duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:05

Michelle99 schreef:
Verward Wat moeten we hier van opmaken?? Longeer lijn in de verkeerde hand?

nou waar is dit topic voor? longeer les?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:15

Hier even een meelezer met een beetje een off-topic vraag.Misschien zou ik hier een ander topic voor moeten beginnen.
Maar ik ben niet zo'n 'topic-starter' maar wil toch graag jullie mening weten.

Ik zie op (vooral de HAW) topics dat bijna alle paarden erg achter de loodlijn lopen met hun profiel-lijn. Commentaar wordt er niet veel over gegeven en en vaak ook niet aangenomen/geaccepeerd door de ruiters.Nou is dat niet waar het mij echt om gaat.Wat ik namelijk graag wil weten is: is/wordt dit nu een beetje het nieuwe beeld van de dressuur? Is het zo dat omdat het zoveel gedaan wordt we het niet eens meer zien?(uitzonderingen daar gelaten) Of is het niet iets van de laatste tijd? Ik ben geneigd er nogal hard tegen in te gaan. Maar is het eigelijk wel zo erg als ik denk? Vaak krijg ik reacties als: ja, maar het paard moet wel nageeflijk zijn, en dan kun je hem het beste soms even 'er goed doorhalen' ...of het is om te strechen.Ik weet niet eens wat mensen er voor reden voor geven.Vaak wordt er niet eens op gereageerd..Maar het punt is dat ik soms een beetje twijfel.Is het soms zo dat er nieuwe 'ontdekkingen' zijn gedaan en het achter de loodlijn rijden toch niet zo erg is? Of in sommige situaties wel goed is.( ik heb het niet echt over het rollkur hoor).In welke situaties zou het wel goed zijn?Veel instructeurs laten je ook achter de loodlijn rijden. Misschien een beetje een vaag verhaal,sorry,als jullie het niet snappen hoor ik het wel.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:28

Melody21: ik snap erg goed wat je bedoeld, het is al jaren "het nieuwe beeld". In mijn ogen vinden mensen idd altijd wel een smoesje om maar niet te horen dat ze niet goed genoeg kunnen rijden (en daarbij een slechte instructeur hebben).

Natuurlijk kan je testen of je je paard iets dieper in kunt stellen, hoger, lager, meer er uit etc, en natuurlijk kan je in sommige gevallen je paard hierbij meer gymnasticeren etc. Maar zoals goofy ook vaak steeds beschrijft is het vaak spanning in de onderkaak-hals overgang, waardoor een gesloten keelgat ontstaat en het paard niet ontspannen/nagefelijk kan zijn!
Helaas is het vaker onkunde/onwetendheid dat een paard op deze manier wordt gereden en misschien ook gemakzucht omdat op deze manier het paard minder snel onder je weg loopt (?)

Maar wat ik daarbij ook belangrijk vindt is of het paard wel of niet over zijn rug loopt met een geactiveerde achterhand.

Het plaatsen van foto's zonder vragen erbij geeft mij ook geen idee wat ik hiermee zal moeten. Natuurlijk kan ik proberen net zulke rijtjes te maken als goofy44, maar dat voegt voor mij niks toe.
Ik kan duidelijk zien dat het paard van Barlie niet over de rug loopt, gespannen in zijn kaak, lijf en lendenen.
Hij lijkt erg stijf in zijn achterhand. Zelf lijk je ook redelijk gespannen bovenbenen te hebben (waardoor je ook je hakken optrekt!!), een gespannen rug (overdreven recht) en erg rechte armen. Je houdt je lichaam hartstikke stijf, waardoor je paard zich ook wat stijf houdt, met een wat starre hand waardoor hij niet nagevelijk is. (Oké- het blijft een foto - een moment opname).

Ik zou proberen vanuit je heup meer te gaan ontspannen, je benen meer laten afhangen als natte doeken (zoals huartacilla het noemt), en aanleren hoe je de beweging opvangt en doorlaat vloeien. Neem zitlessen, zitlessen en nog eens zitlessen. Als jij beter gaat zitten en rijden kan je paard zijn rug ook leren te ontspannen onder het zadel. Nu is het paard vooral bezig zijn lijf te beschermen tegen de belasting op zijn rug Knipoog

ArGieVie,de longeerfoto's - wat moeten mensen die dit topic lezen er idd. mee??? Koe
De ene foto is van voren, dus dat zegt niks - paarden kunnen met hun hoofd omlaag ontzettend op de voorhand lopen en hun buikspieren ontspannen hebben. De andere foto is het paard niet in balans en gespannen, een rare knik in zijn hals-schouder-overgang en ook iets op de voorhand waarbij LV het meeste gewicht draagt. Verder vind ik de lijn van de rug slecht te zien door het witte sjabrak en de hoek van de foto.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:00

ArGieVai schreef:
Michelle99 schreef:

nou waar is dit topic voor? longeer les?

