duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:46

Safiera schreef:
Ja, vreselijk! Al was het bij mij na een paar uurtjes weer raak.

Nouja, ik moet de dag dat ik geweest ben écht niet gaan rijden.. Dan doet het té veel zeer, de volgende gaat het.. 3e dag een dagje zo goed als pijnloos en dan bouwt het weer langzaam op Boos!

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:56

ik volg deze even.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:09

MyWishMax schreef:
Ja helpt idd maar even, ik kom er elke week Bloos Balen is dat he?

Waar behandeld hij en wat doe jij om het recht te houden? Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:43

Goofy44 schreef:
Je kan jezelf daarbij helpen door met je handen steun op de schoft te zoeken. Je voelt dan of je handen zich verplaatsen of juist op hun plek blijven.

Kanttekening hierbij is echter dat de meeste mensen de armen moeten strekken om de handen op de schoft te kunnen laten steunen. Dat betekent dat de ellebogen niet meer gebogen zijn en dat deze ruiters zodoende niet meer kunnen veren in de ellebogen en zodoende niet meer "tussen de ellebogen door" kunnen paardrijden. De ruiters zetten de handen vast op de schoft. Dan is de hand misschien wel stil, maar dat is niet per definitie een vriendelijke hand, de hand is dan immers niet stil ten opzichte van de paardenmond.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:57

MyWishMax schreef:
Safiera schreef:
Ja, vreselijk! Al was het bij mij na een paar uurtjes weer raak.

Nouja, ik moet de dag dat ik geweest ben écht niet gaan rijden.. Dan doet het té veel zeer, de volgende gaat het.. 3e dag een dagje zo goed als pijnloos en dan bouwt het weer langzaam op Boos!

Bij mij was de eerste keren direct erna veel erger (was ik ook erg moe), dan werd het juist minder de rest van de week. Na een maand of wat veranderde dat en voelde het voor mij juist als verlichting na de behandeling. 'S avonds ging het dan nog wel maar de ochtend erna was het weer net zo erg als ervoor. Toen werd besloten dat het met manuele terapie niet voldoende op zijn plek bleef en kwam ik bij de chiropracter. Ging precies hetzelfde als bij de manueel therapeut. Heb nog wel een tijdje oefeningen gedaan wat wel een beetje hielp maar ik niet vol kon houden toen het weer erger werd.

Wat zijn we trouwens lekker offtopic bezig! Hebben we het over de rugproblemen van ruiters!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:01

Safiera schreef:
Weer erg interessant allemaal! Maar nu vraag ik me toch echt af of je wel iets kunt doen op een paard als je zelf "vast" zit. (heeft al bijna 1,5 jaar last van haar rug) Is het dan beter om helemaal niet te rijden of kun je toch nog wat betekenen erbovenop?

Dit is een vraag waar niemand éénduidig op zou kunnen antwoorden. De mate van "vast" zitten in de rug, in combinatie met pijn, pijn-ontwijkende houding e.d. zijn van invloed op het rijden. Er zijn ruiters die naar eigen zeggen geen last hebben tijdens het rijden, maar bij andere dagelijkse activiteiten wel.

Ik ga er van uit dat de meeste nog zeker wat kunnen betekenen voor hun paard, maar dit is afhankelijk van wat men wilt bereiken.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Om een paard mooi over zijn rug te laten lopen moet de ruiter het paard zo min mogelijk hinderen en mee kunnen gaan in zijn beweging. Daarnaast wil je als ruiter hulpen kunnen geven om richting of vorm aan te geven aan het paard.

IMO kan dit alleen wanneer de ruiter zijn lichaam goed kan coördineren (spieren die op het juiste moment aanspannen en ontspannen, houding die in positie wordt gehouden hierdoor, etc) waardoor de ruiter in balans zit, maar gelijkertijd mee veert / gaat in de beweging van het paard. (Dit hoort uiteindelijk onbewust te gebeuren). Termen die hiermee te maken hebben zijn de springveer werking, vormspanning en de onafhankelijke zit.
(Centred Riding- Sally Swift / Basis Rijkunst - Anne Muller)

De meeste ruiters (waaronder ik zelf) hebben problemen met deze coördinatie. Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat hierin grote verschillen zijn tussen een prof.-ruiter en een beginner.

