Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:00

Sizzle schreef:
Waarom moet er nou weer zo'n rare verwijtende post achteraan :?

In een discussie is geen podium en ook geen schandpaal, hooguit een misverstand ivm geschreven text.

Omdat het me hoog zit. Daarom.
Dan kan ik het niet laten om dat nog even te laten merken. Thats all. Niks naar jou. Maar naar de toon en reacties van vanmorgen.
Had men vanmorgen mijn "uitleg" ook afgedaan als een misverstand dan was het niet zo uit de hand gelopen.

Zand erover.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:55

Jammer weer. Er zit je zoveel hoog, ergens heb je een zere plek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:57

Wat betreft stromingen. Zoals al eerder in het topic vermeld heb ik mij nooit verdiept in Duits/Frans/spaans/Portugees. of wat dan ook. Vroeguhhh...dacht ik altijd dat Duits heel streng was. Dat kwam omdat een oudere dame op stal opgeleid was in Duitsland en met een hele harde strakke hand reed. Paarden strak in de krul...Iedereen zei...ze rijdt typisch Duits, dus dat was mijn beleving. Dus altijd een heel negatief gevoel over Duits gehad. Spaans/Portugees....sorry, ik houd gewoon niet van die barokke paarden. Ik heb er helemaal niets mee dus dat heeft me ook nooit echt kunnen bekoren. Verder dus nooit in de stromingen verdiept en wat ik leer/weet over de stromingen heb ik van hier eerlijk gezegd. Nooit de "oude boeken" er op na geslagen, behalve Steinbrecht, daar heb ik mij wel doorheen geworsteld (worsteling vooral vanwege taalgebruik en dat ik liever foto's zie als tekeningen).

Inmiddels vermoed ik dat mijn wijze van rijden een mengelmoesje is van alles wat werkt in een bepaalde situatie, maar in de basis toch vnl Duits is. Maar inmiddels weet ik ook dat dat dus Niet "geen gelu..in de krul" met strakke hand en strakke rug is.

Nou ja, lange inleiding, maar waar ik eigenlijk heel benieuwd naar ben bij de mensen die wel veel kennis hebben van de verschillende stromingen, is er niet een specifiek Engelse stijl? Ik bedoel, er zit toch een zeer rijke paardensport historie bij de Britten. Ook gezien het feit dat het een eiland is, dus geisoleerd en dat de britten ook wel een beetje de typische eilandbewoner mentaliteit hebben (wij zijn uniek) zou je denken dat er ook een typisch engelse stijl zou zijn. Is die er en zo ja, wat zijn daarvan de kenmerken? Ik zie Engelsen/Britten wel vaak graag rijden en hebben volgens mij een hele relaxte manier van gewoon omgaan met paarden zonder poespas. Daar houd ik van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:04

Dat is inderdaad engels, gewoon doen en niet bang zijn.
Een dressuurpaard mag ook gewoon een rondje galopbaan of een keer een jacht en jonge kinderen kunnen kunnen vaak vrij snel al echt goed rijden omdat SGW veel gangbaarder is dan in andere landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:13

Sizzle schreef:
Dat is inderdaad engels, gewoon doen en niet bang zijn.
Een dressuurpaard mag ook gewoon een rondje galopbaan of een keer een jacht en jonge kinderen kunnen kunnen vaak vrij snel al echt goed rijden omdat SGW veel gangbaarder is dan in andere landen.

No nonsense! Ik houd daar wel van! Niet zeuren, gewoon doen! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:59

Kamy schreef:
Dat ik nooit corrigeer is een aanname die ooit gemaakt is door een ander in een ander topic. Die dat nu weer verkondigt. Prima haar mening.

Ik denk dat ik voor ieders begrip nu maar even de context plaats

Filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=thTqgln6Df0

Het commentaar van Kamy:

Kamy schreef:
Hmmmm Babootje. Vindt de reactie van je dochter op het schrikken van je paard niet zo netjes! Nog nooit gehoord van: wat je aandacht geeft groeit? Ofwel negeren? En nee ook een paard wat stout is (en die zijn er maar weinig) heeft dit niet verdiend.
Vindt het sowieso voor een 4 jarige erg veel al. Veel hoog handen dressuur werk en terugwerken met de hand richting haar bovenbeen als het paard het wat moeilijk krijgt.

