Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:@Sunneva,
Met heuveltjes kom je niet verder.
Het gaat om het inbuigen van de knieën.
Bij het opklimmen van heuveltjes heeft je paard juist nog minder de neiging zich hierin te buigen.
Inbuigen in de knieën doet hij wanneer hij de hals helemaal laat vallen en zich laat stellen en lengtebuiging neemt op gebogen lijnen.
Leer je paard de hals te strekken, eerst aan een halster op stal, op een woordje (laaaaaaang), zakken>belonen, helemaal naar de grond, klontje.
Dan aan de longe, zelfde woordje, zonodig de chambon.
Daarna onder het zadel.
Constant vragen de hals te laten zakken ala Francesco Vedani + laaaaang + klontje, dat heeft hij zo door.
Daar van uit kun je aan het werk.
Sunneva schreef:Nu zoek ik aanspanning, dus laat ik hem rustig naar beneden lopen (heuvel) zonder het lichte contact te verliezen, zo moet hij wel op de achterhand komen en z'n zelfbalans houden. Anders valt hij door z'n knieën.
En cavaletti's stappen, dan moet hij rustig en beheerst z'n benen optrekken.
vur schreef:Zo, mijn 21-jarige heeft het standje laag en met de neus eruit ook gevonden. Hij is een paar dagen geleden gelaserd en nu weer voor het eerst gereden. Het verschil is duidelijk te merken. Bleef hij voorheen halverwege "hangen", nu gaat hij helemaal naar benden en zoekt af en toe de hand zelf op door zijn neus mooi naar voren uit te drukken. Dat doet een mens goed.
TurboTinker schreef:Door de chambon krijg je optimale stretch? Want zover gaat mijn paard ook niet.
Milkberry schreef:@Maralyn:wat goed!!! Lekker bezig
Sizzle schreef:Hihi zal eens een foto zoeken van mijn stippie met 3,5 jaar, dan schrik je je een ongeluk
Simpelman schreef:Maar Fransje_70,
We zullen het er over eens zijn dat ook een PRE en een Tinker het in de weide overleven?
Volledig strekken kunnen ze dus.
Over er nu iemand op hun rug zit of niet maakt geen verschil.
Het hals strekken heeft verschillende uitwerkingen:
Het leidt tot ontspanning doordat het endorfine doet vrijkomen en adrenaline stopt, dit is een héél belangrijk bij effect dat alleen werkt bij doorstrekken.
Het is een onafgedwongen overgave.
Het laat het paard voelen hoe het gemakkelijker zijn ruiter kan dragen. (weet hij veel....)
Door het los laten van de voorrug wordt het paard gedwongen om achter te gaan veren in de grote gewrichten om de voorhand op te liften wat op den duur een verbeterd zweefmoment tot gevolg heeft.
PRE's, Friezen en andere Barokke paarden hebben een specifieke bouw waarmee het werken met aangespannen voorrug voor hen gemakkelijker is.
De Iberische rijkunst is hier op gebaseerd, het is een andere school.
Ook met boevenstaanden kun je vwnw rijden, het kost in het begin meer tijd om ze uit hun instinctieve gewoonten te halen.
Alleen helemaal door strekken levert het gewenste resultaat.