Een beginnende ruiter heeft een minder goede coördinatie om de de bewegingen van het paard opvangen, ze verstoren de beweging van het paard sneller, als gevolg wordt vaak de beweging van het paard minder constant en dit geeft weer een extra verstoring voor de ruiter om op te vangen.
Coordination Dynamics: of the Horse~Rider System van J. Lagarde, C. Peham, T. Licka, and J. A. S. Kelso
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=1821095

------------------------------------------------------------------------------------------

Rugklachten: meer dan 90 % is a-specifiek, dus geen aanwijsbare oorzaak. Wel weet men dat het komt door overblasting van structuren.
Zitten is een vrij zware belasting voor de rug omdat het gewicht van je romp en hoofd opgevangen wordt op je zitbeentjes, zit je wat ingezakt dan ook op je staartbeen - wat het onderste gedeelte is van je rug.
Wanneer je scheef zit (bijvoorbeel naar recht met een komming) zijn er bepaalde wervels die meer gewicht moeten opvangen. Het zelfde geldt voor extreem rechtop (hyperextensie) of in elkaar gezakt (flexie).
De zwaartekracht trekt je gewicht loodrecht naar beneden - om in balans te blijven moet dit binnen je steunvlak blijven, maar door spierenkracht kan je het wel wat compenseren - bijvoorbeeld als je je armen uitsteekt.
Er zijn ook spieren die er voor zorgen dat je je houding in je rug kan handhaven, m.n. de mm. multifidi en de m. transverus abdominis.

Afbeelding

Echter, deze spieren kunnen worden overbelast. Dit kan komen door o.a. verlaagde belastbaarheid van de ruiter: slechte conditie/getraindheid, stress (door psychisch factoren - adrenaline verlaagd de weerstand!), slechte houding.

* Een slechte houding is een houding waarbij de spieren meer moeite moeten doen om de houding te handhaven.
De zgn ruiterzit is gebaseerd op de fysiologische correcte houding, waarbij het lichaam zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de zwaartekracht - of er juist zijn voordeel mee doet. Door niet alleen steun te nemen op de zitbeenknobbels, maar ook steun op de dijen, en de voet wordt het gewicht en inwerkende krachten goed verdeeld. Bij een goed functionerend lichaam - zonder "blokkades" kunnen deze krachten worden afgevloeid.

Bij vermoeidheid zullen andere spieren het werk om de wervelkolom te stabiliseren overnemen, deze kunnen bewegingen minder goed coördineren.
Nadeel voor de ruiter: bewegingsuitslagen worden groter (denk ook aan teugelhulpen), kan minder goed mee gaan in de beweging van het paard, mogelijk (veel) spierpijn.
Nadeel voor het paard: ruiter beweegt niet mee, uit balans en uit het ritme. Een paard kan hierdoor met meer spanning gaan lopen.

Ruiters met pijn zullen vrij onbewust de pijn gaan ontwijken en hierdoor scheef gaan zitten. Afhankelijk van wat je paard hier van vindt zal hij daar naar gaan lopen. - Scheef dus!
Deze scheefheid zal er ook weer toe leiden dat bepaalde structuren (spier, pees. kapsel etc.) overbelast wordt. Dit leidt tot vastzitten, verkortingen en (spier)pijn.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Dus voor de ruiters met rugklachten: IMO is paardrijden met rugklachten niet per definitie slecht voor de rug of voor het paard. Je kan vaak beter op een paard zitten dan op een stoel. Er is wel een MAAR: laat iemand checken hoe je zit, zorg dat je optimaal zit. Op een passend zadel, en het liefst een passend (gezond/ recht) paard. De houding van het bekken, de benen en enkels is net zo belangrijk als de rug aangezien je deze gebruikt om krachten door te laten vloeien.
Hoe meer beweging het paard maakt, hoe moeilijker het wordt om dit op te vangen.
Hoe langer of intensiever je rijdt hoe vermoeider je spieren worden en je houding kunnen handhaven.
Vermijd "krachtruitersport", spanning opbouwen in nek-schouder en arm-regio is niet de bedoeling.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:30

