Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:34

kzou de top en subtop wel eens changementen willen zien doen zonder hoofdstel ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:35

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:40

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:41

ja ,die is leuk!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:43

vinden jullie ook niet, dat de westernruiter zo op dat dressuurpaard wegrijd, zonder enig probleem en de dressuurruiter best zit te zoeken naar de juiste snaar?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:48

om eerlijk te zijn zie ik bij alletwee wel misverstandjes, maar is dat niet een compliment voor de dressuurruiter dat zijn paard goed bevestigd is in de basis?
western paard reageerd ook super fijn op hele kleine signalen :j
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 25-01-13 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:50

nombrado schreef:
vinden jullie ook niet, dat de westernruiter zo op dat dressuurpaard wegrijd, zonder enig probleem en de dressuurruiter best zit te zoeken naar de juiste snaar?

Ja en nee, de dressuurruiter heeft er duidelijk meer moeite mee volgens mij worden westernpaarden ook veel fijner op de hulpen gezet, of eigenlijk: worden er veel minder hulpen gebruikt. Maar ook de westernruiter heeft er moeite mee, in het begin zie je het paard strekken en vervolgens strekken van voren en aangaloperen van achteren.

Westernruiter heeft wel duidelijk meer lef, of heeft de dressuurruiter minder lef. . . kijk eens goed naar de spin en pirouette.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:57

nombrado schreef:
kzou de top en subtop wel eens changementen willen zien doen zonder hoofdstel ;-)

Denk jij dat dat zo moeilijk is dan? Ik heb een arabier getraind, nooit een wedstrijd mee gereden, maar hij kon wel bijna alle oefeningen op een halsring.
Ik denk dat als ik mijn Fries zonder hoofdstel rij, hij ook nog gewoon wisselt, wil het best eens voor je uitproberen hoor ;)

Er is toch ook een filmpje van Isabell Werth zonder zadel op een halster die ook gewoon alle Grand Prix oefeningen rijdt?

Als de paarden de oefeningen éénmaal goed kennen is het in mijn ervaring niet zo moeilijk zonder hoofdstel, het allemaal aanleren zonder hoofdstel, dat zou ik pas knap vinden, maar volgens mij heeft nog niemand dat gedaan (wel gezegd, maar dan bleek het achteraf toch niet waar te zijn ;) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 21:06

Ailill schreef:
nombrado schreef:

Ja en nee, de dressuurruiter heeft er duidelijk meer moeite mee volgens mij worden westernpaarden ook veel fijner op de hulpen gezet, of eigenlijk: worden er veel minder hulpen gebruikt. Maar ook de westernruiter heeft er moeite mee, in het begin zie je het paard strekken en vervolgens strekken van voren en aangaloperen van achteren.

Westernruiter heeft wel duidelijk meer lef, of heeft de dressuurruiter minder lef. . . kijk eens goed naar de spin en pirouette.

haha, in die spin hangt ie de verkeerde kant op...zo grappig

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:07

nombrado schreef:
nog een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI&sns=fb
even doorkijken , ze gaan wisselen :-)

Wat een ontzettend leuk filmpje! De lol druipt er bij alletwee vanaf, en ze hebben allebei respect voor de ander, ook al doet die een andere discipline.

Ik zie bij allebei enkele kleine misverstandjes maar eigenlijk doen ze het allebei ontzettend knap, vind ook niet dat je kan zeggen dat de één het beter doet dan de ander. Het gaat bij allebei gewoon best wel goed voor zo eventjes over te stappen, dus beide paarden zijn blijkbaar goed afgericht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:31

horseyfries schreef:
nombrado schreef:

Denk jij dat dat zo moeilijk is dan? Ik heb een arabier getraind, nooit een wedstrijd mee gereden, maar hij kon wel bijna alle oefeningen op een halsring.
Ik denk dat als ik mijn Fries zonder hoofdstel rij, hij ook nog gewoon wisselt, wil het best eens voor je uitproberen hoor ;)

Er is toch ook een filmpje van Isabell Werth zonder zadel op een halster die ook gewoon alle Grand Prix oefeningen rijdt?

Als de paarden de oefeningen éénmaal goed kennen is het in mijn ervaring niet zo moeilijk zonder hoofdstel, het allemaal aanleren zonder hoofdstel, dat zou ik pas knap vinden, maar volgens mij heeft nog niemand dat gedaan (wel gezegd, maar dan bleek het achteraf toch niet waar te zijn ;) )

Ik sluit mij graag bij de post van Horseyfries aan.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:31

Dat is nu toevallig, bij ons op stal staat een westernruiter die een neckrope heeft. Tijdens het uitstappen gisteravond zij mijn dochter zal ik hem eens proberen bij Alcazar? dus hoofdstel af en neckrope om. En het ging verbazingwekkend goed ze kon hem overal heen sturen. Dus in draf, ging ook prima, en galop over de diagonaal en hup een changement. Ook nog even een keertwending geprobeerd dat lukte dan weer niet. En eerlijkheid gebied er was van (een goede) aanleuning geen sprake, wel kon ze hem mooi laag krijgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:55

ik gebruik ook wel eens een neckrope ik help de meiden wel eens die op mijn paarden rijden en ook dan haal ik geregeld het hoofdstel eraf, rope erom. ga maar eens voelen hoeveel je onbewust met je handen doet-reageerd-corrigeerd. het helpt hen enorm veel om een eigen balans te vindenen om te voelen dat je stuur ergens anders zit. idd geen aanleuning en minder fijn\secuur in de wendingen. keertwendigen en wisses lukken hier ook .ik vind het wel leuk om dat soort dingen te proberen, het maakt je bewuster.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 12:35

Leuk...zeker om je idd bewust te worden, hoeveel je onbewust vaak nog met je hand doet.

