Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:19

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:27

vur schreef:
Horseware schreef:
Ik ben nu een maand of 3 à 4 met hem bezig, zo'n 4x per week. De eerste weken heb ik alleen gelongeerd. Daarna ben ik er op gegaan en heb ik wekenlang alleen gestapt. Nu neem ik pas net de galop en draf stukjes mee.
In stap gebruik ik de chambon niet maar met de draf en galop wel omdat hij zich er anders compleet uit kan drukken. Als je paard zich er soms helemaal uit drukt vind ik het zeker een aanrader onder het zadel. Zakt hij wel maar nog niet ver genoeg, dan vind ik het niet veel toevoegen.

Hij zakt zeker wel, maar niet helemaal naar beneden. Tenminste onder het zadel zakt hij wel. Aan de longe niet zo. Dus onder het zadel zou de chambon niets toevoegen?
Dan maar even doorhobbelen zo en afwachten en misschien aan de longe eens met chambon proberen.

Ook al werkt deze met een lage hoofd/halshoudig niet in, heb ik toch het idee dat het 'werkt'. Alsof ze weten dat hij eraan zit en daardoor precies doen wat de bedoeling is. Tenminste, ik merk bij die van mij dat hij veel constanter en dieper gaat wanneer de chambon eraan hangt dan wanneer niet. Kwestie van even proberen dus :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:31

Simpelman schreef:
Rustig stappen en niet het tempo opvoeren maar de passen langer proberen te maken.
Daar moet Horseware ook op passen. :)

Ik merk soms een verschil bij het stappen. Dan gaat hij heel diep, en lijkt het alsof zijn knieëen voorbij zijn oren opgooit ofzoiets. Dit hebben we vooral aan het eind als hij compleet los en ontspannen is. Is dat het juiste gevoel?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:31

Simpelman schreef:
Bij Anja Beran ontbreekt het dan ook totaal aan tact en Schwung. :)

[ Video ]

Dat ontstaat wanneer paarden van voren omhoog gevraagd worden i.p.v. van achteren af naar voor naar omhoog worden gereden.
Voor het laatste begin je laag, helemaal uitgestrekt en dan voorwaarts, het paard komt dan in een gebruikshouding, met aanspanning vanuit de achterhand.
Het eerste stilstaande beeld is hier exemplarisch voor, deuk onder het zadel, hals omhoog, achterhand omhoog.
Het is een Barokke stijl van rijden, elk wat wils.

Wat flauw om iemand af te serveren op een filmpje, terwijl diegene toch echt veel kennis heeft. Je hoeft het met de rijstijl niet eens te zijn natuurlijk, maar academisch of BB is Anja Beran absoluut niet zij heeft haar opleiding in Portugal genoten. En ook Anja Beran laat een (jong) paard halsstrekken aan de longe en ohz, alleen niet stofzuigen.
Je hebt trouwens het eerste YouTube filmpje gekopieerd wat je kon vinden van Anja Beran, maar als je even hier kijkt:

zie je een stuk van revalidatiepaard Flamingo, en hoe wordt hij gereden bij het trainingscentrum van Anja Beran? Juist ja, met een vwnw vallende hals. Dus.

Het zoutzak filmpje van Manolo Mendez op zijn GP paard is toch ook niet een reden dat hij dan meteen af kan worden gedaan als iemand zonder kennis?
Overigens zie ik Manolo Mendez NOOIT zijn paard zó diep longeren of rijden als Will Faeber. Heb jij daar ooit iets van gezien of van gelezen bij Manolo Mendez Simpelman? Ik niet. Hij laat hals strekken maar niet stofzuigen. Ik wil hiermee niet zeggen dat dat per definitie fout is, maar ik blijf erbij dat het per paard verschilt. Een paard met een lage halsaanzet heeft bouwtechnisch een andere diepe positie dan een paard met een hogere halsaanzet zoals veel KWPN ers.

Het argument dat een barok paard of tinker kan grazen en daarom ook moet kunnen stofzuigen ohz of aan de longe is flauwekul. Op een volte aan de longe of onder de man is er sprake van beweging en balans, als ze grazen staan ze min of meer stil en het liefst op hun ene graasvoet. Mijn Lusitano merrie moet zelfs een behoorlijke split met haar voorbenen maken om goed bij de grond te kunnen, zij heeft een pracht van barokke hals met een diepe aanzet.
Daarbij, wat ze in de wei doen en kunnen heeft weinig betekenis voor de dressuurtraining, immers, mijn merrie kan supergoed met weggedrukte rug en hals erop door de wei rennen als ze opgewonden is, maar dat wil ik ook niet terugzien in de piste.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:43

@ Fransje_70 Ben ik het helemaal mee eens.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:06

Ik vind het een lastige discussie en kan alleen maar aangeven wat mijn persoonlijke ervaring is. Mijn persoonlijke ervaring is dat als ze niet helemaal naar beneden willen stretchen, ze zich nog net niet 100% geven. Waarmee ik niet wil zeggen dat er constant in een lage stretch gereden moet worden of dat rijden in een iets hoger frame niet goed zou zijn. Maar dat echte wauw gevoel krijg ik persoonlijk pas als ze in ieder geval echt diep willen stretchen.

