DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:36

Punt 3 zou ik nog eens goed over nadenken, wat is een paard anders dan mensen?
Paarden hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en hebben net zo goed als mensen behoefte aan erkenning en vriendschap.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:42

Uiterlijk zit er toch een licht verschil in.... Knipoog
Als er argumenten gebruikt worden als: "buig zelf je hoofd eens zo" en "probeer maar eens hoe weinig je ziet als je naar beneden kijkt" dan lijkt het me toch dat je weinig benul hebt van de wezenlijke verschillen in lengte van hals en werking van het oog tussen mens en paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:44

Mireille1970 schreef:
[
En er zullen zich altijd mensen blijven afzetten tot de groep waar ze niet bij kunnen horen door te roepen dat ze er niet bij willen horen....

Leuk voor mijn onderschrift.... OK dan! Go jij! Go jij! Afgod

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:45

horseyfries schreef:
Uiterlijk zit er toch een licht verschil in.... Knipoog
Als er argumenten gebruikt worden als: "buig zelf je hoofd eens zo" en "probeer maar eens hoe weinig je ziet als je naar beneden kijkt" dan lijkt het me toch dat je weinig benul hebt van de wezenlijke verschillen in lengte van hals en werking van het oog tussen mens en paard.

Dit bedoelde ik ook.

Wat paardentango aanhaalt ben ik helemaal voor en mee eens, al werd ik er in het verleden hier op bokt voor afgebrand, maar een paard heeft geen emotie en gevoel zeiden ze dan, nou dat zal dan theorie zijn, prima, maar in de praktijk... noem het ingeving, noem het instinct, whatever maar gevoel hebben ze wel degelijk...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:45

horseyfries schreef:
Mireille1970 schreef:
[
En er zullen zich altijd mensen blijven afzetten tot de groep waar ze niet bij kunnen horen door te roepen dat ze er niet bij willen horen....

Ja he Haha! En zelf verzonnen ook nog, maar oh zo waar, en niet alleen in paardminnend nederland!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:22

Paardentango schreef:
Punt 3 zou ik nog eens goed over nadenken, wat is een paard anders dan mensen?

Een paard is een vluchtdier/prooidier, een mens is een roofdier. Dat maakt de benadering toch wat anders. Dat kan Emiel Voest je bevestigen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:32

imo heeft het paard geen behoefte aan erkenning en vriendschap...... imo heeft een paard behoefte aan een duidelijke, eerlijke leider.... waarbij het zich prettig en safe voelt. een leider die zich in kan leven in het gedrag van het paard en het paard kan begrijpen.

Slechts dan kan je een goede verhouding hebben met je dier, maar om het dier menselijke emoties zoals behoefte aan erkenning toe te schrijven is wat ver gaand.

Vriendschap is ook zo iets. Natuurlijk is er wel een mate van minder of meer passen van paarden onderling, en dat ik ook zo met mensen en paarden. Sommige paarden hebben meer behoefte aan duidelijkheid, en als dit door het mens niet gegeven wordt dan is de " vriendschap" ver te zoeken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:39

Een paard heeft in een stress situatie een heel andere reactie dan een mens, en wel in de volgende fases:

Eerst zal het paard vluchten, als dat niet werkt zal het vechten, daarna staken/omhoog komen en in het uiterste geval zich laten vallen. Dit zijn de kenmerken van een vluchtdier. Denk je dat een mens dit zal doen?

Dit is het zgn. flee, fight, freeze, fall effect. In een stress situatie zal een paard heel anders reageren dan het normaal doet. Het is de bedoeling met rijden dat het paard dat in de laatste 3 fases zit, weer zsm in de vluchtfase te krijgen. Pas dan zal het weer "normaal" respons geven.

Dus nee, een paard is niet hetzelfde als een mens.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:49

Een roofdier en een vluchtdier hebben geen gevoel, of eigenlijk een heel ander gevoel... hmmm interessant.
Voest is erg leuk, maar bekijkt niet allen vanuit het gevoel van een paard, meer vanuit een mens.
Laat maar ook, ik start ooit nog wel eens een topicje hierover.
Een ding... zowel het roofdier als het vluchtdier kennen vriendschap en leven in een groep. Een van de meest basale voorwaarden van leven in groepsverband is het 'elkaar nodig hebben'. Dat houdt in dat deze dieren dus bereid zijn tot samenwerken, handig bij paarden, dat dienende. Een vluchtdier, paard, is alles afgenomen en slijt zijn leven veelal in een hok (box,wei). Het dier blijft in wezen gelijk aan de voorouders. Moederliefde, vriendschappen, irritaties etc. etc. Een paard zoekt naar die dingen, het is erg kort door de bocht om te stellen dat een paard geen gevoelens heeft en dat het een dom vluchtdier is. Een paard is meer dan andere vluchtdieren sterk ontwikkeld, geestelijk en lichamelijk, het is een onhandig gebouwd dier. Daarom zijn diverse zintuigens sterker ontwikkeld, gewoon om te overleven. Gehoor, zicht, reuk en het 'aanvoelen' van situaties, zoals angst van anderen.
Het is ons mensen (nog) niet gelukt een paardmachine te maken, we behandelen ze vaal wel zo en gaat op wetenschappelijk gebied uitleggen.
Vergeet alleen niet dat beide dieren, niet zoals mensen met tranen en uithalen, beide dieren huilen ook.

