[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:17

Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Pony 1, Rosaly van 6 jaar.
Afbeelding

Afbeelding

Pony 2, Julia van 4 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:22

@fennee... wat zie je zelf? Wat voelde je tijdens die foto's? Als je eerst je eigen foto's kritisch bekijkt dan is het nog leerzamer.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:26

Ik vind zelf dat ik vooral bij Rosaly mijn teugels wel een klein stukje korter mocht hebben zodat ze iets meer zou dragen. Nu lopen ze voor mijn gevoel beiden teveel op de voorhand. Mijn gevoel gaf aan dat het wel goed was, met name Rosaly houd meer van opgericht lopen en vind haar hoofd laag plaatsen moeilijk.
Julia had haar achterhand er iets meer onder mogen treden op dat moment maar ach, je kan niet alles altijd tegelijk hebben! Ook bij haar was mijn gevoel goed, zij is net zoals Rosaly meer van het hoge opgerichte lopen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:28

Fennee: kan het zijn dat ik jou op instagram heb gezien, op de palomino? Ik ben @nhamigovd. Daar vind ik hem in ieder geval heel lekker lopen.
Ben ook wel benieuwd wat je eigen commentaar is op de foto's :).

Edit: al gepost.
Ik vind de palomino wat op zijn voorhand vallen, klopt dit? En verder mogen ze volgens mij inderdaad wat meer dragen.
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 25-01-14 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:29

juliedo24 schreef:
Fennee: kan het zijn dat ik jou op instagram heb gezien, op de palomino? Ik ben @nhamigovd. Daar vind ik hem in ieder geval heel lekker lopen.
Ben ook wel benieuwd wat je eigen commentaar is op de foto's :).

Ja, klopt! Dat was ik inderdaad.
Mijn eigen commentaar staat hier boven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:55

vooruitgang foto!
had al een tijdje niet meer geregeerd in dit topic (wel trouw meegelezen :o ) maar wou nu zelf wel weer een foto posten van mijn 4jarige merrie [naam]!
en wauww wat loopt ze de laatste week fijn!! :D Met sprongen vooruit gegaan!
Tuurlijk zijn er nogsteeds een hoop verbeterpunten, maar ik ben zo trots op m'n puppy <3
foto is van de les van vrijdag :)
Afbeelding

eerste eigen "commentaar" is iets voorwaartser en meer vanuit achter dragen, maar vw én nw én goed gebruik van achterhand is nog wel lastig ;) we trainen hard verder! :)

geen commentaar op mijn holle rug, doet erg pijn en loop er bij de fysio voor, alles zit vast :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 09:53

Ik vind het er lekker ontspannen uitzien.
Vind ook niet dat je dat van een 4 jarige mag verwachten, dat op de achterhand enz lopen.
Wel een vraagje; zijn jou schouders, ellebogen, handen ontspannen? Ik heb verder niet zo veel commentaar, want de rest noem je zelf al op.

Ik heb trouwens vandaag voor het eerst les met Amira dus ben heeeeeeel benieuwd. Zal vragen of ze wat foto'tjes wil maken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:59

schouders waarschijnlijk niet (kan die spieren amper ontspannen ivm m'n rug, alles zit daar vast -O- ), ellebogen en handen wel, al heb ik wel de neiging die wat meer vast te zetten maar let daar heel erg op, dus zou best kunnen dat dat op dit moment net even wel is O:)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 10:08

Dan misschien even doorgeven aan je instructrice/instructeur. :j
Als je zelf niet bedenkt je handen te ontspannen en niet vast te zetten, kan je instructrice/instructeur je er op wijzen. (van de schouders is idd wel logisch, niet over na gedacht.. Sorry! := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:14

haha handen ontspannen is zo'n beetje het enige wat ik hoor in m'n les hahah :') heb heel lang een Haflinger en een Merens gereden, sterke paarden beide dus vandaar dt ik de neiging heb vast te houden. Maar nu ik merk dat het bij haar echt niet nodig is gaat het ook steeds beter :o