Persoonlijk denk ik ook dat ieder ras dat kan, al zal het voor het ene ras/paard lastiger zijn dan voor het andere.
Mijn vos Timo kan overigens ook alleen maar grazen met zijn ene voorbeen naar voren en zijn andere behoorlijk ver naar achteren. Anders lukt het hem niet. Maar ook hij kon uiteindelijk diep stretchen.

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:14

Net als Horseware kan ik ook niks met deze discussie... ik heb nog nooit een PRE of baroktype paard gereden. De grote merrie die ik nu rijd is echt een rechthoeksmodel KWPN-er... en daarvan werd ooit door instructeur gezegd dat die nooit met neus over de grond zou kunnen ... maar nu ik haar echt helemaal ontspannen heb strekt ze echt makkelijk tot de grond en geeft ze zich echt helemaal (met schattig bries geluidjes :) )

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:20

Haha ja de briesgeluidjes herken ik helemaal. Als ze zich echt helemaal geven hoor je ze iedere pas zachtjes, heel grappig is dat. Vooral bij Manolito weet ik mede daardoor precies wanneer hij zich helemaal geeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:21

Fransje_70,
Wie wordt er afgeserveerd?
A B streeft een andere vorm van dresuur na en zoals gezegd "elk wat wils".
Wanneer je AB bekijkt dan zie je iemand die zich voornamelijk bezig houdt met verzameling à la Iberica.
Typerend aan de Iberische rijstijl is het matig tonen van Schwung, zweefmoment en tactzuiverheid.
Daar heb ik geen kritiek op, dat moeten ze daar zelf weten!

Binnen de kaders van dit topic, Het FEI art 401 en het Scala der Ausbildung zijn dat basis elementen.
Om dit op een relatief gemakkelijk wijze te kunnen bereiken dient een paard vwnw gereden te worden en zoals Horseware al aangeeft, wanneer ze niet helemaal door strekken dan houden ze zich vast.
Dit kan ik zelf beamen, Will Faerber kennelijk ook.

Het hals strekken moet eerst bevestigd worden.
Wanneer dat eenmaal bevestigd is dan zal het paard zich ten alle tijde en in alle gangen helemaal uit willen strekken.
We hebben dan volledige controle over de schoft, de losgelatenheid en de emoties van het paard.
Hier vanuit gaan we niet 6 maanden "stofzuigen" maar voorwaarts rijden in een gebruikshouding.
Van daar uit wordt de Schwung en het recht richten opgebouwd.

In Iberica maakt men zich daar niet zo druk om, men vindt er andere zaken belangrijk, prima!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:23

Ik ben het hierin eens met Horseware en Evelijn. Als mijn dravertje niet helemaal zakt, houdt hij als nog spanning in zijn borst

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:24

Fransje_70 schreef:
Het argument dat een barok paard of tinker kan grazen en daarom ook moet kunnen stofzuigen ohz of aan de longe is flauwekul.
Op een volte aan de longe of onder de man is er sprake van beweging en balans, als ze grazen staan ze min of meer stil en het liefst op hun ene graasvoet. Mijn Lusitano merrie moet zelfs een behoorlijke split met haar voorbenen maken om goed bij de grond te kunnen, zij heeft een pracht van barokke hals met een diepe aanzet.

Het gaat ook om die balans.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:02

Ik heb nog een vraagje voor jullie; wat vinden jullie van Bastiaan de recht? Ik was gister op horse event en ik zag klassieke dressuur staan en ik kende hem niet dus ben bij zijn clinic gaan kijken. Maar ik zag hele gespannen paarden en niet echt het beeld wat in dit topic wordt nagestreefd. Kan misschien ook aan de drukte daar liggen, maar was toch benieuwd hoe jullie daarover denken.
Ik vind het vooral verwarrend dat iedereen zichzelf klassieke dressuur noemt maar dat toch allemaal weer heel anders is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:07

Ik was ook wat teleurgesteld, Anne_Sproet .... ik heb het vrijdag gezien... en zag ook te weinig ontspanning (en te weinig plezier bij de paarden) Tja... ik heb nu het meeste aan mijn instructrice die gewoon Deurne heeft gedaan maar gewoon met mij mee denkt en echt naar de combinatie kijkt en kijkt wat beide nodig hebben (en openstaat voor discussie)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 14:28

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:46

Verschillende opvattingen zijn geen reden tot ergernis toch?

