Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:42

@garny en sanne:

elk paard in de AR loopt in een valse knik (achter de teugel), zowel bij het werk aan de hand als tijdens het rijden. de foto's van longeren zijn allemaal paarden die heel mooi hals laten strekken. dit is allemaal prachtig, maar geen resultaat van aanleuning of nageeflijkheid (Durchlaessigkeit).

hoe dit allemaal in elkaar zit, is in dit topic al meerdere malen besproken en uitgelegd. lees een goed klassiek boek en dan weet je hoe dit in elkaar steekt.

leg mij eens uit hoe je met je lijf bij longeren een paard kunt begrenzen? loop je dan de hele tijd mee aan de buitenkant? of hoe werkt dat?

en mbt longeren: dat is zojuist uitgelegd, ik ga dat niet herhalen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:52

sanne83 schreef:
Ik heb begrenzing nodig met rijden, maar met longeren heb je toch de begrenzing van je lijf? Je zegt zelf: aanleuning heb je nodig voor het rijden, waarom heeft het paard aanleuning nodig met longeren?
Hoe kan je de teugelwerking van je eigen handen nu vervangen door een bijzetteugel, zeker in het aanleerstadium, dat begrijp ik inderdaad niet.

Ik bedoel meer dat hier in dit topic heel pietjes precies wordt vertelt: dit is wel klassiek en dit is niet klassiek. Hoe kan je dan iemand onder klassiek scharen (Philippe Karl) die naar mijn idee niet voldoet aan al die criteria die hier gesteld worden.

Wanneer men geen aanleuning heeft kan men nooit dat bereiken wat men in de Dressuur wil, nl niet het natuurlijkevenwicht maar het rijtechnisch evenwicht (gewicht gelijkelijk verdeeld op voor- en achterhand).
En criteria in de vorm die u nu stelt komt men op dit topic niet tegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:53

Professor schreef:
Een link voor vur: [RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst
Blz.: 47

kging even terug lezen en kwam deze text tegen.......

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
De ruiter maakt gebruik van de natuurlijke reacties van het paard op hetgeen wij vragen middels onze hulpen, om zodoende het natuurlijk evenwicht om te zetten in een horizontaal en verticaal evenwicht, balans, onder de man.
De kwalitatieve kenmerken van de klassieke dressuur zijn lichtheid en ongedwongenheid.

ga je toch nadenken, na de beweringen van de laatste pagina's in dit topic..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:54

Het vwnw gaan aan de longe is toch ook geen resultaat van aanleuning of nageeflijkheid? Ik dacht meer dat dat de eerste stap is naar ontspanning, meer een uitgangspunt dus.
Als je paard niet vwnw durft te gaan (mentaal of fysieke reden), dan ben je toch nog helemaal niet aan aanleuning of iets anders aan het denken?

Ik bedoel begrenzen aan de voorkant, niet de schouder. Dat is inderdaad een nadeel van longeren met een lijn, dat je moeilijk de schouder kan begrenzen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:55

Professor schreef:
sanne83 schreef:
Ik heb begrenzing nodig met rijden, maar met longeren heb je toch de begrenzing van je lijf? Je zegt zelf: aanleuning heb je nodig voor het rijden, waarom heeft het paard aanleuning nodig met longeren?
Hoe kan je de teugelwerking van je eigen handen nu vervangen door een bijzetteugel, zeker in het aanleerstadium, dat begrijp ik inderdaad niet.

Ik bedoel meer dat hier in dit topic heel pietjes precies wordt vertelt: dit is wel klassiek en dit is niet klassiek. Hoe kan je dan iemand onder klassiek scharen (Philippe Karl) die naar mijn idee niet voldoet aan al die criteria die hier gesteld worden.

Wanneer men geen aanleuning heeft kan men nooit dat bereiken wat men in de Dressuur wil, nl niet het natuurlijkevenwicht maar het rijtechnisch evenwicht (gewicht gelijkelijk verdeeld op voor- en achterhand).

gelijk gewicht op voor en achterhand kan een paard zelf ook in de natuur.
daar voeren ze ook "verzamelingen" uit, met de juiste houding van hoofd en hals , rug en a/h
waarom moet je dan als ruiter daaraan zitten prutsen?
omdat een paard het niet meer weet als er een ruiter op zit? is hij het dan vergeten?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:56

@Nombrado Begrenzing is niet hetzelfde als het tegenovergestelde van lichtheid en gedwongenheid.

In gedrag beteugel je een paard toch ook. Dit kan ook met lichtheid en ongedwongenheid. Vragen is anders dan dwingen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:59

Professor schreef:

Het komt toch op mij zeker wel over alsof u allerlei criteria aanhaalt om te bepalen of iets in uw ogen juist en dus klassiek is, of niet juist en dus poedeldressuur. Het is voor mij (nauwelijks bekend met "echte klassieke dressuur") moeilijk te bepalen of dat uw persoonlijke criteria zijn of dat dat daadwerkelijk tot de klassieke rijkunst behoort.

Voor mij is een criteria voor aanleuning de gevoeligheid die je met je hand hebt om razendsnel juist een ophouding te kunnen maken en te kunnen nageven. Hoe dit zich verhoud tot een bijzetteugel heeft nog nooit iemand mij kunnen uitleggen, dus ik gebruik die dingen dan ook niet. Als u dat wel kunt uitleggen, ben ik zeer benieuwd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:01

spokie79 schreef:
@Nombrado Begrenzing is niet hetzelfde als het tegenovergestelde van lichtheid en gedwongenheid.

In gedrag beteugel je een paard toch ook. Dit kan ook met lichtheid en ongedwongenheid. Vragen is anders dan dwingen.

waarom dan een paard bijzetten? dat is toch geen lichtheid

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:02

@sanne: de ophouding mag nooit met alleen een hand worden gemaakt.

en over de bijzetteugel hebben we een paar pagina's hiervoor uitgelegd hoe het werkt. lees het dan goed door. zo werkt aanleuning onder het zadel namelijk ook.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:07

spokie79 schreef:
Vragen is anders dan dwingen.
Je kunt het wel vragen noemen, maar als NEE als antwoord niet acceptabel is, is het dan nog steeds vragen? We zeggen dan toch niet, OK, jij je zin???
quadripes schreef:
En waarom niet? Hangt helemaal van de situatie af.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:10

nombrado schreef:
een stoorzender moet ook niet op een paard gaan zitten

Neem jij echt jezelf serieus ?
Volgens jou mag dan heel bokt niet rijden. Je zit nog steeds op een paard, en dit is buiten zijn natuur. Dus eigenlijk is alles wat zich op zijn rug bevind dan een stoorzender.
Laatst bijgewerkt door Liene op 01-03-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:21

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

waarom dan een paard bijzetten? dat is toch geen lichtheid

dat heet gymnastiseren en is nodig om het paard sterk en soepel te maken om bepaalde oefeningen te kunnen doen en te kunnen volhouden.
Als jij onder bijzetten een paard naar beneden trekken verstaat heb je een totaal verkeerd beeld van een correct bijgezet paard.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:23

sanne83 schreef:

Kijk Sanne83, ook aan de longe begin je met contact, hetzij via de kaptoom, hetzij via de bitringen. Belangrijk hierbij is dat je dus GEEN bocht in je longe laat vallen, maar contact houdt! Met de chambrière werk je je paard voorwaarts, je zult merken dat de verbinding steviger wordt. Door het gebruik van de halve ophouding houdt je de energie "binnen". Je zult merken dat het paard krachtigere passen gaat maken achter, zonder dat hij gaat rennen, dankzij die halve ophouding. Op den duur ontstaat er aanleuning. Je paard zal dan altijd over de rug gaan.
Ik moet erbij zeggen dat je wel "handig" moet zijn" in het longeren. Misschien is het een idee dat iemand die deskundig is, jou eerst de basisprincipes van het longeren bij probeert te brengen.
Als je onder de man weet wat aanleuning is, hoe het voelt, hoe je het bereikt hebt, kun je het ook aan de longe gaan leren herkennen. Gewoon veel oefenen, succes!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:27

quadripes schreef:

en over de bijzetteugel hebben we een paar pagina's hiervoor uitgelegd hoe het werkt. lees het dan goed door. zo werkt aanleuning onder het zadel namelijk ook.

Dat is toch precies wat een bijzetteugel doet? Het paard loopt er tegenaan en geeft zichzelf een ophouding (alleen met de "hand") en geeft dan (hopelijk) mee met de druk.

Ik heb nog geen duidelijke uitleg over de bijzet gelezen. Waarom dat precies hetzelfde is als je hand onder het zadel. Ik vind het namelijk niet hetzelfde, op heel veel vlakken niet.

sanne83

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:29

murphy102: Jij hebt het nu over contact en aanleuning met de longeerlijn. Ik vroeg iets over de bijzetteugels. Met een enkele/dubbele longeerlijn heb je het touw in je eigen hand en heb je daar natuurlijk contact/aanleuning op.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:41

sanne83 schreef:
murphy102: Jij hebt het nu over contact en aanleuning met de longeerlijn. Ik vroeg iets over de bijzetteugels. Met een enkele/dubbele longeerlijn heb je het touw in je eigen hand en heb je daar natuurlijk contact/aanleuning op.

