Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:27

nombrado schreef:
Moll schreef:
nou verblij ons met een demo film hoe het allemaal moet u weet het immers, dus u mag met dit alles rijden toch? wij allen zijn afvallige van uw visie en denkwijze, dus laat ons inzien dat het anders moet, goed voorbeeld doet goed volgen, dus bij deze pak uw kans.

misschien handiger eens uw eigen zit (op de foto op site) eens goed onder de loep te nemen
alvorens te verlangen dat het paard in de juiste houding gaat.

zal ik zeker doen maar laat u nou eens een voorbeeld zien van hoe het moet, van u eigen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:32

Heb jij misschien al de bron gevonden, moll, waarin staat dat de fransen zonder stelling rijden op een rechte lijn en de duitsers met stelling rijden op een rechte lijn ;)

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:53

Stelletje zeikerds! Pffff.

Mijn paard longeer ik meestal zonder iets eraan. En ik noem het losgooien. Mijn paard heeft zichzelf nooit zelf rechtgezet hoor :n
Anders had ik niet zo'n probleem met mijn eigen onkunde. Dan had ie het zelf allemaal weer opgelost in de roundpen. :+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:44

goeiemorgen, wat is de sfeer ineens veranderd gisteravond

ehm: een bijzet mag nooit dwingen, dat heb ik duidelijk geschreven. jammer dat dat niet wordt opgepikt en door mensen dan toch als zodanig wordt neergezet. dat de meeste mensen niet weten hoe ze er mee moeten longeren en daarom denken dat de achterhand erbij drijven hetzelfde is als hoog tempo en de bijzet op de verkeerde lengte vastmaken... daar kan ik hier de verantwoordelijkheid niet voor gaan nemen.

er zijn zoveel dingen uit de klassieke leer verkeerd geinterpreteerd en verkeerd opgevat. en door onkunde wordt dan de schuld gegeven aan de klassieke rijkunst en gaat men 'work-arounds' of 'quick fixes' verzinnen.

als je niet kunt longeren met bijzet (en daar moet je je paard natuurlijk wel in stapjes aan wennen, nooit de bijzet korter gespen dan het paard in africhtingsgraad kan hebben - heb ik ook al eerder geschreven...) kun je beter longeren aan een kaptoom zonder verder iets eraan, is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 01-03-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:48

cherie78 schreef:
quadripes schreef:
@ZusJacobs: aanleuning is niet hetzelfde als een correcte halshouding, het is een vloeiend iets dat van achteren naar voren en weer terug stroomt... leest u aub de eerdere pagina's van het topic even mbt AR enz.

Hoe ontstaat dan de "correcte halshouding *D
Waar bestaat die "correcte halshouding" uit *D

Volgens mij, alleen maar als een paard correct van achter naar voor gaat, anders is er geen correcte halshouding.

beste Cherie: dit gaat erom dat je niet eerst begint met het paard voorwaartsneerwaarts te vragen met een kaptoom en dan denkt dat dat aanleuning is en de rest vanzelf wel komt. (dat is immers de opvatting van de AR en werd geopperd door ZusJacobs)

vanuit een juiste aanleuning volgt vanzelf de hoofdhouding die voor het paard de beste is, maar die is bij elk paard anders. en deze aanleuning komt van achteruit: die begint daar, wordt opgevangen door de bijzet en loopt zo weer terug naar achteren. in de AR doen ze niets met opvangen aan de voorkant, dus kan er ook nooit aanleuning ontstaan.

daarbij zorgen bijzetteugels ervoor dat het paard rechter wordt in zijn lijf, door hem recht te houden tussen de twee bijzetteugels. zo kan een paard rechter blijven op de volte en kun je het achterbeen er beter onder laten plaatsen. anders blijft het paard ofwel op de binnenschouder vallen ofwel zijn achterhand helemaal naar binnen zetten. dit valt niet op een andere manier op te lossen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:59

Needje schreef:

Mijn paard longeer ik meestal zonder iets eraan. En ik noem het losgooien. Mijn paard heeft zichzelf nooit zelf rechtgezet hoor :n
Anders had ik niet zo'n probleem met mijn eigen onkunde. Dan had ie het zelf allemaal weer opgelost in de roundpen. :+

Denk niet wat u hier schrijft iets te maken heeft met een Klassieke opleiding van het paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:04

Professor schreef:
Ernest van Loon had alles van een ander, sorry maar deze man kopieerde alles van anderen, dat deed hij erg slim die anderen leefde niet meer en hij leefde in een vacuum van de oude garde naar de nieuwe garde.

Doen wij dat niet allemaal? Dus laat wat mij betreft het woordje sorry maar weg hoor. :o :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:10

Professor schreef:
Needje schreef:

Denk niet wat u hier schrijft iets te maken heeft met een Klassieke opleiding van het paard.

Waar zeg ik dat dan? Volgens mij reageer ik op de opmerking dat iemand zijn paard recht krijgt door m zonder iets eraan te longeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:16

vur schreef:
Doen wij dat niet allemaal? Dus laat wat mij betreft het woordje sorry maar weg hoor. :o :)

Dan heeft u niet begrepen wat ik daarmee bedoel, met copieren dat is niet leren dat is afkijken van anderen, en er zelf de eer mee opstrijken, en dat heeft hij gedaan, en dat was makkelijk in het vacuum waar hij in hij werkte.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:18

Zonder "dwang" krijg je kennelijk toch niet hetgeen voor elkaar dat je wilt bereiken. De Engelse tekst over handen als beton als het moet, verwijst naar mijn idee toch naar dwang. De man die dit gezegd heeft is een klassieker of een academisch geschoold persoon?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:12

Needje schreef:

longeren zonder bij te zetten heeft geen zin....dan kun je hem net zo goed in de wei laten lopen.
Je gymnastiseerd een paard namelijk helemaal niet op die manier.
Je doet ten eerste beenbescherming om bij je paard met longeren....de meeste belessures gebeuren door 'even' slordig een paard te longeren of los te gooien.
Ten tweede zet je je paard bij....lichtjes...zodat de bijzet niet dwingend werkt maar pas wat doet als het paard zijn hoofd te hoog doet.Loopt het paard goed,hangt de bijzet bijna los.
Goed longeren is een vak.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:14

Citaat:
En ik noem het losgooien
*zucht*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:20

Needje schreef:
Citaat:
En ik noem het losgooien
*zucht*

het is maar net wat je wil van je paard....hoe soepel hij wel of niet loopt.
Dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:22

tja needje je moet op dit topic werkelijk elk woord dat je plaatst 3 x afwegen of het in de goede contxt staat want ze reageren op alles...ik longeer ook alleen aan halster,zonder beenbescherming als ik het idee heb dat paard de hele dag in een hoekje heeft staan lummelen,te weinig heeft bewogen. en ik heb geen tijd of zin om aan het werk te gaan,dan doe ik het net als needje gewoon even voor de beweging aan een touwtje lopen. als we voor t echie gaan gaan er wat meer spullen uit de kast,longeer singel enzo

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:22

Ik denk dat Needje het cynisch bedoelde als reactie op het gezemel in het topic over longeren zonder bijzetteugels waarbij het paard nageeft en zichzelf recht maakt.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:23

bingo!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:34

geerke schreef:
Needje schreef:

longeren zonder bij te zetten heeft geen zin....dan kun je hem net zo goed in de wei laten lopen.
Je doet ten eerste beenbescherming om bij je paard met longeren....de meeste belessures gebeuren door 'even' slordig een paard te longeren of los te gooien.
Ten tweede zet je je paard bij....lichtjes...zodat de bijzet niet dwingend werkt maar pas wat doet als het paard zijn hoofd te hoog doet.Loopt het paard goed,hangt de bijzet bijna los.

beenbeschermers?????
als jij gaat hardlopen buiten, wordt je dan ook bijgezet om in de juiste houding te trainen?
ik heb nog nooit beenbeschermers gebruikt bij mijn paarden. Ze weten nl heel goed waar hun beentjes zitten.
wel als je ze in een bepaalde houding dwingt, dan krijg je idd ongelukken en aantikken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:36

Zooist schreef:
Ik denk dat Needje het cynisch bedoelde als reactie op het gezemel in het topic over longeren zonder bijzetteugels waarbij het paard nageeft en zichzelf recht maakt.....

dat klopt wel
als je weet wat je doet, en goed leert kijken naar de beweging van je paard, wordt je paard zeker rechter.
je moet dan wel weten welke spieren er belangrijk zijn, om die rechtheid voor elkaar te krijgen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:50

geerke schreef:

