[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 08:57

juliedo24 schreef:
LU, ik kan maar tot 3.19 kijken maar dit is wat ik zag:
Inderdaad al wat meer ontspanning, maar het kan meer. Volgt ze jouw hand als je haar meer teugel geeft?
Ik had 2 printscreens gemaakt:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De achterhand komt goed mee volgens mij, maar ze valt wel iets op de voorhand. Ik zou haar wat meer lang en laag rijden, zodat ze misschien haar rug ietsjes opbolt en iets minder onderhalsspier gebruikt. Ook viel het me op dat jouw benen wat onrustig zijn, maar dat kan ook aan mij liggen.
Iedereen, correct me if I'm wrong ;)

Edit: de staart hangt wel lekker af, soms zwiept ze wat maar dat is volgens mij niet zo erg.

Bedankt! Stukje bij beetje gaan we wat vooruit! Dus we doen het ook stapje voor stapje.
Elke keer dat ik haar rijd loopt ze anders. De keer van het filmpje was ze erg voorwaarts en vond ik het belangrijker haar op zit terug te rijden, wat ik nog erg lastig vind. Gister liep ze juist in een fijn tempo waardoor ik veel beter kon schakelen. Op mn zit kwam ze lekker terug maar op mijn been was ze dan niet vlug genoeg weg, dus daar heb ik gister dan weer mee geoefend. Het ligt er maar net aan wat voor 'bui' ze heeft. Het is echt een pony met een gebruiksaanwijzing, waar je echt aan moet laten weten dat JIJ bepaald wat er gebeurd, en niet zij. De dag van het filmpje was ze enorm afgeleid, en kreeg het niet goed opgelost met mijn binnenbeen. Gister had ze alleen simpel een druk van mijn binnenbeen nodig om de aandacht weer bij mij te krijgen.. Zo ook met het volgen van de hand. Weet niet meer of ik dat de de dag van het filmpje gedaan heb. (doe het wel altijd voordat ik ga uitstappen even een paar rondjes aan een lange teugel draven, maar wel contact) Het volgen van de hand vind ze erg moeilijk. Ze volgt mijn hand wel maar is over het algemeen erg onrustig. Ze zakt wat, en schiet weer omhoog. Ze zakt wat, en geeft een ruk aan de teugels. Daar ben ik dan ook bezig dat als ze een ruk aan de teugels geeft, ze weer voorwaarts moet want ik heb niet gezegd dat we klaar zijn. Gister ook tussendoor wat toegestaan in mijn hand en mn hand laten volgen en dan doet ze het wel.
Het is voor haar een lastig onderdeel waar we gewoon even mee moeten oefenen. Verder zoals in mijn post staat: Ik ben weer een gaatje langer gaan rijden, omdat ik te veel spanning in mijn benen had waardoor Amira niet kon ontspannen. Met een gaatje langer zat er veeeeeel minder spanning in mijn benen, maar daardoor gaan ze wel weer meer wiebelen. Dat is dus gewoon een kwestie van weer oefenen, en continu denken; Hangen mijn benen stil? Ik schiet nu ook regelmatig weer wat door mn beugels heen, omdat ik doordat ik wat langer zit af en toe mijn hak wat optrek. Gister ging dit dan weer heel lekker, en liep ze ook een stuk fijner. We zijn al een heel stuk vooruit gegaan, want in het begin had ik de teugels een heel stuk korter waardoor ze 'aan de teugel' ging, maar met een enorme onderhals erop, dus eigenlijk lekker in de krul liep.

