Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:40

De frustratie die erachter zit is dat dit selectief is! Het gedrag van een aantal hier lijkt wel internet pesten! Als een stel gieren duiken we erop. We schofferen haar, kleineren haar, corrigeren haar. Maar daar blijkt Kamy niet van gediend omdat het niet op zijn plaats is! Waarom mag Maikeltje wel een mooi onderbouwde mening geven en ik niet?

Ik schreef destijds ( door Babootje ook aangehaald):
Ik vind het een mooi paard en het heeft mooie gangen. Maar ik vind het er loperig uitzien, en niet gereden. Zou het paard graag meer ontspannen zien met een ontspannen rug. Het is ook alsof de ruiter meelift op de gangen en tussendoor kunstjes (zoals wijken) probeert te doen.
De ruiter zit ook niet helemaal ontspannen en correct. Als ze langs de camera rijdt zie je bv dat ze overdreven haar hak uitdrukt en daarmee haar onderbeen naar voren drukt. En zelf wat achterover kantelt.
Ik zelf zou graag meer gymnasticeren willen zien. Van zowel het paard als de ruiter.

Vertel mij maar eens waarom ik hier een rel provoceer of mijn mening door wil drukken???!!!
Dat het Babootje niet zint kan. Maar moet je dan tekeer gaan?
En niet 1x nee elke keer. En de rest van de aasgieren doet mee. Zielig kliekje is het hier.
Niks algemeen leer topic maar het opdringen van een visie! Ben je het er niet mee eens sarren we je net zo lang tot je opgeeft. Echt heel zielig.
Er zijn meer mensen uit het 1e uur vertrokken om deze reden.

Het kan me echt niks schelen hoe jullie me proberen neer te zetten. Als je dat nodig hebt om je beter te voelen?

Modjes ik Tem. Van mij mag hier een slot op! Laat het kliekje lekker prive verder kletsen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:42

Zo, even bijgelezen, d'r is weer een hoop gebeurd hier.

Dank voor de antwoorden op mijn vraag over bitloos. Ben gisteren gaan rijden (buitenritje) met daarbij bewust de vraag hoe het met de verbinding zat. Ik rij, zeker met de vorst, vrij veel buiten (bos is beter begaanbaar dan bak) maar daar denk ik verder nooit zo over na. Gewoon gezellig met paardje op pad. Nu ik nadacht over de verbinding viel me ineens van alles op. Meest opvallend vond ik wat er gebeurde als we een stuk platgelopen en dus mogelijk gladde sneeuw naderden. Dan 'vraag' ik m'n paard om extra op te letten door heel even in te houden en dan veel hand te geven, zodat hij z'n hoofd ver laat zakken en kijkt wat hij doet. En daarna laat ik 't aan hem over, want hij is nu bijna 19 en loopt al tien jaar jaarrond dag en nacht buiten, dus ik vertrouw erop dat hij weet wat hij doet. Het gekke is dat ik me niet kan herinneren dat ik met dit vragen begonnen ben en me er ook pas gisteren bewust van werd hoe dat dan in z'n werk gaat. Ik vond het een interessante oefening om eens te rijden met de focus op wat ik zelf nou eigenlijk doe in plaats van alleen opletten wat m'n paard aan het doen is. In elk geval is er wel verbinding, want hij volgt m'n hand keurig omlaag.

Leuk om jouw filmpje te zien Ayasha. Ik heb geen nuttige tips voor je, maar herken wel het spanning in je paard kunnen voelen voordat het te zien is. Dat je gewoon lekker aan het rijden bent en schijnbaar uit het niks weet je dat je paard over een seconde of twee zal exploderen. Hier is dat redelijk voorbij, zolang paard niet langer dan een dag of twee stilstaat. Maar goed, hij is zoals gezegd bijna 19 dus dat zal een grotere rol spelen dan mijn rijvaardigheid.