Ik hang er tussen in. Mijn paarden kunnen volledig de hals laten vallen waarbij ik enkel het gespje van de teugel met 2 vingers vast heb. Maar je zal mij dat nooit meer dan 5-10 min aan stuk zien doen.
Gebruik het als ontspanningskontrole.
De gymnastische meerwaarde om dat een half uur te doen mis ik.
Maar voor anderen geeft het duidelijk goede resultaten.

Overiges zijn we definitief weer uit de psychologische dip met mijn schimmie.
Ze is weer helemaal fijn aan de hulp :)
Hooguit de eerste 5 minuten klemt ze nog wat.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:24

Het zou wat mij betreft jammer zijn als er mensen zijn die koste wat het kost hun paard in de stofzuiger willen laten lopen terwijl dat praktisch heel erg moeilijk gaat. Dat zou toch sneu zijn voor mens en dier? Het gaat mij niet alleen om iberisch, dat is maar een voorbeeld. Wat bij Horseware geweldig gaat, is geen garantie dat dat bij iemand anders met een ander paard ook zo fantastisch werkt. Ik wil benadrukken dat je je eigen verstand en hersenen moet blijven gebruiken. En niet maar beginnen met iets alleen omdat t bij een ander met een ander paard zo goed werkt. Kijk naar je eigen paard en maak een plan. Als je paard op de boeg of knie fijn ontspannen vw nw loopt is dat ook prima voor bepaalde paarden. Dat is wat mij betreft de juiste instelling van een paardentrainer,om per paard te werken en niet volgens 1 methode. Dat is te rigide en niet verstandig.
Maar ik zal er nu verder over ophouden hoor.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 13-09-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:27

Zoiets kun je toch niet afdwingen Fransje :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:28

Starbreeze schreef:
Zoiets kun je toch niet afdwingen Fransje :)

Nou met je chambon kan je best wat afdwingen hoor, hoewel het de vriendelijkste bijzetteugel is. Die kan ook goed strak.
Ik zie allemaal verdrietige mensen voor me wiens paard tot de knie komt en alsmaar niet in de stofzuiger.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:30

Nou dan moet ie wel heeeel strak :)) en dan streef je het doel (losgelatenheid) toch voorbij?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:31

Mijn ervaring is dat alle paarden er vanzelf gaan lopen als ze zich uiteindelijk helemaal geven. Het heeft niets te maken met koste wat kost willen; het gebeurt vanzelf, dat is het leuke :) Maar eerlijk is eerlijk, ik heb die ervaring nu met 8 paarden, nog niet met meer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:32

Mijn Fries ging ook niet stofzuigen (ook niet mee bezig geweest toen) maar liet wel haar hals vallen in alle gangen. Dat was ook goed.

Afbeelding

Zeer verticale halsaanzet.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:40

Starbreeze schreef:
Mijn Fries ging ook niet stofzuigen (ook niet mee bezig geweest toen) maar liet wel haar hals vallen in alle gangen. Dat was ook goed.

[ [url=m/Wl4h7Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeer verticale halsaanzet.

ja dat is zeker goed!
Zeg ik dan ergens dat ik er tegen ben om de hals te laten vallen?
Nee. Ik werk er zelf ook dagelijks aan bij mijn paarden.
Maar ik vind de diepe stofzuigermodus , dus met de neus over t zand, niet voor elk paard geschikt.
Maar ik heb dat al tot in den treure toegelicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:44

Iemand hier op bokt waarbij ik vroeger op stal stond heeft ooit haar paard naar BdR gebracht als wanhoop.
Haar paard deed erg enge dingen die vooral voorkwamen uit een slecht bespierde rug icm een sterk karakter die niet zomaar wat accepteerd.
Hij heeft enkel werk aan de hand gedaan zover ik weet maar daarna was het paard goed bespierd en goed rijdbaar.

Meer ervaring heb ik niet met hem.

Het enige wat me 10 jaar terug tegenstond was dat hij samen met een osteopaat en een DA het inwendige masseren van paarden voorstond. Ik hoop dat dit idee inmiddels meer van de aardbodem verdwenen is.

Natuurlijk kun je een paard ook 'dwingen' met de neus op de grond te lopen. paarden hebben immers een will to please. Maar dat lijkt me van niemand hier de insteek.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:45

Ik merk wel een verschil tussen de hals laten vallen... en echt even helemaal naar de grond... als de merrie alleen maar haar hals laat vallen is het allemaal wel redelijk goed maar pas nadat ze echt helemaal heeft ontspannen en stukje met neus over de grond kan ik haar een beetje aan het werk zetten. Dus dan been erbij en proberen beetje werkhouding (heel voorzichtig want deze merrie zet je snel buitenspel door zich af te sluiten en rennerig te worden... leer er wel heel veel van)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:45

Inwendig masseren? :wow: