Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:27

Kadankovitch schreef:
Ik heb niet het idee dat u hem 'terug' rijdt, maar dat u geen impuls toevoegt om zo de spanning te vermijden. Dat wat ik overigens ook met Sam gedaan zou hebben. Eerst laten kalmeren en dan weer impuls druppelsgewijs toevoegen.

Ik ben nooit zo goed in dat uit leg gedeelte. := Wat je zegt klopt. Al komt hij op momenten wel terug omdat ik hem "tegen houd" maar dat is dan inderdaad niet echt met de intentie om hem terug te rijden maar meer om hem in dat tempo te houden waarin ie ging. Inderdaad om de reden die je geeft.
Als hij in die "vlucht modus" zit dan kan elk beetje been er voor zorgen dat ie explodeert (ook al zie je dat er van de buitenkant dan vaak niet aan.).
Het doel is dan dus om hem inderdaad in dat tempo rustig te krijgen door niks anders te doen dan hem voorzichtig "tegen te houden" (want echt terug rijden resulteerd net als been geven op zo'n moment in een explosie) tot hij daar ontspant en mijn hulpen weer accepteert. En als dat gebeurt ga ik dan inderdaad weer toevoegen. Nu is het zo dat hij vaak de galopovergang (waarbij je verplicht bent die hulp te geven) ook "gebruikt" (hij zal het zo vast niet zien maar ik krijg het niet anders uit gelegd) om te exploderen. Daarom ook dat ik hem een paar keer terug neem en ietwat onhandig weer naar galop zet: Omdat ik dus heel voorzichtig die hulp moet geven om te zorgen dat hij ook de overgang doet zonder te ontploffen. En als dat dan weer ontspannen gaat. Dan kan ik weer "echt" gaan rijden (als ik het zo mag noemen.)

Hoop dat het zo een beetje duidelijk uit gelegd is want zoals ik al zei; ik vind het altijd erg moeilijk om mijn eigen rijden uit te leggen... :=

Dankjewel Sizzle: wat je zegt klopt gewoon. Daar kan ik verder niet tegen in gaan. Wel kan ik je de achtergrondinformatie geven (omdat je zelf al zei:; daar moet het paard aan toe zijn.)
Zie deze informatie dus ook niet als uitvlucht want ik ben het helemaal eens met jouw kritiek. Die klopt gewoon. :)
Dit paard was eentje die flink verprutst was in de aanleuning, en echt flink verprutst. In die mate dat elke vorm van contact resulteerde in rennen of steigeren. (been was rennen, terug rijden op de zit was geen optie want dat was druk en dus rennen maar terug rijden op de hand resulteerde in steigeren en gooien met het hoofd.).
die los-vast verbinding is daar nog een beetje een na-wee van denk ik. Het zou ook helpen als ik een keer langer dan 3 maanden aan een stuk door kon trainen zonder pauze, dan was dat wellicht ook al meer opgelost. Al vraag ik me soms af of die reactie er ooit 100% uit gaat gaan. Als hij ontspannen is, echt ontspannen, dan is zijn aanleuning heel fijn maar zodra er iets is dat hem af leidt of enige spanning op levert (zelfs positieve spanning) dan vind ik het weer erg moeilijk om die aanleuning fijn te krijgen. (ja ik zeg bewust; ik want ik weet dat dat mijn gebrek is en niet het zijne, hij doet gewoon wat hij doorheen de jaren geleerd heeft, ik ben degene die het moet oplossen niet hij. :D)
Ik vind het soms ook moeilijk om heel stabiel te zijn met die hand en zodra er enige spanning komt, wordt dat natuurlijk nog moeilijker voor mij en dat werkt die verbinding nog meer in de hand..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:32

wat dapper dat je een filmpje plaatst Ayasha Ik snap wel wat je bedoelt met het bewust terug rijden maar ook daar hoort impuls bij je hebt nu een dralop Verder stoor ik me aan de los vast verbinding in draf Is dat bewust? Heb het idee dat je daardoor je paard steeds even "laat vallen" heb niet het idee als ik het filmpje bekijk dat er spanning is maar dat kan natuurlijk heel erg vertekenen

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:37

Bedankt dressjoepie, geeft mijn bovenstaande reactie antwoord op je vraag of niet helemaal?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:42

Ik zag dat je het al beantwoord had idd Misschien kun je voor jezelf uitvogelen waarom je in de galop wel beter de verbinding kan bewaren en hem in draf wel eens kwijt bent Ik zou het antwoord daar ook zo niet op weten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:44

Sizzle schreef:
Uit pb conmunicatie met iemand die niet in dit topic zit denk ik dat dat de verwarring zit tussen correctie en straf.