Het filmpje van Babootje kan ik me niet herinneren, dat topic heb ik blijkbaar gemist. Ik dacht in dezelfde richting als Maikeltje, maar met een jonkie op een vreemde locatie met ook nog een (of meer?) andere ruiter(s) in de bak kan ik me voorstellen dat je alleen kiest voor meer ruimte geven als je heel zeker weet dat het paard daar ook in vertrouwen op ontspant. Ik ben niet zo goed in details ontdekken die mogelijk een storing veroorzaken, maar in het totale beeld van de combinatie kwam die hele correctie op mij verder niet storend over. Een stomme vergelijking misschien, maar wat er bij Ayasha nog bij zou mogen (in het geplaatste filmpje) zou er hier af mogen. Net een beetje meer activiteit bij Sam, net een beetje makkelijker en rustiger onder de amazone blijven bij Babootjes filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:50

pol1 schreef:
Vorig jaar was het vooral natter! Geloof wel dik 3 maanden regen..nonstop! Op zich fijn dat het droog is maar die vorst is hopeloos voor de ondergrond. Ik kan gelukkig wel naar de binnenbak ( maar dat is vaak filerijden!) Hopen dat het weer gauw opknapt!

Dit weer is inderdaad funest voor de bodem van de bak: ik kan weinig en ik heb een redelijk goede bodem. Gisteren dooide het en was de bovenlaag los, maar afgelopen nacht weer 7 graden vorst er overheen en het is een harde gladde bende. Moet naar de binnenbak vandaag... hier vlakbij, maar toch: wat een gedoe steeds. Dus die natte bende is niet leuk, maar dit ook niet echt. Noodgedwongen rustig aan hier dus.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:51

Kamy schreef:
De frustratie die erachter zit is dat dit selectief is! Het gedrag van een aantal hier lijkt wel internet pesten! Als een stel gieren duiken we erop. We schofferen haar, kleineren haar, corrigeren haar. Maar daar blijkt Kamy niet van gediend omdat het niet op zijn plaats is! Waarom mag Maikeltje wel een mooi onderbouwde mening geven en ik niet?

Ik schreef destijds ( door Babootje ook aangehaald):
Ik vind het een mooi paard en het heeft mooie gangen. Maar ik vind het er loperig uitzien, en niet gereden. Zou het paard graag meer ontspannen zien met een ontspannen rug. Het is ook alsof de ruiter meelift op de gangen en tussendoor kunstjes (zoals wijken) probeert te doen.
De ruiter zit ook niet helemaal ontspannen en correct. Als ze langs de camera rijdt zie je bv dat ze overdreven haar hak uitdrukt en daarmee haar onderbeen naar voren drukt. En zelf wat achterover kantelt.
Ik zelf zou graag meer gymnasticeren willen zien. Van zowel het paard als de ruiter.

Vertel mij maar eens waarom ik hier een rel provoceer of mijn mening door wil drukken???!!!
Dat het Babootje niet zint kan. Maar moet je dan tekeer gaan?
En niet 1x nee elke keer. En de rest van de aasgieren doet mee. Zielig kliekje is het hier.
Niks algemeen leer topic maar het opdringen van een visie! Ben je het er niet mee eens sarren we je net zo lang tot je opgeeft. Echt heel zielig.
Er zijn meer mensen uit het 1e uur vertrokken om deze reden.

Het kan me echt niks schelen hoe jullie me proberen neer te zetten. Als je dat nodig hebt om je beter te voelen?

Modjes ik Tem. Van mij mag hier een slot op! Laat het kliekje lekker prive verder kletsen.

