[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:21

:D
dat is een tip waar ik wat aan heb, bedankt!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:45

Zoals beloofd heb ik een filmpje gemaakt!

Hij is na 16 min gestopt met filmen, wss doordat de batterij die eraan zat leeg was. Ik zou niet weten hoe ik hem in stukjes moet knippen dus zou er lekker een beetje doorheen klikken als ik jullie was.
Ik heb dinsdag voor het eerst les met haar gehad omdat we tegen een aantal dingen aanliepen.
- op de volte loopt zo door mijn binnen of buitenbeen heen
- tempocontrole
- ontspanning

Tijdens die les hebben we hier dan ook aan gewerkt. Ik weet nu wat ik moet doen, en ben een gaatje langer gaan zitten met mijn benen omdat ik daar te veel spanning had zitten. Ik kon ze niet ontspannen laten hangen omdat m'n beugels daar net te kort voor waren. Dat lukt nu wel maar is weer enorm wennen, dus vandaar weer wat wiebelbenen. Ik rijd haar met spoortjes omdat ik dan net wat beter doorkom als ze bijvoorbeeld door mijn been heen loopt.
Ik probeer zodra ze te hard loopt heel klein licht te rijden, dus lekker te plakken in het zadel, zodat ze op mijn zit tussen komt. Maar omdat dit voor ons allebei weer wat nieuws is is dat behoorlijk wennen.
Waar ik dus aan probeer te werken:
- Been stil
- Handen blijven tillen
- Op het juiste moment bijv binnenbeen geven als ze er doorheen loopt
- Op tijd binnenbeen geven als ze met de aandacht bijvoorbeeld op de dijk is
- Leren klein lichtrijden als ze te hard gaat, en dus minder teugel, en meer op zit

Ze loopt nog te veel op de voorhand, maar al een stuk minder dan de vorige keer dat ik foto's poste. Doordat ik nog moet wennen aan het klein lichtrijden, en dit nog erg lang duurt voor ze op mijn zit terug komt, schakel ik nog niet extreem veel zoals ik zou willen. Ze was erg voorwaarts in het begin (filmpje is ook van het eerste half uur rijden, wel na het instappen), en vond het vandaag belangrijker dat ik haar echt op mijn zit terug ging rijden, dan dat ik haar op de achterhand zette. Ze is ook nog lang niet de hele tijd nageeflijk. Ze zoekt op sommige momenten wel mijn hand op, maar is nog erg onrustig. (vanaf 9e min korte stukjes)
De overgangen van draf naar stap duren te lang, en als ze dan 'stapt' is het vooral in het begin erg dribbelig. Waar ik dan op probeer te letten is dat ik haar EERST weer rustig laat stappen, eerst ontspannen, en dan op een simpele kuitdruk weer weg draven.
De overgang draf galop moet vlotter. Ze draaft nu eerst een paar passen hard weg, voor ze aanspringt. En ze kan het echt hoor, vandaar dat ik haar na de volte weer terug neem in draf, daar weer eerst de rust erin en vervolgens weer aanspringen. Ook de tweede keer had ze vlotter mogen aanspringen.
Op het laatste stukje voor de camera uitvalt, zie je wel dat ze daar wat begint te ontspannen. Jammer dat er niet meer op staat want daarna ging ze echt fijn zakken.. Maargoed, ik heb jullie weer wat matriaal gegeven, en hoop zo wel weer mijn vooruitgang te kunnen zien.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:49

interessant weer! ik ga weer volgen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:33

Nou LU mijn complimenten voor je zit! :D Daar zie ik echt een hele grote vooruitgang in!
Probeer er wel op te letten dat je ontspannen zit, in balans (netjes rechtop, je bekken iets meer kantelen nu valt je bovenlichaam nog net een tikkeltje te ver naar voren heen), je handen mag je nog iets meer dragen maar dat weet je zelf ook wel! ;)

In het rijden zelf ziet het er wat braafjes uit, pony loopt vooral lekker z'n rondje. Maar dat geeft ook niet, eerst zorgen dat je zelf echt goed en lekker zit. Zoals je nu dus bezig bent met het op je zit rijden vind ik daarom ook een dikke +:)+ ! Dat het allemaal nog niet helemaal zo gaat zoals je zou willen (meer op de achterhand, snellere overgangen en dergelijke) komt allemaal vanzelf wel! Probeer er alleen wel op te letten dat als ze fijn zakt, je ook goed van achteren naar voren blijft rijden. Zorgen dat ze actief blijft. ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:50

Klopt! Moet er erg op letten dat ik voor mijn gevoel als een zoutzak ga zitten. Achterover, rug bol maken.. Aangezien ik van mezelf een holle rug heb is dat dus verdomt lastig! Bedankt voor de complimentjes! Ben er erg hard mee bezig om op die kleine dingetjes te letten. :j Dat is een begin, de rest komt dan later wel weer. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:29

LU, ik weet niet hoe je eerst reed (heb ik gemist denk ik), maar ik vind het er prima uitzien en je pony loopt wel relaxed :) qua je eigen zit ga ik mee met _Marinke_ :) en verder lekker overgangen rijden voor de achterhand (balkjes lopen misschien ook iets leuks?)

Post ik ook even een foto van gister :)
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:40

Overgangen rijden moeten we idd aan gaan werken, maar alles op z'n tijd. Eerst moet ik zelf leren om op m'n zit te gaan rijden en achterover te blijven zitten. Echt op m'n kont gaan zitten en voor mijn gevoel als een zoutzak. Als ik dat doe zit ik namelijk recht. Ben al blij dat ze wat gaat ontspannen. :j het schakelen laat ik even voor wat het is omdat ik eerst het gevoel moet krijgen haar met zit terug te rijden. Voor ons allebei nieuw dus daar wil ik de tijd voor nemen. Als dat goed gaat ga ik haar ook weer meer aan het werk zetten door klein te gaan schakelen. Actiever maken, en wat meer op de achterhand. Wat dat betreft weet ik precies wat ik moet/ wil doen en hoe ok het ga doen. En denk dat dat ook wel heel belangrijk is. Wil 1x pm les met haar nemen. Maar 1x omdat op het moment mijn salaris gewoon wat minder is, maar voor nu is dat genoeg. Als ik blijf werken aan de dingen die ik geleerd heb komen we ook weer wat verder. Ben blij dat jullie vinden dat het er goed uitziet. Dat zegt toch ook weer dat ik niet stil heb gezeten en we vooruit zijn gegaan. :j

Dit was een foto van de vorige keer. Zoals te zien heel veel spanning. Even vergelijkings martiaal. Ik druk mijn handen ook erg naar beneden.
Afbeelding

Ik kan jouw foto nu niet zien op mobiel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:41

aan je pony zie ik in ieder geval veel meer ontspanning in het filmpje dan op de foto +:)+ en wat je zelf al zegt, je handen mag je meer dragen :)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:46

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ziet dit er uit volgens jullie? Ik heb zelf niet zo'n heel goede zit, heb heel lang gereden op een fjord zonder begeleiding.. Zijn we hard mee aan de slag nu. Dit is een zesjarige springgefokte merrie waar ik nu vooral aan het oefenen ben op overgangen en schijnovergangen om haar achterhand wat sterker te krijgen en de schouderbinnenwaarts voor het rechtrichten. Foto van de schouderbinnen ben ik net aan het activeren met mijn binnenbeen en zijn mijn schouders niet genoeg gedraaid.
Ik rijd ze sinds ze zadelmak is en we zijn samen alles aan het leren :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:36

Wauw, ik vind het er heel fijn uit zien! Heel vriendelijk en ontspannen. De achterhand (wat je zelf ook al zegt) zou wat actiever mogen maar ik vind het er heel fijn uit zien!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:52

Wauw heel mooi :D ik heb enkel het idee dat de schouderbinnenwaarts nog wat lengtebuiging mist, maar hiervoor kijk ik lief naar de andere, want dat zie ik nog niet goed :P

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:50

Zie er super uit hier boven, heel ontspannen en de achterhand mag inderdaad nog iets actiever verder is het een heel fijn beeld!

Mijn moeder is laatst ook mee geweest naar Dublin en heeft even foto's kunnen maken, nu zijn ze duidelijker dus zou ik ze graag willen plaatsen.

