Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:10

Ik baal.............

Ik ben maandag jarig, nou is dat nog niet zo erg ( ik doe er nooit iets aan)
Maar gister avond kwam vriendlief met een nieuwe cap. zweep en handschoenen, omdat die van mij wel aan vernieuwing waren.........................
Ik heb nog 6 paardrij bonnetjes die geldig zijn tot eind September....
Maar eigenlijk wil/durf ik niet meer.

Iedereen op de manege vraagt waar ben je al die weken nu geweest..................

Moet ik dan toch maar die bonnetjes uitrijden......weg geven of overkopen lukt niet heb ik al gevraagd.
De eigenaar wil de datum ook niet veranderen naar onbeperkt ( voor 1 x)

Tsja, zijn toch 15 euro x 6 die ik weg gooi als ik niet ga.
Ik was al aan het denken gewoon gaan en na een half uur afstappen met een smoes of zo, zodat ik niet mee hoef te galoperen en erg lang draven.

Ik krijg wel altijd een paard wat geschikt is, maar die zijn zo groot dat ik met krukje op moet stappen ( als enige, lesgever wil dat liever niet, met de rede buiten is ook geen krukje, je moet er ten alle tijden zelf weer op kruipen)

Help wat moet ik nu, tuurlijk wil ik best graag rijden maar dan lekker stappen op mijn tempo en dat gaat in de les dus niet ( eerste 30 minuten is nog te doen)
Van de andere kant wil ik pas weer op het paard als ik 20 kilo lichter ben.................

bah voel me echt heel rot nu.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:17

GRote vogel, tot eind september, dan zijn ze nu dus verlopen? Begrijp ik dat goed?
Kun je niet aangeven aan je instructeur dat je liever niet galoppeerd, maar draaft en veel stapt?

Anderzijds als jij je niet happy voelt om te rijden omdat je jezelf te zwaar vindt, en het toch doet omdat het zonde is van het geld. Doe dat je zelf niet aan!
Rijden omdat je niet lekker voelt vind ik veel erger, doe gewoon waar jij je goed bij voelt en als dat is voorlopig niet rijden dan moet je dat doen.

Qua opstappen met een krukje, ik snap dat je dat rot vind, maar ik vind dat iedereen met krukje zou moeten opstappen!!! Groot of klein, dik of dun.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:32

Sorry, ik bedoelde tot eind November .

Weet je, ik weet hoe lekker en gelukkig ik me voel als ik er eenmaal op zit, en nee de galop deed ik de laatste maanden toch niet echt mee, bleef dan in het midden stappen.
En als het draven te lang voor me was ging ik ook naar het midden, even bijkomen.

Maar de stap om nu even te zetten is heel erg groot, met krukje opstappen vind ik niet erg hoor, is maar even haha, maar afstappen is ook zo een sprong , ik glijd er altijd maar af wat zeker niet goed is lijkt mij, maar anders moet ik meer dan een meter springen en dat houden mijn knieen niet.

Maar om nu zoveel geld weg te gooien???
Pff als ze me nu iets anders konden leren, bv een goeie longe les, hoe moet je longeren, of iets van grondwerk, maar dat word er niet gedaan.

Van 1 kant popel ik echt om weer te gaan rijden, van de andere kant nee, over 20 kilo eraf pas weer......
Als het geld nu niet belangrijk was was ik dus niet meer gegaan, nu zit ik echt met een dillema....

Groetjesss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:03

Dan denk ik dat je het eigenlijk zelf wel weet, toch? :)

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:44

Ach die mensen sporten toch...zolang je het paard maar niet in de weg zit...

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:27

Hihi, dat is juist ook een probleem, tuurlijk zit ik het paard in de weg!
Ik heb 15 jaar of langer niet gereden, 40 kilo gegroeid, geen conditie, en absoluut niet lenig meer.

Stapen, prima, een sukkel draf prima met lichtrijden, doorzitten een pas of 10, dan ben ik te moe en ga ik klotsen, dus doorzitten doe ik gewoon niet ( mogen we ook niet of het moet echt gezegd worden)
Stapt het paard even te hard door, gaat onverwachts naar links dan lig ik er zo af!
Ik kan me niet vast grijpen aan het zadel dus tja.....
Galop ging ook prima, maar omdat ik dus mijn evenwicht verloor in de overgang naar draf vloog ik een aantal weken geleden eraf, en niet 1 x, 2x in de les....wat een drama, alles gekneusd, weken niks kunnen doen.
Nu ben ik dus helemaal bang geworden he, dan zit je al niet ontspannen, paard voelt dat en loopt ook anders.

Ah het liefst wil ik alleen maar stappen door het bos of zo, maar dat mag ook niet.....( gevaarlijk of zo)

Vrijdag ga ik gewoon en zie wel of ik erop stap of niet....wil wel .....ach ja.....

Groetjessss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 05:54

Ik volg even iets niet, hoor.
Vorige keer was het rijden een drama, je zit paard in de weg, en jezelf, tranen met ruiten na die buitenrit, en je overweegt er weer op te stappen?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:03

Yamcha schreef:
Ik volg even iets niet, hoor.
Vorige keer was het rijden een drama, je zit paard in de weg, en jezelf, tranen met ruiten na die buitenrit, en je overweegt er weer op te stappen?

Precies......Ik overweeg het, maar diep van binnen weet ik dat ik toch niet ga rijden.
Wat ik zou willen is niet mogelijk, dan houd het van mijn kant op, en geef ik de bonnetjes kado aan een meisje die daar rijd en geen bonnetjes heeft of zo....Dan ga ik lekker kijken hoe zei geniet en geniet ik wel mee op die manier, jammer voor het geld dan toch....

De eigenaar zal me wel proberen om te praten maar ik weet hoe ik me inderdaad gevoeld heb met die buitenrit, wat een drama....au au, dat nooit meer.
Ach en de cap die ik gekregen heb voor mijn verjaardag die roest niet weg, is een troffee dan toch als ik de helft van mijn gewicht eens kwijt ben en dan weer eens een prive lesje neem....dat is mijn beloning...mijn doel.....
Ik wil later gewoon lekker kunnen relax rijden, zonder spanning of angst, MET conditie en zonder al dat gewicht.

Helemaal hoef ik de paarden niet te missen, ik heb via een bokker een verzorg Fjordje, een super leuk beestje, maar natuurlijk met gebruiks aanwijzing, maar dat vind ik nu juist zo leuk, alles weer leren over paarden, gedrag bekijken, waarom en hoe doen ze....
Stal mesten, lekker keutelen....heerlijk!!!
En weet je, ik denk er niet eens aan om te hoeven rijden, wil het niet eens, dit is al zo genoeg voor even, en ik ben bezig, kom eens van de bank af ;-)
( Met 2x per week fitness moet het wel ergens goedkomen, Nu zelf nog in geloven dat in mijn grootste punt)

Vandaag ben ik zo brak, hele nacht niks geslapen van de rug klachten en migraine, als ik van de stoel omhoog kom en dan denk "Op een paard"? neuhhhhhhhhhhh echt niet...helaas de keiharde waarheid.

Maar laat ik lekker positief blijven, en kijken naar wat ik wel kan en ga doen ;-)

Iemand interesse in rijlessen in Brunssumerheide???

mieke0264

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:38

Ik vind dat ook stevigere mensen moeten kunnen paardrijden alleen hangt het wel van het paard af, laat deze mensen ook op wat grotere paarden rijden.

mieke0264

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:42

GroteVogel schreef:
Hihi, dat is juist ook een probleem, tuurlijk zit ik het paard in de weg!
Ik heb 15 jaar of langer niet gereden, 40 kilo gegroeid, geen conditie, en absoluut niet lenig meer.

