Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:20

Misschien heb ik geluk met paarden met aanleg in dat geval?

Mijn 7 jarige heeft slechte kniebanden. Zonder heuvelwerk had ik die nooit goed gekregen. Met 3 jaar sleepte die letterlijk de achtervoeten over het asfalt, nu heeft ze een voorbeeldig actief achterbeen.
Mijn 5 jarige laat graag zien hoe goed ze kan zitten.
Als ik met haar los werk gaat ze regelmatig volledig door de gewrichten om een "pirouette" in te zetten.
Onder het zadel is het evenwicht nog slecht maar dat komt vanzelf wel. Toen ze net uit nederland kwam was ze onhandig en liep met rechte benen de wei af, wat vaak tot vallen uitliep. Nu galoppeerd ze half zittend de hellingen af.
Voor mij werkt het in iedergeval goed.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:43

Simpelman schreef:
@Sunneva,
Met heuveltjes kom je niet verder.
Het gaat om het inbuigen van de knieën.
Bij het opklimmen van heuveltjes heeft je paard juist nog minder de neiging zich hierin te buigen.
Inbuigen in de knieën doet hij wanneer hij de hals helemaal laat vallen en zich laat stellen en lengtebuiging neemt op gebogen lijnen.

Leer je paard de hals te strekken, eerst aan een halster op stal, op een woordje (laaaaaaang), zakken>belonen, helemaal naar de grond, klontje.

Dan aan de longe, zelfde woordje, zonodig de chambon.
Daarna onder het zadel.
Constant vragen de hals te laten zakken ala Francesco Vedani + laaaaang + klontje, dat heeft hij zo door.
Daar van uit kun je aan het werk.

Pony strekt de hals zonder enige problemen voor net zo lang als ik wens, in alle gangen. Dat is altijd m'n eerste stap geweest. Als ze de hals niet kunnen strekken kunnen ze immers de rug ook niet loslaten.

Nu zoek ik aanspanning, dus laat ik hem rustig naar beneden lopen (heuvel) zonder het lichte contact te verliezen, zo moet hij wel op de achterhand komen en z'n zelfbalans houden. Anders valt hij door z'n knieën.
En cavaletti's stappen, dan moet hij rustig en beheerst z'n benen optrekken.

Verder ben ik het volledig met sizzle eens, mijn oude pony heb ik met eerst halsstrekken en daarna heuveltraining precies gekregen waar ik haar hebben wou, die pony had een hekel aan bakwerk maar in het bos kreeg ik alles veel beter voor elkaar. Heuvelop mooi over de rug en naar beneden netjes op t achterbeen en iets korter in de hals.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:12

Zo, mijn 21-jarige heeft het standje laag en met de neus eruit ook gevonden. Hij is een paar dagen geleden gelaserd en nu weer voor het eerst gereden. Het verschil is duidelijk te merken. Bleef hij voorheen halverwege "hangen", nu gaat hij helemaal naar benden en zoekt af en toe de hand zelf op door zijn neus mooi naar voren uit te drukken. Dat doet een mens goed. :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 11:11

Sunneva schreef:
Nu zoek ik aanspanning, dus laat ik hem rustig naar beneden lopen (heuvel) zonder het lichte contact te verliezen, zo moet hij wel op de achterhand komen en z'n zelfbalans houden. Anders valt hij door z'n knieën.
En cavaletti's stappen, dan moet hij rustig en beheerst z'n benen optrekken.

Leg ons uit hoe je denkt aanspanning krijgt bij het afdalen. :)
Misschien eerst, wat is aanspanning?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:02

Het aanspannen van de spieren? Of is dat te simpel gedacht.
Hij moet wat gewicht op de achterhand brengen anders is hij niet meer in balans van de heuvel af. Net als dat ik zelf iets achterover ga hangen als ik van een heuvel afloop.

Misschien heb ik ook wel de verkeerde woorden gekozen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 12:07

De verkeerde woorden.
Rijkunstige aanspanning komt voort vanuit de voorwaartse drang en loopt door het hele paard naar voren als een soort boog.

;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:34

vur schreef:
Zo, mijn 21-jarige heeft het standje laag en met de neus eruit ook gevonden. Hij is een paar dagen geleden gelaserd en nu weer voor het eerst gereden. Het verschil is duidelijk te merken. Bleef hij voorheen halverwege "hangen", nu gaat hij helemaal naar benden en zoekt af en toe de hand zelf op door zijn neus mooi naar voren uit te drukken. Dat doet een mens goed. :j

+:)+ +:)+

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:21

TurboTinker schreef:
Door de chambon krijg je optimale stretch? Want zover gaat mijn paard ook niet.