Aimee schreef:
Kanttekening hierbij is echter dat de meeste mensen de armen moeten strekken om de handen op de schoft te kunnen laten steunen. Dat betekent dat de ellebogen niet meer gebogen zijn en dat deze ruiters zodoende niet meer kunnen veren in de ellebogen en zodoende niet meer "tussen de ellebogen door" kunnen paardrijden. De ruiters zetten de handen vast op de schoft. Dan is de hand misschien wel stil, maar dat is niet per definitie een vriendelijke hand, de hand is dan immers niet stil ten opzichte van de paardenmond.

Normaal rijdt een ruiter gemiddeld met een handbreedte boven de schoft. Als je een strotouwtje tussen de D-ringen van je zadel bevestigt, dan kan je daar je pinken bij het rijden al onder houden om te controleren of je je handen stil houdt. Als je zadel de juiste maat heeft en op de juiste plek ligt dan kan je zonder problemen je vuisten op de voorkant aan de bovenzijde van je zadel laten rusten. Dat deel van het zadel ligt al boven de schoft. Je kan je handen zelfs aan elke kant van de schoft houden. De uitvoering kan in verlichte zit en bij lichtrijden zonder problemen gebruikt worden. Als je goed zit, heb je deze oefening niet nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:54

@ degenen die ingegaan zijn op mijn vragen: bedankt!

met Faram ben ik al een heel eind gekomen, als je ziet waar we begonnen zijn. de juiste aanleuning (die eerder nog weleens zwaar kon worden door gebrek aan impuls/ voorwaartse drang) begint hij steeds vaker te vinden, en hij geeft ook zeer regelmatig na (kortere momenten zijn dit nog, maar met name de laatste trainingen bleef hij langer in de goede aanleuning/ neerwaarts, ZONDER hulpteugel/ trekken/ kneepjes, en zonder impulsverlies. dat vindt hij het moeilijkst, als hij neerwaarts gaat verliest hij activiteit, dat is dan ook hoofdzaak op dit moment. ik richt zelf nog niet op het neerwaarts rijden, aangezien het voorwaarts rijden nog niet goed genoeg voor elkaar is imo.).

ik heb rugproblemen, die af en toe de kop opsteken, maar in die perioden stap ik niet op mijn paard. hij leert niks van mij als ik hem zit te storen, bovendien kan het voor hem ook pijnlijk zijn. mijn rugproblemen mogen imo niet van invloed zijn op mijn paard, vandaar dat ik dan dus niet rijd, maar lekker ga wandelen of simpel: flink poetsen, staart mooi maken etc.

maar goed, gezien mijn en Faram's gestage vorderingen. ikzelf ben, (eerlijk is eerlijk en niet arro bedoeld) erg vooruit gegaan de laatste weken. ik stuur enkel op zit en been, teugel is voor de verfijning of net dat beetje extra. ik heb stille en zachte handen, dat heb ik mezelf tijden geleden al aangeleerd (voor ik les had). simpelweg omdat ik dat belangrijk vond, vraag me niet waarom toendertijd, maar ik vond het logisch. en dat komt me nu van pas, méér dan dat!

imo is het dus niet zo gek dat Faram lekker vooruit gaat nu we serieuzer met de dressuur bezig zijn. ikzelf heb nog zóveel te leren, en dat wil ik samen met hem doen.
het beginnen met nageven en naar beneden komen is imo bewijs dat Faram dit gewoon kan leren zonder touwtjes, en ik samen met hem.

ik ga mijn instructrice dan ook bij de eerstvolgende gelegenheid vragen waarom ze de touwtjes voorstelde, terwijl dit A niet nodig is, en B imo meer kwaad zou doen dan goed.