Stapen, prima, een sukkel draf prima met lichtrijden, doorzitten een pas of 10, dan ben ik te moe en ga ik klotsen, dus doorzitten doe ik gewoon niet ( mogen we ook niet of het moet echt gezegd worden)
Stapt het paard even te hard door, gaat onverwachts naar links dan lig ik er zo af!
Ik kan me niet vast grijpen aan het zadel dus tja.....
Galop ging ook prima, maar omdat ik dus mijn evenwicht verloor in de overgang naar draf vloog ik een aantal weken geleden eraf, en niet 1 x, 2x in de les....wat een drama, alles gekneusd, weken niks kunnen doen.
Nu ben ik dus helemaal bang geworden he, dan zit je al niet ontspannen, paard voelt dat en loopt ook anders.

Ah het liefst wil ik alleen maar stappen door het bos of zo, maar dat mag ook niet.....( gevaarlijk of zo)

Vrijdag ga ik gewoon en zie wel of ik erop stap of niet....wil wel .....ach ja.....

Groetjessss

Misschien is het dan slim om een paar keer les te nemen zo dat je wat meer vertrouwens krijgt, en dat je er handiger in word. want ik denk dat dit niet door je gewicht komt maar meer omdat je het nog niet vaak gedaan heb (tenminste dat denk ik).
Ik zou zeggen, neem een keertje les=)

mieke0264

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:49

GroteVogel schreef:
Ik baal.............

Ik ben maandag jarig, nou is dat nog niet zo erg ( ik doe er nooit iets aan)
Maar gister avond kwam vriendlief met een nieuwe cap. zweep en handschoenen, omdat die van mij wel aan vernieuwing waren.........................
Ik heb nog 6 paardrij bonnetjes die geldig zijn tot eind September....
Maar eigenlijk wil/durf ik niet meer.

Iedereen op de manege vraagt waar ben je al die weken nu geweest..................

Moet ik dan toch maar die bonnetjes uitrijden......weg geven of overkopen lukt niet heb ik al gevraagd.
De eigenaar wil de datum ook niet veranderen naar onbeperkt ( voor 1 x)

Tsja, zijn toch 15 euro x 6 die ik weg gooi als ik niet ga.
Ik was al aan het denken gewoon gaan en na een half uur afstappen met een smoes of zo, zodat ik niet mee hoef te galoperen en erg lang draven.

Ik krijg wel altijd een paard wat geschikt is, maar die zijn zo groot dat ik met krukje op moet stappen ( als enige, lesgever wil dat liever niet, met de rede buiten is ook geen krukje, je moet er ten alle tijden zelf weer op kruipen)

Help wat moet ik nu, tuurlijk wil ik best graag rijden maar dan lekker stappen op mijn tempo en dat gaat in de les dus niet ( eerste 30 minuten is nog te doen)
Van de andere kant wil ik pas weer op het paard als ik 20 kilo lichter ben.................

bah voel me echt heel rot nu.

Zeg eerlijk tegen je instructeur dat je het eng vind, zo kan hij je extra begleiden en je helpen.
Maar de angst zit vooral in je hoofd, door bijvoorbeeld 2 keer in de week te gaan rijden krijg je sneller vertrouwen doordat je het minder snel uitsteld. als je 1 keer in de week rij het je een heleweek om tegen je zelf te zeggen dat je het eng vind, maar als je 3dagen later weer ga rijden heb je maar 3 dagen om je druk te maken en zal je sneller de knop in je hoofd kunnen omzetten.
Wat ook helpt is aan een braaf paard denken waar je heerlijk op rijd en dat er niets gebeurd. Hopelijk raak je snel over je angst heen!

En misschien is het juist goed om te blijven paardrijden, op deze manier blijf je bewegen en is het makkelijker om aftevallen.

Succes!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:42

Mieke, Ik ben echt te bang geworden en heb teveel klachten om een volle les mee te lopen.
Heb prive les gehad en na een paar lessen vond hij echt dat ik in de groep moest, en ik zeg het zelf, ik zit heel netjes, hou mijn handen goed, denk aan de tenen en ben alleen maar bezig met mijn houding en beweging.
( Omdat ik de andere om me heen zie zitten als zoutzakken zeg maar dat wil ik niet, of netjes of niet, zo had ik het als kind geleerd)
Misschien omdat ik teveel bezig ben met mezelf lukt het verder rijden niet, blijf te lang stilstaan met 1 ding zeg maar.

