Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:57

Fransje_70 schreef:
Het zou wat mij betreft jammer zijn als er mensen zijn die koste wat het kost hun paard in de stofzuiger willen laten lopen terwijl dat praktisch heel erg moeilijk gaat. Dat zou toch sneu zijn voor mens en dier? Het gaat mij niet alleen om iberisch, dat is maar een voorbeeld. Wat bij Horseware geweldig gaat, is geen garantie dat dat bij iemand anders met een ander paard ook zo fantastisch werkt. Ik wil benadrukken dat je je eigen verstand en hersenen moet blijven gebruiken. En niet maar beginnen met iets alleen omdat t bij een ander met een ander paard zo goed werkt. Kijk naar je eigen paard en maak een plan. Als je paard op de boeg of knie fijn ontspannen vw nw loopt is dat ook prima voor bepaalde paarden. Dat is wat mij betreft de juiste instelling van een paardentrainer,om per paard te werken en niet volgens 1 methode. Dat is te rigide en niet verstandig.
Maar ik zal er nu verder over ophouden hoor.

Dat wat ons beide opvalt is dat men te lang door gaat met alléén maar stofzuigen.
Dat is niet goed.
Zie de plaquette van Manolo Mendez die we beide al twee keer plaatsten.

Wat essentieel is is dat paarden moeten leren om hélemaal door te strekken.
Zeg nu aan mensen dat dat niet zo nodig hoeft en een zeker aantal gaat het hélemaal niet doen.

Een paard bewaart zijn evenwicht vanuit zijn achterhand.
Een niet losgelaten paard loopt scheef en belast zijn beide achterbenen op verschillende manier, vrijwel zonder uitzondering met gesloten knieën (=net als dat wij wandelen).
Wanneer het paard ertoe overgehaald kan worden om hélemaal uit te strekken dan gaat het iets buigen in de knieën, het wordt aanmerkelijk minder scheef doordat het zich minder vast zet en wordt nu gedwongen zich op een andere manier te gaan bewegen.
Het moet opnieuw zijn evenwicht gaan vinden vanuit de achterhand.
Dat kost het ene paard een week het andere een jaar afhankelijk van zijn gymnastische staat en zijn verleden.

Dat hervinden van het evenwicht in alle houdingen begint bij het uitstrekken omdat het hier niet anders kan dan los laten en buigen in de knieën.
Om zijn evenwicht te kunnen bewaren moet het voldoende bespiering hebben, specifiek de bespiering voor het latere meer verzamelde werk ontwikkelt het het gemakkelijkst in de lange lage houding.

Het doet allen maar goed, alle paarden worden er beter van.
Is het hals strekken eenmaal bevestigd, dat wil zeggen dat het paard mét gestrekte hals kan stappen en draven, op een rechte lijn en op een gebogen mét stelling en buiging dan zal het gemakkelijkmeer opgerichte houdingen aan kunne nemen en daarbij een voortdurende aanleuning onderhouden.
Het is de aanleuning die er uit voort komt.

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:08

Nou Fransje...

Onze friese merrie doet wel ZELF aan stofzuigen.

De chambon staat zo los, dat ze alleen niet haar hoofd in de friezenhouding kan gooien.
Ja, dat kán ze wel, maar dan krijgt ze druk....

Zodra ze daar iets onder komt, is er al geen druk meer.

Maar toch, bij volledige ontspanning en op mij vertrouwens, gaat ze al stofzuigend door de bak.

Dus... het kán wél ongedwongen hoor!!! ;)
En als ik kijk, wat voor prutser er op heeft gezeten?

Geduld, timing en beloning, dát zijn de sleutelwoorden.
En tot hoe ver een paard gaat... Dat maakt niet uit.

De rug moet gebold worden, en het achterbeen wordt er ruimer onder gezet.
De zucht die ik terug krijg van haar, plus dat ik zie hoe alle spieren als een drilpudding over het lichaam gaan?? Dát is mijn doel...

En dat ik daar een stofzuiger voor terug krijg, mét een ontspannen paard? Das dan mooi.

