dat is gewoon klinkklare onzin. Als ik een ijslander zou hebben dan zou ik er van z'n levensdagen niet iemand van 90 kilo op laten, 65 a 70 is de max wat mij betreft. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dat is gewoon klinkklare onzin. Als ik een ijslander zou hebben dan zou ik er van z'n levensdagen niet iemand van 90 kilo op laten, 65 a 70 is de max wat mij betreft. loes-freke schreef:ik weeg 125 kilo en ik stap nu niet meer op een paard.
reden zielig voor zo'n beesie.
oke shire of bels zou kunnen maar dan nog zeg ik nee.
maar een stevige iemand op een stevige paard/pony onder de 95 kilo moet kunnen maar geen gezicht als zo'n iemand op een ranke pony/paard zit.

Radieuxje schreef:wat een belachelijk topic! iedereen heeft toch recht om op een paard te rijden! er zijn zat mensen die er ook niks aan kunnen doen dat ze dikker zijn. En de '''dikkere'' mensen die paardrijden die doen er op dat moment toch ook nog wat aan, so what's the problem?
In_Black schreef:Radieuxje schreef:wat een belachelijk topic! iedereen heeft toch recht om op een paard te rijden! er zijn zat mensen die er ook niks aan kunnen doen dat ze dikker zijn. En de '''dikkere'' mensen die paardrijden die doen er op dat moment toch ook nog wat aan, so what's the problem?
The problem is de belastbaarheid van het paard. Je gaat toch niet willens en wetens een paarderug aan gort laten rijden door er veel te veel gewicht op te plaatsen. En wat bedoel je dat de "dikkere" mensen er op dat moment wat aan doen? Ja, vast, het zal. Het gewicht van het paard zal er in geen geval van gaan toenemen.
En paardrijden is een privilege die niet voor iedereen is weggelegd. Ah ik zocht onlangs een bijrijder voor 1 van m'n paarden en had ook een duidelijk maximum gewicht aangegeven in de advertentie. Dit puur in verband met het welzijn van m'n paard. Maar wat er vervolgens gebeurde was schrikwekkend. De scheldmails over discriminatie van figuren van dik boven de 90 kg. vlogen me om de oren! Terwijl ik heel goed weet, dat ruim 70 kilo voor mijn lief dier wel het maximum is. Maar daar geen genoegen mee nemen he, en blijven drammen en vooral eisen onder het mom van discriminatie. Daar ga je, altijd goed voor je dier zijn, goed op je gewicht letten, ga zo maar door. Prima dat iemand van 95 kg. wil rijden maar zoek dan een zware gelderlander of groninger. Geen koudbloed want dat zijn ook geen gewichtsdragers bij uitstek.
gummie schreef:http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html
Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!
Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!
Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.
maranba schreef:met 140 kilo moet je wel veel vet mee zeulen. maar goed.
ik zie kleine en volle mensen op het paard. je merk dat ze vaak niet goed in balans zijn. maar ach ik zie grote mensen met redelijk normaal gewicht ook vaak in onbalans.
wat mij echt steek is dat er veel te veel mensen op een te klein paard zitten. 183 op een pony van 153 maar mensen zeggen niks ervan alleen ik met mijn grote mond zeg heel voorzichtig dat met veel uitleg dat het een verkeerde combi is. de meeste mensen doen het alleen achter de rug om er wat van zeggen. soms zeg mensen ook iets als het gewoon wel kan uit jaloersie en dan word ik altijd boos.
ik vind dat hier ook eens over gepraat kan worden inplaats alleen van gewicht. ik weet dat het erg gevoelig is qua onderwerp maar het is ook voor het paard veel te veel belasting voor de benen.
Citaat:Citaat:Ik vind trouwens dat koudbloeden sowieso vaak overbelast worden, omdat ze het allemaal makkelijk zouden kunnen hebben. Een fries heeft helemaal niet zo'n sterk gestel, daar moet je helemaal geen zwaar persoon op zetten.
Een fries is dan ook geen koudbloed
, maar een fries wordt wel in hetzelfde rijtje genoemd als paard waar je makkelijk een zware ruiter op kunt zetten, daar ben ik het niet mee eens. hyppolyte schreef:Ik denk dat dit paard meer last heeft van de houding waarin ie loopt dan van de ruiter die erop zit, bovendien zie je niet de hele combinatie, dus kun je ook niet fatsoenlijk beoordelen of het in verhouding is.
Dit vind ik dus een typisch voorbeeld van wat er al eens eerder genoemd is, ik zie 100 keer liever een paard wat fijn en ontspannen in de aanleuning is met een zware ruiter erop, dan dit met een slanke ruiter.
. En de rest is mijn mening, en ook absoluut geen onzin. hyppolyte schreef:Dat laat je niet zien, want het is maar een halve foto. En de rest is mijn mening, en ook absoluut geen onzin.
. Ik vond de stelling iemand van 1.83 past niet op een paard van 1.53 onzin. Dit is trouwens een foto van een paar jaar terug. Aangezien ze al 4 jaar bitloos gereden word gereden
dit is trouwens een moment foto . Ik vind niet dat je hier uit kunt opmaken dat ze in een foute houding loopt. MaritAriel schreef:hyppolyte schreef:Dat laat je niet zien, want het is maar een halve foto. En de rest is mijn mening, en ook absoluut geen onzin.
een halve foto? het enige wat ontbreekt is het hoofd. Ik vond de stelling iemand van 1.83 past niet op een paard van 1.53 onzin. Dit is trouwens een foto van een paar jaar terug. Aangezien ze al 4 jaar bitloos gereden word gereden
dit is trouwens een moment foto . Ik vind niet dat je hier uit kunt opmaken dat ze in een foute houding loopt.
hyppolyte schreef:Zowel de schouders als het hoofd ontbreken, evenals de achterkant en de benen van het paard, het is toch geen totaalplaatje zo? Of begrijp je dat niet? Als je een totaalfoto hebt (dus eentje op enige afstand) dan kun je beoordelen of iemand al dan niet te groot is. Het maakt me verder niet uit wanneer het was, je kunt op de foto heel duidelijk zien dat het beestje veel te diep loopt (flink achter de loodlijn).