Amira is in korte tijd gewoon enorm veranderd, en dat heb ik mee gekregen. Vorige bijrijdster liep met haar de paddock uit en ging met haar lopen rennen waardoor ze enorm opgefokt raakte, iedere keer dat we haar uit de paddock haalde. Elke keer ging ze er namelijk vandoor. Nu komt ze braaf de paddock uit en blijft bij ons. Ze is expert in ontsnappen, en toen ik haar pas deed gebeurde dit dan ook regelmatig (terwijl ik best wel durf te zeggen dat ik er goed mee om kan gaan, Amira was gewoon slimmer, en sneller :+) Sinds de oude bijrijdster weg is, heeft ze dit nog maar 1x gedaan. Ze staat bij ons op stal bekend als een draakje. Had ze 1 dag niet gewerkt, was ze de volgende dag een bommetje. Dinsdag heeft ze vrij gehad, en gister reed ik er zo mee weg. We doen het dus lekker rustig aan, want er veranderd bij Amira al genoeg, en eigenlijk is alles wat er nu gebeurd positief. Kijk dus lekker met de dag aan hoe ze is, en speel daar op in door mijn oefeningen zegmaar aan te passen zodat we met rijden goed eindigen. Elke keer wat anders, maar elke keer gaan we vooruit. Mist er wat stelling? Dan draaien we een extra volte. Reageert ze slecht op mijn binnen/buitenbeen? Dan doen we ff een pasje wijken, zodat ze weet dat ze voor mijn been opzij moet.
We doen het dus rustig aan, en stukje bij beetje, en blijkbaar heeft dat resultaat! *\o/*

Snackie, Dank je! Ben er ook wel trots op, maar dat blijkt wel uit mijn verhaal uit deze post denk ik. :j
Nu ff de andere foto's bekijken. :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:15

Donnar: Ik vind je eerste foto er al heel lekker uitzien hoor. :j Alleen denk ik wel dat hij teveel stuwt. Probeer idd aan je tempo te werken. Eerst tempo controle. (en nu mag ik het zeggen :+) Probeer op zit terug te rijden. Klein draven, blijven 'plakken' in je zadel zodat hij op je zit terug komt. Als hij dan bijna in stap valt draaf je weer weg. Zo maak je hem vlugger, maar hij blijft wel in jouw tempo lopen.

VisibreTeam, ik denk dat ik er weinig over kan zeggen.. Kan alleen zeggen dat als jij voorover valt, je paard nooit lekker op de achterhand kan komen. Omdat jij namelijk je gewicht op de voorhand brengt. Zullen we een beetje ruilen? Jij wat van mijn HOLLE rug, en ik wat van jouw BOLLE rug?

Marinke, ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan je eigen punten.. Ik probeer wel wat anders te vinden maar kom niet verder dan dat je lekker vooruit moet kijken.. En je eigen punten dan.. :=

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:33

Marinke, je weet goed waar je mee bezig bent, dat komt wel goed al zal t pad lang zijn omdat dis gewoon een moeilijk lijf heeft. Maar des de groter is de voldoening straks :D

Ik heb ook eindelijk weer een nieuw paard om te rijden. Is een gaaf dier, wellicht binnenkort een keer foto's :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:44

Joolien schreef:
Marinke, je weet goed waar je mee bezig bent, dat komt wel goed al zal t pad lang zijn omdat dis gewoon een moeilijk lijf heeft. Maar des de groter is de voldoening straks :D

Ik heb ook eindelijk weer een nieuw paard om te rijden. Is een gaaf dier, wellicht binnenkort een keer foto's :D

Ben benieuwd! :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:16

Bedankt Jolien! :)
Het ene moment kan ik hem wel achter het behang plakken, het andere moment ben ik super blij dat ie me niet alles cadeau geeft. Wat je zegt de voldoening is straks alleen maar groter en ik heb een bult meer geleerd. Mensen snappen het soms alleen niet als ik zeg dat ik nog elke dag enorm veel van Disco zelf leer... :P

En wat leuk dat je er weer 1 te rijden hebt!! Een dressuurkrack? :P :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:27

_Marinke_ schreef:
Bedankt Jolien! :)
Het ene moment kan ik hem wel achter het behang plakken, het andere moment ben ik super blij dat ie me niet alles cadeau geeft. Wat je zegt de voldoening is straks alleen maar groter en ik heb een bult meer geleerd. Mensen snappen het soms alleen niet als ik zeg dat ik nog elke dag enorm veel van Disco zelf leer... :P