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:44

Interresant topic dit... ik lees hem binnenkort even helemaal door! Lachen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:56

Ons compact-gebouwd NRPS pony duikt soms tot haar knieen of lager, maar als ik kijk dan zie ik toch de 'drie-hoek' dat haar achterbenen vormt zeker zo groot is als die van de voorbenen.

Als de achterste 'driehoek' net zo grote of groter is dan die voorste 'driehoek' wil dat altijd zegeen dat het paard niet op de voorhand valt?? Of kan een paard op de voorhand vallen terwijl de achterbenen goed naar voren gebracht worden.

Of, anders gezegt, kan een paard goed over de rug lopen met een correct gebruik van de achterhand terwijl de hoofd en hals ver naar benenden rekken, strekken, alsof ze een gras-sprietje zoekt??

Ik moet er wel bij zeggen het is een pony met van haarzelf ontzettend mooie grote bewegingen, hoewel ze is niet 100% recht, de achterhand zet ze altijd voor 100% in (voor mijn gevoel). Als je het toelaat wil ze wel soms hangen aan de bit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:04

Bedankt Lise81! Buidelijke info, Het boek Centred Riding van Sally Swift heb ik zelfs! Heb wel eens geprobeerd die oefeningen etc. te doen, maar dat is erg lastig als je niemand hebt om je er goed bij te helpen.

Ik merk zelf dat ik na +- een halfuurtje "moe" wordt in mijn rug, dan stop ik ook meestal. (Behalve met les op de manege, ik ben te eigenwijs)
De laatste tijd laat ik mijn zusje vooral rijden, of ga ik er gewoon voor de lol (en mijn evenwicht/houding) even zonder zadel op. Gewoon met (touw)halster, want zonder zadel kan ik mijn handen nog niet stil genoeg houden.
Een beetje rustig stappen en draven (liefst zonder zadel) helpt mij zeker als ik stijf ben.

In de les merk ik wel heel erg dat ik meer moeite als voorheen heb met ontspannen rechtopzitten, coordinatie van teugel en beenhulpen etc. In het begin gaat het dan nig goed, maar naarmate de les vordert zak ik in en krijg de manegepaarden niet meer vooruit. Heb je nog tips om beter "recht" te zitten? Je klinkt deskundig?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:25

Het gaat een beetje off-topic, maar goed, je eigen zit blijft belangrijk om een paard goed over de rug te kunnen laten lopen!

@safiera: ik schrijf voor mijn studie fysiotherapie een scriptie over á-specifieke lage rugklachten (t.g.v. coördinatie problemen) en paardrijden.
Ben nog niet toegekomen aan het hoofdstukken hoe je dit zou kunnen aanpakken/ behandelen.

Een les is denk ik te lang voor je, zoals je zelf al aangeeft. Of te intensief. Je zou kunnen aangeven aan je instructeur dat je last hebt van je rug en dat jij iets vaker zal stappen.
Wat jij beschrijft is precies wat ik bedoel met dat je diepere stabiliserende spieren moe worden en andere dit over gaan nemen - die een andere bewegingsuitslag geven. Als je na een tijdje niet meer recht zit, ben jij dus andere spieren gaan gebruiken.
Ik zou het niet foreceren, vermoeide spieren hebben even rust nodig.
Je kan thuis - zonder paard - ook veel oefenen met recht op zitten, zoals achter je pc. Beter is nog dat je zit op een grote gymbal (maar goed, die heeft niet iedereen in huis). Daarbij training voor je "core", dit kan door grondoefeningen (buikspiertraining, bekken kanteleningen etc), met fitness-apparatuur (raadpleeg sportfysio, ivm duur/opbouw/controle van beweging tijdens oefeningen!) voor training van rug-en buikspieren. Vooral training op een gymbal terwijl je je armen moet bewegen - maar dan wel je romp moet stabiliseren - zijn goede oefeningen. Wat goed is voor ruiters om te gebruiken zijn Pilates-lessen, omdat ook hier bij bewegingen van ledematen de romp gestabiliseerd moet worden.