Voor een foto van een paard die over z'n rug loopt... iig dat zegt de titel.. en jij laat ons dit zien zonder uitleg? Trouwens zou netjes longeren wel helpen om je paard netjes te laten lopen. (over de rug enzo) dus zou longeerles in dit geval misschien wel helpen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:07

Barlie heeft ongeveer al 3x gevraagd of iemand misschien iets kan zeggen over de foto's?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:10

Lisa81 heeft al wat nuttige dingen over de foto's van Barlie gezegd. Ik vind dit topic wat minder interessant geworden door al het plaatsing van foto’s van paarden die volstrekt niet over de rug lopen. … (om niets te zeggen over het ongeduldig drammen voor en beoordeling). Ben ik dan de enige? Mss. heeft dit topic z’n beste tijd gehad!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:27

Melody21 schreef:
Hier even een meelezer met een beetje een off-topic vraag.Misschien zou ik hier een ander topic voor moeten beginnen.
Maar ik ben niet zo'n 'topic-starter' maar wil toch graag jullie mening weten.

Ik zie op (vooral de HAW) topics dat bijna alle paarden erg achter de loodlijn lopen met hun profiel-lijn. Commentaar wordt er niet veel over gegeven en en vaak ook niet aangenomen/geaccepeerd door de ruiters.Nou is dat niet waar het mij echt om gaat.Wat ik namelijk graag wil weten is: is/wordt dit nu een beetje het nieuwe beeld van de dressuur? Is het zo dat omdat het zoveel gedaan wordt we het niet eens meer zien?(uitzonderingen daar gelaten) Of is het niet iets van de laatste tijd? Ik ben geneigd er nogal hard tegen in te gaan. Maar is het eigelijk wel zo erg als ik denk? Vaak krijg ik reacties als: ja, maar het paard moet wel nageeflijk zijn, en dan kun je hem het beste soms even 'er goed doorhalen' ...of het is om te strechen.Ik weet niet eens wat mensen er voor reden voor geven.Vaak wordt er niet eens op gereageerd..Maar het punt is dat ik soms een beetje twijfel.Is het soms zo dat er nieuwe 'ontdekkingen' zijn gedaan en het achter de loodlijn rijden toch niet zo erg is? Of in sommige situaties wel goed is.( ik heb het niet echt over het rollkur hoor).In welke situaties zou het wel goed zijn?Veel instructeurs laten je ook achter de loodlijn rijden. Misschien een beetje een vaag verhaal,sorry,als jullie het niet snappen hoor ik het wel.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vraag me dit ook vaak af.
Maar ik vraag me nog iets af, wat hier denk ik wel mee te maken heeft.
Mijn instructrice wil dat mijn pony op of voor de loodlijn loopt met zijn hoofd, niet erachter. Ook wil ze dat de nek het hoogste punt is (zoals Goofy vaak zegt).
Mijn pony loopt dus met zijn nek op het hoogste punt en hij is er soms net niet helemaal doorheen, omdat hij nog steeds moeite heeft met de kaak ontspannen.
Over het algemeen loopt hij netjes met zijn hoofd, maar hij komt soms heel licht tegen de hand.
Hij is 4 jaar, we rijden B (nouja, net 1 wedstrijd L1 gestart), en het heel licht tegen de hand komen wordt heel erg afgestraft. Vroeger had ik hem te diep lopen en wij hebben het idee dat ze nu sneller commentaar op de aanleuning hebben, terwijl die nu veel stiller is. Ook hoor ik veel om me heen (ook op bokt) dat ze het idee hebben dat ik hem teveel wil oprichten. Zijn nek hoort nog niet het hoogste punt te zijn, dat komt pas in de M of Z.
Ik merk gewoon dat mijn pony nu ontzettend fijn loopt, dus mij lijkt het dat idd de nek het hoogste punt moet zijn.
Maar hoe moet het nu? Mag je in de B of L je pony nog niet rijden met de nek als hoogste punt?