Een half uur rijden en dan afstappen vind de lesgever onzin, hij zegt dan krijg je nooit conditie en gevoel omdat ik het te snel opgeef dan ( daar zit natuurlijk wel wat in)
Wat je zei, ik wou zelfs 3x per week gaan rijden om de spieren te trainen en geen spierpijn meer te hebben iedere week, en uren maken zodat ik weer wen aan het gevoel van een paard, maar toen viel ik dus eraf in de les en was het gewoon over ;-)

Ik gaf al aan dat ik bang was, maar hij zij dat dat onzin was, en dat door MIJN angst en houding de paarden juist drukker werden ( klemmen en zo)
Zo eens de lange zweep vast gehad, en moesten doorzitten , tikte ik dus per ongeluk met de zweep, paard in galop, ik gillen bijna en wou er meteen af....
Mocht niet, maar heb vanaf toen de zweep weg gegooid, dan maar zonder zweep, waarom, paard loopt toch?

Haha ik ben ook echt te soft, durf niet hard aan te drijven met de kuiten, bang dat hij dan te snel gaat, dat is ook het nadeel van iedere x ander paard, je mag niet kiezen of zeggen ik wil op die, want die is mak ( er is er 1 die gewoon niet wil lopen, draf? sukkelt 5 stappen en gaat terug in stap, iedereen meppen en drijven en zo, ik zei, ooh de volgende x wil ik op dat paard!
Dat mocht en ik vond hem helemaal niet eng of zo, ja heeel erg groot was die dat wel, en lomp, maar ik hoefde niet bang te zijn dat hij harder ging want hij is te lui volgens iedereen ( velen krijgen hem ook niet meer dan 1 rondje al meppend in de galop) aa ik vind dat dan zielig, ach ik hobbel zo wel, hoef toch geen galop!

Ach ik heb leuke dingen mee gemaakt de laatste maanden maar ook minder leuke, en de minder leuke wegen zwaarder, dus ik geef de bonnetjes lekker weg en ga vanaf de zijlijn mee genieten!
Tegen de tijd dat mijn gewicht drastisch is vermindert en ik weer lef heb zie ik het wel en neem ik gewoon weer een losse prive les.

Fijne dag iedereen!!

Groetjesss

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:28

sorry dat ik zomaar kom binnenvallen maar voor de mensen met een maatje meer (zoals ik:)

wie heeft interesse in deze rijbroeken, pikeur mondega en witte pikeur janett maat 44?

http://www.mijnalbum.nl/Album=TZORXCTS

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:59

Citaat:
Een half uur rijden en dan afstappen vind de lesgever onzin

hij voelt jouw lijf niet , idem je knieen met afstappen al zeg ik uit ervaring mak an en niet springen dan maar iets door de knieen
met kruk afstappen is ook niet veilig , zou toch eens goed in overleg gaan met eigenaar / lesgever over de mogeijk heden en desnoods evt vooor 1/2 uur stap/draf prive les bijbetalen
ipv tegen je zin in in een groepsles hobbellen ..

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:03

sympie schreef:
sorry dat ik zomaar kom binnenvallen maar voor de mensen met een maatje meer (zoals ik:)

wie heeft interesse in deze rijbroeken, pikeur mondega en witte pikeur janett maat 44?

http://www.mijnalbum.nl/Album=TZORXCTS

Tegen de tijd dat maat 44 me past heb ik interesse, maar ben bang dat dat nog even gaat duren ( Ik kom van 48)
Als maat 44 me past ga ik namelijk weer rijden!!!
Joepieeee, wat een goed doel om af te vallen!!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:06

nickyu schreef:
Citaat:
Een half uur rijden en dan afstappen vind de lesgever onzin

hij voelt jouw lijf niet , idem je knieen met afstappen al zeg ik uit ervaring mak an en niet springen dan maar iets door de knieen
met kruk afstappen is ook niet veilig , zou toch eens goed in overleg gaan met eigenaar / lesgever over de mogeijk heden en desnoods evt vooor 1/2 uur stap/draf prive les bijbetalen
ipv tegen je zin in in een groepsles hobbellen ..

