Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:18

loriene schreef:
Ik vind het ook een fijn filmpje,erger me alleen wel aan het vele staartgezwiep.
Wat zou daar de reden van kunnen zijn?

Ik denk in dit geval dat het deels met het karakter van het paard te maken heeft, merrie had zo haar kuren :')

terpentijn

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:54

Blue Horse Matine met Andreas Helgstrand DAT nu, was voor mij een dressuurvoorbeeld: wat een merrie, wat een ruiter. Een inzet en een eenheid.
Zo iets stond mij voor ogen bij ECHT dressuurrijden. Je zag de toekomst in die twee.
Dat ik naderhand moest vernemen dat ze uit de trailer zichh verstapt had en dat die blessure met de beste zorgen niet alleen niet meer echt goed kwam, maar dat ze toen ook is doodgegaan , vond ik schocking.
Een zo'n getalenteerde merrie met een zo'n getalenteerde ruiter... ik volgde alles qua hen.
En dan is het stuk.
Echt stuk.
Ik hoopte dat ze nog als fokmerrie verder kon, maar dat zat er niet meer in. Het was afgelopen.
Er kwamen voor Helgstrand natuuurlijk nog fijne paarden om te rijden Don Schufro, en een reeks die ik niet hoef op te noemen, zij echter was met hem samen SPECIAL.

Je hebt er soms zulke speciale paarden bij.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:49

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6219

Ik zat net de proef van Kirsten Beckers op JA te kijken in de PSG. Ik vind dit een aansprekende proef. Ze rijdt haar paard netjes en het beeld is (op een paar changementen na) vanuit de schoft berg op. Ook is het tempo niet zo hoog zoals bij veel anderen. Misschien is het paard dan weer hier een daar ietsje traag aandoend, maar even goed. Mooie proef. Voor mij dus toch een voorbeeld dat in de buurt komt van waar is het gebleven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:01

kvind het niet traag, leuk paard, maar ik stoor me onwijs aan haar achter het middelpunt hangende bovenlijf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:05

nombrado schreef:

wat ik erg mooi vind van het rijden van deze ruiter
is het gevende in de hand, in vooral de passage is dit mooi waar te nemen op het filmpje.
Het paard kan daardoor zijn hoofd, mooi als balans blijven gebruiken.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:45

nombrado schreef:
is het gevende in de hand, in vooral de passage is dit mooi waar te nemen op het filmpje.

(meelezer) Ik ben iets minder enthousiast over hem als ruiter, vermoed dat de voorbereiding iets minder 'mooi' was;

http://www.youtube.com/watch?v=xoXcIj3wWGs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:57

ZKD schreef:
nombrado schreef:

(meelezer) Ik ben iets minder enthousiast over hem als ruiter, vermoed dat de voorbereiding iets minder 'mooi' was;

Het is niet voor niets dat Matinee van Andreas Helgstrand zo met de staart zwiept. Ook al lijkt de kur voor velen zo mooi, je ziet eigenlijk altijd wel hoe die kur tot stand is gekomen.
Wanneer je de paardentaal spreekt zie je dat terug in de uitvoering van een proef of kur. Het kan op het eerste blik nog zo mooi er uit zien, maar het paard geeft voldoende signalen af dat de uitvoering niet juist is gegaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:12

ZKD schreef:
nombrado schreef:

Kheb ook op zijn site zitten kijken, meerdere filmpjes gekeken , maar vond in al deze filmpjes niets terug op andere paarden, dan wat ik vond op het eerder geplaatste filmpje

net of het diep rond er voor in de plaats is gekomen en het voorbenen gezwaai
iets wat je op de schimmel niet zag.

zou dit afgedwongen zijn, omdat de jury dit tegenwoordig graag/liever ziet?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:59

Gelukkig nu eindelijk de kur van Helen kunnen bekijken van Amsterdan. Als je het dan over het verschil hebt tussen Matinée en Damon Hill, dan moet ik eerlijk toegeven dat de rust in de aanleuning en het hoofd van Damon Hill me nog meer aanspreekt. Verder vond ik de proef van Helen wederom een goed voorbeeld van waar het gebleven is. En er is nog verbetering mogelijk, dus volgens mij zit er nog rek in bij deze combinatie. Ik heb zitten genieten. Fantastisch. +:)+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:50