Verbeterpunten:
-Hij mag nog steeds ontspannen, dit gaat al veel beter maar nog steeds vindt hij dit er lastig.
-Tempocontrole, hij gaat nog steeds vaak te snel en de rem is vaak zoek. Dit komt voort uit spanning meestal.
-Zijn ruggebruik is nog niet optimaal, maar hoe meer hij ontspant hoe beter dit gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook een topic aangemaakt dus voor meer foto's kan je hier even kijken:
[RT-HAW] Tinker Dublin@ HAW

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:32

Foto van vandaag:

Afbeelding

Trekpaard merrie, 6 jaar, 3e keer OHZ
Vind het zelf al heel netjes gaan, alleen heeft ze ENORM de neiging om op de voorhand te vallen. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

(bit is inderdaad stang, maar zit op de bitring dus werkt in als ongebroken trensje, paard is beleerd voor de wagen dus kent dit bit :) )

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:44

Donnar: ik had je topic al gezien en vond het er eigenlijk heel netjes uitzien! Ik vond zelfs denk ik dat je nogal streng voor jezelf was want ik vind het er goed uitzien :D

Visibreteam: ik denk dat het nog een beetje te vroeg is om echt aan de teugel te denken. Wat ik zie nu is dat je paard een drafmoment toont, maar ze komt niet van de grond.. Waar je nu dus aan zult moeten werken is activiteit en been=reactie. Als je daarbij het stuur deftig monteert, want dat is anders sturen dan met de kar. Verder ben ik verbaasd van je tok :') is dit haar definitief zadel of gaan de eigenaars een gepaster zadel aankopen eenmaal ze is ingereden? Want op dit moment is dit zadel te klein voor jou en dwingt het jou in stoelzit.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:51

SheeNegro schreef:
Donnar: ik had je topic al gezien en vond het er eigenlijk heel netjes uitzien! Ik vond zelfs denk ik dat je nogal streng voor jezelf was want ik vind het er goed uitzien :D

Visibreteam: ik denk dat het nog een beetje te vroeg is om echt aan de teugel te denken. Wat ik zie nu is dat je paard een drafmoment toont, maar ze komt niet van de grond.. Waar je nu dus aan zult moeten werken is activiteit en been=reactie. Als je daarbij het stuur deftig monteert, want dat is anders sturen dan met de kar. Verder ben ik verbaasd van je tok :') is dit haar definitief zadel of gaan de eigenaars een gepaster zadel aankopen eenmaal ze is ingereden? Want op dit moment is dit zadel te klein voor jou en dwingt het jou in stoelzit.

Ja het is nog veel te vroeg om aan de teugel te gaan, dat komt vanzelf wel, heeft geen haast! Maar actiever is inderdaad wel een goeie. Been = reactie vind ze nog wat spannend, maar stem = reactie gaat super, al zou de reactie dan nog wel wat meer mogen worden.

Uiteraard draag ik een cap als ik een paard ga inrijden/een paard niet ken... :P

Dit is iig voor nu haar inrijdzadel, maar dit is al een 18 inch. Het probleem zit hem waarschijnlijk in mn rug, ik heb sowieso heel erg de neiging om verkeerd te gaan zitten. Ik ga veel naar voren hangen en zak heel erg in in mn rug. Als ik straks in de USA ben ga ik 3 maanden 5 dagen in de week fitnessen waardoor mn rug waarschijnlijk eindelijk weer sterker word en mn kont dus ook dunner. Dus denk dat het zadel dan een heel stuk beter gaat passen voor mij :)) En anders van de zomer maar weer kijken als ik terug ben :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:54

VisibreTeam, voor nu zal ik het vooral veel belangrijker vinden dat je ontspanning erin houd met het rijden. Geen dingen gaan vragen waar ze nu eigenlijk nog niet aan toe is. Hoe wil jij bijvoorbeeld meer activiteit vragen als ze nog niet eens goed snapt dat wanneer jij been geeft zij een voorwaartse reactie moet geven? Dan maak je het alleen maar veel en veel te ingewikkeld, want wat je dan vaak krijgt is dat je been gaat geven maar tegelijk de reactie voorwaarts (dus het harder gaan) tegen gaat houden want jij wilt immers niet harder (is stuwen) maar activiteit (meer dragen). Dat werkt dan gewoon heel verwarrend voor zo'n paard, snap je?

Dus hou het eerst nog maar even lekker simpel en ontspannen! Eerst fatsoenlijk het gaspedaal, stuur en rem monteren, als dat er goed op zit kun je verder gaan werken. En vooral bij jonge paarden is voorwaarts zo enorm belangrijk, eerst goed een voorwaartse drang erin hebben en pas dan kun je verder werken.

Probeer zelf overigens wel netjes in balans te blijven zitten... En ik zat even naar je teugels te kijken zijn dat nou serieus touwtjes? :oo Dat rijd toch niet fijn? :+ Hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat de meeste reguliere teugels te kort zijn voor zo'n paard. :P

-------

Nog even een plaatje, kon het niet laten!

