Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:39

Citaat:
Ze bedoeld dat je paardje achter de loodlijn loopt en dus in een verkeerde houding.
Paardje kan beter iets voor de loodlijn (paar cm) dan er achter lopen.
Of heb je zo'n mooie singel dat je paardje erna probeert te kijken?? :D

haha ik weet dat ze op dat moment te diep liep maar nogmaals dat was alleen op het moment van de foto , ze kwam net met der hoofd naar beneden. Al had ik een foto geplaatst voor commentaar over hoe ze liep had ik die foto ook zeker niet geplaatst maar daarom plaatste ik die foto niet. ;)

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:51

Wie heeft of leest weleens de ros.
Kan iemand dat nog herinneren,daar in dat blad zat een hele dikke mevrouw op zon kwpner.
En haar gewicht was met zadel en alles erbij zon 125kg.
Echt ik medelijden met dat paard,het zag er echt niet elegant uit.
Ze zei zelf mijn paard kan het hebben.
Nou ik vond het dat mevrouw wel even kon afvallen.
Of in haar geval een trekpaard.
Maar dat iedereen dan maar boven de 80kg dan maar moet stoppen is onzin.
Paarden zijn erg sterk,en ik denk dat ze meer last hebben van iemand die hobbelig rijdt.
Dan een goede ruiter met balans.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:54

haffie83 schreef:
Kan iemand dat nog herinneren,daar in dat blad zat een hele dikke mevrouw op zon kwpner.
Paarden zijn erg sterk,en ik denk dat ze meer last hebben van iemand die hobbelig rijdt.

Ja zeker mee eens :j ik heb dat ook wel eens gelezen inderdaad! En ik vond het er ook niet elegant uitzien inderdaad

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:17

Ik kan bij sommigen uit de post totaal niet afleiden wat nu wel en wat nu geen argument is om al dan niet met een bepaald gewicht op een paard te gaan zitten.... Wat mij betreft gaat paardenwelzijn voor alles. En dan is de vervolgstap wat mij betreft dat onderzocht moet worden tot welk gewicht een paard kan dragen zonder dat het welzijn in het geding komt. Het is toch niet meer dan logisch dat je nadenkt over wat botten, pezen, spieren, etc aankunnen? Je gaat toch ook als ongetraind mens niet ineens 120 kilo proberen op te tillen in de fitnesszaal? En zelfs als je getraind bent, een goed getraind lijf hebt, zitten er toch grenzen aan de mogelijkheden van jouw lichaam? Die grenzen zal een paardenlijf toch ook wel ergens hebben? Ik vind welzijn overigens altijd het argument, ook in discussies over bitten, sporen, trainingsmethoden, etc. Lijkt me handig dat we eens kunnen aantonen wat slecht is, en wat niet. Waar een paard werkelijk onder te lijden heeft, en waar niet onder.

En er zijn dus onderzoeken gaande over wel maximale ruitergewicht een paard kan meetorsen..... Dus ik ben erg benieuwd naar die onderzoeken.

Dus gewoon maar roepen: "laat ze toch lekker rijden", daar zakt mij de broek van af (en dat is niet omdat ik te dun ben of een maatje te groot heb gekocht ;)). Wat nu als uit onderzoek blijkt dat je bijvoorbeeld boven de 100 kilo schade aanricht aan het paard (ik noem maar even een voorbeeld). Blijf je dan nog steeds bij het standpunt dat iedereen gewoon lekker moet kunnen rijden?

hyppolyte

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:36

Als dat wetenschappelijk aangetoond kan worden in een studie die ook echt een goede situatie schetst, dan zou dat voor mij een reden zijn om niet meer op te stappen als ik boven dat gewicht zit.

Maar voordat een studie waarde heeft moet het dus al een studie zijn die ook naar de langere termijn kijkt, waarin vele factoren uitgesloten moeten worden, want de belasting is maar 1 factor, de rest is training, bouw van het paard, al dan niet met bit/zadel rijden etc. Dat moet een jarenlange studie worden aangezien je bepaalde resultaten dan pas zult kunnen zien. Het nadeel van dergelijke onderzoeken dat ze vaak zo eenzijdig zijn, dus het geeft nooit een echt goed beeld van wat de feiten zijn, omdat teveel factoren niet voldoende worden uitgesloten. Dan kom je dus uit op ongeveer, om en nabij, mogelijk en misschien, en dat hebben we nu ook al.