Ik was afgelopen zaterdag op JA. Ik heb ook echt genoten van de proef van Helen en Damon Hill. Ik vond ze ook echt de beste en ze zijn nu wel even mijn favo combi van het moment. Wat ik ook mooi vond om te zien is dat Damon Hill gewoon heel relaxt bleef staat tijdens de prijsuitreiking. Hij vond het allemaal wel best :)

Ik vond Isabell Werth ook heel goed rijden, paard liep heel krachtig. Dat blijft ook een vakvrouw; komt steeds weer met een ander paard terug op dit niveau. Adelinde vond ik iets minder, Parzival leek hier en daar wat gespannen. Parzival liet wel echt hele mooie series wissels zien! Zo makkelijk en zo vanzelfsprekend. Ik heb dat geen ander paard zo mooi zien doen. Ik vind wel Damon Hill gewoon een mooier paard om te zien. Imke vond ik ook mooi rijden; wat is dat beest toch groot! Lijkt mij een hele toer om die bij elkaar te houden, maar hij liep met heel veel lossigheid vond ik. Minna Tilda vond ik ook heel mooi rijden, vorig jaar moest ze nog afgroeten. Ook bijzonder dat dat paard maar 1 oog heeft. Valentina Truppa vond ik niet zo veel aan. Vreselijke muziek in de kur en ik vind dat paard gedrongen en wat ponyachtig aandoen. Maar wat ze liet zien was natuurlijk wel erg goed, anders scoor je niet in de 80%. Wat heel sneu was, was dat Stephanie Peeters moest afgroeten. Paard stond echt te rillen in zijn tuig, zo zielig. Hoe goed je ook traint, ik denk dat je een paard nooit helemaal goed kunt voorbereiden op dit soort omstandigheden. Die ervaring moeten ze gewoon opdoen. Ze kreeg gelukkig nog wel even tijd om rustig rond te stappen van de jury.

In de LT vond ik het paard van Kirsten Beckers een beetje traag aandoen, als je zo'n imposant paard zien, dan verwacht je er eigenlijk gewoon meer van. Lynne Maas had terecht gewonnen. Ik vind het paard van Thamar Zweistra een heel leuk paard om te zien! Mooie vos en een heel lichtvoetig beest. Ik heb ze ook tijdens het losrijden gezien en ik vond Thamar Zweistra en deze vos het meest opvallen in positieve zin. Het zag en licht, gemakkelijk en vriendelijk uit. Proef zelf heb ik helaas niet gezien. Adelinde heb ik ook niet in de LT proef gezien, ik hoorde wel omroepen dat ze wat foutjes had. Op het losrijterrein zag ik wel dat ze op een trensje reed, het paard vond ik eigenlijk maar een onopvallend beestje. Maar goed, ik heb ze dus niet vol in actie gezien.

Ik heb weer genoten in ieder geval! Ik heb weer een hoop mooie dingen gezien!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:56

Leuk om je indrukken te lezen Jasmijn. Ik heb de proef op muziek van Kirsten niet gezien, maar de gewone proef wel en daar leek ie mij ook ietsje aan de trage kant, maar wel heel fijn gereden van Kirsten. Ook mooi om te lezen dat Adelinde ogenschijnlijk op een gewoner paard reed in de lichte tour. Ben benieuwd of ze die in de proef dan wel met meer expressie voorstelt. Tja, als een gewoner paard fanstastisch blijkt te piafferen en passageren, kun je er in de Grand Prix denk ik toch wel een heel fijn paard aan hebben. We zullen het zien.
Bij Truppa zit er vaak wat spanning op haar paarden in de proef. Tenminste, dat is mijn mening. Niet dat het slecht is wat ze doet, maar ik zou het mooier vinden als het zo mooi ogenschijnlijk ontspannen is als bijvoorbeeld van Damon Hill. Ik hoorde dat Damon Hill zelfs had staan plassen tijdens de prijsuitreiking en dat kennelijk wel eens vaker heeft gedaan. Bijzonder.
Tja, het paard van Stefanie heb ik pas geleden al eens gezien op een andere wedstrijd. Ik ben even kwijt waar dat was, maar het was op internet te zien. Toen had ze ook haar handen vol aan een overschot aan spanning, maar toen kwam ze wel rond.
Ik weet niet of ze al eerder met dit paard op pad is geweest, maar anders zal het toch een kwestie zijn van veel kilometers maken en misschien eerst nog wat meer gewonere wedstrijden opzoeken en vertrouwen opbouwen. Wel jammer zo, want het is een heel kwaliteitsvol paard zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:09