Maar bij alles, overleg met je fysiotherapeut! Ik kan vanaf de PC niet zien wat voor klachten jij hebt en de ernst hiervan.

Manegepaarden rijden is niet het makkelijkste, ze zijn vaak "afgestompt" waardoor lichtere hulpen ook niet makkelijk doorkomen en het rijden nog intensiever wordt. Tel daar bij op een voor jou niet goed passend zadel - waardoor het nog meer energie kost om je houding te handhaven.
In draf blijven lichtrijden, want tijdens het doorzitten moet je meer bewegingen opvangen.
Wil je je lesuur volhouden, dan zal je ook moeten leren je energie te doseren - niet te fanatiek rijden. Probeer je handen en armen gewoon stil te houden (gewoon contact en geen gefriemel- sommige mensen doen dat) en consequent te rijden (been -> niet voowaarts --> tikje) waardoor je minder been hoeft te gaan geven om je paard voorwaarts te houden. Vraag anders ook om een manegepaard die niet te lui is en wat vlakkere gangen heeft.
Vraag natuurlijk je instructeur je er op te attenderen als je naar voren of achteren zit, of naar links of rechts.

IMO rug van de ruiter is net zo belangrijk om soepel te hebben als die van het paard Haha!

kyraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:41

heee,

zouden jullie mij kunnen vertellen of mijn paard hier goedloopt?
Afbeelding
alvast heel erg bedankt.
groetjes kyra

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:43

Wil je eerst vertellen wat je zelf ziet?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:18

kyraaa schreef:
zouden jullie mij kunnen vertellen of mijn paard hier goedloopt?

Ik denk dat er best mensen zijn die willen reageren.
Doe zelf eerst een poging met wat je zelf op de foto ziet.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:20

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kyraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:34

dankje voor jullie reactie's,
als ik zelf naar de foto kijk denk ik dat de achterkant er wel wat meer onder kan. maar ik vind de voorkant wel netjes misschien moet ze nog iets meer de lucht in met haar voor hand zodat je zegmaar zo'n lijn krijgt in haar lichaam die van achter laag naar voor omhoog loopt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:26

@kyraa Probeer ook eens te kijken naar de beenzetting.
Hoe zie je dat de achterkant er wel wat meer onder kan?

kyraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:59

@Evelijn: Dat zie ik omdat er geen stijgende lijn is van achter. zodra die stijgend is is de achterhand er zoiezo goed onder. ik zien die lijn niet super duidelijk daar kan ik het aan opmaken. en bij de beenzetting kun je zelf ook zien, dat linkerachterbeen de grond al bijna raakt maar niet over de voorste hoefdruk komt. dus kan actiever.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:47

Ik stelde de vragen vooral, zodat je zelf ging nadenken over de informatie die eerder in dit topic is gegeven. (de deukjes, driehoekjes, afwikkeling van de passen etc.)

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:16

Wat een verhelderend topic! Even een stipje!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:02

ik weet niet of het zinvol is, maar misschien kunnen we een lijstje maken van puntjen waar je aan kunt zien bij een foto of een paard over de rug loopt (of bijna Knipoog ). Zo kan iedereen voor zichzelf evalueren Ja, dus zelfsoplossend leren....sorry ben lerares Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:05

Lijkt me heel zinvol.
Als je in het begin van het topic kijkt, zie je dat dat al aardig gebeurd is Tong uitsteken

Mss is het handig om hier nog weer even de quotes op een rij te zetten?

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:14

Leerzaam topic, ben nog niet helemaal uitgelezen maar dat gaat zeker gebeuren. En ik ben ook voor een "samenvatting" Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:15

Nu nog een vrijwilliger die 126 pagina's gaat lezen om er een samenvatting van te maken Haha!