Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:47

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:51

burl schreef:
Wat mij altijd aan alle de paarden van Isabel Werth opvalt is dat zij een rare halsvorm hebben. Ik heb echt de indruk dat het haar manier van rijden is.

Ja, haar paarden zien er altijd een beetje hoekig uit. Maar misschien valt ze ook wel op zo'n type paard; altijd een beetje van die duitse, grote soms wat ouderwets aandoende paarden heeft ze. Gigolo was ook echt geen beauty.... Don Jonson, waar zij zaterdag mee reed. Die was ook best nog wel even opstandig toen ze om de ring heen reed. Maar ze reed wel echt een hele sterke foutloze proef zaterdag.

burl schreef:
Een paard zou door de juiste training juist mooier moeten worden. Bij de paarden van Isabell is het tegenovergestelde van toepassing.

Sja, ik weet het niet..... Natuurlijk moet een paard van een goede training mooier worden. Maar sommige zijn en blijven best wel lelijk terwijl ze echt heel goed kunnen lopen. Misschien komen die rare halsvormen bij haar paarden wel juist omdat ze ze zo hoog instelt en niet op de juiste manier wat vaker LDR rijdt (om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien) Als je kijkt naar de paarden van Edward Gal; die hebben bijna allemaal wel een hele mooie bespierde hal. Alhoewel Adelinde ook zo rijdt en Parzival ook maar een raar nekkie blijft houden. Het zal altijd wel een combinatie van bouw/aanleg en training blijven denk ik.

Ailill schreef:
Wat is die laatste foto slecht. . . mijn hemel

Geneuzel over foto's en stills doe ik niet aan mee hoor :+ :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:56

Pfoe, ik kijk meestal graag naar Isabell en ik denk dat het niet opgaat, dat door haar de paarden een lelijke halsvorm krijgen. Hier een filmpje met een paard om van te kwijlen; http://www.youtube.com/watch?v=EIgp7PdH22I Ik verheug me erop als ze die uit gaat brengen.
Ze heeft vaak kolossale paarden, flink aan de maat en niet al te chique. Behalve Satchmo.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:03

burl schreef:
Weet iemand wanneer Adelinde met Galahad gaat starten en waar dat ander GP paard is gebleven die haar sponser Jerich voor haar heeft gekocht?

Galahad schijnt nog in de planning te zitten. Het paard van haar sponsor waar ze toen een paar keer GP mee gestart heeft, Wunschtraum, is inmiddels onder het zadel van een andere ruiter; http://www.narsgottmer.nl/index.php/40- ... oostenrijk

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:10

setteke schreef:
Pfoe, ik kijk meestal graag naar Isabell en ik denk dat het niet opgaat, dat door haar de paarden een lelijke halsvorm krijgen. Hier een filmpje met een paard om van te kwijlen; http://www.youtube.com/watch?v=EIgp7PdH22I Ik verheug me erop als ze die uit gaat brengen.
Ze heeft vaak kolossale paarden, flink aan de maat en niet al te chique. Behalve Satchmo.

Wat een paard!

Daar zou ik best eens een ritje op willen maken, denk dat ie nog knap lastig na/uit te rijden is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:12

setteke schreef:
Hier een filmpje met een paard om van te kwijlen

Dat is wel een hele mooie inderdaad :)

Ik weet ook niet of het aan het type paard ligt wat ze doorgaans rijdt, zou best kunnen. Ik vind het er soms bij haar wel heel krachtig, maar soms wat zwaar en minder elegant. Ik vond het afgelopen zaterdag ook het verschil met Helen L. Ik vond ze beide echt heel goed rijden, maar bij Helen L. zag het er gewoon net even makkelijker en lichtvoetiger uit.

Ik denk dat je niet te snel moet zeggen goed/fout. Het ene paard blinkt meer uit in kracht, de ander meer in elegantie. Ik denk dat het type paard dat je rijdt voor een groot deel bepaald hoe het eindresultaat er uit komt te zien.