Laat t nou eens tor je doordringen dat t niet om jou draait hier, ik heb gister allang op jouw gedrag en manier van reageren getemt.
Dit topic loopt prima met mensen die elkaar vragen stellen en mensen die daarop antwoorden op een normale manier, daar hoeft echt geen slotje op omdat t jou hier niet zint.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:02

Door al het gedrang jouw filmpje helemaal gemist Ayasha. Net even bekeken. Het zal je niet verbazen dat ik ook wat impuls mis. Maar ik moet wel zeggen dat het me in dit filmpje veel minder stoort als in het eerdere filmpje van de halve Fries. Dus even die ook teruggekeken, want dan wil ik voor mijzelf weer weten waarom het me nu minder stoort. Bij jouw filmpje is er onvoldoende impuls, maar verder loopt het dier heel ontspannen en zakt fijn naar de hand. Bij jouw filmpje heb ik het idee dat jij wel rijdt op een manier om je paard lekker ontspannen en los te krijgen maar dat impuls hierbij net een maatje teveel is om bol te werken. Impuls ontbreekt, maar je vraagt alleen ontspanning en nageeflijkheid. Als ik kijk naar het filmpje van de Fries, dan is de verhouding in mijn ogen gewoon veel meer scheef. De mate van oprichting en het type oefeningen dat gevraagd worden, passen niet bij het impulsloze. Het paard lijkt meer getild te worden in een oprichting en verzamelende oefeningen die voor mij niet past bij wat de achterhand doet.

Verder vind ik ook dat je heel netjes zit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:12

Picasso schreef:
pol1 schreef:
Vorig jaar was het vooral natter! Geloof wel dik 3 maanden regen..nonstop! Op zich fijn dat het droog is maar die vorst is hopeloos voor de ondergrond. Ik kan gelukkig wel naar de binnenbak ( maar dat is vaak filerijden!) Hopen dat het weer gauw opknapt!

Dit weer is inderdaad funest voor de bodem van de bak: ik kan weinig en ik heb een redelijk goede bodem. Gisteren dooide het en was de bovenlaag los, maar afgelopen nacht weer 7 graden vorst er overheen en het is een harde gladde bende. Moet naar de binnenbak vandaag... hier vlakbij, maar toch: wat een gedoe steeds. Dus die natte bende is niet leuk, maar dit ook niet echt. Noodgedwongen rustig aan hier dus.

Als het echt zo blijft moet ik ook maar eens kijken om Sam op te laden en naar de binnenbak te gaan. Het is niet ver en omdat ik lid ben mag ik 'm gratis gebruiken maar het is zo'n gedoe he... Naar de weide gaan, alles laden, knol laden, Terror uit de auto plukken gezien die vermoedelijk toch wel een manier zal vinden om er bij te komen, vertrekken... En dat allemaal om een 40tal minuten te rijden want natuurlijk is zijn conditie ook niet meer in die mate dat je écht kan door trainen...

Ik doe wel veel in stap zodra de bak niet wit is. :) Maar dan ga ik dus veel buigen, hulpen verfijnen in de stap, echt puur gehoorzaamheid en "oprekken". :)

Oji: Thanks. :D Ik vraag inderdaad geen oprichting omdat ik vind dat oprichting moet komen van achteren uit. Wanneer je geen impuls "toe voegt" (danku kadankovitch voor het te omschrijven. :D) kan je ook geen oprichting verwachten. Dat zie je dus heel goed dat ik daar ook totaal niet naar vraag, ik wil gewoon dat hij na geeft, rustig blijft, en mijn hulpen accepteert. Pas als die voorwaarden in orde zijn kan ik gaan "toe voegen" (wat je dus op dit filmpje niet ziet want ik betwijfel zelfs of we daar die dag nog aan toe gekomen zijn eerlijk gezegd. Ik herinner me die training nog en hij was toen "innerlijk" zo druk dat zodra hij braaf accepteerde, ik hem wat meer heb laten zakken en zo heb af gerond. ) en zodra dat gebeurt gaat ie uit zichzelf ook meer willen oprichten. Dit paard gaat van nature graag "hoog" lopen dus ik zou hem perfect in die hoge krul kunnen zetten en daarmee oprichting kunnen veinzen maar daar heeft hij helemaal niks aan. :)
Het is trouwens ook in deze houding dat ik schoudervoor er bij neem om hem op die manier te gymnastiseren en voor te bereiden zonder al echt veel te gaan vragen. Gewoon "als ik deze hulpen geef verwacht ik die reactie."
Niet met het doel een zijgang voor een 9 te rijden maar puur om hem heel ontspannen kennis te laten maken met de hulpen en de oefening. Het is misschien ook daarom dat ik bij de fries niet zo viel over de zijgangen. Ik geef eerlijk toe dat ik die ook er bij neem. Niet met het doel echt zijgangen te rijden maar puur om hem bekend te maken met de hulpen zonder meteen veel te vragen (want dat zou paniek op leveren.) en tegelijkertijd rekt en strekt hij de boel langs alle kanten.
Dat is wat ik nu ook in stap doe als de bak het toe laat. En dan in stap wat tempowisselingen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:15