Ik ben het er absoluut mee eens dat je op moet letten met welk gewicht je wel of niet nog op een paard/pony stapt en mensen zouden zich daar wat meer bewust van moeten zijn. Voor mij houdt dat in dat ik niet alle paarden kan rijden, hoe graag ik het ook zou willen. Wat dat betreft ben ik ook zeker benieuwd wat er uit dat onderzoek naar voren komt :j.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:40

gummie schreef:
Ik kan bij sommigen uit de post totaal niet afleiden wat nu wel en wat nu geen argument is om al dan niet met een bepaald gewicht op een paard te gaan zitten.... Wat mij betreft gaat paardenwelzijn voor alles. En dan is de vervolgstap wat mij betreft dat onderzocht moet worden tot welk gewicht een paard kan dragen zonder dat het welzijn in het geding komt. Het is toch niet meer dan logisch dat je nadenkt over wat botten, pezen, spieren, etc aankunnen? Je gaat toch ook als ongetraind mens niet ineens 120 kilo proberen op te tillen in de fitnesszaal? En zelfs als je getraind bent, een goed getraind lijf hebt, zitten er toch grenzen aan de mogelijkheden van jouw lichaam? Die grenzen zal een paardenlijf toch ook wel ergens hebben? Ik vind welzijn overigens altijd het argument, ook in discussies over bitten, sporen, trainingsmethoden, etc. Lijkt me handig dat we eens kunnen aantonen wat slecht is, en wat niet. Waar een paard werkelijk onder te lijden heeft, en waar niet onder.

En er zijn dus onderzoeken gaande over wel maximale ruitergewicht een paard kan meetorsen..... Dus ik ben erg benieuwd naar die onderzoeken.

Dus gewoon maar roepen: "laat ze toch lekker rijden", daar zakt mij de broek van af (en dat is niet omdat ik te dun ben of een maatje te groot heb gekocht ;)). Wat nu als uit onderzoek blijkt dat je bijvoorbeeld boven de 100 kilo schade aanricht aan het paard (ik noem maar even een voorbeeld). Blijf je dan nog steeds bij het standpunt dat iedereen gewoon lekker moet kunnen rijden?

Maar er is nog geen uitslag dus dan is het toch logisch dat sommige mensen dat zeggen?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:40

MaritAriel schreef:
gummie schreef:

Maar er is nog geen uitslag dus dan is het toch logisch dat sommige mensen dat zeggen? Of zie ik dat verkeerd ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:41

Ja en dan is er volgens mij nog een onderscheid tussen of een paard een gewicht uberhaupt kan dragen zonder schade aan rug of beenwerk, en of het paard weliswaar dat gewicht an sich kan dragen, maar de vraag nog is of het paard met dat gewicht bijvorbeeld de dressuurmatige- of springoefeningen kan uitvoeren. Want er op zitten is 1 ding, maar dan nog verlangen dat het dier een ondertredend achterbeen en een oprichting laat zien, is weer een tweede...

@ MaritAriel: nee, ik vind dat juist erg tegenstrijdig. Want als je niet weet of het schade aanricht, zou ik eerder denken dat je het dan niet doet totdat je uitsluitsel hebt, ipv het wel te doen totdat je er achter komt dat het slecht voor je paard was. En als je nu echt geen idee hebt dat iets schadelijk zou kunnen zijn, dan begrijp ik het wel. Maar volgens mij weet iedereen hier, of zou iedereen moeten weten dat het schadelijk zou kunnen zijn.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:31

MaritAriel schreef:
haffie83 schreef:

Ja zeker mee eens :j ik heb dat ook wel eens gelezen inderdaad! En ik vond het er ook niet elegant uitzien inderdaad