Kamy schreef:
Ik vind het een mooi paard en het heeft mooie gangen. Maar ik vind het er loperig uitzien, en niet gereden. Zou het paard graag meer ontspannen zien met een ontspannen rug. Het is ook alsof de ruiter meelift op de gangen en tussendoor kunstjes (zoals wijken) probeert te doen.
De ruiter zit ook niet helemaal ontspannen en correct. Als ze langs de camera rijdt zie je bv dat ze overdreven haar hak uitdrukt en daarmee haar onderbeen naar voren drukt. En zelf wat achterover kantelt.
Ik zelf zou graag meer gymnasticeren willen zien. Van zowel het paard als de ruiter.

Ik heb toen nog even gedacht: zal ik het uit gaan leggen. (Er stond al een zekere context, leeftijd paard, nog maar kort onder zadel, ander terrein, etc). Ik kan best tegen kritiek, want er is vanalles nog aan te sleutelen vanzelfsprekend, maar hier kon ik echt helemaal niets mee.
Toen zag ik een filmpje van jou en dacht als jij op mijn paard gaat zitten en butst m zo in zn rug denk ik dat ik de ambu mag gaan bellen. Laat maar zitten.

Jouw paard is inderdaad een pleaser; heel vergevingsgezind. En daar mag je heel blij mee zijn. Jouw paard is duidelijk jouw referentiekader.
Maar er zijn ook andere paarden die wat meer "correctie" en "duidelijkheid" kunnen gebruiken om er in ieder geval de baan mee rond te kunnen.

Weet je Kamy, je komt hier met veel bombarie binnen, schopt meteen tegen iedereen aan.
Maar je komt wat kennis, ervaring en kunde tekort om dat te kunnen doen. En dat geeft irritatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:04

Oh god gaat het over dat filmpje? Daar is een halve rel over geweest op bokt ook geloof ik toch?
Zag daar toen ook al weinig verkeerd aan. Maar het maakt voor mij wel veel duidelijk. (er komen herinneringen terug betreffende een filmpje met mijn merrie waar toen ook zo onnozel over gedaan werd... )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:07

Kunnen jullie die persoonlijke ruzie niet via pb voeren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:16

Sizzle schreef:
Kunnen jullie die persoonlijke ruzie niet via pb voeren?

Nee het is geen persoonlijke ruzie. Het is zelfs geen ruzie :D :D

Het is om even de context duidelijk te maken van een aantal reacties hier.
Niet alleen de mijne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:17

Ayasha schreef:
Oh god gaat het over dat filmpje? Daar is een halve rel over geweest op bokt ook geloof ik toch?
Zag daar toen ook al weinig verkeerd aan. Maar het maakt voor mij wel veel duidelijk. (er komen herinneringen terug betreffende een filmpje met mijn merrie waar toen ook zo onnozel over gedaan werd... )

Nee, nee, het was geen rel hoor. Ik vond het niet de moeite om er een rel van te maken. Maar het laat wel iets zien natuurlijk.
Je loopt natuurlijk altijd "risico" als je een filmpje plaatst. Maar "niet netjes" vond ik wel wat ver gaan. :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:29

Er gebeurt toch niks naars in de video? Ze geeft een paar keer een ophouding en laat weer los.. daarna staat ze stil en beloont ze hem. Dat het diertje nog wat strak is en gespannen ben ik het mee eens, maar amazone zit keurig wat mij betreft.

Ik had twee malloten aan de longeerlijn vandaag, was echt blij dat ik er niet op zat, anders had ik een hoop moeten 'corrigeren' :D De hele week nauwelijks iets kunnen doen en dat uitte zich in flink jolig en wild zijn aan de longeerlijn. Nummer 3 heeft met de bal gespeeld... heerlijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:43

De verschillen in kwaliteit, karakter, temperament van paarden en ambience maakt nogal wat uit. Ik vond het commentaar op Ingrid Klimke echt ongelooflijk. Zo'n fantastisch paard is niet te vergelijken met het grootste deel van de paarden op Bokt. Daarbij leidt juist Klimke haar paarden heel veelzijdig op.

Ik zie ook niets schokkends aan het filmpje van Babootje. Lijkt me een talentvol, wat sensibel paard. Ik hoor de instructeur ook niets gek zeggen. Lijkt me gewoon een kwestie van ervaring opdoen en kilometers maken. Ik vind dochter keurig rondsturen en zeker netjes zitten en een paar pasjes wijken is zeker geen belasting voor zo'n paard.