Ik denk... dat het belangrijk is voor de ruiters, om het lichamelijke biomechanika goed te zien.
En dat is toch wel, wat ik hier heel veel zie :D

Wordt ik blij van! *\o/*

Dus... Een fries niet in staat om stof te zuigen? Onze merrie is toch het tegenpool van bewijs.
Mocht je het willen zien? Ik ben niet zo van het foto of film matheriaal zo los, op het internet.
Maar je mag écht langskomen! Lijkt me erg gezellig!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:32

@Simpelman: wat is de reden dat het niet goed zou zijn om wat langer door te rijden in de diepe stretch? Dan is Will Faerber het toch niet met je eens. Zie mijn laatste filmpje met Timo. Daarin geeft hij aan dat je in de stretch ook de juiste bespiering opbouwt en dat ik me niet moet haasten om hem omhoog te brengen. Waarom denk jij er anders over dan Will?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:46

Gewoon gezond verstand en intuitie.
Bij gezond sporten wissel je regelmatig van houding om te komen tot algemene soeplesse.
Spanning en ontspanning, links om rechts om.
Wisselend werken blijkt prettig voor paarden anders worden het geconditioneerde zombies.

Verder luister ik graag naar mensen als bijvoorbeeld Manolo Mendez, iemand die zijn sporen verdiend heeft.
Hij werkt binnen de kaders van dit topic.

Ik denk dat het probleem bij WF is waar iedere instructeur mee geconfronteerd wordt, namelijk dat een groot deel van de mensen gemakzuchtig is, in hun comfortzone willen blijven en desondanks snel voor uit willen komen.
Iedere fase moet bevestigd worden, niet half....
En verder, wanneer je de controle hebt gekregen over de losgelatenheid en de uitwaaiering van de schoft dan kun je je paard net zo ontwikkelen in andere houdingen.
Het gaat dan om de aanleuning, dat is waar je mee aan het werk gaat.
Dat zoeken van je paard naar de begrenzing.

Heb je de aanleuning bevestigd dan vloeit daar in over de nageeflijkheid die je de mogelijkheid geeft om in halve en hele overgangen de kracht van de achterhand en de rug verder te ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-09-15 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:54

Ik ben er ook zeker van dat daar spieren worden opgebouwd HW, zie de foto's van mijn paard een paar blz. terug. En zijn hals wordt nog steeds dikker :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:00

maralyn schreef:
Nou Fransje...

Onze friese merrie doet wel ZELF aan stofzuigen.

De chambon staat zo los, dat ze alleen niet haar hoofd in de friezenhouding kan gooien.
Ja, dat kán ze wel, maar dan krijgt ze druk....

Zodra ze daar iets onder komt, is er al geen druk meer.

Maar toch, bij volledige ontspanning en op mij vertrouwens, gaat ze al stofzuigend door de bak.

Dus... het kán wél ongedwongen hoor!!! ;)
En als ik kijk, wat voor prutser er op heeft gezeten?

Geduld, timing en beloning, dát zijn de sleutelwoorden.
En tot hoe ver een paard gaat... Dat maakt niet uit.

De rug moet gebold worden, en het achterbeen wordt er ruimer onder gezet.
De zucht die ik terug krijg van haar, plus dat ik zie hoe alle spieren als een drilpudding over het lichaam gaan?? Dát is mijn doel...

En dat ik daar een stofzuiger voor terug krijg, mét een ontspannen paard? Das dan mooi.

Ik denk... dat het belangrijk is voor de ruiters, om het lichamelijke biomechanika goed te zien.
En dat is toch wel, wat ik hier heel veel zie :D

Wordt ik blij van! *\o/*

Dus... Een fries niet in staat om stof te zuigen? Onze merrie is toch het tegenpool van bewijs.
Mocht je het willen zien? Ik ben niet zo van het foto of film matheriaal zo los, op het internet.
Maar je mag écht langskomen! Lijkt me erg gezellig!!