Gelukkig hebben meer bokkers dit gezien.
Ik verbaas me er nog over :? .
Hoe kan zo iemand dat zijn paard aan doen he.
Dat is pas overgewicht,arm paard.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:37

hyppolyte schreef:
Een ijslander van 140 cm mag 90 dragen en een paard van 1.72+ maar 80 kilo 8)7 dat is gewoon klinkklare onzin. Als ik een ijslander zou hebben dan zou ik er van z'n levensdagen niet iemand van 90 kilo op laten, 65 a 70 is de max wat mij betreft.

moet ik even op reageren, ik was van de zomer op een IJslanderstal en daar vertelde ze me dat deze kleine paardjes toch behoorlijk veel kunnen dragen :) Dat ze idd makkelijk iemand van 80 kunnen dragen, dat moet geen probleem zijn. Denk dat het belangrijkste toch het balans van de ruiter is in dit geval. Ik heb met mijn 69/70 kilo ook op een ijslander van 1.35 gereden, past meer dan goed :+ voor het beeld: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0836_n.jpg

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:42

Hyppolyte: kun je onderbouwen waarom dat klinkklare onzin is? Begrijp ik het goed dat jij alleen kijkt naar schofthoogte van het paard, en dus niet naar het type, de omvang, etc.?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:14

Ik heb persoonlijk liever iemand van 1.80 op een paard van 1.50 die 64 kilo weegt dan iemand van 1.60 op een paard van 1.70 die 95 kilo weegt.
Waarom? met een gewicht van 95 kilo en een lengte van 1.60 zit je jezelf in de weg,ben je minder stabiel en kun je moeilijker met de bewegingen van je paard meegaan.
Als je paard bijv. schrikt kun je moeilijker met de plotselinge beweging meegaan.

Iemand van 1.80 op een kleiner paard is dan wellicht te lang, maar is theoretisch flexibeler,elastischer en stabieler qua houding dus zal het paard minder snel in de weg zitten.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:38

Naar mijn inzien ligt dat meer aan de rij ervaring dan aan de kilo's.

De tabel geeft alleen een stokmaat aan.
Maar een paard in rechthoek model of vierkant vind ik zeker zoveel bepalend.
En is die rug recht of een beetje week.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:43

@gummie, nee dat begrijp je duidelijk niet goed nee, ik heb hier al meerdere malen herhaald dat o.a. ook de bouw van zowel ruiter als paard meespeelt, het gaat namelijk om de verhouding. Ik snap best wel dat een hoogbenig schriel paard van 1.75 met een lange rug minder kan hebben dan een paard wat een stuk compacter gebouwd is. Maar dan nog vind ik het lichtelijk belachelijk wat er soms op die kleine ijslandertjes gezet wordt, dat zijn niet allern mensen die te zwaar zijn, maar die ook nog eens veel te lang zijn, dan werk je dus dubbel tegen. Iemand die te lang is voor een paard kab echt niet goed meekomen met de beweging, tel dan het gewicht daar nog eens bij op en dan ben je pas echt een rug aan het verzieken in mijn optiek.
om nog even mijn paard als voorbeeld te nemen, dat is een kwpn'er van 1.70, ze heeft een breed gestel, vrij grof beenwerk en een flinke ribbenkast, ze heeft op zich wel een wat lange rug, maar ze is voor een paard met die maat best wel compact. Zij heeft dus ook geen problemen met een zwaardere ruiter. Paard van mijn vriendin is een paar cm kleiner, maar veel langer en hoogbeniger, bovendien is ze qua rijden nog vrij groen (nee, geen jong paard), daar stap ik dus normaal gesproken niet op. Ik heb er wel eens een keertje opgezeten, maar ik nu ze met regelmaat gereden moet worden, stapt er iemand anders op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:25

nobel1 schreef:
Ik heb persoonlijk liever iemand van 1.80 op een paard van 1.50 die 64 kilo weegt dan iemand van 1.60 op een paard van 1.70 die 95 kilo weegt.
Waarom? met een gewicht van 95 kilo en een lengte van 1.60 zit je jezelf in de weg,ben je minder stabiel en kun je moeilijker met de bewegingen van je paard meegaan.
Als je paard bijv. schrikt kun je moeilijker met de plotselinge beweging meegaan.