Afbeelding

Denk dat die wel voor zichzelf spreekt? :o ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:59

Donnar vind dat je hem netjes rijd hoor! :)
Zou inderdaad nog wat meer mogen ontspannen en wat beter over de rug komen, maar volgens mij lukt dit al met kleine stukjes? In elk geval goed bezig zo!

Als je zelf dan ook goed consequent blijft, gaat ie even wat harder direct een (halve) ophouding, maar je benen niet afsteken! ;) Loopt ie nog wat te veel bovenin even vragen of die een tikkeltje wil ontspannen maar ook gelijk daarna zelf ook weer licht zijn in je hand, zo gauw hij dan weer omhoog komt even weer een halve ophouding en direct weer licht. Lekker bezig gaan met de ontspanning, wat (schijn)overgangen mee pakken etc.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 05-02-14 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:01

@_Marinke_
Ik ga momenteel op Evita haar tempo, ga over 2 weken naar de USA dus in die tijd is het voornamelijk idd stuur, rem (al bevestigd) en gas er op zetten :j maar wil haar als ik terug kom gewoon lekker gaan oppakken en eens kijken waar we kunnen gaan komen! :D Maar wil wel dat ze wat actiever word omdat wanneer ze te rustig gaat draven/stappen over haar eigen benen pleurt en dat is niet handig :')

Het plaatje ken ik, heb met mn eigen paarden destijds ook maffe wegen afgelegd :')

Zijn platgevlochten touwen, dus liggen gewoon fijn in de hand en snijd niet :)) Bij gebrek aan langere teugels idd :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:10

Oh dat is wel erg fijn dat ze niet snijden, zat ik me echt even af te vragen haha! :P

Maar denk dat je eerst vooral lekker aan het voorwaartse moet denken, de motor van achteren activeren en als ze daarbij nog een tikkeltje hard gaat is helemaal niet erg! Jij bedoelt volgens mij hierin wel hetzelfde als mij of niet? Echter denk ik bij het actiever maken aan een paard wat actiever door loopt maar in het zelfde tempo blijft (hetgeen je mee bezig gaat wanneer langzaam aan ook stapje voor stapje wat meer gaat verzamelen) alleen in dit stadium van de afriching kun je dat 'actiever worden' gewoon nog echt niet verwachten / verlangen. Daarom praat ik over voorwaarts rijden, zorgen dat je op je been een reactie voorwaarts krijgt en het paard ook voorwaarts gaat denken.

Eerst voorwaarts & tempo controle, daarna daarin actiever maken en dan zo langzaam aan richting het verzamelen. ;)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:04

LU, ik kan maar tot 3.19 kijken maar dit is wat ik zag:
Inderdaad al wat meer ontspanning, maar het kan meer. Volgt ze jouw hand als je haar meer teugel geeft?
Ik had 2 printscreens gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

De achterhand komt goed mee volgens mij, maar ze valt wel iets op de voorhand. Ik zou haar wat meer lang en laag rijden, zodat ze misschien haar rug ietsjes opbolt en iets minder onderhalsspier gebruikt. Ook viel het me op dat jouw benen wat onrustig zijn, maar dat kan ook aan mij liggen.
Iedereen, correct me if I'm wrong ;)

Edit: de staart hangt wel lekker af, soms zwiept ze wat maar dat is volgens mij niet zo erg.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:25

Afbeelding
Foto is van 2/3 weken terug, net 3 lessen achter de rug..

Mijn eigen houding is echt vreselijk, dat als eerste...
Ga zins januari eindelijk naar de clubles, na een jaar geen les gehad te hebben.. En moet echt totaal anders gaan rijden, niet zo zeer echt in het rijden zelf (dus hoe Dis moet lopen) maar vooral in mijn eigen houding. Ben daardoor nu momenteel erg zoekende naar mijn eigen balans en drukker met mezelf dan met Disco. :+

Ik moet mijn handen netjes voor mij houden en eraan blijven denken dat ik continu mee ga met Disco, dat ik hem dus ook de ruimte geef om van voor wat uit te schuiven. Rechtop blijven zitten (niet achterover gaan hangen), benen lang laaaaang langer maken. :+ Hakken uitdrukken en benen netjes langs mijn paard laten afhangen. Ik trek heel erg op en houd in mijn bovenbenen vast, dat moet ik los gaan laten en in plaats van mijn onderbenen af te steken die juist aan mijn paard zien te houden. ;)