Gut Kamy, een slotje vragen, werkelijk? Ik zou eerder temmen op jouw reacties. Jij bent hier de stoorzender door post na post door te emmeren dat iedereen tegen jou is en op jou inhakt en daarmee een interessante discussie te saboteren. Reageer dan gewoon niet.

Maura, interessant die 'even opletten' oefening op de gladde sneeuw. Even attenderen met een halve ophouding en dan het paard zelf zijn balans laten zoeken. Wat je dan doet, is refereren aan het lichaamsbewustzijn van je paard. Hij moet echt per been gaan nadenken hoe hij die optilt en neerzet. Dat is heel nuttig voor de ontwikkeling van de balans en coördinatie. Veel ruiters proberen in zo'n situatie juist meer controle te houden, maar dan leer je een paard m.i. alleen maar om op jou te 'leunen'.

Hier ook nog steeds een bevroren bak en nauwelijks mogelijkheid tot rijden, laat staan lesgeven. Ik hou van dit weer maar geef mij nu toch maar een flinke dooi aanval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:18

Precies Ayasha: echt flink trainen doe je dan ook niet in de binnenbak omdat het rijden sowieso al op een laag pitje staat. Ik heb echter net een nieuw paard en wil toch wel wat km gaan maken. Gisteren ontplofte hij zo'n beetje aan de longeerlijn en ik ken 'm nog niet goed genoeg om te weten wat er gebeurt als ik na lange tijd weer op ga stappen. Beetje in beweging houden. Dus toch maar op naar de binnenbak, mag de andere ook mee voor een kort rondje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:20

Helemaal over heen gelezen! Maar ik ga wel met Maura mee, als ik op een punt kom buiten dat ik denk dit ziet er niet zo heel makkelijk uit. Dan doe ik het vaak met stem; "Sam, opletten" en vervolgens krijgt hij alle teugel die hij nodig heeft, ook onder het mom van; hij loopt al 10 jaar op die benen, hij zal beter weten hoe zich overeind te houden dan ik.
De drie jarige die ik heb lopen (wordt drie in april) is daarin een aparte.... Ik denk serieus dat als je dat paard op ijs laat lopen, ze nog niet struikelt... Belachelijk hoe bewust dat paard zich is van haar benen.

Picasso; ja met een nieuw paard is dit weer helemaal kl*te!
Mijn nieuwelingen komen altijd tussen Juni en september om één of andere reden. :') Alleen Terror wijkt daar van af. Verder is alles wat ik ooit gehad heb in die periode gekomen :))
Als je er dan twee kan meenemen is het misschien ook nog anders. Dan ben je toch wel langer aan het trainen dan dat je onderweg bent (of minstens even lang.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:32

Twee zijn heel voorzichtig op de gladde ondergrond, maar de nieuwe glijdt alle kanten op. En inderdaad: slechte timing voor een nieuw paard. -O-

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:10

Wauw, zo'n blinde vlek moet vervelend zijn...

