringst op tilt gaat. Het is wel altijd een binnenvettertje geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:51

PPID is cushing toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:52

Klopt Ayasha.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:53

Klopt hoor ik wel vaker idd bij ppid

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:56

Die wat hier cushing had sloeg soms ook ineens door. De DA zei dat dat niet van cushing kon zijn maar dat paard had daarvoor geen kwaad in 'm. Dus ik denk nog steeds dat dat die cushing was. Die viel aan op zo'n moment.
En eenmaal je hem 'er uit' had (door op hem te roepen of als het zijn weide maatje was als hij een mep kreeg) dan wist ie geen blijf meer met zichzelf. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:59

Ik weet ook niet wat nou wat is, maar het valt op dat hij stressgevoeliger is dan een aantal jaren geleden: we hebben hem nu 9 jaar. En het lastige is wel dat onvoorspelbare... Al weet ik intussen dat het in het najaar en de winter de uitspattingen meestal het ergste zijn. Ik had hem echter nog niet zo meegemaakt als gisteren; hij was echt bang.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:21

ik heb zo'n normaal paard dat het uitzonderlijk is :') wel leuk over die van jullie te lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:29

Picasso schreef:
Ik weet ook niet wat nou wat is, maar het valt op dat hij stressgevoeliger is dan een aantal jaren geleden: we hebben hem nu 9 jaar. En het lastige is wel dat onvoorspelbare... Al weet ik intussen dat het in het najaar en de winter de uitspattingen meestal het ergste zijn. Ik had hem echter nog niet zo meegemaakt als gisteren; hij was echt bang.

Cushing heeft wel invloed op hun "state of mind". Da zei dat je hun in die slechtere periodes kan vergelijken met iemand die nou, niet echt depressief is, maar iemand die tegen een burn out aan zit zeg maar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:40

Er wordt toch steeds een teveel aan stresshormoon aangemaakt? Dus ik denk dat het inderdaad weldegelijk invloed heeft op zijn gemoedstoestand... Daarnaast is hij (zijn hele leven al) een beetje een autist; soms compleet in zijn eigen wereld. Totaal verschillend van de andere 2. Met rijden soms best lastig want in enkele gevallen bereik je hem niet echt meer... Hij komt daar ook wel weer uit, maar hij kan zich bijvoorbeeld vreselijk opwinden over iets dat hij ziet in het bos (en de andere keer helemaal niet) en is dan ook erg lastig weer in het hier en nu te krijgen... De andere twee zien iets, blazen zich op maar blijven wel 'bij je'.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:05

Ik lees hier al een tijd mee, soms wat meer, soms wat minder.... De laatste pagina's ging het over wel of geen correctie, negeren en straf..... Ik weet niet of hier mensen bekend zijn met de leerprincipes van paarden (honden, mensen, papagaaien of regenwurmen ;-))

Het zit als volgt :
Positieve bekrachtiging => het toevoegen van een aangename prikkel wat zorgt voor de toename van gedrag
Negatieve bekrachtiging => het wegnemen van een onaangename prikkel wat zorgt voor de toename van het gedrag
Positieve correctie => het toevoegen van een onaangename prikkel waardoor het gedrag afneemt
Negatieve correctie => het wegnemen van een aangename prikkel waardoor het gedrag afneemt

Dit betekent dat op het moment dat het gedrag toeneemt je altijd in de bekrachtiging werkt, positief of negatief. En de andere kant op, wanneer gedrag afneemt je met correctie bezig bent, positief of negatief.

In de paardenwereld wordt nog steeds bijna uitsluitend met negatieve bekrachtiging gewerkt, het wegnemen van een onaangename prikkel (wegvallen van druk) waardoor gedrag toeneemt. Van een correctie kun je spreken wanneer je deze 1 hooguit 2x hoeft uit te voeren om het gedrag te laten afnemen. Is dit niet zo, dan wordt het een negatieve bekrachtiging (bijv een slip bij de hond)

Over dressuur weet ik niet zo veel, ik hobbel wat rond op paardenbeest, en probeer zoveel mogelijk op een fijne manier voor beiden samen te werken. Mijn Sjakebeest vergaart tijdens het werk dan ook heel wat koekjes :D ). En nee, geen koekjes na het wegvallen van druk, maar voor de kleinst mogelijke moeite richting het gedrag wat ik wil zien. Ik moet zeggen, ik heb hem nog nooit horen klagen over de koekjes :+ . Maar goed, daar gaat dit topic niet over, neem bovenstaand voor wat het is, of niet natuurlijk :D . Maar dit is hoe de leerprincipes werken voor elk levend wezen'.

En nu kruip ik weer terug in meeleesmodus :Y)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:37

Ayasha schreef:
Terror heeft heel jong confrontatie op gezocht en als kleine meisjes zich gedragen als volwassen dames (met haar moeder in gedachte) worden ze gewoon op hun plek gezet als volwassen dames. Het gevolg is dat ze nu met mij heel goed weet hoe ver ze mag gaan (ze pubert natuurlijk wel) en dat ik maar hoef te wijzen als ze komt testen maar dat ding steekt dingen uit dat je denkt 'dit kán toch niet'... Ze wisselt van weide en sloopt regelmatig dingen (mijn man noemt haar JCB) en ze heeft gewoon rare ideeën... Ze trekt zich ook nergens wat van aan :roll: Terror heeft letterlijk nooit problemen en komt ze in de penarie, dan gaat ze rustig staan wachten tot ik kom... :roll: ze heeft ooit haar halster in de draad weten te klikken, was met zo'n musketon die ze makkelijk stuk kon trekken. Kwam 's morgens aan, hoor een geërgerd gemurmel en zie Terror beetje apart staan en ze kwam ook niet (erg raar voor haar).

Ze stond gewoon te wachten met zo'n kop van 'uhm... Beetje hulp?'... Geen ide hoe lang ze daar zo stond. Maak haar los en ze komt kroelen... Alsof ze niet vast gestaan had :+ zodra die voelt dat ze vast zit blijft ze staan en wacht ze... Echt zo'n 'komt goed' mentaliteit... :') maar doordat ze nooit schrikt leert ze dus ook niet. :roll:

Ze heeft geen halster meer aan nu... Maar ze komt in de meest debiele situaties. Als veulen ging ze op de stroomdraad zitten. :roll: (probleem twee: ze heeft schijt aan stroom, hadden toen via de buren netstroom en die gaf echt flink tikken maar madame vindt dat geen probleem, je zag zo de stoten door haar spieren gaan :x ) toen werd ze groter en zwaarder en mijn man was toevallig daar. Ik riep net op haar dat ze moest stoppen toen de draad pp gaf en Terror achterover de andere weide in kukelde... Ze lag even gedesoriënteerd, stond op, schudde zich uit en kwam te trots naar ons toe draven :roll:

Goh wat een geestig verhaal, nou ben ik wel benieuwd hoe ze er uitziet :D