Het western versus dressuur filmpje vind ik geweldig, vooral omdat er altijd zo een haat en nijd tussen bepaalde disciplines heerst in de paardenwereld (zeg maar gerust soms kleinerend) terwijl elke discipline toch heel veel overeenkomsten heeft en zelfs van elkaar dingen kunnen leren ;-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:44

helemaal eens nombrado, ik denk dat de 'haat en nijd'die jij bedoelt meer onderling onbegrip is, terwijl juist de western en dressuur heel dicht bij elkaar liggen,ik vind het dus een logische wissel hier in het filmpje. ik heb ook een keer een springruiter en een dressuurruiter -ik meen op jumping amsterdam zien ruilen, was ook heel leuk om te zien. en ook hier reden beide gewoon netjes weg. een beetje serieuze springruiter heeft zn paarden heus wel dressuurmatig goed voorelkaar, dat zag je toen ook.
we zouden het allemaal eens vaker moeten doen, snuffelen en proeven in de keuken van een ander.
wij zijn vorige week bv met alle meiden van stal op een westernstal op les gegaan, theorie en 2 uur voelen, erg leuk en aan te raden .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 14:48

Ja, zo heb ik ooit een bedrijfsuitje voor de KLM georganiseerd naar een westernstal op de veluwe (helaas bestaat ie niet meer) Was zo geslaagd. Er reden ook veel mensen die mee waren en er werd super les en uitleg gegeven betreffende de hulpen. Paarden waren allemaal super voor elkaar.

echt heel leuk om te doen en te proeven.
Zo heb ik hier ook wel eens een paar westernruiters gehad, die op de PRE het klassiek rijden wilde proeven. Was echt heel leuk om te doen en te zien, hoe dicht het bij elkaar ligt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 02:44

welke stal was dat Nombrado?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:02

Het westernrijden?
um...veluwe ranch meende ik? (Lunteren ofzo?) ze bestaan volgens mij niet meer..erg jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:11

De naam Veluweranch bestaat niet meer maar de manege is er nog wel.
Is niet in Lunteren maar in Hoenderloo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:16

Hier een proef waarin prins Bernhard prix st george rijdt. Vanaf 33 sec.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:05

burl schreef:
De naam Veluweranch bestaat niet meer maar de manege is er nog wel.
Is niet in Lunteren maar in Hoenderloo.

oja klopt
het was toen echt super goed verzorgt...goed les en fijn afgerichte paarden!
Iedereen had een super leuke dag gehad.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:47

burl schreef:

[ Video ]

Is dit om ons te laten zien dat het vroeger idd allemaal beter was? ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:55

Haha Horseyfries zelfde gedachte kwam bij mij op. Nou moet ik bij prins Bernhard en paarden altijd denken aan dat voorval met die Greet Hofman die hem had wijsgemaakt dat hij zijn zieke paard bouillon moest voeren om hem op te peppen en dat hij zo weinig verstand had van de verzorging van paarden dat hij het ook nog ging proberen tot grote hilariteit van de stalknechten.

Wat een leuke filmpjes op de laatste twee bladzijden.

Ik moet wel zeggen dat ik jullie mening over Pedro Torres niet helemaal deel. Ik heb diep respect voor die man als africhter. Natuurlijk mankeert er nog wel iets aan en is het lang geen wereldtop als het over dressuur gaat maar hij heeft toch voor Portugal gereden op een EK en deed het helemaal niet zo slecht. Maar wat ik zo knap vind is dat hij dat met dezelfde paarden doet waarmee hij bij de wereldtop working equitation hoort. Dan ben je toch een geweldige africhter. En het kan dan best zijn dat zijn paarden wat versnellen in de uitgestrekte gangen maar dat is geen wonder lijkt mij, bij working equitation wil je juist extreme versnelling, dus best wel lastig om dat en dressuur met dezelfde paarden te doen. Ik vind dat nou echt een voorbeeld van een super allround paardenman. Dressuur, zowel wedstrijd als hogeschool, shows, trucjes, working equation en ook niet vies van een parcours springen (al zal een Lusitano ook daar nooit bij de wereldtop behoren ;) )

60% rijden bij internationale kampioenschappen dressuur en dan ook nog dit kunnen met hetzelfde paard, ik vind het super:
http://www.youtube.com/watch?v=XZ8d9ByD ... ture=share
(vanaf 3 min. gaat het op volle snelheid)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:17

Ik vind dat ook heel knap Hermelientje. De (klassieke) dressuur is juist ook een basis bij WE. Het is onmogelijk om dit soort parcoursen te rijden zonder een goed dressuurmatig getraind paard. Het ziet er misschien wild uit maar de hulpen zijn over het algemeen heel licht (daar wordt ook op gejureerd), en dat op die snelheid! Ook zie je dat er op hoog niveau, en op dit filmpje, eenhandig gereden wordt, ook dat lijkt me onmogelijk met een paard dat dressuurmatig niet goed aan de hulpen staat. De paarden die deze parcoursen doen moeten JUIST dressuurmatig tot in de puntjes getraind zijn als het gaat om hulpen. Een dressuurproef rijden is ook een onderdeel binnen WE. Ik weet het niet zeker maar volgens mij hebben de dressuurproeven van het instapniveau al een hogere moeilijkheidsgraad dan de B en L proeven zoals we ze kennen van de KNHS.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 01:30

horseyfries schreef:
burl schreef:

[ Video ]

Is dit om ons te laten zien dat het vroeger idd allemaal beter was? ;)

haha, nou ik hoop het niet
ik stond ook al te kijken dat ie gewonnen had. :+