S_Z ik heb toen een aantal van jouw topics met Zyelda gevolgd, zag er altijd fijn uit!

Ik heb altijd het gevoel, dat ruiters die een heel andere weg inslaan, ergens zijn vastgelopen Door verschillende redenen, te hoge verwachting van paard of eigen rijderij, verkeerd zadel, geen goede instructeur enz.

Paarden moeten, net als kinderen, gewoon af en toe gecorrigeerd worden. Niets mis mee, rekening houdend met leeftijd, het karakter, leeftijd en temperament van het paard.

Ik kruip weer onder mijn meeleessteen. :D

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:24

Gut gut gut wat weten jullie het allemaal weer goed!!!
Aannames en conclusies zijn jullie niet vies van he?

Dus als iemand commentaar levert moet het of gegeven worden door iemand die bewezen "beter" is dan jij of door iemand die het allemaal geweldig vindt??
Dat jou dat nog dwars zit Babootje....
Wii verschillen gewoon van mening. Ik vind dit een correctie. Geen hulp. Maar als jij zo wil rijden prima toch? Waarom kun je het niet accepteren als iemand een andere mening heeft?

Jullie kennen me niet. Geeeeen idee maar afbranden kunnen jullie prima! Dacht nogmaals dat dit een open discussie was. Maar zodra je een andere kijk hebt ben je onkundig en moet je je mond houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:30

Kamy schreef:
Dus als iemand commentaar levert moet het of gegeven worden door iemand die bewezen "beter" is dan jij of door iemand die het allemaal geweldig vindt??

Daar zit het hem echt niet in Kamy. Het zit m in zelfreflectie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:38

Kamy: het is de toon die de muziek maakt! Een andere weg inslaan betekent niet dat er geen andere wegen bewandelt kunnen worden! ( ook al is dat misschien niet jou weg ).

Ik zie in het filmpje een iets loperig paard ( heb er zelf zo 1 dus weet er alles van).. paard heeft wat spanning ( ook zeer herkenbaar).. Ik zie een amazone die het paard een keer stil zet ( soms kun je niet anders).. Ik zie geen ernstige correcties.. Zou het paard wel wat meer over de rug willen zien ( maar nogmaals soms kom je in een situatie dat je moet dealen met de situatie zoals ie is).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:48

ik denk dat als de amazone wat meer zou meegeven in de hand zodat paard wat meer vertrouwen zou krijgen dat je dan al een heel ander beeld had. Het lijkt alsof de amazone zelf ook niet veel vertrouwen heeft en daarom het paard van voor teveel vast houdt waardoor spanning opgewekt wordt wat weer beantwoord wordt door de ruiter. Zou ze hem iets meer lucht geven, zou het paard, nadat het misschien een paar passen te hard loopt, eerder durven ontspannen. Wat lomer lichtrijden en dichter bij het zadel blijven en je hebt na een paar keer een heel ander beeld. Als hij durft ontspannen komt ie vanzelf al terug in tempo en maakt ie zijn passen veel beter af.

Filmpje van ayasha vind ik prettig om naar te kijken, fijn licht contact. Mag inderdaad met wat meer impuls maar paard is in opbouwende fase dus rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:57

Kamy schreef:
Gut gut gut wat weten jullie het allemaal weer goed!!!
Aannames en conclusies zijn jullie niet vies van he?

Dat jou dat nog dwars zit Babootje....
Wii verschillen gewoon van mening. Ik vind dit een correctie. Geen hulp. Maar als jij zo wil rijden prima toch? Waarom kun je het niet accepteren als iemand een andere mening heeft?

Jullie kennen me niet. Geeeeen idee maar afbranden kunnen jullie prima! Dacht nogmaals dat dit een open discussie was. Maar zodra je een andere kijk hebt ben je onkundig en moet je je mond houden.

Ik heb echt het gevoel dat meer zit achter je frustratie, Kamy... als dat zo is spijt me dat, maar in ieder geval komt er OOK veel spanning van jouw kant (en dan zeg ik bewust ook). Dus elke keer de bal terugkaatsen is niet erg realistisch.

Er was nl al veel gediscussieerd over correcties en in dat opzicht was je post niet zo nuttig als je zelf dacht. Niets op tegen, maar er wordt daarom ook best fel op gereageerd. Ik ben blij dat je mijn post waardeerde, maar eigenlijk viel ik in herhaling, want we hadden na heel lang werken eindelijk een soort van consensus bereikt over corrigeren en toen kwam jij nogal heftig binnen.