Tja, nouja ik ben gisteravond ook weer niet naar de manege geweest....EN heb me niet afgemeld, dus weer een bonnetje minder om weg te geven.

Prive-les kun je niet met bonnetjes betalen., ach en ik hou het voor gezien de eerst komende tijd.
Als ik weer fit ben en zeker in mijn ruime vel dan ga ik tegen die tijd er keihard tegenaan ;-)

Noor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:13

Ik vind dat je het wel erg banketstaaf neerzet.

Maar ik ben het er wel mee eens dat sommige mensen wel te zwaar zijn voor hun paard. Soms zie ik combinaties voorbij komen die echt niet kunnen.
Dus dan zit je het paard echt in de weg. Maar over het algemeen vind ik het wel meevallen.

horzelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:04

tja te dik ..het is een modebeeld om te dun te zijn..maar als iemand te dik is kun je adviseren een paard te nemen die bij degene past bijv tinker, welsh cob of een zware fries.
die kunnen dikke mensen goed dragen hoor.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 07:18

Of gewoon een grote KWPN zoals op de manege?
Maar je hebt dan nog mensen ( zoals ik) die toch echt te dik zijn, nouja ik ben er achter gekomen dat het echt niet ging door te proberen.
( En met de neus keihard op de feiten gedrukt te worden)
Misschien ben ik niet te zwaar voor een gemiddeld goed getraind paard, maar als je zoals ik gewoon 0 conditie hebt, geen evenwicht kan houden, de ervaring mist dan kan je beter iets anders gaan doen dan paardrijden en afvallen/trainen om later wel te kunnen rijden.

Dan heb ik het over mensen die beginnen/opnieuw willen leren rijden zoals ik, mensen die te dik zijn en al gewoon rijden, die er zelf geen last van hebben moeten gewoon lekker blijven rijden, ze weten zelf wel /voelen het aan als het niet meer zou gaan toch?
Die hebben ook de ervaring met paarden vind ik, voelen aan als het paard niet lekker loopt/moe is.
Ik zou het bv niet weten waar ik op zou moeten letten om te weten of een paard het niet trekt, ga dan op het advies van anderen uit, maar dan moeten mensen wel eerlijk blijven en niet "Goh het kan nog best"

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:28

Aangezien dit topic 129 pagina's telt, is de kans groot dat het al voorbij is gekomen.... Maar vraag het toch nog maar even: is er niet gewoon een wetenschappelijke/ gezondheidstechnische maatstaf waarmee we kunnen vaststellen welke gewicht het botten- en pezenstelsel van een paard aan kan en welk gewicht niet?

Lees dat veel mensen het hier hebben over grote paarden, stevigere paarden, etc. Maar gaat het niet gewoon om hoeveel gewicht de ruggewervel en de overige botten en pezen kunnen dragen? Staat dat niet los van het gewicht en de grootte van het paard? En is daar (vanuit onderzoeken/ klinieken/ etc) meer over bekend? Want dan hoeven we volgens mij niet meer te discussieren over welk paard en welke ruiter nog wel, en welke niet samen kunnen gaan qua gewicht.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:52

geen idee zou ideaal zijn denk ik. zou het graag willen weten.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:33

Zover ik weet niets wetenschappelijks.

grote vogel is mennen niets voor je?
toch lekker de natuur in met het paard.

en die instructeur is een l..
als jij een half uuf wilt lessen wil je dat.
conditie bouw je niet alleen op door de duur maar ook hoe intensief je rijd.
Ben je fitter doe je vanzelf meer in dat half uur en kun je vandaar uit opbouwen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:44

Hier toch iets gevonden wat wellicht nuttig is:

Het is zo dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:47

dat is toch niet wetenschappelijk maar een mening van iemand?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:14

schrikdraad schreef:
dat is toch niet wetenschappelijk maar een mening van iemand?

Dat dacht ik ook, ben ook erg nieuwsgierig of er echt iets wetenschappelijk bewezen is!