Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:22

quadripes schreef:
lopen is wat het paard doet als er geen ruiter op zit (of een ruiter die geen of een slechte invloed op het paard uitoefent)

gaan is de term voor het paard dat op de juiste manier gereden wordt (of gelongeerd of op een andere manier gewerkt). het beweegt zich dan in een rijkunstig evenwicht en is gehoorzaam aan de hulpen en alert.

+:)+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:35

Wat is dan het woord voor een paard dat slecht gereden wordt? Is dat dan niet gaan, of is het dan slecht lopen. Vreemd die passie voor het woord. Het zal onze paarden een zorg zijn. Trouwens, nou ik toch aan het woord ben...
hoe zit het eigenlijk met die paarden die zwaar op de hand lopen? Hoe krijg je die van achteren naar voren gereden, zonder dat je nog 20 kilo in je hand duwt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:50

quadripes schreef:
lopen is wat het paard doet als er geen ruiter op zit (of een ruiter die geen of een slechte invloed op het paard uitoefent)

gaan is de term voor het paard dat op de juiste manier gereden wordt (of gelongeerd of op een andere manier gewerkt). het beweegt zich dan in een rijkunstig evenwicht en is gehoorzaam aan de hulpen en alert.

wat is rijkunstig evenwicht?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:50

vur schreef:
Wat is dan het woord voor een paard dat slecht gereden wordt? Is dat dan niet gaan, of is het dan slecht lopen. Vreemd die passie voor het woord. Het zal onze paarden een zorg zijn.

Nee het gaat om de duidelijkheid, en dat is reeds geschreven een paard wat slecht gereden word dat loopt, een paard dat begint te lopen in de middendraf die gaat niet meer (verlengd de passen niet meer) maar valt op de voorhand en loopt.

vur schreef:
Trouwens, nou ik toch aan het woord ben...
hoe zit het eigenlijk met die paarden die zwaar op de hand lopen? Hoe krijg je die van achteren naar voren gereden, zonder dat je nog 20 kilo in je hand duwt?

Dat is al eens eerder besproken in dit topic, dat drukken in de hand komt omdat men gevoelloos aan het drijven is, door ophoudingen krijgen wat men zegt het paard weg van de hand.
De ophouding is ook op dit topic te lezen.
Het grote manko bij de mens is dat het niet graag geeft maar altijd neemt, en dit is ook bij het rijden zo, men vergeet voordurend na te geven daardoor geeft men het paard de gelegenheid de hand als vijfde been te gebruiken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:51

Evenwicht dat door rijkunst is gecreeerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:52

vur schreef:

heeft een paard dan zelf geen evenwicht? ;(

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:54

Maar professor, als je niet drijft en het paard loopt toch in je hand, wat dan? Alleen met ophoudingen krijg je dat dan toch ook niet voor elkaar en bovendien blijft ie dan niet meer voorwaarts. Of te wel, naar de hand toe drijven en daarop laten afkauwen, lukt niet en de hand voorgeven lukt natuurlijk wel, maar dan gaat het paard op de voorhand.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:56

heb je dan niet gewoon teveel de hand gebruikt om na te laten geven? en het stadium van aanleuning laten zoeken overgeslagen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:00

vur schreef:
Maar professor, als je niet drijft en het paard loopt toch in je hand, wat dan? Alleen met ophoudingen krijg je dat dan toch ook niet voor elkaar en bovendien blijft ie dan niet meer voorwaarts. Of te wel, naar de hand toe drijven en daarop laten afkauwen, lukt niet en de hand voorgeven lukt natuurlijk wel, maar dan gaat het paard op de voorhand.

Leest u eens na wat een ophouding is, wat iet doet dan denk ik dat u het begrijpt.
Ophouding is ook gevoelsmatig voor mij een veel te groot woord. Maar leest u gewoon dat terug dan snapt u het vast wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:13

nombrado schreef:
vur schreef:

heeft een paard dan zelf geen evenwicht? ;(

jawel hoor...maar die stoorzender van 80 kilo op zijn rug kan hem flink dwars zitten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:19

quadripes schreef:
heb je dan niet gewoon teveel de hand gebruikt om na te laten geven? en het stadium van aanleuning laten zoeken overgeslagen?

lijkt me lastig aan de longe met bijzet

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:22

geerke schreef:
jawel hoor...maar die stoorzender van 80 kilo op zijn rug kan hem flink dwars zitten.

_/-\o_ Het in de weg zitten.......

