maikeltje schreef:Stille meelezer hier, maar wilde dit topic even delen. Wat een mooie samenwerking in dit filmpje![]()
[RIJ-ITP] Haflinger Rebel in training
Wauw wat een paard!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maikeltje schreef:Stille meelezer hier, maar wilde dit topic even delen. Wat een mooie samenwerking in dit filmpje![]()
[RIJ-ITP] Haflinger Rebel in training
vur schreef:Horseware schreef:Ik ben nu een maand of 3 à 4 met hem bezig, zo'n 4x per week. De eerste weken heb ik alleen gelongeerd. Daarna ben ik er op gegaan en heb ik wekenlang alleen gestapt. Nu neem ik pas net de galop en draf stukjes mee.
In stap gebruik ik de chambon niet maar met de draf en galop wel omdat hij zich er anders compleet uit kan drukken. Als je paard zich er soms helemaal uit drukt vind ik het zeker een aanrader onder het zadel. Zakt hij wel maar nog niet ver genoeg, dan vind ik het niet veel toevoegen.
Hij zakt zeker wel, maar niet helemaal naar beneden. Tenminste onder het zadel zakt hij wel. Aan de longe niet zo. Dus onder het zadel zou de chambon niets toevoegen?
Dan maar even doorhobbelen zo en afwachten en misschien aan de longe eens met chambon proberen.
Simpelman schreef:Rustig stappen en niet het tempo opvoeren maar de passen langer proberen te maken.
Daar moet Horseware ook op passen.
Simpelman schreef:Bij Anja Beran ontbreekt het dan ook totaal aan tact en Schwung.![]()
[ Video ]
Dat ontstaat wanneer paarden van voren omhoog gevraagd worden i.p.v. van achteren af naar voor naar omhoog worden gereden.
Voor het laatste begin je laag, helemaal uitgestrekt en dan voorwaarts, het paard komt dan in een gebruikshouding, met aanspanning vanuit de achterhand.
Het eerste stilstaande beeld is hier exemplarisch voor, deuk onder het zadel, hals omhoog, achterhand omhoog.
Het is een Barokke stijl van rijden, elk wat wils.
Fransje_70 schreef:Het argument dat een barok paard of tinker kan grazen en daarom ook moet kunnen stofzuigen ohz of aan de longe is flauwekul.
Op een volte aan de longe of onder de man is er sprake van beweging en balans, als ze grazen staan ze min of meer stil en het liefst op hun ene graasvoet. Mijn Lusitano merrie moet zelfs een behoorlijke split met haar voorbenen maken om goed bij de grond te kunnen, zij heeft een pracht van barokke hals met een diepe aanzet.
Starbreeze schreef:Mijn Fries ging ook niet stofzuigen (ook niet mee bezig geweest toen) maar liet wel haar hals vallen in alle gangen. Dat was ook goed.
[ [url=m/Wl4h7Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zeer verticale halsaanzet.