(mijn instructrice is trouwens jurylid, ze jureert wereldbeker wedstrijden en geeft juryleden les enz. dus het lijkt mij dat ze het wel weet. maar toch zou ik het wel eens van anderen willen horen, wat die ervan denken.)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:32

Tulandro schreef:
Barlie heeft ongeveer al 3x gevraagd of iemand misschien iets kan zeggen over de foto's?

Dit topic is er niet voor om foto's van anderen te beoordelen, daarnaast bepalen de beoordelers zélf over welke foto's ze al dan niet iets willen zeggen, niet de plaatser Lachen
Het is al meermalen gezegd dat dit topic géén beoordelingstopic is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:37

Is er na 128 paginas nog STEEDS niemand die de topictitel in correct Nederlands veranderd heeft.

Ik vind dit veelzeggend over verkeerde beeldvorming wat mijns inziens ook de rode draad in dit topic is.

hc

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:47

Huertecilla schreef:
Is er na 128 paginas nog STEEDS niemand die de topictitel in correct Nederlands veranderd heeft.

Ik vind dit veelzeggend over verkeerde beeldvorming wat mijns inziens ook de rode draad in dit topic is.

hc

Maar je kunt de topicnaam toch niet zelf veranderen?
Of bedoel je dat erover geTEMt is? Lachen

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:49

Evelijn schreef:
Michelle99 schreef:

Voor een foto van een paard die over z'n rug loopt... iig dat zegt de titel.. en jij laat ons dit zien zonder uitleg? Trouwens zou netjes longeren wel helpen om je paard netjes te laten lopen. (over de rug enzo) dus zou longeerles in dit geval misschien wel helpen.

heb idd al vaak longeerles en longeerweekenden meegedaan en dit paardje is 2,5 was meer gewoon lekker rennen maar wil graag jullie commentaar horen Lachen

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:55

@ Goofy: Vaak zie ik een paard fijn lopen en dan heb jij nog allemaal op- en aanmerkingen. Je hebt er duidelijk oog voor! Maar nu vroeg ik me af: heb jij misschien een foto (van internet, van jezelf, maakt niet uit) waarop jij een correct paard met correcte ruiter ziet? Ik ben daar namelijk nu wel heel beneiuwd naar Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:56

Huertecilla schreef:

hc

Nou hc, - doe het zelf als jij je daar aan stoort Knipoog

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:57

Huertecilla schreef:

hc

Gaaaap

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:39

Lise81 schreef:

Ik stoor me er niet aan en vind het wel illustratief eigenlijk.

hc

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:05

Hier een berichtje van mijzelf.
Heel het topic had ik doorgelezen en vond het best interessant. Ik had inderdaad foto's geplaatst omdat ik heel nieuwsgierig was wat je van ons vond. Tuurlijk is dit topic niet bedoeld om alleen maar fotó's te plaatsen maar ik vond de commentaar van Goofy zeer waardevol en ik hoopte daar ook een beoordeling van te krijgen.

En Lise 18 alvast bedankt voor het reageren op mijn geplaatste foto's. Ik zit er inderdaad krampachtig erop. Maar omdat ze foto's van mij gingen maken wilde ik heel netjes erop zitten en dat was iets te geforceerd Knipoog het ruggebruik is zeker nog niet optimaal. Maar we hebben les en gaan daar zeker aan werken. Alleen de weg naar Betlehem is nog ver weg en stapje voor stapje probeer ik steeds meer te leren om Fashion goed door zijn rug te laten lopen. En niet alleen door les, te oefenen, te lezen probeer ik ook hier wat van op te steken.

gr Bar

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:20

Shalbo schreef:
@ Goofy: Vaak zie ik een paard fijn lopen en dan heb jij nog allemaal op- en aanmerkingen. Je hebt er duidelijk oog voor! Maar nu vroeg ik me af: heb jij misschien een foto (van internet, van jezelf, maakt niet uit) waarop jij een correct paard met correcte ruiter ziet? Ik ben daar namelijk nu wel heel beneiuwd naar Lachen

Als ik me goed herinner kon hij die niet vinden op internet.. wel een paard zonder ruiter (die over balkjes draaft).
ik weet het niet zeker hoor, maar dit dacht ik.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:24

Huertecilla schreef:
Lise81 schreef:

Ik stoor me er niet aan en vind het wel illustratief eigenlijk.

hc

Blijkbaar storen de anderen zich er niet aan, maar jij wel, anders had je er geen opmerking over gepost....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:52