Correctie is in mijn beleving in feite alles wat bedoeld is tot positieve verbetering en ontwikkeling. Correctie kan uiteindelijk positief en negatief uitvallen afhankelijk van het 'trots niveau' die iemand heeft. Immers wil niet iedereen horen dat hij/zij niet perfect is.
Je hebt ook paarden die erg "trots" zijn en in eerste instantie er tegen in gaan, andere paarden leren graag.
Maar het corrigeren op zich is niets anders dan een leermeester die zijn leerling verteld wat hij moet verbeteren.

Straf daarentegen is een negatieve prikkel die meestal pas nodig is als te weinig consequente correcties gegeven zijn.

Willekeurig slaan en schoppen valt nergens onder, dat is gewoon slecht gedrag.

Prachtig verwoord! Helemaal mee eens.

Leuk dat er weereens een filmpje wordt geplaatst. Is het een idee om in het rustige tempo toch wat te schakelen, dit kan ook heel minimaal.
Je hebt wel wat sprongverlies in de galop. Probeer de sprongen te voelen en bij te weinig bij te drijven liefst in een hogere versnelling.
Verbinding buitenteugel viel mij ook op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:54

dresjoepie schreef:
Ik zag dat je het al beantwoord had idd Misschien kun je voor jezelf uitvogelen waarom je in de galop wel beter de verbinding kan bewaren en hem in draf wel eens kwijt bent Ik zou het antwoord daar ook zo niet op weten

Dat is dus een vraag die ik me ook al even stel. :)Ik zit regelmatig filmpjes terug te kijken. Het enige dat ik me tot nu toe kan bedenken is dat het ritme in galop me wellicht beter 'ligt' maar daar schiet je natuurlijk weinig mee op om er aan te werken. := Het is nogthans niet dat ie niet fijn zit oid dus daar ligt het ook niet aan.. Als iemand dat ziet of iets zou zien dat dat kan veroorzaken dan zou ik zeer dankbaar zijn. :D

Het schakelen in die rustige galop ga ik zeker er bij proberen te nemen zodra hij daarin ontspant Avanti (en zodra ik weer kan rijden want hij staat inmiddels alweer 2 weken stil door de vorst. :roll: . Dat helpt idd om meer sprong te "creëren". (te behouden eigenlijk.)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:03

Ik vind het een fijn beeld Ayasha. Wat mij vooral aanspreekt is de rust die het geheel uitstraalt en de vering van je paard in het kaak gewricht. Je hebt een superlichte aanleuning, op teugel gewicht en daardoor zou je kunnen denken dat het los-vast is. Maar het paard loopt juist mooi stabiel in deze aanleuning.
Tuurlijk mist er nog impuls, de galop is nu wat gelopen. Maar dat komt wel. Ik zou wel benieuwd zijn naar een filmpje van dit paard een paar maanden later.
Complimenten voor je zit trouwens!

Interessante antwoorden op de vraag over het combineren van de Franse en Duitse methode en min of meer in het verlengde daarvan het afwisselen van rijden in aanleuning met rijden met doorhangende teugel. Voor mij werkt dat in ieder geval goed, maar dan vooral in tölt en dat is hier niet zo relevant denk ik.

Ik kan me verder ook vinden in de omschrijving van een correctie van Sizzle. Misschien dat het woord correctie voor sommigen een negatieve connotatie heeft, maar in het rijden heeft een correctie mijns inziens geen negatieve lading. Het is een korte, zo mogelijk subtiele ingreep/begrenzing waar het paard reflexmatig op reageert. Het is wel belangrijk dat de ruiter qua intentie ook positief/neutraal is, en niet corrigeert vanuit een mindset dat het paard moet luisterrrrrrennnn.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:32

Sizzle schreef:
:o?