Ik blijf het herhalen, dat super diep op super stretch niet voor elk paard geschikt is. Kijk goed naar de bouw van je paard! Will Faerber heb ik tot nu toe vooral bezig gezien met grootramige warmbloeden. De vraag blijft of zo diep voor elk paard geschikt is. Stalgenootje had laatst zeer gerespecteerde fysio op bezoek bij haar paard (een hispanic Pre kruising) en die zei, niet dieper dan de boeg trainen, dan respecteer ja haar bouw en haar grenzen.
Waarmee ik maar wil zeggen, er is niet 1 weg naar Rome. Blijf nadenken en je paard bekijken. Een stevige Tinker in vierkantsmodel heeft wat betreft bouw misschien minder mogelijkheden zo diep te stretchen als een grootramige warmbloed.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:25

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:59

Maar Fransje_70,

We zullen het er over eens zijn dat ook een PRE en een Tinker het in de weide overleven?

Volledig strekken kunnen ze dus.
Over er nu iemand op hun rug zit of niet maakt geen verschil.

Het hals strekken heeft verschillende uitwerkingen:

Het leidt tot ontspanning doordat het endorfine doet vrijkomen en adrenaline stopt, dit is een héél belangrijk bij effect dat alleen werkt bij doorstrekken.
Het is een onafgedwongen overgave.

Het laat het paard voelen hoe het gemakkelijker zijn ruiter kan dragen. (weet hij veel....)

Door het los laten van de voorrug wordt het paard gedwongen om achter te gaan veren in de grote gewrichten om de voorhand op te liften wat op den duur een verbeterd zweefmoment tot gevolg heeft.

PRE's, Friezen en andere Barokke paarden hebben een specifieke bouw waarmee het werken met aangespannen voorrug voor hen gemakkelijker is.
De Iberische rijkunst is hier op gebaseerd, het is een andere school.
Ook met boevenstaanden kun je vwnw rijden, het kost in het begin meer tijd om ze uit hun instinctieve gewoonten te halen.
Alleen helemaal door strekken levert het gewenste resultaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:13

Vandaag les gehad :) en lekker rond gereden terwijl paard netjes strekte in stap en draf tot met neus in het zand. Moet van instructrice oppassen dat ik haar rustig laat stappen en niet ga doorduwen omdat het voelt alsof ze sloom is ze moet tijd krijgen om passen af te maken. In draf juist beetje tempo opvoeren. Ontspanning opzoeken in vwnw en dan been erbij om iets krachtiger te draven maar wel binnen mogelijk. Mijn paard had volgens instructrice zo mooie drilpudding billen ;) Als ik het nog constaner lukt om haar vwnw te rijden en dat in alle gangen gaan we uit eten :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 17:31

Rustig stappen en niet het tempo opvoeren maar de passen langer proberen te maken.
Daar moet Horseware ook op passen. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:47

Ja.. moest even goed voelen... het is heel groot paard wat ik nu rijd en ritme is het belangrijkst.. de telgang is er bij beetje spanning zo weer ... maar voelde wel dat als ze echt ruim stapt ik met mijn heupen ook echt ruim meeswing... en dat ik echt mijn neiging om te drijven echt moet onderdrukken omdat ik mijn gevoel dat het sloom is niet juist is. Ga ik van de week goed mee aan de slag :) misschien wat suf werk maar uiteindelijk worden we daar beter van :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:28

Vandaag een super endurance gereden. Compleet ontspannen paard, hele stukken galop, en zelfs even een poging tot loslaten in de galop :)
Trots! En een super lage hartslag, dus geloof ook niet dat hij er super hard voor hoefde te werken. Het wordt nog eens wat. Morgen en overmorgen welverdiend vrij!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:51

Vandaag lol gehad.
Onze madam heeft altijd moeite met galop...
Stap was compleet ontspannen... Lange stukken met neus over de grond, en ik vraag haar niets! (friese merrie)
Draf kwam ze ook vanzelf...

En toen.... Eerst links, dat gaat altijd goed.
Toen rechts in galop...
Eerste x maakte ze een rare sprong... Alsof ze haar balans verloor voordat ze aansprong.
Bij de 2e aansprong gaf ze daar een hoge schuine bok weg... Maar in de goede galop, en daarna goed ontspannen.
Weer terug... en nog een x aanspringen, want 1 x goed is super!
En geen probleem, zelfs in galop wilde ze momenten zakken.
Ze mist nog wat balans... maar dat komt vanzelf.

Daarna natuurlijk terug in draf, en dat ging super! Perfect stuurbaar! :D Voor het eerst!! :D
En lekker uitgestapt.

Dit was trouwens dubbele lijnen :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:59

@Maralyn: *\o/* wat goed!!! Lekker bezig

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:03

Milkberry schreef:
@Maralyn: *\o/* wat goed!!! Lekker bezig

Ja echt heerlijk....
De dierenarts (voor der been) was echt verbaast naar de groei van haar bovenlijn en van haar nek.
"This geen ruin, ook geen hengst. Maar wat een nek krijgt ze!"