Al goed.. Wat vind ik naast mijn vreselijke eigen houding van Disco hier in dit plaatje?
Ik word zelf eerlijk gezegd best wel blij als ik dit zie, ookal zijn we er nog lang niet. Maar het begin is er in elk geval en kan nu eindelijk zeggen dat ie ook bevestigd geraakt!! :) Hij begint echt veel fijner en vooral ook constanter te lopen, waar die eerst echt continu z'n kop de lucht in gooit en onder mij vandaan loopt en vooral lekker zijn eigen gang ging blijft ie nu gewoon bij me.. Ontspannen, wil zakken en blijft daar ook. :o

Zijn neusje mag er meer uit en hij mag een tikkeltje zakken (borst hoogte en dan het neusje eruit, je ziet dat ie dat nu niet kan doordat ik te gespannen zit en hem te strak houd van voren). Als ik hier had los gelaten en hij vervolgens een tikkeltje zou zakken met het neusje eruit dan zou hij ook wat beter over zijn rug gaan lopen en ook wat meer in evenwicht. Hij valt nu nog teveel op voor en is achter net niet actief genoeg.

Maar ik ben best blij! :D En mijn instructrice ook, die ziet ons per les weer stappen vooruit maken (vooral in mijn eigen houding, aan Disco zelf doen we niet veel eerlijk gezegd die moet gewoon ontspannen rond lopen momenteel en dan is het goed). :P

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:32

Ik vind hem heel vast in de kaak, het ziet eruit alsof hij daar wordt gehouden terwijl hij dat eigenlijk niet wilt. Ik vind hem ook heel gespannen ogen. Hoe rijdt je hem eigenlijk aan de teugel? (Ik bedoel dan, wat doe je met je handen en benen om hem daar te krijgen)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:42

Dat is ook precies wat ik zelf al zei.. ;)

Citaat:
je ziet dat ie dat nu niet kan doordat ik te gespannen zit en hem te strak houd van voren

Ik ben momenteel drukker met mezelf dan met hem en moet erg mijn eigen balans terug zien te vinden. Mijn instructrice hamert er ook heel erg op dat ik eraan blijf denken dat ik los laat. Dat ik met hem mee moet gaan, licht in mijn hand. Het eerste wat ze zei bij de eerste les was; "Handen los!" en daar sloeg ze ook direct de spijker mee op de kop.

Hoe ik hem aan de teugel rijd? Nou eigenlijk niet....
Het enigste wat ik van hem vraag is voldoende voorwaartse drang en of hij wil ontspannen en zakken. Voor de rest moet ik er van af blijven. De reden dat ik wel vraag of hij wil zakken is omdat het een paard is dat erg snel met de onderhals erop en kop in de lucht gaat lopen. Als iets spannend is of er als er iets te zien is, is dat ook het eerste wat die doet.

Ik moet hem voorwaarts rijden (actief op het been, hij mag niet gaan sjokken). Vervolgens door middel van een kleine halve ophouding vragen of hij wil zakken maar DIRECT weer los laten van voren. Direct weer licht in de hand zijn. Als hij dan terug komt in tempo direct weer wat naar voren rijden.

Daarnaast dus continu aan mijn eigen houding blijven werken, rechtop zitten (zowel in mijn rug als op mijn beide zitbeenknobbels). Het verhaal van de benen.. In mijn EIGEN balans gaan zitten met een ontspannen STILLE hand. :P

Echter enorm gespannen is hij op deze foto niet (dan schrik je best). Hij is ook niet heel mooi fijn ontspannen, daar zit ie overigens wel tegen aan, maar dat kan die ook niet want ik zit hem daarbij in de weg en houd zelf teveel vast. Dat zie je hier in mijn hele houding.

Misschien wel leuke vergelijking, zo ziet hij er dus uit als hij zelf gespannen loopt / is. https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4521_n.jpg

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:36

Oke sorry, ik had je post wel gelezen maar dan heb ik iets overgeslagen.
Er zit wel veel verschil tussen die 2 zeg! Ik ben benieuwd hoe het plaatje eruit ziet wanneer hij wat lager loopt :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:44

*onder steen modus* wat een gaaf dier marinke! Fijn dat jullie weer op goede weg zijn!

Lu! Wat zijn jullie al vooruit gegaan zeg!