Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Ik heb begrenzing nodig met rijden, maar met longeren heb je toch de begrenzing van je lijf? Je zegt zelf: aanleuning heb je nodig voor het rijden, waarom heeft het paard aanleuning nodig met longeren?
Hoe kan je de teugelwerking van je eigen handen nu vervangen door een bijzetteugel, zeker in het aanleerstadium, dat begrijp ik inderdaad niet.
Ik bedoel meer dat hier in dit topic heel pietjes precies wordt vertelt: dit is wel klassiek en dit is niet klassiek. Hoe kan je dan iemand onder klassiek scharen (Philippe Karl) die naar mijn idee niet voldoet aan al die criteria die hier gesteld worden.
Professor schreef:
Professor schreef:sanne83 schreef:Ik heb begrenzing nodig met rijden, maar met longeren heb je toch de begrenzing van je lijf? Je zegt zelf: aanleuning heb je nodig voor het rijden, waarom heeft het paard aanleuning nodig met longeren?
Hoe kan je de teugelwerking van je eigen handen nu vervangen door een bijzetteugel, zeker in het aanleerstadium, dat begrijp ik inderdaad niet.
Ik bedoel meer dat hier in dit topic heel pietjes precies wordt vertelt: dit is wel klassiek en dit is niet klassiek. Hoe kan je dan iemand onder klassiek scharen (Philippe Karl) die naar mijn idee niet voldoet aan al die criteria die hier gesteld worden.
Wanneer men geen aanleuning heeft kan men nooit dat bereiken wat men in de Dressuur wil, nl niet het natuurlijkevenwicht maar het rijtechnisch evenwicht (gewicht gelijkelijk verdeeld op voor- en achterhand).
En criteria in de vorm die u nu stelt komt men op dit topic niet tegen.
Professor schreef:Wanneer men geen aanleuning heeft kan men nooit dat bereiken wat men in de Dressuur wil, nl niet het natuurlijkevenwicht maar het rijtechnisch evenwicht (gewicht gelijkelijk verdeeld op voor- en achterhand).
En criteria in de vorm die u nu stelt komt men op dit topic niet tegen.
spokie79 schreef:Je kunt het wel vragen noemen, maar als NEE als antwoord niet acceptabel is, is het dan nog steeds vragen? We zeggen dan toch niet, OK, jij je zin???Vragen is anders dan dwingen.
quadripes schreef:En waarom niet? Hangt helemaal van de situatie af.@sanne: de ophouding mag nooit met alleen een hand worden gemaakt.
nombrado schreef:een stoorzender moet ook niet op een paard gaan zitten
nombrado schreef:spokie79 schreef:@Nombrado Begrenzing is niet hetzelfde als het tegenovergestelde van lichtheid en gedwongenheid.
In gedrag beteugel je een paard toch ook. Dit kan ook met lichtheid en ongedwongenheid. Vragen is anders dan dwingen.
waarom dan een paard bijzetten? dat is toch geen lichtheid
sanne83 schreef:Ik heb begrenzing nodig met rijden, maar met longeren heb je toch de begrenzing van je lijf? Je zegt zelf: aanleuning heb je nodig voor het rijden, waarom heeft het paard aanleuning nodig met longeren?
quadripes schreef:@sanne: de ophouding mag nooit met alleen een hand worden gemaakt.
en over de bijzetteugel hebben we een paar pagina's hiervoor uitgelegd hoe het werkt. lees het dan goed door. zo werkt aanleuning onder het zadel namelijk ook.
sanne83 schreef:murphy102: Jij hebt het nu over contact en aanleuning met de longeerlijn. Ik vroeg iets over de bijzetteugels. Met een enkele/dubbele longeerlijn heb je het touw in je eigen hand en heb je daar natuurlijk contact/aanleuning op.
sanne83 schreef:murphy102: Jij hebt het nu over contact en aanleuning met de longeerlijn. Ik vroeg iets over de bijzetteugels. Met een enkele/dubbele longeerlijn heb je het touw in je eigen hand en heb je daar natuurlijk contact/aanleuning op.
murphy102 schreef:Sanne83, het is prima dat je mee wilt praten over iets, maar dan moet je wel goed lezen en als dat te hoog gegrepen is, is dat geen ramp, maar nu zitten wij niet op dezelfde golflengte met jou.
De bijzetteugel werkt als een begrenzende, afstotende, weerstandbiedende hand. Wat doet een paard daarop? Hij geeft na in nek- en kaakgewricht. Gevolg: bijzetteugel hangt ontspannen. Lees het maar terug.
murphy102 schreef:sanne83 schreef:murphy102: Jij hebt het nu over contact en aanleuning met de longeerlijn. Ik vroeg iets over de bijzetteugels. Met een enkele/dubbele longeerlijn heb je het touw in je eigen hand en heb je daar natuurlijk contact/aanleuning op.
Sanne83, het is prima dat je mee wilt praten over iets, maar dan moet je wel goed lezen en als dat te hoog gegrepen is, is dat geen ramp, maar nu zitten wij niet op dezelfde golflengte met jou.
De bijzetteugel werkt als een begrenzende, afstotende, weerstandbiedende hand. Wat doet een paard daarop? Hij geeft na in nek- en kaakgewricht. Gevolg: bijzetteugel hangt ontspannen. Lees het maar terug.
murphy102 schreef:Kijk Sanne83, ook aan de longe begin je met contact, hetzij via de kaptoom, hetzij via de bitringen. Belangrijk hierbij is dat je dus GEEN bocht in je longe laat vallen, maar contact houdt! Met de chambrière werk je je paard voorwaarts, je zult merken dat de verbinding steviger wordt. Door het gebruik van de halve ophouding houdt je de energie "binnen". Je zult merken dat het paard krachtigere passen gaat maken achter, zonder dat hij gaat rennen, dankzij die halve ophouding. Op den duur ontstaat er aanleuning. Je paard zal dan altijd over de rug gaan.
Ik moet erbij zeggen dat je wel "handig" moet zijn" in het longeren. Misschien is het een idee dat iemand die deskundig is, jou eerst de basisprincipes van het longeren bij probeert te brengen.
Als je onder de man weet wat aanleuning is, hoe het voelt, hoe je het bereikt hebt, kun je het ook aan de longe gaan leren herkennen. Gewoon veel oefenen, succes!
quadripes schreef:@garny en sanne:
elk paard in de AR loopt in een valse knik (achter de teugel), zowel bij het werk aan de hand als tijdens het rijden. de foto's van longeren zijn allemaal paarden die heel mooi hals laten strekken. dit is allemaal prachtig, maar geen resultaat van aanleuning of nageeflijkheid (Durchlaessigkeit).
hoe dit allemaal in elkaar zit, is in dit topic al meerdere malen besproken en uitgelegd. lees een goed klassiek boek en dan weet je hoe dit in elkaar steekt.
leg mij eens uit hoe je met je lijf bij longeren een paard kunt begrenzen? loop je dan de hele tijd mee aan de buitenkant? of hoe werkt dat?