Jasmijn, bedankt voor je samenvatting van Amsterdam. Erg leuk om te lezen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:55

het zou wel leuk zijn, hiervan een filmpje op dit topic te plaatsen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:03

jasmijn78 schreef:
Ik was afgelopen zaterdag op JA. Ik heb ook echt genoten van de proef van Helen en Damon Hill. Ik vond ze ook echt de beste en ze zijn nu wel even mijn favo combi van het moment. Wat ik ook mooi vond om te zien is dat Damon Hill gewoon heel relaxt bleef staat tijdens de prijsuitreiking. Hij vond het allemaal wel best :)

Ik vond Isabell Werth ook heel goed rijden, paard liep heel krachtig. Dat blijft ook een vakvrouw; komt steeds weer met een ander paard terug op dit niveau. Adelinde vond ik iets minder, Parzival leek hier en daar wat gespannen. Parzival liet wel echt hele mooie series wissels zien! Zo makkelijk en zo vanzelfsprekend. Ik heb dat geen ander paard zo mooi zien doen. Ik vind wel Damon Hill gewoon een mooier paard om te zien. Imke vond ik ook mooi rijden; wat is dat beest toch groot! Lijkt mij een hele toer om die bij elkaar te houden, maar hij liep met heel veel lossigheid vond ik. Minna Tilda vond ik ook heel mooi rijden, vorig jaar moest ze nog afgroeten. Ook bijzonder dat dat paard maar 1 oog heeft. Valentina Truppa vond ik niet zo veel aan. Vreselijke muziek in de kur en ik vind dat paard gedrongen en wat ponyachtig aandoen. Maar wat ze liet zien was natuurlijk wel erg goed, anders scoor je niet in de 80%. Wat heel sneu was, was dat Stephanie Peeters moest afgroeten. Paard stond echt te rillen in zijn tuig, zo zielig. Hoe goed je ook traint, ik denk dat je een paard nooit helemaal goed kunt voorbereiden op dit soort omstandigheden. Die ervaring moeten ze gewoon opdoen. Ze kreeg gelukkig nog wel even tijd om rustig rond te stappen van de jury.

In de LT vond ik het paard van Kirsten Beckers een beetje traag aandoen, als je zo'n imposant paard zien, dan verwacht je er eigenlijk gewoon meer van. Lynne Maas had terecht gewonnen. Ik vind het paard van Thamar Zweistra een heel leuk paard om te zien! Mooie vos en een heel lichtvoetig beest. Ik heb ze ook tijdens het losrijden gezien en ik vond Thamar Zweistra en deze vos het meest opvallen in positieve zin. Het zag en licht, gemakkelijk en vriendelijk uit. Proef zelf heb ik helaas niet gezien. Adelinde heb ik ook niet in de LT proef gezien, ik hoorde wel omroepen dat ze wat foutjes had. Op het losrijterrein zag ik wel dat ze op een trensje reed, het paard vond ik eigenlijk maar een onopvallend beestje. Maar goed, ik heb ze dus niet vol in actie gezien.

Ik heb weer genoten in ieder geval! Ik heb weer een hoop mooie dingen gezien!