Picasso; ja een nieuwe dat is erg lastig nu :+ ik zou ook vloeken haha.

Ik heb eigenlijk geen idee wat voor bodem het hier is.. geen gewoon zand, heeft wel zo van die vezelachtige vlokken :7 is er iemand mee?

In ieder geval blijft onze binnenpiste erg goed, maar longeren zit er niet in en zelfs al ligt de bodem goed, je valt even hard haha. Dus als je ze eenmaal even stilgezet hebt, is de opstart altijd weer spannend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:55

Ik heb geluk dat we een buitenbak hebben die 20 meter dak heeft. Dus een grote volte is altijd beschikbaar.
Verder sleept de eigenaar heel trouw en gooit volgens mij ook magnesium door het andere deel want het was verdacht lang goed ondanks zware vorst. Nu ligt er bevroren sneeuw op maar ook dat is keurig plat.

Ik ben na veel proberen nu eindelijk eruit hoe ik mijn diva moet rijden.
Ik rij niet meer los via stap draf maar stap aan de hand en galoppeer na het opstapen vrijwel meteen aan.
Sindsdien gaan we als een zonnetje.
Iedere keer als ik merk dat ze loopt te zoeken naar dingen om op te reageren doe ik nu het gas erop tot en dat gaat echt geweldig. In stap losrijden loopt ze toch gewoon enkel te zoeken naar dingen waar ze op kan reageren en daar hebben we niets aan.
Laatst weer eens geprobeert in lager tempo te beginnen maar dan verlies ik verbinding omdat ze dan weer probeert uit te vinden waar de kat is en wie er uit het bos komt.
Ik kan wel zeggen dat we nu echt met sprongen vooruit gaan en ik haar dit jaar in het sportregister laat zetten om te kunnen starten.
Vorig jaar had ik daar echt geen zin in met het geklier.

Het is grappig dat ik juist haar moeder 20 minuten stapte omdat er anders geen rust in kwam. Ze zijn enerzijds heel vergelijkbaar maar het uit zich totaal anders. Sizzle werd extreem heet waar Friet juist alle hulpen probeert uit te schakelen. Maar beide als reactie op dezelfde situaties.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:05

leuk om te horen Sizzle!

Out of the box denken werkt toch echt wel. De volgorde waarin je oefeningen traint kan erg nuttig ingezet worden. Dat ben ik nu weer aan het uitvogelen met de mijne. Ik begin in ieder geval altijd met veel halt-draf overgangen, de mijne moet in tegenstelling tot die van jou juist vaak wat alerter gemaakt worden. Het fijne eraan is dat hij dat nu zo goed kent en dat geeft een anticipatie die ik in mn voordeel kan gebruiken, weet niet goed hoe het anders te verwoorden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:13

Alert maken moet ik ook, echter alert op mij en niet op het gegraaf van regenwormen bij C.
In relatief hoog tempo galopperen neemt blijkbaar de mogenlijkheid weg om overal naar te kijken. Ik merk dan na enkele minuten dan dat de knop omgaat. Dan kan ik ook meteen makkelijker zitten, worden de voltes rond en gaan de oren opzij.
Dan kan ik aan het werk met overgangen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:21

Sizzle schreef:
Alert maken moet ik ook, echter alert op mij en niet op het gegraaf van regenwormen bij C.
In relatief hoog tempo galopperen neemt blijkbaar de mogenlijkheid weg om overal naar te kijken. Ik merk dan na enkele minuten dan dat de knop omgaat. Dan kan ik ook meteen makkelijker zitten, worden de voltes rond en gaan de oren opzij.
Dan kan ik aan het werk met overgangen.