MissEvil schreef:
Afbeelding

Als jullie beoordelen, dan zal ik naderhand zeggen wat ik op dat moment voelde.
Een soort testje ofzoiets, vind ik wel interessant, of jullie eruit kunnen halen wat ik voelde --> en ik weet dat ik er als een zoutzak opzit Haha! Clown

MissEvil schreef:
Wauw, dankje Haha!
Het was ook puur om te laten zien hoe het eruit ziet als er fout verruimd wordt (aan de verzorgster). Ik ben er inderdaad te groot voor, vandaar dat ik ook altijd op mijn paard rijdt, niet op mijn pony. Mijn kont is inderdaad ook wel een maat te groot voor dit zadel hihi Clown
Beugels waren ook niet op mijn maat, dat 'bevorderd' mijn vreselijke stoelzit hier ook.
Wat zou ik (of de verzorgster) volgens jou kunnen doen om dit op te lossen?

Maar wat voelde je nu... Als ik naar dit plaatje kijk lijkt het me juist erg prettig voelen... ruim, zwevend, misschien wat zwaar in de hand.
Even buitenom of het correct is...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 04:43

Uit mijn eigen collectie foto's kan ik wel wat foto's laten zien waarbij ik een heel goed gevoel had bij het rijden.
Vind het altijd moeilijk om van foto's goed te zeggen of ze er ook echt doorheen zijn... maar deze plaatjes zijn imo best ok qua ruggebruik:

Ik op mijn eigen paard Warina (27 jaar oud)
Afbeelding

http://album.partyflock.nl/22728994.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PL3TPUI8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EG7RBTM8.jpg

Ik op manege paard Grietje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DQQAH4VA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ILU6C6WP.jpg

Zoals ik al zei, het rug gebruik zal niet optimaal zijn geweest, maar bij deze foto's was het voor mijn gevoel erg dicht bij goed over de rug Lachen

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:23

LoveLeandro schreef:
Als ik me goed herinner kon hij die niet vinden op internet.. wel een paard zonder ruiter (die over balkjes draaft).ik weet het niet zeker hoor, maar dit dacht ik.

Zou dat betekenen dat geen enkel paard (dus ook niet die van Anky, Edward en weet ik wie allemaal) correct loopt? Dan vraag ik me toch af waar we mee bezig zijn in de paardensport??

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:24

Het show element is vaak belangrijker dan het rond maken van de rug - dat denk ik. Er wordt blijkbaar hoog gescoord op voorbenen die extreem naar voren worden gebracht, terwijl een paard in deze houding nauwelijks meer zijn rug kan bollen. Dit lijkt me een probleem in jurering, ik ben niet op de hoogte van protocollen, dus ik weet NIET wat ze willen zien! Ik ben dus op dat gebied een leek.
Ik denk wel dat de top-paarden zo getraind zijn dat ze een hele goede coördinatie hebben en spierkacht dat dit voor deze atleten geen beschadigingen optreden, daarnaast hebben ze de nodige begeleiding van veterinair en para-veterinair. Het rijden van het gemiddelde manege paard heb ik veel meer moeite mee, of paarden van ruiters die hun droom (Z-starten bijv.) kunnen bereiken zonder dat het paard over de rug loopt - en daar geen goed moment bij stilstaan.
Een goede basis is gewoon moeilijk om te leren omdat tegenwoordig iedereen denkt te weten waar hij het over heeft en eigelijk door de bomen het bos niet meer te zien is. Daarbij zijn er idd maar weinig voorbeelden van hoe het wel moet, ik kon ze ook niet vinden.

XchantjuhX:
Warina is duidelijk wat ouder en heeft een diep liggende rug, daardoor is het voor haar moeilijk om het zgn. kuiltje achter het zadel weg te krijgen. De 1e foto loopt ze te diep, maar ik denk dat de hoekjes tussen haar benen op deze foto aardig gelijk zouden zijn. 2e ook te diep, ze heeft hier een valse knik, en iets op de voorhand - RA is iets meer van de grond dan LV. Samen met de andere foto's geeft het toch niet een heel lekker beeld. Het paard zou van achter uit meer actie kunnen hebben, daarbij zou ze lichter moeten zijn in de aanleuning en vanuit daar iets hoger instellen, waardoor het stukje tussen de oren het hoogste punt wordt. Zelf zou ik er misschien eerder voor kiezen om meer laag en rond te rijden, om vooral de rug lang te maken en de buikspieren te trainen.