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:20

Moet even reageren op de pijnlijke rug, vreselijk natuurlijk, en ik denk dat in sommige gevallen paardrijden HEEL goed kan helpen bij het helingsproces, om het zo maar te noemen, maar door de manier waarop je nu gaat zitten zal het alleen maar erger worden, denk dus echt dat je er heel erg op moet gaan letten, omdat het op de lange termijn dan alleen maar fijner is. Voor nu doet dat natuurlijk erg pijn, maar als je zo blijft zitten zal het alleen maar meer verkrampen. Denk trouwens dat het voor jou vooral je bekkenkanteling is en ontspanning, misschien een idee om lange stukken te gaan stappen en daarbij echt mee te gaan bewegen met de stap? Heeft voor mij erg geholpen.

Heb zelf een rug die alles behalve goed is, heb een extreem hoge spiertonus waardoor alles verkrampt verstijfd en ik continu steken heb, mijn heupen staan niet goed en ik heb reuma, maar ben de laatste tijd ondanks de pijn enorm gaan letten op mijn houding, en dan voornamelijk ontspanning ontspanning ontspanning, bekken op de juiste manier kantelen, en benen op de juiste ligging, en inmiddels is mijn rug en houding ook in het dagelijks leven 10 keer beter geworden, houding te paard is 10000 keer beter geworden, spiertonus is omlaag gegaan, en de pijn is veel minder. Het is op het begin vreselijk, maar op de lange termijn helpt het echt heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:27

dat idee voor in stap is wel slim, bedankt! ook loop ik bij de fysio dus aan bekken kantelen wordt gewerkt!
zal even uitleggen waarom mijn rug zo'n pijn doet. 2 jaar geleden heel beroerd van t paard gevallen (op m'n rug) en toen hebben mijn spieren geprobeerd de taak van mijn ruggengraat over te nemen waardoor m'n spieren dus ALTIJD aangespannen -O- ontspanning is dus "onnatuurlijk" voor mij en doet af en toe ook best pijn, maar ik werk eraan!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:33

Ziet er al goed uit, je rug is inderdaad gespannen maar daar is een reden voor. Jullie zijn al op de goede weg!

Zijn er nog tips voor mij? Ik las iets over voorhand, dat klopt maar is momenteel al minder. 'Vroeger' ging ze hard draven met hoofd hoog dus toen had ik liever dat ze zo liep, dat is tenminste mooi ontspannen :).

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:35

Wat "grappig", Ik heb exact hetzelfde, ben in het verleden op een betonnen paaltje gevallen met mijn rug, en spieren zijn het inderdaad over gaan nemen van ruggengraat en zijn altijd aangespannen, daarnaast doen mijn "kleine" spieren het niet goed meer (als ik zeg maar mijn bekken kantel gaat tijdens die beweging mijn rug heel erg trillen omdat de grote spieren die kleine beweging niet goed kunnen hebben) Het is allemaal echt drama, maar vind het wel goed dat je iig naar fysio gaat en eraan werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:39

wauw, dat trillen heb ik ook extreem ja!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:55

Anoniem schreef:
vooruitgang foto!
had al een tijdje niet meer geregeerd in dit topic (wel trouw meegelezen :o ) maar wou nu zelf wel weer een foto posten van mijn 4jarige merrie Eternity!
Tuurlijk zijn er nogsteeds een hoop verbeterpunten, maar ik ben zo trots op m'n puppy <3
[ Afbeelding ]

eerste eigen "commentaar" is iets voorwaartser en meer vanuit achter dragen, maar vw én nw én goed gebruik van achterhand is nog wel lastig ;) we trainen hard verder! :)

geen commentaar op mijn holle rug, doet erg pijn en loop er bij de fysio voor, alles zit vast :')

Dit is voor mijn typisch een plaatje dat het paard aan de voorkant aan de teugel is maar in de rest van het lijf gebeurd er niks. Dit is een goed uitgangspunt om hem meer aan het werk te gaan zetten. Sowieso uit gaan schuiven en actiever laten ddraven. Dan zal hij wat meer gaan zoeken en wat onrustiger worden in de aanleuning maar geef het de tijd.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:36

Haha wat 'grappig' dat zo veel mensen hetzelfde probleem hebben, ik kan me ook bij dat groepje scharen ;)
Al 4 jaar chronische hoge rugpijn, oorzaak onbekend.. Hierdoor ook hoge spiertonus, spieren die niet meer werken en spieren die juist allemaal tegelijk werken.. Waarschijnlijk zit er bij mij ook iets medisch achter (ik slik dagelijks zware pijnstilling), maartoch..
Ik krijg daarom vanaf nu bij de fysio core training, dus alleen maar oefeningen om die rug en buikspieren sterker te maken.. Wellicht ook een tip voor anderen die hier last van hebben?