Sanne83, het is prima dat je mee wilt praten over iets, maar dan moet je wel goed lezen en als dat te hoog gegrepen is, is dat geen ramp, maar nu zitten wij niet op dezelfde golflengte met jou.
De bijzetteugel werkt als een begrenzende, afstotende, weerstandbiedende hand. Wat doet een paard daarop? Hij geeft na in nek- en kaakgewricht. Gevolg: bijzetteugel hangt ontspannen. Lees het maar terug.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:45

sanne83 schreef:

En dat je "natuurlijk" contact (laatstaan aanleuning) hebt op jouw touw (ik neem aan dat je de longe bedoeld), is GEEN vanzelfsprekendheid. Kijk maar eens goed om je heen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:46

sanne: aanleuning is niet hetzelfde als contact en via de longeerlijn kun je geen aanleuning hebben. dat werkt zo gewoon niet. de aanleuning heeft het paard altijd op 2 teugels (hoeft niet altijd precies evenveel op elke teugel te zijn) en heeft het paard dus met de bijzet, nooit met de longeerlijn.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 01-03-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:49

murphy102 schreef:
Sanne83, het is prima dat je mee wilt praten over iets, maar dan moet je wel goed lezen en als dat te hoog gegrepen is, is dat geen ramp, maar nu zitten wij niet op dezelfde golflengte met jou.
De bijzetteugel werkt als een begrenzende, afstotende, weerstandbiedende hand. Wat doet een paard daarop? Hij geeft na in nek- en kaakgewricht. Gevolg: bijzetteugel hangt ontspannen. Lees het maar terug.

U heeft dat goed verwoord, heb ik toch niet voor niets geschreven. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:20

murphy102 schreef:
sanne83 schreef:

Voor Sanne is het niet te hoog gegrepen. Zij snapt denk ik, als geen ander hier, waarom het hoofd van een paard zo belangrijk is in de beweging!

en dus, ga jij als ruiter /longeerder bepalen wáár het paard precies zijn hoofd moet houden om goed in balans te kunnen gaan :(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:22

murphy102 schreef:
De bijzetteugel werkt als een begrenzende, afstotende, weerstandbiedende hand. Wat doet een paard daarop?

bokken :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:26

murphy102 schreef:
Kijk Sanne83, ook aan de longe begin je met contact, hetzij via de kaptoom, hetzij via de bitringen. Belangrijk hierbij is dat je dus GEEN bocht in je longe laat vallen, maar contact houdt! Met de chambrière werk je je paard voorwaarts, je zult merken dat de verbinding steviger wordt. Door het gebruik van de halve ophouding houdt je de energie "binnen". Je zult merken dat het paard krachtigere passen gaat maken achter, zonder dat hij gaat rennen, dankzij die halve ophouding. Op den duur ontstaat er aanleuning. Je paard zal dan altijd over de rug gaan.
Ik moet erbij zeggen dat je wel "handig" moet zijn" in het longeren. Misschien is het een idee dat iemand die deskundig is, jou eerst de basisprincipes van het longeren bij probeert te brengen.
Als je onder de man weet wat aanleuning is, hoe het voelt, hoe je het bereikt hebt, kun je het ook aan de longe gaan leren herkennen. Gewoon veel oefenen, succes!

dit is een prachtig antwoord waar ik op wachte, dus ook aanleuning aan de enkele longe, mooi !

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:33

@garny: dit ging over het longeren met bijzet aan een enkele longe, voordat er dadelijk onduidelijkheden ontstaan. je voelt wel via je longeerlijn dat het paard op de juiste manier gelongeerd wordt, natuurlijk.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:36

quadripes schreef:
@garny en sanne:

elk paard in de AR loopt in een valse knik (achter de teugel), zowel bij het werk aan de hand als tijdens het rijden. de foto's van longeren zijn allemaal paarden die heel mooi hals laten strekken. dit is allemaal prachtig, maar geen resultaat van aanleuning of nageeflijkheid (Durchlaessigkeit).

hoe dit allemaal in elkaar zit, is in dit topic al meerdere malen besproken en uitgelegd. lees een goed klassiek boek en dan weet je hoe dit in elkaar steekt.

leg mij eens uit hoe je met je lijf bij longeren een paard kunt begrenzen? loop je dan de hele tijd mee aan de buitenkant? of hoe werkt dat?

elk paard in de ar loopt met een valse knik vind ik nogal een uitspraak zeg, waar staaf je dat op, behalve dat je dat zelf vindt ? met longeren kunnen paarden dus ook met aanleuning lopen, zie de vorige post van murphy. Ik kan enorm genieten van een paard wat goed aan de longe loopt en dat is inderdaad prachtig, maar achter de teugel aan een enkele longeerlijn ????????
En 'lees eens een goed klassiek boek ' vind ik wat arrogant. Waarom zou je een paard aan de longe willen begrenzen ?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:37