Ze uiten het alleen anders.

Aan ons de kunst om te kijken wat het dier voelt en of we er iets mee kunnen. In de praktijk is het makkeliker om te denken dat dieren geen gevoel hebben, je zou je schuldig kunnen gaan voelen. Knipoog

PS Een paard vecht niet, een paar verdedigt Knipoog maar eer het dat doet is er al zoveel gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 31-08-06 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:52

Paardentango schreef:
Een roofdier en een vluchtdier hebben geen gevoel, of eigenlijk een heel ander gevoel... hmmm interessant.
Voest is erg leuk, maar bekijkt niet allen vanuit het gevoel van een paard, meer vanuit een mens.
Laat maar ook, ik start ooit nog wel eens een topicje hierover.
Een ding... zowel het roofdier als het vluchtdier kennen vriendschap en leven in een groep. Een van de meest basale voorwaarden van leven in groepsverband is het 'elkaar nodig hebben'. Dat houdt in dat deze dieren dus bereid zijn tot samenwerken, handig bij paarden, dat dienende. Een vluchtdier, paard, is alles afgenomen en slijt zijn leven veelal in een hok (box,wei). Het dier blijft in wezen gelijk aan de voorouders. Moederliefde, vriendschappen, irritaties etc. etc. Een paard zoekt naar die dingen, het is erg kort dor de bocht om te stellen dat een paard geen gevoelens heeft omdat het een dom vluchtdier is. Een paard is meer dan andere vluschtdieren sterk ontwikkeld, het is een onhandig gebouwd dier. Daraom zijn diverse zintuigens sterker ontwikkeld, gewoon om te overleven. Het is ons mensen niet gelukt een paardmachine te maken, we behandelen ze vaal wel zo en gaat op wetenschappelijk gebied uitleggen.
Vergeet aleen niet dat beide dieren, niet zoals mensen met tranen en uithalen, beide dieren huilen ook.

Ze uiten het alleen anders.

Aan ons de kunst om te kijken wat het dier voelt en of we er iets mee kunnen. In de praktijk is het makkeliker om te denken dat dieren geen gevoel hebben, je zou je schuldig kunnen gaan voelen. Knipoog

PS Een paard vecht niet, een paar verdedigt Knipoog maar eer het dat doet is er al zoveel gebeurd.

Helemaal mee eens!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:53

Oh, maar ik zeg niet dat paarden geen gevoel hebben. Ik geef alleen het wezenlijk verschil tussen paard en mens aan. En daarom loopt de communicatie ook anders Knipoog

Een paard waardeert een consequente baas, die waardeert dmv beloning en lichaamstaal maar ook zijn grenzen trekt. Net zoals de leider van een kudde.

Een paard kan overigens wel vechten, alleen niet uit zichzelf, alleen in noodsituaties Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:56

tnx, namens het paard dan.

Een paard waardeert het om een leider te hebben, dat is geen dwinger, een leuider is iemand die verstandig is en altijd het beste met de volger voorheeft. Paarden zijn altijd al gewillige slachtoffers geweest en laten zich onderdrukken. Het zit in hun natuur, alhoewel vrouwen ... (ander onderwerp)

Helaas Tyrza, paarden zijn geen vechters, ze gaan het liever uit de weg. Daarom heten ze ... vluchtdier.... daar zijn ze voor gemaakt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:57

Als een paard in het wild door een roofdier wordt gegrepen, laat het zich echt niet zomaar vallen. Hij zal zichzelf eerst verdedigen door van zich af te slaan. Dat versta ik onder vechten Knipoog

Of bijvoorbeeld een merrie die haar veulen verdedigt, een paard die bokt omdat hij voor het eerst een zadel op krijgt, en zo voorts.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:59

dat noem ik liever verdedigen....vechten voor je leven.

Moet steeds aan LDR denken.... Clown

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:01

Tja, zo kan je het ook noemen. Maar om jezelf te verdedigen kan je ook vluchten Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:03

Da's handig... dier... Pling

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:03

Paardentango schreef:
dat noem ik liever verdedigen....vechten voor je leven.

Moet steeds aan LDR denken.... Clown

Waarom? Omdat dit topic daar ooit over ging? Bloos

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:05

Ik ben weg. Heb paarden (en vieze stallen) die op me staan wachten Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:13

Werk ze Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:26

ja dit houdt op he...het is ook zo leuk ! Als we gewoon discussieren dan.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:17

Mireille1970 schreef:

Citaat:

Citaat:
Ja he Haha! En zelf verzonnen ook nog, maar oh zo waar, en niet alleen in paardminnend nederland!

Zelfverheerlijking noemen ze dit...

.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:20

jjs schreef:
Mireille1970 schreef:

Citaat:

Citaat:

Zelfverheerlijking noemen ze dit...

.

Wie zijn "ze"?

Ik noem dit HUMOR, en als zodoende was het bedoelt... Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:49

Dat jojo geen gevoel voor humor heeft wist ik al langer, je moet gewoon even de grap uitleggen Mireille.... Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:54

Ken Jojo niet Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:55

Mireille1970 schreef:
Ken Jojo niet Lachen

Dat was diegene die die geweldige nuttige bijdrage leverde over zelfverheerlijking.... Haha! Tong uitsteken