Uzzo van Patrick van der Meer is echt een super elegant dier, maar naar mijn smaak misschien weer iets te. Dan doet het allemaal wat fragiel aan. Het blijft altijd een beetje smaakgevoelig. Maar ik vind het heel leuk, al die verschillen. Buiten de foutjes die gemaakt worden zie je gewoon verschil in uitvoering terwijl het dan evengoed correct wordt uitgevoerd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:19

setteke schreef:
burl schreef:
Weet iemand wanneer Adelinde met Galahad gaat starten en waar dat ander GP paard is gebleven die haar sponser Jerich voor haar heeft gekocht?

Galahad schijnt nog in de planning te zitten. Het paard van haar sponsor waar ze toen een paar keer GP mee gestart heeft, Wunschtraum, is inmiddels onder het zadel van een andere ruiter; http://www.narsgottmer.nl/index.php/40- ... oostenrijk

Ken jij Nars ook? Wat grappig :D

Gini

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:38

Bedankt voor je verslag jasmijn. Heb je Claudia Fassaert ook nog zien rijden? Ze had het niet zo goed gedaan heb ik gehoord.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:54

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:00

setteke schreef:
Een filmpje van Galahad van 5 jaar geleden nog in de basissport. Hij is inmiddels 13; http://www.youtube.com/watch?v=Php_b4NwcOY

Nog eentje met de amazone die hem erna gestart heeft; http://www.youtube.com/watch?v=4OAtjyv04IE

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik meer te spreken ben over het eerste filmpje, ruiter komt veel sympathieker en rustiger over, meer een met het paard. Bij Kirsten stoor ik me bijzonder aan haar benen en de positie van haar voeten. Imo is het echt basis fout numero uno als je voeten zo ver naar buiten wijzen, al hoor ik hier en daar van mensen dat ze er echt niks aan kunnen doen. Ik vraag me dan echt af hoe je dat later op gaat lossen, je hulpen moeten steeds fijner en gerichter worden, dat kan (imo) absoluut niet met voeten die zo ontzettend uitsteken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 20:20

Ailill schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik meer te spreken ben over het eerste filmpje, ruiter komt veel sympathieker en rustiger over, meer een met het paard. Bij Kirsten stoor ik me bijzonder aan haar benen en de positie van haar voeten. Imo is het echt basis fout numero uno als je voeten zo ver naar buiten wijzen, al hoor ik hier en daar van mensen dat ze er echt niks aan kunnen doen. Ik vraag me dan echt af hoe je dat later op gaat lossen, je hulpen moeten steeds fijner en gerichter worden, dat kan (imo) absoluut niet met voeten die zo ontzettend uitsteken.

de eerste ruiter heeft wel een betere zit, maar zet wel zijn rug en bekken vast (beetje schouders)
de 2 e ruiter, de tenen naar buiten heeft alles te maken met het niet ontspannen van 1 bilspier, (balletdansers hebben deze neiging ook, aanknijpen van die bilspier veroorzaakt uitdraaiende voeten.)
Verder vind ik haar beugels tekort, waardoor ze niet echt ín haar paard zit en haar bovenbenen te ver naar voren.
Met dit soort beugellengte zou ik een spingpacourstje doen ;)
je kan er dus wel degelijk wat aan doen. Alleen moet je er wel wat voor doen (laten)
Niet alleen de bilspier, maar ook het bekken is verkeerd gekanteld, waardoor je dit soort voeten (kapstokken) krijgt.
Kijk maar naar een westernruiter, die horen (in bepaalde diciplines) in stoelzit te zitten, waardoor de voeten uitdraaien.
eigenlijk zitten zij net achter hun zitbeenknobbel, terwijl je met dressuur op je zitbeenknobbel moet zitten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:57

Gini schreef:
Bedankt voor je verslag jasmijn. Heb je Claudia Fassaert ook nog zien rijden? Ze had het niet zo goed gedaan heb ik gehoord.