Dreamer: nog even over het plaatje zelf. Idd een hele goede vooruitgang! Ga zo door! Nu kun je meer gaan vragen, overgangen rijden om hem sterker te krijgen enz.. Ben benieuwd hoe het er over een paar weken/maanden uit ziet!!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:38

@ Saintelette; ik doe indd ook veel buikspieroefeningen, vooral onderste buikspieren en de spieren in de buurt van je liesen zeg maar, die moeten het voor mij overnemen van mijn rug :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:20

Goedemiddag dames. :)
Ik heb al vaker wat geplaatst hier en we zijn nu weer een stukje verder. Ik weet niet of het al zo veel beter is geworden en of er veel vooruitgang in zit, maar ik doe mijn best.

Aankomende zondag hebben we onze eerste (op 1 na, die heb ik moeten afgroeten omdat hij te kijkerig was en ik door drie andere ringen heen ben gekomen) officiele B dressuur wedstrijd. Ik vind het belangrijkste dat hij zondag braaf en normaal door de bak heen komt.

Heb vanochtend even een filmpje bewerkt van de les van 2 week terug.
Helaas ben ik echt niet tevreden over mijn houding, die is echt bagger. Ook is de aanleuning nog niet top, maar word al beter. Hij wil kleine stukjes steeds ronder komen. Wel vind ik hem lekker sjouwen, maar helaas zie je dat niet zo goed doordat het iets te hoog gefilmd is. (telefoon op de bakrand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:34

Joolien schreef:
Anoniem schreef:
vooruitgang foto!
had al een tijdje niet meer geregeerd in dit topic (wel trouw meegelezen :o ) maar wou nu zelf wel weer een foto posten van mijn 4jarige merrie [naam]!
[ Afbeelding ]

Dit is voor mijn typisch een plaatje dat het paard aan de voorkant aan de teugel is maar in de rest van het lijf gebeurd er niks. Dit is een goed uitgangspunt om hem meer aan het werk te gaan zetten. Sowieso uit gaan schuiven en actiever laten ddraven. Dan zal hij wat meer gaan zoeken en wat onrustiger worden in de aanleuning maar geef het de tijd.

ja dat ik ook waar ik mee bezig ben, maar ze is pas 4 dus alles in een keer ga ik ook niet doen, kleine stapjes. ze loopt nu netjes naar beneden en ontspannen, dat (en voorwaards lopen) was voor mij toch echt even het belangrijkste nu, het trainen in deze 2 dingen wisselen we een beetje. deze les was het echt laag en rond, afgelopen maandag weer meer gefocussed op het achterhand gebruik.

het is een foto uit een filmpje, maar het filmpje uploaden lukt niet -O-
zal het nog een keer proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:41

Dat is dubbel dreamer want imo hoort laag en rond en achterhand gebruik bij elkaar :) Doordat een paard de achterhand meer gaat gebruiken vraag je hem de rug los te laten en de bekken te kantelen en doordat ie dat doet kan ie aan de voorkant ook loslaten en de hals laten vallen. Het is dus niet of-of maar en-en :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:11

tuurlijk hoort het bij elkaar, maar alles tegelijk lukt d'r echt nog niet.
ik hoop dat het filmpje nog lukt, dan kan je haar ook zien lopen en is het waarschijnlijk duidelijker te zien hoeveel moeite het paard hier af en toe mee heeft. en sowieso, aan een filmpje heb je meer

vandaar dat ik extreem trots ben op dr! ookal is het verre van perfect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:52

filmpje gelukt *\o/* : http://vimeo.com/85252330
ik raad jullie aan het geluid zacht te zetten, degene die je hoort praten is mn instructrice maar zij is ook degene die het filmt, en ze heeft nogal een harde stem ;)

en Joolien, hier zie (en hoor) je ook dat we echt wel met het voorwaards bezig zijn :j
maar een stukje balans moet ze ook nog leren