Ik snap er echt helemaal niets meer van eigenlijk.
Misschien allemaal even een stukje chocola eten?

Kamy, kun je uitleggen hoe je een paard niet corrigeerd als hij niet op je been reageerd?

Nee dat kan ik niet. Heb ik geen ervaring mee. Iemand anders misschien wel?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:33

Goed dat je dat laatste erbij zet askja, idd erop letten dat je in het rijden nooit bestraffend wordt, eindeloos herhalen, geduldig blijven, rechtlijnig en duidelijk blijven. Ik heb in m'n hele leven 2 x op een IJslander mogen zitten, misschien 5 x als ik erover nadenk en die tolt, ik vind t net op je op een trilplaat zit :)) dat gaat snel!!!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:45

Ik denk dat er inderdaad wel onderscheid gemaakt mag worden tussen 'scherper aan de hulpen zetten' en 'straffen omdat het paard de oefening niet kan'.

Dat eerste doe ik weldegelijk en dat is wat ik dan een correctie noem, maar dat tweede is een gebrek aan inzicht... als je paard echt goed aan de hulpen is, gaat het ook enkel nog weigeren die oefeningen uit te voeren die te moeilijk zijn, andere oefeningen zouden relatief vanzelf moeten gaan. Of zo zie ik het toch ;).

Ik ben er gisteren weer opgestapt na 2,5 weken enkel op de weide (examens...) en hij was nog perfect aan de hulpen en dus ging eigenlijk alles heel vlot. Ik heb zelf maar de grens gezet op een halfuurtje overgangen rijden omdat hij zelf niet echt aangeeft wat er te veel is.

Dat is ook het 'gevaar' van nageeflijkheid denk ik, dan moet je echt wel nadenken over hoe ver je mag gaan, want je paard heeft geleerd niet tegen de hand en het been in te gaan.

Maar als hij nu echt niet op mijn voorwaartse hulp gereageerd had, dan had ik hem enkele keren 'gecorrigeerd' ja, dan geef ik nadat hij de eerste hulp negeert even goed been zodat hij er van 'schrikt' (ik laat hem ook voorwaarts gaan uiteraard) en vervolgens krijgt hij meteen een klontje ;) dat werkt goed en het paard is echt niet bang van mijn hulpen, in tegendeel. Dat is voor mij wat een correctie inhoudt.

Als hij dan van stap naar draf goed reageert op mijn been, maar in een zijgang niet, dan kan ik daar ook meteen uit concluderen dat dat in die houding vast nog erg moeilijk is en ik daar dus rekening mee moet houden. Echter als hij in een gewone draf ook soms mijn been zou negeren, kan je daar nooit zeker van zijn in andere oefeningen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:51

Wat een vervelende toon af en toe in dit overigens leerzame en interessante topic.

Maar goed, waar niet, uiteindelijk? Heeft me al talloze keren er van weerhouden ook een bijdrage aan het topic te leveren. En daar zal ik wel niet de enige in zijn.

Qua @Ayasha-filmpje: ik heb gelezen waarom en hoezo, maar toch mis ik met name die échte impuls waarbij paard door het hele lijf beweegt, gezien bouw van paard en jouw(?) rijstijl moet dat toch -ook in een wat lager tempo - haalbaar zijn? Impuls staat niet gelijk aan snelheid, maar is meer het enthousiast er onder swingen van de achterhand (niet alleen de achterbenen).

Ik begrijp dat je zo easy rijdt omdat het paard een verleden van vooruit willen rennen heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:28

Kamy, ik denk dat jij je dan ook in je handjes mag knijpen met zo'n paard met enorme will to please :)
Ik heb meer een gevalletje: ik zie een hert, laat ik daar naar kijken en mijn ruiter negeren. Die was echter ook meteen al zo eigenwijs in het eerste uur van haar leven. Heeft ook een keer als 1-2 jarige een baal kuil van 100kg omgeschopt omdat blijkbaar ze het ritselen van het plastic irritant vond. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:30