We komen blijkbaar nooit verder dan paardvriendelijkheid op deze manier en ja zoals Sanne nog ondersteepte is dat heel belangrijk, maar dit topic gaat in de eerste plaats over rijkunst en dus hoe je bepaalde dingen gedaan krijgt, niet over de ethiek ervan (dat mag gerust een keer gezegd worden, maar we moeten nog wel ergens komen).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:05

@Maikeltje; mee eens hoor. Het is altijd in het moment een reactie, nog meer ontspanning is zeker goed. Het is altijd even voelen waar de grens ligt. Iets meer lucht kan denk ik zeker nog, maar het is wel een hete.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:08

Babootje schreef:
@Maikeltje; mee eens hoor. Het is altijd in het moment een reactie, nog meer ontspanning is zeker goed. Het is altijd even voelen waar de grens ligt. Iets meer lucht kan denk ik zeker nog, maar het is wel een hete.

Tja ik heb daar ook nog niet de oplossing voor gevonden! Dat hete van mijn merrie zit ons beide regelmatig in de weg! Nou morgen weer les..gaan we er weer even mee sleutelen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:14

Leuk filmpje Ayasha, alles is wel gezegd, wb de impuls. Ik vind ook dat je erg netjes zit.
Ik vind t knap hoe je met de adviezen en vragen omgaat. Lekker ongecompliceerd.
Net als het opvoeden van paarden zou moeten zijn, lekker ongecompliceerd.... Geregeld naar buiten, doen! De angst van de ruiter is merendeels het probleem van het paard. Hoeveel paarden er niet in kleine paddock staan ipv in een groep in een grotere ruimte..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:39

Ze worden netjes gegeven en onderbouwt dus heb ook geen reden om anders te reageren. :D dank voor het compliment :o(beide)

Hier staan ze in paren omdat Sam de oudste niet kan uit staan. (Hij jaagt 'm echt smerig op)m zelfs op 1.5 hectare... En gezien Sam zijn conditie veel beter is en die veel sneller is durf ik het echt niet op
Z'n beloop te laten naast dat het oudje piept van angst zodra hij denkt dat Sam aan 'm kan ) en gezien ze met vier zijn resulteerd dat in paren. :D die andere drie kunnen wel samen dus als de oudste weg valt gaan ze samen.
Ik vind ook dat men vaak te voorzichtig doet, gut ja ze zijn lomp en het is duur als ze gewond raken maar als ik ze samen zie staan is het me dat waard. En 1 van de vier kostte me de eerste maand een maandloon (de kennismaking verliep wat stroef eenmaal het draadje er tussen uit was zegma := Enfin, Sam was niet zo lief... Je kan stellen dat thuis Sam de moeilijke is :') ) maar als ik zie hoe ze met nieuwjaar bij elkaar kruipen... Of als er ballonnen (kleintjes) op weide landen... Ze hebben gewoon dat contact nódig.

Maikeltje: bedankt :o impuls komt idd naarmate ik kan opbouwen en toen kwam de winter ... In dit seizoen mis ik een binnenbak... Duurde het vorig jaar ook zo lang? Heb het ide dat het vorig jaar zachter was.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 08:16

Vorig jaar was het vooral natter! Geloof wel dik 3 maanden regen..nonstop! Op zich fijn dat het droog is maar die vorst is hopeloos voor de ondergrond. Ik kan gelukkig wel naar de binnenbak ( maar dat is vaak filerijden!) Hopen dat het weer gauw opknapt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:55

Ja het is even drama, maar ik moet zeggen dat ik dit toch liever heb dan eindeloze regen...
Ik heb de grote baan helemaal plat, daar lopen ze ook niet los in (zit geen hek om) en daar kan ik de hele week aardig uit de voeten, stappen kan altijd en in stap kan je veel!!al snel lukt draven ook hoeft maar beetje zon voor te staan dat t kleine bovenlaagje wat los komt dat t wat stroever is, gister met de dooi ook galopperen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:56

Hier lag de bak helaas niet gelijk toen het begon te vriezen. Dus zelfs stappen is meestal onmogelijk. :\

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:01

Bak is drama, gelukkig de wei wel helemaal vlak dus daar kunnen ze nu heerlijk van een vakantie tussendoor genieten. Ik hoop eind volgende week toch wel weer een keer te kunnen zadelen...