Fijn Maralyn dat ze dat doet! Ik zeg niet dat alle friezen niet kunnen stofzuigeren.
Waar het mij nogmaals om gaat is, dat mensen niet koste wat het kost hun paard met de neus over de grond hoeven te krijgen, dat is mijn mening. En als je er n beetje minder verstandige mensen bij hebt, die zouden kunnen bedenken dat ze t paard zouden moeten gaan dwingen met hulpteugels. Kijk, het schiet zijn doel voorbij, maar daarvan zijn tig voorbeelden in de dressuur dus raar gedacht is het niet.

Ik hoef niet langs te komen hoor, ik heb zelf een Tinker die heeeel graag stofzuigert. Dat is echter voor haar een makkelijke manier om aan het echte spierwerk uit te komen. Als ik niks aan haar vraag gaat ze als een stofzuiger de bak door. Heb ik nooit getraind. Doet ze gewoon zelf.
Maar, voor haar is het gewoon een manier om op de voorhand te vallen en de achterhand niet te gebruiken. Die vliegt er helemaal uit. Dus. Voor haar heeft de diepe stretch trainen geen zin, maar juist de werkhouding wel, dan wordt het een stuk lastiger voor haar.
Maar dat is wel wat ze moet doen om haar goed te houden.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 13-09-15 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:01

De laatste alinea daar ben ik het zeker mee eens. Dat zie ik ook veel om me heen.

Wat betreft de rest: geconditioneerde zombies willen we natuurlijk niet daar zal ook iedereen het over eens zijn. Maar zou je die krijgen dan als je langere tijd in de stretch rijdt? Want ook in de stretch kan je toch enorm veel variatie aanbrengen? Je kan figuren rijden, zijgangen, overgangen, schakelen enz. Met schakelen wissel je ook tussen ontspanning en inspanning. Met zijgangen werk je ook aan souplesse, afgewisseld linksom en rechtsom. Dus dat je moet wisselen tussen aan- en ontspanning, tussen verschillende houdingen e.d. ben ik het mee eens, ik zie alleen nog niet zo in waarom dat niet allemaal in de stretch kan. En als er dan meer gewisseld moet worden in hoofd- en halshouding, waarom vinden velen het dan wel normaal als er 20 minuten in arbeidshouding gereden wordt, maar is 20 minuten in de stretch teveel?

Natuurlijk is het uiteindelijke doel om het paard te verzamelen, meer op het achterbeen te krijgen. Alleen snap ik nog niet wat er mis is met trainen in de stretch.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:04

VWNW
Dat wil zeggen VOORWAARTS en NEERWAARTS.
Het is het voorwaarts dat moeite kost, dat opbouwt.
Neerwaarts zonder voorwaarts is ontspannen.
Voorwaarts zonder neerwaarts is vluchten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:06

Wij kunnen inmiddels al stofzuigerend richting middendraf :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:08

Horseware schreef:
De laatste alinea daar ben ik het zeker mee eens. Dat zie ik ook veel om me heen.

Wat betreft de rest: geconditioneerde zombies willen we natuurlijk niet daar zal ook iedereen het over eens zijn. Maar zou je die krijgen dan als je langere tijd in de stretch rijdt? Want ook in de stretch kan je toch enorm veel variatie aanbrengen? Je kan figuren rijden, zijgangen, overgangen, schakelen enz. Met schakelen wissel je ook tussen ontspanning en inspanning. Met zijgangen werk je ook aan souplesse, afgewisseld linksom en rechtsom. Dus dat je moet wisselen tussen aan- en ontspanning, tussen verschillende houdingen e.d. ben ik het mee eens, ik zie alleen nog niet zo in waarom dat niet allemaal in de stretch kan. En als er dan meer gewisseld moet worden in hoofd- en halshouding, waarom vinden velen het dan wel normaal als er 20 minuten in arbeidshouding gereden wordt, maar is 20 minuten in de stretch teveel?

Natuurlijk is het uiteindelijke doel om het paard te verzamelen, meer op het achterbeen te krijgen. Alleen snap ik nog niet wat er mis is met trainen in de stretch.

Je moet ook niet 20 minuten in arbeidshouding rijden. :)
Je moet afwisselen.