Ze zet ook bijna nooit meer die onderhals er op... Erg prettig :D

Met haar been gaat het goed.
Ik moet het wel in de gaten blijven houden, en gewoon na die tijd blijven koelen, is wel het beste.
Het bultje is niet vertrokken, maar ook niet dikker geworden.
Loopt ook niet kreupel, ook niet als de dierenarts en aan heeft lopen trekken en doen.
Ze heeft ook nooit kreupel of niet rad gelopen trouwens. Maar ze wilde er niet voor 100% op steunen.
Dit is nu wel over :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:37

Sizzle schreef:
Hihi zal eens een foto zoeken van mijn stippie met 3,5 jaar, dan schrik je je een ongeluk :P

Zoals beloofd :D :

Dit was mijn stippie met 3,5 jaar
Afbeelding

Dit was slechts 8 maanden later. Ik deed1x per week bak rijden of longeren en 2x per week buiten rijden.
Bizar hoe snel die zich ontwikkelde destijds.
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:41

Sizzle heeft lange benen en korte beugels. ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:45

Simpelman schreef:

En een ontzettende verbetering wat betreft bespiering. Ik geloof dat het daar om ging ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:49

Simpelman schreef:

Mijn poown is ook maar 159 en ik 180 :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:54

En dit was onze eerste wedstrijd, maar zoals er duimdik bovenop ligt hadden we nogal last van spanning zeg maar := _O-

Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:00

Simpelman schreef:
Maar Fransje_70,

We zullen het er over eens zijn dat ook een PRE en een Tinker het in de weide overleven?

Volledig strekken kunnen ze dus.
Over er nu iemand op hun rug zit of niet maakt geen verschil.

Het hals strekken heeft verschillende uitwerkingen:

Het leidt tot ontspanning doordat het endorfine doet vrijkomen en adrenaline stopt, dit is een héél belangrijk bij effect dat alleen werkt bij doorstrekken.
Het is een onafgedwongen overgave.

Het laat het paard voelen hoe het gemakkelijker zijn ruiter kan dragen. (weet hij veel....)

Door het los laten van de voorrug wordt het paard gedwongen om achter te gaan veren in de grote gewrichten om de voorhand op te liften wat op den duur een verbeterd zweefmoment tot gevolg heeft.

PRE's, Friezen en andere Barokke paarden hebben een specifieke bouw waarmee het werken met aangespannen voorrug voor hen gemakkelijker is.
De Iberische rijkunst is hier op gebaseerd, het is een andere school.
Ook met boevenstaanden kun je vwnw rijden, het kost in het begin meer tijd om ze uit hun instinctieve gewoonten te halen.
Alleen helemaal door strekken levert het gewenste resultaat.

Ik ben ook helemaal niet tegen vw nw, maar het gaat erom hoever. De stofzuiger vind ik voor bepaalde paarden veel te diep. Voor anderen misschien weer niet. Vw nw hoeft helemaal geen stofzuiger te zijn om het gewenste effect te hebben. Ik zoek zelf ook naar het hals laten vallen. Maar mijn paard hoeft niet de stofzuiger te doen en ik zal dat ook niet van haar verlangen.
Overigens is Anja Beran, toch iemand van bepaald niveau en zeker iemand die een klassieke opleiding heeft genoten, tegen het te laag de hals laten vallen van barok gebouwde rassen. Ik kan het artikel even niet vinden, maar als ik het weer eens tegenkom zal ik het hier posten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 04:27

Bij Anja Beran ontbreekt het dan ook totaal aan tact en Schwung. :)

Dat ontstaat wanneer paarden van voren omhoog gevraagd worden i.p.v. van achteren af naar voor naar omhoog worden gereden.
Voor het laatste begin je laag, helemaal uitgestrekt en dan voorwaarts, het paard komt dan in een gebruikshouding, met aanspanning vanuit de achterhand.
Het eerste stilstaande beeld is hier exemplarisch voor, deuk onder het zadel, hals omhoog, achterhand omhoog.
Het is een Barokke stijl van rijden, elk wat wils.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:17

Het valt mij op dat het bekken van het paard weinig beweging heeft. Het ziet er wel vriendelijk uit allemaal.

Even bijgelezen, en fijn om te lezen dat jullie allemaal weer fijn gereden heb en vooruit gegaan zijn!!

HW, wat pakt hij het enorm goed op, nooit te laat om te leren dus :)

Milkberry, leuk om te lezen dat je er met een andere discipline dan dressuur ook zoveel profijt van hebt.

Sizzle, het lijkt wel een ander paard haha, echt een mooi dier!

Marlyn, mooi he hoe ze veranderen, vergeet niet om foto's te maken :)