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:25

Professor schreef:
geerke schreef:

_/-\o_ Het in de weg zitten.......

het paard gaat in de weg zitten

een stoorzender moet ook niet op een paard gaan zitten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:02

nombrado schreef:
het paard gaat in de weg zitten

een stoorzender moet ook niet op een paard gaan zitten

En meer heeft u niet te schrijven. Daaruit weten wij nu allen dat u alleen kan aanvallen maar geen inhoud te geven aan dit topic dit heet machteloosheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:06

Mooi plaatje van amazone aan de longe voorbij zien komen. Is het nastreven waard. Erg leerzaam (net als filmpje van dochter van Klimke een aantal pagina's terug).
Vandaag zelf door instructrice aan de longe genomen op mijn verzoek (dit nav dit topic). Zonder beugels en teugels oefeningen doen in stap draf galop. Het viel zeker niet tegen. Erg leerzaam. Voelbaar was dat linksom ik veel beter zit in alle gangen dan rechtsom. Door rug ziekte zijn spieren aan een kant wat verzwakt dat in de sportschool ook wordt aangepakt, dus dit was bekend maar wel goed om dit eens echt goed te voelen.
Laatste vijf minuten met beugels en teugels erbij nog gereden. Ik vond het opvallend dat de zit en totale houding gelijk al verbeterd was. Als mijn rug morgen niet tegenvalt blijven we dit voorlopig een keer per week doen.
Ik weet niet of Moll, de professor en Guadripes door hebben dat ze er stiekem een leerling bij hebben gekregen. :+ thanks.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:12

heel interresant dit onderwerp daar mijn interrese er op het moment naar uitgaat en ik er geen kaas van heb gegeten omdat bijzetten vloeken in de kerk is bij AR.

Beidde bijzetteugels even lang lees ik , ik heb zo een zitles gehad en voelde toch dat het paard wel wat scheef onder mij liep op de volte , heb ik goed begrepen uit voorgaande posts dat je dit kunt voorkomen met je drijvende hulpen van je zweep en de arrets die je kan geven op de kaptoom ?
Heeft alleen de buitenkant van je paard bijzetten zin? bij het werken aan de hand? en bij het longeren ?

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:14

Is bij zitles het paard aan de bijzetteugels?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:18

ja in mijn geval wel was ook mijn eerste keer dus ik ben niet de aangewezen persoon hierover uitteweidden sorry , bij sjon swaab ook weet ik , en ik geloof dat dat witte paard op de foto die aangehaald werd ook bijgezet was.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:30

quadripes schreef:
beste Cherie: dit gaat erom dat je niet eerst begint met het paard voorwaartsneerwaarts te vragen met een kaptoom en dan denkt dat dat aanleuning is en de rest vanzelf wel komt. (dat is immers de opvatting van de AR en werd geopperd door ZusJacobs)

vanuit een juiste aanleuning volgt vanzelf de hoofdhouding die voor het paard de beste is, maar die is bij elk paard anders. en deze aanleuning komt van achteruit: die begint daar, wordt opgevangen door de bijzet en loopt zo weer terug naar achteren. in de AR doen ze niets met opvangen aan de voorkant, dus kan er ook nooit aanleuning ontstaan.

daarbij zorgen bijzetteugels ervoor dat het paard rechter wordt in zijn lijf, door hem recht te houden tussen de twee bijzetteugels. zo kan een paard rechter blijven op de volte en kun je het achterbeen er beter onder laten plaatsen. anders blijft het paard ofwel op de binnenschouder vallen ofwel zijn achterhand helemaal naar binnen zetten. dit valt niet op een andere manier op te lossen.

Volgens mij is dat helemaal niet de opvatting van de AR. Paard voorwaarts neerwaarts vragen met de kaptoom is mijn inziens een beginpunt voor hen en is dat niet gelijk aan aanleuning.

Ik begrijp er door deze hele discussie steeds minder van.
Aanleuning is toch het contact met de ruiter. Waarom zou het paard niet correct kunnen lopen zonder aanleuning? Dan wordt er gezegd, omdat het paard een ruiter moet dragen. Maar nu gaat het over longeren... Waarom moet het paard dan eerst aanleuning hebben aan een bijzet?