Nog een keer:

Afbeelding

http://www.manolomendezdressage.com/man ... hilosophy/

Ik gebruik veel anderen, dan hoef ik zelf niet allemaal op te schrijven. :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:13

Ik wissel bijna na iedere oefening/lijn van hoofdhalshouding. Soms een paar minuutjes in dezelfde hoofd/halshouding om te testen hoe ver we zijn of om ergens aan te werken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:16

Wat ik mij afvraag met dat stretchen. Rij je dan je paard niet de grond in? Ik probeer er om te denken om te activeren, maar het is lastig allemaal tegelijk.

Komt zo een stukje film aan, van mijn losstappen vanmorgen. Even editten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:21

Anne_Sproet schreef:
Ik heb nog een vraagje voor jullie; wat vinden jullie van Bastiaan de recht? Ik was gister op horse event en ik zag klassieke dressuur staan en ik kende hem niet dus ben bij zijn clinic gaan kijken. Maar ik zag hele gespannen paarden en niet echt het beeld wat in dit topic wordt nagestreefd. Kan misschien ook aan de drukte daar liggen, maar was toch benieuwd hoe jullie daarover denken.
Ik vind het vooral verwarrend dat iedereen zichzelf klassieke dressuur noemt maar dat toch allemaal weer heel anders is.

Ik ben heel even gaan zitten en doorgelopen naar de clinic van annemarie van der toorn. Ik vond het erg tegenvallen en had er meer van verwacht. Het kan zijn dat alle paarden erg gespannen waren van de omgeving maar de drie paarden die onder het zadel getoond werden liepen allemaal achter de loodlijn en sommige momenten ook heel ver. Het is wel klassieke dressuur maar welke stroming dit is weet ik niet. Bastiaan is van het motto wat je er achter in stopt geef je aan de voorkant niet weg. Ik vind de paarden erg strak gereden. Ook hoe hij ze longeert met hele strakke bijzetters.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:22

TurboTinker schreef:
Wat ik mij afvraag met dat stretchen. Rij je dan je paard niet de grond in? Ik probeer er om te denken om te activeren, maar het is lastig allemaal tegelijk.

Juist niet, je paard gaat verder ondertreden :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:24

Waar ik wel op let is tempo.
In het begin, gezien ze zo vluchtig was, was haar tempo laag.
Nu wisselen we veel af op tempo.

Stukje naar voren, stukje terug.

Juist omdat ze loslaat door haar lichaam heen, merk ik dat ze haar achterbenen juist er bij onder zet!
Ze gebruikt minder de voorbenen in de hoogte, maar in de lengte.
wanneer ik haar, wanneer ze loslaat, om naar voren te gaan, gaat ze niet harder, maar ruimer.
Dit kost veel tijd en oefening.

Wat ik ook wekelijks doe, is balkjes stappen, en balkjes draven.
Daar komt wel bij, dat we dit doen met ontspanning.
Nee, neus naar de grond red ze dan niet. Maar je ziet aan de bovenlijn, de rug en bips, allemaal drilpuddingen, haar buik is opgetrokken en neus komt op borsthoogte, voor de loodlijn uit.
Balkjes draven doen we in een basistempo. Ze mag hierbij ook niet vluchten.
Hierdoor moet ze dus haar achterbenen optrekken en naar voren zetten.

Daarnaast zetten we af en toe, hoe moeilijk dat ook is, een galopje in.
Daarbij gebruikt ze haar achterbenen erg goed.

Ik zie het op de voorhand vallen, niet iets raars, of verkeerds
Op de voorhand vallen, is gebrek aan balans én kracht. + impuls.

Voordat je een paard, op een losse bovenlijn lekker gebalanceerd laat lopen, moet ze in haar hoofd lekker los zijn, bij jou zijn, jou vertrouwen. + De kracht, die je langzaam moet opbouwen.

Jij kan ook niet 15 km hardlopen, als je voor 5 km hebt getraind? --geleerd van simpelman--

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:26

Het dragen van de hals vereist nou eenmaal andere spieren dan de hals af te laten hangen.

Een fegmatiek dier dat zich snel verveeld gaat niet beter werken als het steeds in die ontspanning mag lopen.
Een ijverig paard zal er wellicht meer van gaan swingen, een vluchter leert zich ontspannen maar dat hoeft dan geen uren te duren.