En wat leuk dat je er weer 1 te rijden hebt!! Een dressuurkrack? :P :D

Wel eentje in de dop ja, broers lopen Z2 en ZZ-licht. Ze heeft een ruim half jaar stilgestaan dus moet er wel weer oppakken maar dat komt wel goed, ze leert ontzettend snel en pakt alles heel snel op. Ze is klein van stuk, 1.62 mtr, maar als ik er fijn heb loopt ze als een groot paard.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:31

Dat klinkt wel veel belovend!!! :D
Ben benieuwd!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:28

Even geciteerd uit een ander topic aangezien jullie hier ook verstand van hebben:

Ik heb met Dublin nu dat zodra ik mijn teugels op maat maak dat hij direct nageeflijk gaat. Ik bied dan geen weerstand, maar heb hem dan gewoon goed voorwaarts, recht en ontspannen. Hij gaat dan ook heel erg op het bit kauwen, niet van stress maar meer dat hij hem dan gewoon goed aanneemt en ontspant in de kaken hij krijgt dan ook veel schuim. Is dit dan de goede manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:29

donnar schreef:
Even geciteerd uit een ander topic aangezien jullie hier ook verstand van hebben:

Ik heb met Dublin nu dat zodra ik mijn teugels op maat maak dat hij direct nageeflijk gaat. Ik bied dan geen weerstand, maar heb hem dan gewoon goed voorwaarts, recht en ontspannen. Hij gaat dan ook heel erg op het bit kauwen, niet van stress maar meer dat hij hem dan gewoon goed aanneemt en ontspant in de kaken hij krijgt dan ook veel schuim. Is dit dan de goede manier?

Voordat ik mezelf weer quote, heb je mijn antwoord ook gezien in dat topic?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:33

Ja deze heb ik gezien, ik drijf dan meestal niet omdat hij gewoon goed voorwaarts gaat. Ik pak mijn teugel op maat en meteen "ploept" hij nageeflijk wel alleen als ik hem goed voorwaarts heb, recht en los/ontspannen. Ik geef hem dan geen been omdat zijn tempo en passen dan al goed zijn dus is het niet nodig verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:34

donnar schreef:
Ja deze heb ik gezien, ik drijf dan meestal niet omdat hij gewoon goed voorwaarts gaat. Ik pak mijn teugel op maat en meteen "ploept" hij nageeflijk wel alleen als ik hem goed voorwaarts heb, recht en los/ontspannen. Ik geef hem dan geen been omdat zijn tempo en passen dan al goed zijn dus is het niet nodig verder

Maar voorwaarts is iets anders dan actief. Maar goed ik kan er verder niet veel over zeggen omdat ik niet weet hoe het eruit ziet ;)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:36

Ja met voorwaarts bedoel ik goede grote ontspannen passen, goed tempo en niet rennerig. Als ik dat goed heb en de punten die ik hier boven al noemde gaat hij meteen nageeflijk. Zijn 1 of meerdere van deze punten nog niet goed, dan gaat hij ook niet nageeflijk en zorg ik er voor dat dit goed is en dan gaat hij ook weer nageeflijk.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:52

En weer nieuwe foto's, nieuwe omgeving (definitief) en nieuwe lesgeefster. :)

De draffoto's zijn van na de galop. :) Jullie weten dat de galop echt héél moeilijk voor ons is, omdat Elina héél rennerig is dan en die lieten we vaak achterwege met andere lesgever.
Deze lesgever vindt het heel belangrijk dat we dat wel doen. Dus daarom wel galopfoto's. Het gaat steeds beter. Het lukt me zelfs na 3 lessen om haar ontspannen te laten galopperen... :) Alleen ikzelf moet nog ontspannerder gaan zitten!!!