Iemand van 1.80 op een kleiner paard is dan wellicht te lang, maar is theoretisch flexibeler,elastischer en stabieler qua houding dus zal het paard minder snel in de weg zitten.

64 kg bij een lengte van 1.80 is niet veel hoor, 95 kg bij een lengte van 1.60 is ook een beetje extreem maar dan de andere kant op.

Waarom nu appels met peren vergelijken?
Als we nu eens de middenweg nemen; 80 kg bij 1.85 lengte of 80 kg. bij 1.65 lengte. Inderdaad, persoon 2 is te zwaar. Maar voor het paard is het allebei 80 kg.
Misschien (en dat hoeft niet zo te zijn!) is persoon 1 wat atletischer, maar ook onder de slankere mensen zijn er ook harken bij! Dat is echt geen argument. En iemand die 80 kg weegt bij 1.65 is ook nog niet zó zwaar, dat hij zichzelf zonder meer in de weg zit. Die kan best elastisch en flexibel zijn. Trouwens, hoe flexibel en elastisch moet je zijn op paard? Een spagaat of dubbele flikflak kunnen is op paard echt niet nodig (behalve bij het voltigeren natuurlijk). De bewegingen zitten allemaal binnen een marge; voldoende conditie en spierspanning voor een actieve zit zal daarbij eerder de beperkende factor zijn.

En dan nog iets; een persoon van 1.80 is gewoon langer. Dat betekent dat het zwaartepunt hoger boven het paard is. Hoe hoger het zwaartepunt, hoe minder stabiel het voor het paard aanvoelt. Probeer maar eens een gewicht op een lange stok boven je in evenwicht te houden; da's veel moeilijker dan eenzelfde gewicht op een korte stok. Zelfs het vooroverbuigen van het hoofd (een bekende fout) heeft vanwege die hefboomwerking bij een persoon van 1.80 veel meer effect op het paard dan bij de persoon van 1.65

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:30

schrikdraad schreef:
Naar mijn inzien ligt dat meer aan de rij ervaring dan aan de kilo's.

De tabel geeft alleen een stokmaat aan.
Maar een paard in rechthoek model of vierkant vind ik zeker zoveel bepalend.
En is die rug recht of een beetje week.

Nee, de tabel geeft zowel stokmaat, als ras (type) en gewicht aan. En ik denk dat ons meningsverschil em daarin zit, dat ik het heb over hoeveel een ruggewervel an sich kan hebben. Dus nog los van gewicht en hoogte van het paard, etc. Daar zal toch ergens een max aan zitten lijkt me. Pas daarna ga ik kijken naar of lengte, breedte, dikte, etc. wellicht wat kilo's meer of minder kunnen opvangen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:58

Oke ras en hoogte.
Ik heb een kwpner gehad van 1.70
vierkant model

mijn vriendin heeft een kwpner rechthoekmodel ook 1.70 groot.
Ik zelf vind hem lang in de rug.

Als je dan die tabel kijkt zou je zeggen mogen hetzelfde dragen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:07

ik geloof niet dat er standaarden zijn voor gewicht en lengte daarbij, en dat je per persoon moet kijken, naar bouw, wel of niet soepel etc

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:17

Dat denk ik dus ook.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:59

Jeetje is dit topic nog steeds bezig. Iedere keer weer hetzelfde verhaal terwijl onderzoeken, bewijzen hier al ergens tientalen pagina's terug zijn gegeven...... wordt toch echt tijd voor slotje voordat we ons blijven herhalen tot pagina 1000 of zo. :roll:

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:48

discussiëren staat vrij toch schangah!?

daarnaast voel ik mij niet geroepen het hele topic door te lezen.

on topic: willen jullie mij en mijn paard ook beoordelen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:21

er worden niet heel veel dingen herhaald en ik vind juist dat het topic meer respectvol verloopt de laatste 10 pagina's,

@ jannie86 heb je een foto?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:25

Afbeelding
Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:26

jannie daar heb je een speciaal centraal topic voor :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:29

oh, ik dacht dit is een discussieforum, dus mogen jullie over mijn foto's discussiëren :+