Als ze in de GP kur heeft gestart, dan heb ik haar zien rijden. Ze is een belgische toch? Eerlijk gezegd is het mij niet bijgebleven.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:48

Ja ze is in de kür gestart. Dan neem ik aan dat ze niet veel spectaculairs heeft laten zien. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:51

setteke schreef:
burl schreef:

Nog bedankt voor je info Setteke.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:51

ik plaats hier even een filmpje van een portugese ruiter
oud filmpje, van eigenlijk zijn basis paarden en verder in de hoge school.
Ben benieuwd wat jullie van deze paardenman vinden
http://www.youtube.com/watch?v=bstXWMzEDUI

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:41

Ik ben er niet van onder de indruk. Voor mij is dit circusdressuur. Leuk voor het grote publiek, maar toch niet voor de echte dressuurliefhebber lijkt me. In het laatste stukje van de film, wat waarschijnlijk een wedstrijd setting is, erger ik mij kapot aan de aanleuning. Paard zijn hoofd gaat alle kanten op en bij elke wissel kantelt ie een andere kant op. Nee, niet mijn ding dit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:51

ik begrijp niet, waar je ziet, dat het paard zijn hoofd kantelt?
dat het paard zijn hoofd als balans stok gebruikt in een wissel, is biomechanisch van belang om zo uit te voeren.
Het feit, circusdressuur, vind ik in deze een hele trieste constatering.
Iemand die circusdressuur rijdt, kan echt niet zo een proef rijden (of wel?)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:54

is ook niet mijn ding, het laatste gedeelte[dat proefje] is hier al eens eerder gepost meen ik en toen vond ik het ook alemmaal zozo, het paard doet het allemaal en een leek zal het prachtig vinden, ik zie te veel; het is het net niet en ik mis vooral met name in de hulpen van de ruiter rechtheid in het paard ,hij zwalkt\zwaait uit en slingert. en wat mij toen opviel was dat de middengangen -vooral in draf niet zo bijzonder waren, het paard was niet gedragen en werd loperig ;en zie: hij heeft ze niet verwerkt in zn filmpje, dus dat vond hij vast ook ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 15:07

kheb die dressuurproef van hem hier niet voorbij zien komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:15

in t laatste stukje zitten gedeeltes uit die proef, ik heb eigenlijk alleen naar de proef aandachtig zitten kijken, de rest vind ik meer show en dat is niet mn ding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 15:18

En hoe vind je het stukje in die film, dat hij zonder hoofdstel zijn paard rijd?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:47

Als ie nog zo druk moet zijn met zijn hoofd om de balans te houden, is er in de basis iets nog niet in orde lijkt me. Het stukje met de galopserie rond 7.55 bedoel ik. En dat stukje zonder hoofstel. Ja het paard luistert heel braaf naar zijn zithulpen. Dat is braaf en knap, maar het getoonde vind ik niet van dressuurmatig hoog niveau.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:06

Ben het met Oji eens. Het is best knap, maar als je het hebt over dressuur dan is dit niet wat gevraagd wordt, de omschrijving van de oefeningen en wat hij toont komt niet overeen. Recht blijven in de wissels, gedragen blijven in de galoppirouettes, en in filmpje 2 komt ook een stuk piaffe voorbij die niet aan de voorwaarden voor een goede piaffe beantwoordt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:20

Ik denk dat hij niet zal misstaan tussen onze subtop als ik naar de stukjes uit een Grand Prixproef kijk. Mbt de hoge schoolsprongen, denk ik dat het net zoiets is als de rijschool uit Wenen maar dan anders. :D Met de vrijheidsdressuur in het begin van het filmje heb ik niks. Dat vind ik in het circus of bij NH-liefhebbers thuis horen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:05

dat stukje zonder hoofdstel is leuk en braaf , paard is gehoorzaam en hij heeft m goed op zn zit aan het stuur.maar ik vind het niet bijzonder .
ook eens met vur, zou best bij de subtop passen ,maar zegt dat dan iets positiefs over t nivo?
wat ik al eerder zei, het paard is niet rechtgericht en is niet dragend, ik lees in mijn voorgaande post dat ik het woord ' rust 'ben vergeten te tikken over het stukje over de hulpen die de ruiter geeft. daar mis ik de rust in. het oogt snel een beetje raffelig