Draffoto's mogen meer activiteit hebben en meer achterhandgebruik. Dat was ze héél de tijd aan het roepen bij het maken van de foto's. Maar na een uur les en de galop zat er bijna geen fut meer in Elina, dus ging niet meer zo goed. Toch ben ik héél blij met de ontspanning. Wat ook het enige is waarop we werken. En mijn houding!!! Ik heb de neiging naar voor te vallen als ik haar zij begint te onstpannen! :)

Deze draffoto is van voor de galop nog!
Afbeelding

Afbeelding

Verschrikkelijk mijn houding hier, maar hier zie je wel dat ze mooi zakt bij de galop...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:37

Iemand tips voor rechrichten?

Wat ik nu allemaal doe is:
Op de binnenhoefslag rijden.
Voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, van s van hand veranderen enz
Veel tempowisselingen.
Rijd hem nog niet aan de teugel, wil dat dit uit ontspanning van zijn kant komt.
Soms loopt die een paar pasjes aan de teugel, dit beloon ik natuurlijk super goed!
Het gaat om een 6 jarige draver.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:45

Rechte lijnen, 8tjes, schouder voor, over de middenlijn rijden en dan volte links/rechts, slalommen, volte vergroten en verkleinen enz...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:26

Vooraan beginnen. Zorg eerst dat je paard been en hand accepteert, nageeft en zich laat bewerken. Er valt weinig recht te richten als je paard zich niet los durft te/kan laten.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:38

Normaal ben ik een meelezer in dit topic, maar wil nu even een heel groot compliment aan _Michellee geven. Wat zijn Elina en jij super vooruit gegaan! Veel meer ontspanning bij beide! Ga zo door :)
Tips en adviezen laat ik verder over aan de anderen ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:56

Lees ook al een tijdje mee, en heb een tijd terug ook een foto geplaatst.

Wat vinden jullie hiervan? (Oja er hangt een martingaal aan want was aan t losrijden voor springen haha.)
Ik zelf ben erg blij met de foto, en dan vooral het voetenwerk, normaal is dat een stuk minder actief haha.
De pony is 5

Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:19

Wat vind je van je houding zelf? En dat met invloed op je pony misschien?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:50

Ik vind mijn houding goed, miss schouders iets meer naar achter en tenen naar binnen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:15

je zit na mijn idee op deze foto iets teveel in stoelzit. je knie wat meer aanklemmen in het zadel je schiet er nu haast over lijkt wel. je hakken wat meer onder je lichaam brengen en iets trotser er op gaan zitten. Tiet naar voor haha.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:20

Ik snap wat je bedoeld, daarom zei ik ook al schouders iets naar achter, maar dit ligt ook erg aan mijn zadel, het lijkt ook alsof mijn beugels erg kort zijn, wat ze totaal niet zijn!
Mn dekje was naar achter geschoven daarom vind ik dat t lijkt alsof ik bijna op zn nek zit haha

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:42

Volgens mij mag je wel wat kritischer op jezelf zijn. Bij uploaden zag ik dat ik al eerder lijntjes heb getrokken bij een foto van je. Maar goed nu deze... en dan vooral omdat je meteen zegt ik zit prima en het ligt aan het dekje?

Afbeelding

Ook in springhouding... waarom zou ik deze blauwe lijn trekken?
en kijk eens goed naar de voeten van je paard... wat zie je.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:44

Mijn hak zit niet op de zelfde lijn als schouder en heup zie ik nu. Ik weet niet precies wat er mis is met zijn benen, was juist erg tevreden over zijn been gebruik

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:54

Luister/kijk maar eens naar dit filmpje http://youtu.be/dZ5YwNzNkTI
De beenzetting in draf is een tweetakt... dus ene diagonaal, zweefmoment, andere diagonaal, zweefmoment enzovoort... dus rechtsvoor en linksachter moeten in dezelfde moment zijn in het ideale geval.