Heerlijk als dat werkt..Bij mijn diva helaas niet..gaat alleen maar nog harder en nog kijkeriger!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:26

Ik heb het ongelukkig verwoord: de mijne moet in tegenstelling tot die van jou EERST wat alerter gemaakt worden :')

En als hij dan wakker is, kunnen we verder. Nu valt dat tegenwoordig wel mee, meneer begint er leut in te krijgen en dan is de wereld ook plots een stuk interessanter, al is het nooit buiten proporties.

Ik wilde vooral even ingaan op volgordes; Welk type werk merken jullie dat een ander type werk vergemakkelijkt? Al dan niet met fysieke verklaring.

Ik heb vooral mentale verbanden gemerkt tot nu toe; zoals bv dat werk met die schouderverplaatsingen in draf van enkele pagina's terug verbetert mijn communicatie wat betreft het aanspringen in galop vanuit halt of stap omdat ik dan beter kan aangeven waar ik de schouders wil en dus zal ik daar ook mee beginnen nadat ik hem alerter heb.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:31

Bij werkt het een beetje zoals bij die van Sizzle. Na de galop wordt alles makkelijker. In de galop is ze het fijnst los te werken. Galop is ook de beste en makkelijkste gang bij mijn paard. Na de galop is de draf een paar punten opgewaardeerd :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:32

Pol, dat was haar moeder ook.
Die kon 3 uur volgas galopperen zonder te kalmeren :')

Sinne, ook dat is denk ik paard afhankelijk. Sommige paarden kun je losser maken met zijgangen, mijne moet ik eerst scherp aan het been maken, dan komen de zijgangen "vanzelf".
Heb echter ook een tijd een kort paard gereden waarbij je de zijgangen echt moest oefenen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:33

Sizzle schreef:
Sinne, ook dat is denk ik paard afhankelijk. Sommige paarden kun je losser maken met zijgangen, mijne moet ik eerst scherp aan het been maken, dan komen de zijgangen "vanzelf".
Heb echter ook een tijd een kort paard gereden waarbij je de zijgangen echt moest oefenen.

Daarom vraag ik er naar, ben benieuwd hoe dat bij jullie paarden werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:51

Zodra ik zonder weerstand slangevoltes kan rijden dan hoef ik alleen maar de buitenhand schouder naar binnen te zetten voor SB.
Wijken op de rechte lijn moet ik wat vaker gaan meenemen maar omdat ik dan vaak impuls verlies en daarmee een krom paard krijg blijf ik daar dan liever nog even af. Op de volte gaat dat prima op gewichtsverplaatsing.
Appuyementen en travers is ze nog niet klaar voor. Het is ook gewoon een laatbloeier, is afgelopen herfst ook echt nog flink gegroeid in alle richtingen (wordt dit jaar 7).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:57

Grappig, bij de mijne gebruik ik zijgangen om m meer op z'n stokken te laten letten en niet alleen maar de versnelling erin te gooien, bv van hoefslag af appuyeren tot halverwege en dan terug wijken, of helemaal door wijken in galop paar passen rechtuit in contra en dan een wissel, en er zijn nog zoveel meer variaties te bedenken en alleen maar letten op tempo, recht blijven en loslaten concentratie werk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:06

_/-\o_ Dat is nog eens losrijden... Ha ha...zo ver ben ik bij lange na nog niet hoor Knollentuin

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:08

Dat was ook zoals ik met Sizzle werkte Knollentuin (op de wissels na) :j
Komt met Friet ook nog denk ik, maar nu nog niet. 4-kanten rijden is voorlopig nog moeilijk zat. In galop springt ze dan nog over.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:10

Even voor de duidelijkheid, dat doe ik pas na goed loswerken in stap en in draf begin ik als ik voel dat ie me te vlot is hiermee. Is ie mooi ontspannen werk ik aan lengte en schakelen om m mooi van achter naar voren aan elkaar te krijgen, recht te stellen en recht te richten.
Voor elke stemming een manier van loswerken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:19

Zal vanavond eens een fototje uit de oude doos zoeken van mijn bokt naam.