Ik zat me gisteren nog te bedenken dat ik jou al een tijdje mis in dit topic, je was natuurlijk in Amsterdam ;)

Fijne samenvatting, heb je toevallig iets kunnen filmen? Foto's kunnen maken?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:10

vur schreef:
Ook mooi om te lezen dat Adelinde ogenschijnlijk op een gewoner paard reed in de lichte tour. Ben benieuwd of ze die in de proef dan wel met meer expressie voorstelt.

Ze had 66% en de winnaar had 78%... Ze eindigde dus onderdaan. Wat mij opviel was dat dat paard echt heel erg frans stond, charlie chaplin zeg maar. En Tango van HP, die staat echt heel steil op zijn voeten. Ik vind dat toch altijd wel weer opmerkelijk.... En sowiezo; hoe verschillend die paarden allemaal zijn. Damon Hill is mooi en loopt mooi. Elegant en lichtvoetig. Maar die van Isabel Wert is op stand eigenlijk maar lelijk, maar die liet zoveel kracht zien dat paard. En als je dan uitersten neemt: Parzival groot met een heel lang lijf, Toots van Imke NOG groter met hele lange benen, grote oren (die kun je echt niet over het hoofd zien :D ) en dan bijvoorbeeld die van Valentina Truppa; compact, beetje dik, ponyachtig. En toch lopen ze allemaal op dat niveau. Romanov van Edward vind ik ook een plaatje om te zien, helaas hadden ze wat foutjes.

vur schreef:
Ik weet niet of ze al eerder met dit paard op pad is geweest, maar anders zal het toch een kwestie zijn van veel kilometers maken en misschien eerst nog wat meer gewonere wedstrijden opzoeken en vertrouwen opbouwen. Wel jammer zo, want het is een heel kwaliteitsvol paard zo te zien.

Ja, zeker. Je kon wel zien dat hij echt veel in huis had. Op de vrijdag scheen hij het erg goed gedaan te hebben, maar toen zat er veel minder publiek. Ik vond het nog knap dat zij er nog een paar onderdelen uit wist te krijgen. Maar hij zal alleen maar om zich heen te loeren, hoofd helemaal omhoog en de schoft naar beneden (nek het hoogste punt, dat dan weer wel :+ )

Ailill schreef:
Fijne samenvatting, heb je toevallig iets kunnen filmen? Foto's kunnen maken?

Nee, helaas :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:26

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:29

Wat is die laatste foto slecht. . . mijn hemel :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:30

Ik denk overigens dat ze haar paarden bewust hoger in wil stellen, om zo een meer constante aanleuning te verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:30

Ailill schreef:

Een paard zou door de juiste training juist mooier moeten worden. Bij de paarden van Isabell is het tegenovergestelde van toepassing. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:35

Weet iemand wanneer Adelinde met Galahad gaat starten en waar dat ander GP paard is gebleven die haar sponser Jerich voor haar heeft gekocht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:37

komt omdat het paard achter stuwt en voor tegengehouden wordt.
dan moet je het dus met je handen gaan proberen op te lossen
hoger instellen gaat niet met handen
wel vanuit de achterhand (helemaal automatisch gratis en voor niks ;-) )

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:39

burl schreef:
Ailill schreef:

Een paard zou door de juiste training juist mooier moeten worden. Bij de paarden van Isabell is het tegenovergestelde van toepassing. :P

Ik geef het niet graag toe - heb absoluut respect voor Isabell - maar hier heb je een punt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:39

nombrado schreef:
komt omdat het paard achter stuwt en voor tegengehouden wordt.
dan moet je het dus met je handen gaan proberen op te lossen
hoger instellen gaat niet met handen
wel vanuit de achterhand (helemaal automatisch gratis en voor niks ;-) )

Klopt, sommige mensen denken dat ze op een heftruck zitten: handen omhoog/omlaag/naar links en/of rechts en de hals gaat automatisch mee. Wat ook zo is, maar ze vergeten dat er nog een heel lichaam aan vast zit.

Ik zeg overigens niet dat Isabell dit doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:40

Sinds ik mij wat meer verdiept heb in Isabell heeft ze bij mij afgedaan.
Ze is buiten haar onsympathieke manier van rijden ook nog eens een dopingzondaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:41

Afbeelding