Bedankt Aksja, ook voor het compliment! Houding is voor mij door omstandigheden een erg moeilijk punt waar ik contant aan werk en blijf werken dus dat vind ik een heel fijn compliment :+:

terpentijn: Ik ga eens kijken of ik nog een filmpje heb van een periode waarin hij effectief regelmatig getraind werd. :) Mijn pc is gecrashed geweest, vader heeft toen veel kunnen redden maar niet alles. Dus ik ga even goed moeten zoeken en weet niet of ik uberhaupt nog wat heb maar ik ga eens kijken of ik iets kan tonen waar hij met meer impuls gereden wordt. En anders zal het moeten wachten tot het weer beter wordt. :D Dan zal je geduld moeten hebben tot maart/april. Want met die ritten die ik nu kan doen kan je niet spreken van echt "trainen". :P (vandaag weer even gestapt en wat oefeningen in stap gedaan met hem, dat is niet slecht voor 'm maar da's nog niet echt vol in training staan natuurlijk :P )

Paard heeft een verleden van enorm vluchtgedrag en heel veel spanning en stress. (ik noem hem niet voor niets mijn neuroot.). Daarvoor is hij ook weg gedaan. Toen paard net aan kwam was degene die hem bracht blij er van af te zijn (zweet stond hem op het hoofd op 5 min tijd om hem los te maken en van de klep te halen. Was een transportfirma dus ze zouden wel wat gewoon moeten zijn.)
Vlucht gedrag in die mate dat hij, toen hij al "kalmer" was, op de poetsplaats stond te piafferen terwijl ik zadelde, want dat was (voor hem) druk. Een paar keer klom hij aan de muur op of gooide hij zich om. Dus dat gedrag vertoonde hij echt overal. :) Inmiddels staat hij los op weide terwijl ik zadel en kan ik hem "parkeren" (hij blijft staan op "wachten" als ik iets moet gaan pakken uit de schuur.) terwijl ik zadel. Maar hele simpele dingen die "anders zijn dan anders" halen hem totaal uit zijn ritme en dan is hij compleet van de leg. Mijn man die op weide aanwezig is (die daar normaal niet is) en langs de draad af loopt achteraan op weide is genoeg voor hem om te staan trillen door zijn hele lijf. Vroeger rende die dan weg, nu blijft hij meestal wel bij me. Onder het zadel kunnen het dus ook hele idiote dingen zijn die hem "triggeren" en eenmaal getriggerd is het heel moeilijk om hem weer echt helemaal rustig te krijgen. De spanning op dat moment laten af vloeien voor het "zicht" gaat vrij snel maar in zijn lijf en 'geest' blijft die onrust lang hangen. Dat voel je dan meestal alleen maar (tenzij je hem kent, dan zie je het ook.)
Dit was dus zo'n moment dat ie snel in dat "vluchten" schoot. Waarom weet ik niet, Hij kan geschrokken zijn van een konijn (ja dat ken genoeg zijn om een paar dagen uit zijn ritme te zijn.) ik stel me die vraag inmiddels ook niet meer. Als ik merk dat hij in zo'n "mood" is handel ik daar gewoon naar om hem zo veel mogelijk rust te geven zodat hij zo snel mogelijk weer "hersteld." om het zo maar te noemen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:53

Hoe ben je aan het paard gekomen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:55

Sizzle schreef:
Kamy, ik denk dat jij je dan ook in je handjes mag knijpen met zo'n paard met enorme will to please :)
Ik heb meer een gevalletje: ik zie een hert, laat ik daar naar kijken en mijn ruiter negeren. Die was echter ook meteen al zo eigenwijs in het eerste uur van haar leven. Heeft ook een keer als 1-2 jarige een baal kuil van 100kg omgeschopt omdat blijkbaar ze het ritselen van het plastic irritant vond. :+

edit: Kamy verkeerd begrepen net als Sizzle, dus even aangepast
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 21-01-17 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:04

Sizzle schreef:

Ik zou willen dat ze altijd voor het been was zodat ik niet hoef te "corrigeren". Maar helaas valt ze toch echt in de klasse van "wat vandaag niet komt komt morgen wel". Dus ik heb werkelijk geen ervaring met het niet "corrigeren" van een paard wat niet voor het been is ;-)

