Fransje_70 schreef:Het zou wat mij betreft jammer zijn als er mensen zijn die koste wat het kost hun paard in de stofzuiger willen laten lopen terwijl dat praktisch heel erg moeilijk gaat. Dat zou toch sneu zijn voor mens en dier? Het gaat mij niet alleen om iberisch, dat is maar een voorbeeld. Wat bij Horseware geweldig gaat, is geen garantie dat dat bij iemand anders met een ander paard ook zo fantastisch werkt. Ik wil benadrukken dat je je eigen verstand en hersenen moet blijven gebruiken. En niet maar beginnen met iets alleen omdat t bij een ander met een ander paard zo goed werkt. Kijk naar je eigen paard en maak een plan. Als je paard op de boeg of knie fijn ontspannen vw nw loopt is dat ook prima voor bepaalde paarden. Dat is wat mij betreft de juiste instelling van een paardentrainer,om per paard te werken en niet volgens 1 methode. Dat is te rigide en niet verstandig.
Maar ik zal er nu verder over ophouden hoor.
Dat wat ons beide opvalt is dat men te lang door gaat met alléén maar stofzuigen.
Dat is niet goed.
Zie de plaquette van Manolo Mendez die we beide al twee keer plaatsten.
Wat essentieel is is dat paarden moeten leren om hélemaal door te strekken.
Zeg nu aan mensen dat dat niet zo nodig hoeft en een zeker aantal gaat het hélemaal niet doen.
Een paard bewaart zijn evenwicht vanuit zijn achterhand.
Een niet losgelaten paard loopt scheef en belast zijn beide achterbenen op verschillende manier, vrijwel zonder uitzondering met gesloten knieën (=net als dat wij wandelen).
Wanneer het paard ertoe overgehaald kan worden om hélemaal uit te strekken dan gaat het iets buigen in de knieën, het wordt aanmerkelijk minder scheef doordat het zich minder vast zet en wordt nu gedwongen zich op een andere manier te gaan bewegen.
Het moet opnieuw zijn evenwicht gaan vinden vanuit de achterhand.
Dat kost het ene paard een week het andere een jaar afhankelijk van zijn gymnastische staat en zijn verleden.
Dat hervinden van het evenwicht in alle houdingen begint bij het uitstrekken omdat het hier niet anders kan dan los laten en buigen in de knieën.
Om zijn evenwicht te kunnen bewaren moet het voldoende bespiering hebben, specifiek de bespiering voor het latere meer verzamelde werk ontwikkelt het het gemakkelijkst in de lange lage houding.
Het doet allen maar goed, alle paarden worden er beter van.
Is het hals strekken eenmaal bevestigd, dat wil zeggen dat het paard mét gestrekte hals kan stappen en draven, op een rechte lijn en op een gebogen mét stelling en buiging dan zal het gemakkelijkmeer opgerichte houdingen aan kunne nemen en daarbij een voortdurende aanleuning onderhouden.
Het is de aanleuning die er uit voort komt.