Het verbaasd mij dat men in dit topic Philippe Karl onder klassiek vind vallen, aangezien Philippe Karl bijvoorbeeld ook zonder bijzetteugels zijn paard aan de longe traint.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:57

Professor, weet u zo de bladzijde waar de uitleg over de ophouding staat?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:03

sanne83 schreef:
quadripes schreef:
beste Cherie: dit gaat erom dat je niet eerst begint met het paard voorwaartsneerwaarts te vragen met een kaptoom en dan denkt dat dat aanleuning is en de rest vanzelf wel komt. (dat is immers de opvatting van de AR en werd geopperd door ZusJacobs)

vanuit een juiste aanleuning volgt vanzelf de hoofdhouding die voor het paard de beste is, maar die is bij elk paard anders. en deze aanleuning komt van achteruit: die begint daar, wordt opgevangen door de bijzet en loopt zo weer terug naar achteren. in de AR doen ze niets met opvangen aan de voorkant, dus kan er ook nooit aanleuning ontstaan.

daarbij zorgen bijzetteugels ervoor dat het paard rechter wordt in zijn lijf, door hem recht te houden tussen de twee bijzetteugels. zo kan een paard rechter blijven op de volte en kun je het achterbeen er beter onder laten plaatsen. anders blijft het paard ofwel op de binnenschouder vallen ofwel zijn achterhand helemaal naar binnen zetten. dit valt niet op een andere manier op te lossen.

Volgens mij is dat helemaal niet de opvatting van de AR. Paard voorwaarts neerwaarts vragen met de kaptoom is mijn inziens een beginpunt voor hen en is dat niet gelijk aan aanleuning.

Ik begrijp er door deze hele discussie steeds minder van.
Aanleuning is toch het contact met de ruiter. Waarom zou het paard niet correct kunnen lopen zonder aanleuning? Dan wordt er gezegd, omdat het paard een ruiter moet dragen. Maar nu gaat het over longeren... Waarom moet het paard dan eerst aanleuning hebben aan een bijzet?

Het verbaasd mij dat men in dit topic Philippe Karl onder klassiek vind vallen, aangezien Philippe Karl bijvoorbeeld ook zonder bijzetteugels zijn paard aan de longe traint.[/quote

Sanne, even goed lezen, want je gooit wat door elkaar: Nee, contact is niet hetzelfde als aanleuning; is pas uitvoerig besproken: het begint met contact, maar a.g.v. de (opgewekte) impuls wordt het uiteindelijk aanleuning (ga ik nu niet uitgebreid op in: zelf lezen). ZONDER aanleuning kunnen we niet paardrijden, kan een paard niet gaan. Aan de longe kun je een paard beweging geven, maar je kan een paard ook intensief laten werken aan de longe en dan heb je toch wel een hulpteugel nodig voor de nodige begrenzing. Hierover heb je hierboven kunnen lezen. Ook aan de longe ontstaat aanleuning, ook aan de longe geef je halve ophoudingen. Zonder aanleuning kan een paard NIET gaan, niet onder de man en niet aan de longe. Als gevolg van de aanleuning is het paard in staat jouw "boodschappen" door te krijgen en aanleuning is dus cruciaal om te kunnen communiceren met je paard.
Dat Philippe Karl geen bijzetteugels zou gebruiken, staat los van het feit of deze man al dan niet een Klassieker is: dat heeft hij allang bewezen, dit te zijn. Kun je ook allemaal teruglezen in dit topic.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:18

murphy102 schreef:
Zonder aanleuning kan een paard NIET gaan, niet onder de man en niet aan de longe. Als gevolg van de aanleuning is het paard in staat jouw "boodschappen" door te krijgen en aanleuning is dus cruciaal om te kunnen communiceren met je paard.
Zonder aanleuning kun je er wel opzitten, maar niet "gaan" (ik kan me niet helemaal vinden in het onderscheid tussen gaan en lopen).
Zonder aanleuning kun je uitstekend communiceren, maar in het scala richting verzameling etc is het van vitaal belang, het voegt iets toe aan de communicatie, er is verbinding.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:21

quadripes schreef:

wil jij mij aangeven waar je dit vandaan hebt, behalve dat het jouw uitspraak is, ik ben erg benieuwd

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:24

Ik heb begrenzing nodig met rijden, maar met longeren heb je toch de begrenzing van je lijf? Je zegt zelf: aanleuning heb je nodig voor het rijden, waarom heeft het paard aanleuning nodig met longeren?
Hoe kan je de teugelwerking van je eigen handen nu vervangen door een bijzetteugel, zeker in het aanleerstadium, dat begrijp ik inderdaad niet.

Ik bedoel meer dat hier in dit topic heel pietjes precies wordt vertelt: dit is wel klassiek en dit is niet klassiek. Hoe kan je dan iemand onder klassiek scharen (Philippe Karl) die naar mijn idee niet voldoet aan al die criteria die hier gesteld worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:27