De discussie over "corrigeren" an sich loopt nog steeds. Dat is mooi om te zien. Ik lees wel reacties waar ik me ik kan vinden zoals bv die van SinneJ. Dus blijkbaar was er toch enig algemeen nut in mijn woorden ;-)

Dat ik nooit corrigeer is een aanname die ooit gemaakt is door een ander in een ander topic. Die dat nu weer verkondigt. Prima haar mening.
Verder heb ik met SZ prive gepraat en heb haar ook uitgelegd dat ik haar woorden gebruikt had, niet zijzelf noch haar rijstijl. Dat die mogelijk verkeerd gevallen zijn. Dat zij zich daarover opwond kan ik begrijpen. De reacties van een aantal andere kan ik verder niet plaatsen. Ik was niet de enige getuige mijn pb inbox vol stille meelezers.

Ja mijn paard is een pleaser. Daarom ben ik ook enorm voorzichtig met "correcties". Aangezien de traditionele manier van rijden voor haar niet werkte, verdiep ik mij in andere "stijlen".
Ik dacht uit deel 1 en dit topic dat dat ook het geval was bij de deelnemers. Vandaar dat ik me aan een bijdrage waagde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:10

Oh, dan heb ik je reactie verkeerd om geinterpreteerd.
Ik dacht dat je juist bedoelde dat je paard altijd 100% aan de hulp stond.

Wat is eigenlijk precies traditioneel?
Wat is precies druk?

Ik vind mijzelf behoorlijk traditioneel maar dat betekend dus ook dat mijn paard met de snuffert op de grond loopt met losrijden en dat ik streef naar een FEI beeld (wat ik wellicht nooit zal bereiken).

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:24

Sizzle schreef:
Oh, dan heb ik je reactie verkeerd om geinterpreteerd.
Ik dacht dat je juist bedoelde dat je paard altijd 100% aan de hulp stond.

Wat is eigenlijk precies traditioneel?
Wat is precies druk?

Ik vind mijzelf behoorlijk traditioneel maar dat betekend dus ook dat mijn paard met de snuffert op de grond loopt met losrijden en dat ik streef naar een FEI beeld (wat ik wellicht nooit zal bereiken).

Dat dacht ik al en ik zat eigenlijk te wachten op aanname zoveel die geuit zou worden. Maar niemand wil nu het gladde ijs op ;-)

Ik streef ook naar een FEI beeld zoals het in de regels staat. Maar niet zoals het bv door Gal, Cornelissen enz ten toon wordt gespreid.
Mijn huidige instructeur noemt zichzelf "hollistisch". Een mengeling van bv centered riding en klassiek.
Wat ik "traditioneel" of "modern" vindt (zonder iemand voor het hoofd te stoten) is wat we eigenlijk allemaal kennen? Ja hoe leg je dat uit? Orun, Deurne stijl? Voor mij persoonlijk voelt het alsof er in die "stijl" minder aandacht is voor de houding, communicatie,biomechanica etc etc. In mijn situatie was het zo dat we op de "gewone" manier vastliepen. Mijn instructeur was zeer kundig in het opleiden en uitbrengen van jonge of probleem dieren. Maar toch verplaatste ze zich niet voldoende in het team dat ze voor zich had. Toen kwamen dus de "correcties" die bij mij weerstand oproepen (niet omdat ze zo wreed zijn maar omdat ze gegeven worden terwijl er niet naar de oorzaak gekeken wordt). Mijn huidige trainer heeft de eerste maanden als een soort relatie therapeut gefungeerd zodat we weer leerden communiceren.
Als ik nu naast de bak sta en ik zie mijn stalgenoot met haar jonge paard lessen. Die loopt soms te diep nog. Haar gp instructeur komt dan met "scherpe ophouding kop omhoog". Dan begin ik te gruwelen.....dat is mijn manco! Begrijp ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:26

Sizzle schreef:
Hoe ben je aan het paard gekomen?