Grietje lijkt me een geweldig manegepaard, ze lijkt (ondanks de slechte kwaliteit van de foto's) lichter in de aanleuning - misschien sneller achter de teugel? Verder kan ik er niet zo veel van zeggen, het is een moment waarbij je haar wat langer en ronder rijdt in de draf, dan is het niet zo gek dat ze wat meer op het voorbeen steunt. Jammer dat je er zelf niet zo ontspannen op lijkt te zitten (knijpend been/rechte armen). Vindt het verder wel een fijn gezicht.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:09

Kelly_ann schreef:
MissEvil schreef:
[img][/img]

Als jullie beoordelen, dan zal ik naderhand zeggen wat ik op dat moment voelde.
Een soort testje ofzoiets, vind ik wel interessant, of jullie eruit kunnen halen wat ik voelde --> en ik weet dat ik er als een zoutzak opzit Haha! Clown

MissEvil schreef:
Wauw, dankje Haha!
Het was ook puur om te laten zien hoe het eruit ziet als er fout verruimd wordt (aan de verzorgster). Ik ben er inderdaad te groot voor, vandaar dat ik ook altijd op mijn paard rijdt, niet op mijn pony. Mijn kont is inderdaad ook wel een maat te groot voor dit zadel hihi Clown
Beugels waren ook niet op mijn maat, dat 'bevorderd' mijn vreselijke stoelzit hier ook.
Wat zou ik (of de verzorgster) volgens jou kunnen doen om dit op te lossen?

Maar wat voelde je nu... Als ik naar dit plaatje kijk lijkt het me juist erg prettig voelen... ruim, zwevend, misschien wat zwaar in de hand.
Even buitenom of het correct is...

Wat ik voelde..
Dat ik wel 40 kg in mijn handen had, ze zweefde wel ja, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Ze rende meer onder me uit, op mijn handen hangend, ipv lekker door haar lijf. Haar rug zette ze ook heel erg vast, dus lekker zitten zit er dan ook niet in (tenminste, ik kan dan niet lekker zitten).
Maar in het bos draaft ze ook altijd zo, maar dan niet hangend, dat gevoel vind ik 1000x keer fijner Lachen Dan maar lekker met het neusje eruit, dat maakt me dan niets uit.

x_Lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:55

Super interessant topic!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:11

LoveLeandro schreef:
Als ik me goed herinner kon hij die niet vinden op internet..
wel een paard zonder ruiter (die over balkjes draaft).

Om van mogelijke emotionele discussies af te zijn heb ik indertijd een paard zonder ruiter die over balkjes aan de longeerlijn gaat, geplaatst. Die afbeelding is wereldwijd bekend en wordt alom op die punten geaccepteerd.

Het is niet mijn taak om goede foto's op internet te gaan zoeken en te plaatsen. Als er goed gereden wordt, moet het niet moeilijk zijn om een goede afbeelding te vinden. Zo moeilijk is dat dan niet.

Als een paard goed of uitstekend gaat, kan je de bewegingsafwikkeling ook beschrijven. Dat is gewoon een kwestie van weergeven van wat je ziet. Het vastleggen is geen beoordeling en ook geen analyse. Op basis van een enkel beeld, een serie beelden en/of een stukje video al dan niet vertraagd weergegeven, kan je leren kijken, leren analyseren, leren tot een conclusie komen en dan de vertaalslag maken hoe je iets goed kan houden, of kan verbeteren.

Heel veel mensen die paardrijden en gek zijn van dressuur weten wel wat voor gang of beweging er gereden wordt. Er is echter een relatief kleine groep mensen die weet waar je op moet letten voor een zo objectief mogelijke beoordeling (die is al subjectief getint). Vervolgens is in real life beoordelen moeilijker dan van een video, bovendien zien we minder (met onze ogen en hersenen) dan we denken en is dat wat op dat moment gebeurt voor je hersenen een zeer korte moment opname en vergankelijk. Je kan de beelden voor jezelf niet terugroepen. Of iemand op basis van objectieve kenmerken beoordeelt is heel wat anders als wanneer iemand roept ik vind het er goed of slecht uitzien. Vaak is dat gebaseerd op emotie, voorkeur/afkeur of een goed of juist slecht voorbeeld wat als referentie gebruikt wordt.

Als er goed gereden wordt, dan moeten er ook afbeeldingen zijn die goed zijn. Het omgekeerde is ook waar voor slecht rijden en alles wat tussen goed en slecht ligt.