Goed verwoord zeer duidelijk zelf heb ik alleen een beetje moeilijkheden met het paard loopt.
Dat doet hij op de wei, wanneer er mee gewerkt word noemt men het gaan.
Misschien begrijpt u wat ik daarmee bedoel, zo aan het lijntje rondslingeren is voor mij ook lopen.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:06

ik heb vroeger geleerd (niet klassiek) dat je met bijzet de binnenbijzet 2 gaatjes korter doet dan de buitenste zodat het paard stelling neemt. Hoe doen jullie dit?
Ik denk dat het paard zich dan niet recht kan maken of over de buitenschouder valt. Ik kan me ook weer voorstellen dat wanneer de bijzet gelijk zit, het paard makkelijker op de binnenschouder kan vallen. Ik weet het eigenlijk niet hoe dit in de praktijk het beste werkt. Kan iemand dat uitleggen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:12

meerhofh schreef:
ik heb vroeger geleerd (niet klassiek) dat je met bijzet de binnenbijzet 2 gaatjes korter doet dan de buitenste zodat het paard stelling neemt. Hoe doen jullie dit?
Ik denk dat het paard zich dan niet recht kan maken of over de buitenschouder valt. Ik kan me ook weer voorstellen dat wanneer de bijzet gelijk zit, het paard makkelijker op de binnenschouder kan vallen. Ik weet het eigenlijk niet hoe dit in de praktijk het beste werkt. Kan iemand dat uitleggen?

Dat heb ik ook eerst geleerd, maar dat is onzin, beide bijzetteugels gelijk lang, door het drijven met de zweep (binnenbeen) komt het paard in stelling, zodat je ook met de binnenhand kan nageven.(longeerteugel).

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:19

ik heb het ook allebei uitgeprobeerd, mijn bevindingen waren dat het paard meer moeite had om een gelijkmatige aanleuning te krijgen wanneer de binnenteugel korter was gegespt. zodra de binnenteugel evenlang is, kan je er zelf invloed op uitoefenen en het paard belonen dmv nageven. in feite doe je in het zadel niets anders, omdat je daar ook niet met een kortere binnenteugel rijdt.

het paard blijft zo mooi recht op de volte, precies wat de bedoeling is en door middel van het beter ondertreden van het achterbeen, komt vanzelf de juiste stelling en (lichte) buiging in orde. wel is het zaak om de juiste afstand te vinden, zodat het paard niet op een te kleine of te grote cirkel terecht komt, want dan vervallen alle juiste factoren en wordt het moeilijker om het paard in de juiste gesteldheid en tempo te longeren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:58

Als je een paard longeert, dan loopt ie op een volte. Als je hem rijdt op een gelijksoortige volte, heb je volgens mij de binnenteugel toch ook iets korter dan de buitenteugel? Dus ik vind het niet raar om met het longeren hier verschil in aan te brengen. Trouwens, ik ben wel eens benieuwd professor. Als het paard gaat, waar gaat het dan heen? Volgens mij zeggen we hier in Nederland toch echt lopen hoor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:06

vur schreef:
Als je een paard longeert, dan loopt ie op een volte. Als je hem rijdt op een gelijksoortige volte, heb je volgens mij de binnenteugel toch ook iets korter dan de buitenteugel? Dus ik vind het niet raar om met het longeren hier verschil in aan te brengen. Trouwens, ik ben wel eens benieuwd professor. Als het paard gaat, waar gaat het dan heen? Volgens mij zeggen we hier in Nederland toch echt lopen hoor.

Nee, het is het bestgaande rijpaard niet het best lopende rijpaard.
Dat word maar geschreven en gezegd en iedereen neemt het maar aan.
Het paard gaat in de richting van de stelling in de Travers, het paard gaat in de tegenovergestelde zijde van de stelling in SB enz enz.
Leest u maar de boeken door, daarom kunnen de mensen ook niet meer lezen wat ik vaak schrijf, omdat zij dingen door elkaar halen.
Wanneer een instructeur zegt iets meer aktieveren je paard loopt, dan weet de ruiter wat er bedoeld word.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:19

lopen is wat het paard doet als er geen ruiter op zit (of een ruiter die geen of een slechte invloed op het paard uitoefent)

gaan is de term voor het paard dat op de juiste manier gereden wordt (of gelongeerd of op een andere manier gewerkt). het beweegt zich dan in een rijkunstig evenwicht en is gehoorzaam aan de hulpen en alert.