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 20:06

Pfoee wat kan je in een half uurtje les veel leren! *\o/*
Helaas geen foto's maar wil het onwijs graag delen! (Ik kan het thuis wel vertellen maar er is niemand die er wat van snapt)
Ik zal eerst even vertellen wat de problemen bij mij en Amira waren.
Als ik een volte draaide dan liep ze enorm door mijn buitenbeen heen. Dit doet ze vooral linksom. Wat ik dan deed was m'n buitenteugel sluiten. Rechtsom kwam ze naar binnen, dan deed ik binnenbeen eraan en binnenhand iets van de hals. Alleen zonder resultaat. In stap kon ik haar prima nageeflijk rijden. Als ik ging draven en ging doorzitten liep ze ook fijn, maar zodra ik ging lichtrijden was ik haar kwijt. Ik heb les gehad van iemand die haar kent, en weet hoe ze is, dus dat is heel fijn.
Ze kent haar wss beter dan ik Amira ken. Het eerste wat 'fout' was waren mijn benen. Ik heb zelf altijd erg kort gereden (herinneren jullie je die eerste foto van mij en Gas nog?). Inmiddels rijd ik zeker 3 gaatjes langer. Amira is zelf altijd al vrij gespannen, en door de spanning die in mijn benen zat, zat er continu druk waardoor ze niet goed kon ontspannen. Dus beugels een gaatje langer. En vervolgens op de volte stappen. Ik rij met een holle rug en probeer daar zelf zeker aan te werken. Ik moest voor mijn gevoel als een zoutzak gaan zitten, dan zat ik netjes, been eraf en laten hangen. Op m'n zit t staptempo bepalen. Later aandraven, precies zo. Moest op 1 kuitdruk aandraven, geen reactie, tikje. Daar in draf gaan schakelen op zit. Eerst normaal lichtrijden, vervolgens heel klein lichtrijden waardoor ze langzamer ging draven en vlák voor ze in stap viel weer wegdraven. Volte linksom was buitenbeen een schopje als ze naar buiten valt, volte rechtsom binnenbeen een schopje als ze naar binnen valt. Ook doorzitten hebben we mee genomen. Vond Amira altijd wat moeilijk zitten maar dit kwam blijkbaar door m'n beugels want kon vandaag heerlijk zitten! Vanuit draf doorzitten, zwaar maken en overgang stap. Amira is snel afgeleid, dus als haar aandacht de andere kant op ging, binnenbeen erbij, aandacht bij mij houden, en zo waren we een half uur verder. Heb een half uur les gehad en voorlopig kunnen we vooruit. Pony ging onwijs lekker lopen dus mag zeggen dat ik trots ben! Na het halfuur les heb ik zelf nog zo'n 10 min gereden om het zelf meteen even door te zetten, meteen zelf even dat gevoel vinden wat ik ervoor had en toen lekker gestopt. Ze had zichzelf zo goed gedragen dus t was mooi voor vandaag. Als het droog is vrijdag wil ik toch een keer de camera neerzetten, en dan is het hopen dat het te zien is allemaal. Beloof al zo lang foto's of filmpjes, nu word t echt wel weer tijd haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:09

Anoniem schreef:
filmpje gelukt *\o/* : http://vimeo.com/85252330
ik raad jullie aan het geluid zacht te zetten, degene die je hoort praten is mn instructrice maar zij is ook degene die het filmt, en ze heeft nogal een harde stem ;)

en Joolien, hier zie (en hoor) je ook dat we echt wel met het voorwaards bezig zijn :j
maar een stukje balans moet ze ook nog leren

Dat ziet er idd beter uit dan op de foto :) Je mag hier nog wel zoals je instructrice zegt een iets begrenzendere hand geven zodat ze wat meer in je hand zakt ipv de neus wat weg te steken.