Als die vraag aan mij is: Via iemand waar ik toen vriendin mee was. :) Ik was trouwens op de hoogte van al die dingen. Zij wilden hem eigenlijk niet meer verkopen (dat hebben ze geprobeerd zodra ze dachten dat hij "er door was" maar hij kwam steeds op korte termijn terug omdat het dan toch weer mis ging daar.) maar voor de veiligheid van iedereen waren ze aan het denken om hem desnoods "weg te brengen". Ik heb toen die vriendin gevraagd de eigenaresse te overtuigen hem naar mij te laten komen. :)
Ik wist dus heel goed wat ik ging krijgen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:40

Kamy. Topsport staat voor mijn ver weg van traditioneel eerlijk gezegd.
Onder traditioneel versta ik gewoon zo ongecompliceerd mogenlijk rijden zonder poespas. Het traditionele veelzijdige dier dat ook zonder spectakel een rondje bos kan doen en zonder al te veel overdreven opwinding alleen (zonder grooms) mee op concours kan en waar het braaf los naast de trailer staat en netjes wacht met wegstappen totdat je zit. Daarnaast moeten ze gewoon aan te binden zijn, naast je lopen en goed na te rijden zijn.
Aan deze kenmerken hebben mijn paarden tot nu toe eigenlijk wel voldaan en daarmee schaar ik mijzelf onder traditioneel recreatieve ruiters die ook wel eens op concours gaat.

Ayasha, een projectje dus.
Leuk dat je hem weer zo ver gekregen hebt :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:46

Sizzle schreef:
Kamy. Topsport staat voor mijn ver weg van traditioneel eerlijk gezegd.
Onder traditioneel versta ik gewoon zo ongecompliceerd mogenlijk rijden zonder poespas. Het traditionele veelzijdige dier dat ook zonder spectakel een rondje bos kan doen en zonder al te veel overdreven opwinding alleen (zonder grooms) mee op concours kan en waar het braaf los naast de trailer staat en netjes wacht met wegstappen totdat je zit. Daarnaast moeten ze gewoon aan te binden zijn, naast je lopen en goed na te rijden zijn.
Aan deze kenmerken hebben mijn paarden tot nu toe eigenlijk wel voldaan en daarmee schaar ik mijzelf onder traditioneel recreatieve ruiters die ook wel eens op concours gaat.

Ayasha, een projectje dus.
Leuk dat je hem weer zo ver gekregen hebt :j

Zonder grooms.... -O- nou... dan moeten mn vriendinnen dus thuis blijven... |(
Gaan ze niet leuk vinden... :')

Maar ik sta er achter hoor :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:49

Jep. :j Heb hem toen genomen omdat hij me heel erg aan stond (op foto, had 'm nog nooit irl gezien), hij rontgologisch brandschoon was (dus lichamelijke oorzaken uit gesloten.) en ik dacht; slachten kan altijd nog. Gezien 't filmpje kan je dus zien dat dat niet nodig geweest is. :P Heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik heb er een heel leuk dier aan dat nergens echt in uit blinkt maar waar ik wel alles wat ik wil doen, mee kan doen. Hij probeert 't allemaal wel voor baasje. :D

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:49

Dan kan ik denk ik met je mee op concours Sizzle!
Ik heb met mijn oude paard wedstrijden gereden. Maar dat was zo'n sensibel gecompliceerd paard, dat ik met de (hoe zal ik het noemen zonder onbedoeld een kettingreactie te veroorzaken?) "Moderne" manier totaal verongelukt zou zijn. Daarmee begonnen mijn eerste stapjes buiten het moderne. Toen ik dit paard groen kocht wist ik: deze krijgt een andere opvoeding en basis!

Persoonlijk vind ik dat er door het gros van de ambitieuze ruiters (die ik in het echt gezien heb. Ik verwijs niet naar iemand in dit topic) te weinig naar het paard gekeken wordt. Zondag is de proef dus hij moet het maar doen. Je kunt niet altijd met druk (als in moeten presteren) rijden. Je wil zelf ook niet dat je baas je op het werk tijd tot de max wil pushen...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:52

Maar goed. Nu sta ik weer op een podium (vanmorgen op het schandblok. Burn the witch!!) waar ik niet hoor.
Ga weer in de meeleesmodus. Mocht je serieus iets willen weten, vraag het gerust. Ik reageer wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:56

Waarom moet er nou weer zo'n rare verwijtende post achteraan :?

In een discussie is geen podium en ook geen schandpaal, hooguit een misverstand ivm geschreven text.