De een is ook van nature nou eenmaal leniger dan de ander.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:27

Horseware schreef:
Inwendig masseren? :wow:

%) ik krijg daar hele rare ideeën bij

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:29

TurboTinker schreef:

Daarom is het begrip VOORWAARTS zo belangrijk.
Permanent voorwaarts drijven, dat wordt in de tijd minder en minder nodig.
In het voorwaarts zit een acceleratie moment en daar komt het allemaal vandaan.
Even Njak!

Wanneer een paard niet neerwaarts is dan vlucht het voor dat njak! uit.
In het neerwaarts kan het niet anders dan het dan het vanuit de achterhand over de bovenlijn naar voren brengen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:30

damian23 schreef:
Anne_Sproet schreef:
Ik heb nog een vraagje voor jullie; wat vinden jullie van Bastiaan de recht? Ik was gister op horse event en ik zag klassieke dressuur staan en ik kende hem niet dus ben bij zijn clinic gaan kijken. Maar ik zag hele gespannen paarden en niet echt het beeld wat in dit topic wordt nagestreefd. Kan misschien ook aan de drukte daar liggen, maar was toch benieuwd hoe jullie daarover denken.
Ik vind het vooral verwarrend dat iedereen zichzelf klassieke dressuur noemt maar dat toch allemaal weer heel anders is.

Ik ben heel even gaan zitten en doorgelopen naar de clinic van annemarie van der toorn. Ik vond het erg tegenvallen en had er meer van verwacht. Het kan zijn dat alle paarden erg gespannen waren van de omgeving maar de drie paarden die onder het zadel getoond werden liepen allemaal achter de loodlijn en sommige momenten ook heel ver. Het is wel klassieke dressuur maar welke stroming dit is weet ik niet. Bastiaan is van het motto wat je er achter in stopt geef je aan de voorkant niet weg. Ik vind de paarden erg strak gereden. Ook hoe hij ze longeert met hele strakke bijzetters.

Kilo's in de hand....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:46

Simpelman schreef:
TurboTinker schreef:

Even Njak!

In het neerwaarts kan het niet anders dan het dan het vanuit de achterhand over de bovenlijn naar voren brengen.

Ik wil hier wel aan toevoegen dat je dan van voren los moet kunnen laten en het paard niet vluchterig maar vanuit ontspanning voorwaarts gedreven moet worden.

Een paard dat op de hand hangt en waarvan het tempo niet onder controle is, duwt zichzelf wel op de voorhand.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:50

Dit is mijn stukje film van vandaag.
De helft van de tijd rij ik buiten beeld, dus dat heb ik zoveel mogelijk weggeknipt.

Dit was de eerste keer dat ik echt stofzuigen wilde vragen. Halsstrekken enz. Doen we altijd. Alleen ik heb niet het idee dat ik het goed heb gedaan als ik de film zie.
Dan denk ik dat hij eigenlijk nog verder mag zakken.

Elastiekje heb ik ook gebruikt op zijn schoft. Hoe lager dr hals was, hoe verder het stiekje weg was. Dus fijn dat hij wel wil strekken bij zijn schoft.

Edit.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:00

Simpelman schreef:
Even Njak!

Dat voorwaarts is hij wel. Hij loopt vanzelf, maar daarin activeren vind ik nog lastiger, omdat hij al vlot is.

Dus dinsdag rijden, voorwaarts neerwaarts en flink schakelen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:02

Starbreeze schreef:
Ik wil hier wel aan toevoegen dat je dan van voren los moet kunnen laten en het paard niet vluchterig maar vanuit ontspanning voorwaarts gedreven moet worden.

Een paard dat op de hand hangt en waarvan het tempo niet onder controle is, duwt zichzelf wel op de voorhand.

Dat hangen op de hand heb ik niet.
Want meneer vind het heel lastig om naar de hand toe te komen, ik rij wat losvast. (Working on it) maar eerder te los dan te vast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:16

damian23 schreef:
Horseware schreef:
Inwendig masseren? :wow:

%) ik krijg daar hele rare ideeën bij

Was ook vrij bijzonder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:18

Ik heb iets gemist volgens mij.....