Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:13

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:35

Het longeren van de e-pony gaat boven verwachting goed. Heb de longe nu anders bevestigt waardoor er minder druk komt op de buitenkant van het bit (kaptoom verdraagt ze niet) en nu begint ze ook eindelijk tijdens het draven stelling aan te nemen *\o/* Ze kijkt dan wel heel overdreven naar binnen en direkt weer terug om vervolgens weer naar binnen te kijken.
Heb ook nauwelijks druk meer op de lijn, als in ik hoef mezelf niet meer schrap te zetten :o Het kantelen is aanzienlijk vermindert, een enkele keer opent ze haar mond wanneer ze het allemaal even niet fysiek kan verwerken. Dan ga ik terug naar stap en draaf een rondje later weer aan. Haar bewegingen worden ruimer, losser, ritmischer en minder vlak. Ze houdt echter wel spanning in de nek, zakt niet verder dan boeghoogte. Ik verwacht dat dat wel komt zodra de lentebuiging wat meer toe neemt :)

Wyb_ster

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:27

Jaaaah, Anne_sproet, zo ziet het er bij mij ook uit

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:50

Fijn dat het zo goed gaat Pasterza :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:12

Zojuist een filmpje gemaakt van mijn 22 jarige :)
Wees lief voor ons; paard is zijn hele leven erg verkeerd gereden, is lichamelijk niet 100% meer en ik ben nog niet zo lang met hem bezig.
Ja ik zit er vreselijk beroerd op. Van mezelf heb ik al geen mooie zit, maar door zijn enorm holle rug en een zadel waar ik niet in kan zitten is het helemaal erg. Toch ben ik al heel blij met het resultaat van de training tot zo ver en ik neem toch het risico om het hier te plaatsen omdat ik denk dat het voor jullie ook leuk is om de voortgang te volgen met dit oudere paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:58

Hoe lang ben je al met hem bezig en hoe vaak per week?
Mijn 21-jarige krijg ik bij lange na nog niet zo ver naar beneden. Ik rij hem nu 1, hooguit 2 keer in de week, maar zit te denken aan de chambon. Zeker nu ik zie dat je die ook onder het zadel kunt gebruiken. Is dat een aanrader?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:19

Mijn 21 jarige kreeg ik ook niet zover, toen met de chambon ging dat bij de derde keer al vanzelf. heb nu al heel lang niet meer met chambon gedaan want zijn nu ook meer met andere dingen bezig maar werkt echt super goed :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:23

Door de chambon krijg je optimale stretch? Want zover gaat mijn paard ook niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:32

Ik ben nu een maand of 3 à 4 met hem bezig, zo'n 4x per week. De eerste weken heb ik alleen gelongeerd. Daarna ben ik er op gegaan en heb ik wekenlang alleen gestapt. Nu neem ik pas net de galop en draf stukjes mee.
In stap gebruik ik de chambon niet maar met de draf en galop wel omdat hij zich er anders compleet uit kan drukken. Als je paard zich er soms helemaal uit drukt vind ik het zeker een aanrader onder het zadel. Zakt hij wel maar nog niet ver genoeg, dan vind ik het niet veel toevoegen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:33

Nee het paard wordt alleen geholpen wanneer het te hoog komt, dat is juist zo fijn aan de chambon wanneer het paard laag loopt werkt het niet in, hij moet wel de ruimte hebben om nog iets om hoog te komen dus ik zou het nooit te strak te zetten anders heb je ook meteen weer die dwang, uiteindelijk gaan ze vanzelf wel laag lopen (mijn paardje tenminste, maar het kost even tijd)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:35

Dit paard is veel lastiger dan Timo. Niet alleen door zijn karakter maar ook door zijn vreselijk holle rug zoals jullie aan het begin van het filmpje wel zien. En hij is altijd verkeerd getraind geweest, en dan bedoel ik ook echt flink verkeerd (met slof ver achter de loodlijn, met stang en trens e.d.). Hij gooide ook zijn hoofd op en neer, dat is er gelukkig wel helemaal uit nu.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:50

Horseware schreef:
Ik ben nu een maand of 3 à 4 met hem bezig, zo'n 4x per week. De eerste weken heb ik alleen gelongeerd. Daarna ben ik er op gegaan en heb ik wekenlang alleen gestapt. Nu neem ik pas net de galop en draf stukjes mee.
In stap gebruik ik de chambon niet maar met de draf en galop wel omdat hij zich er anders compleet uit kan drukken. Als je paard zich er soms helemaal uit drukt vind ik het zeker een aanrader onder het zadel. Zakt hij wel maar nog niet ver genoeg, dan vind ik het niet veel toevoegen.

Hij zakt zeker wel, maar niet helemaal naar beneden. Tenminste onder het zadel zakt hij wel. Aan de longe niet zo. Dus onder het zadel zou de chambon niets toevoegen?
Dan maar even doorhobbelen zo en afwachten en misschien aan de longe eens met chambon proberen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:59

Aaawh opa's aan de top! Leuk om je oudje zo lekker te zien lopen Horseware. Ik hoopte al dat je ook wat van hem zou plaatsen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:02

Deze gaat ook naar Will Faerber en dan moet ik eerst weer sparen :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:03

vur schreef:
Horseware schreef:

Hij zakt zeker wel, maar niet helemaal naar beneden. Tenminste onder het zadel zakt hij wel. Aan de longe niet zo. Dus onder het zadel zou de chambon niets toevoegen?
Dan maar even doorhobbelen zo en afwachten en misschien aan de longe eens met chambon proberen.

Nee dan heeft het geen zin want de chambon werkt alleen als ze helemaal omhoog komen. Gewoon rustig door blijven vragen, het komt met tijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:07

Je kunt een paard aan de hand heel goed leren zijn hals te laten vallen.

Beetje druk op de neus geven en zodra er ook maar een minimale reactie komt meteen druk eraf. Dan herhalen en herhalen. De meeste paarden zullen zich dan al snel volledig 'laten vallen'.
Snappen ze het idee, dan kunnen ze het ook onder het zadel.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:09

Ik heb inmiddels zelf een beetje gefilosofeerd over het antwoord op mijn vraag en heb het in heuveltraining gevonden. Het zorgt ervoor dat hij sterker wordt zonder dat ik het al te veel forceer en zonder dat hij zwaarder op de hand wordt.

Ik wil ook graag (ondanks dat ik slechts meelezer ben geweest) de vooruitgang en het verschil tonen.
Er zit iets meer dan 4 maanden tussen de foto's.
Afbeelding
Voor

Afbeelding
Na

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 07:02

Horseware,
Met een zadelonderlegger kun je je zadel beter op je paard uitbalancren.
Jij zakt dan minder naar achteren en je gewicht komt meer naar de schoft waardoor het voor je paard gemakkelijker wordt om zijn rug te gebruiken.

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 07:11

@Sunneva,
Met heuveltjes kom je niet verder.
Het gaat om het inbuigen van de knieën.
Bij het opklimmen van heuveltjes heeft je paard juist nog minder de neiging zich hierin te buigen.
Inbuigen in de knieën doet hij wanneer hij de hals helemaal laat vallen en zich laat stellen en lengtebuiging neemt op gebogen lijnen.

Leer je paard de hals te strekken, eerst aan een halster op stal, op een woordje (laaaaaaang), zakken>belonen, helemaal naar de grond, klontje.
Dan aan de longe, zelfde woordje, zonodig de chambon.
Daarna onder het zadel.
Constant vragen de hals te laten zakken ala Francesco Vedani + laaaaang + klontje, dat heeft hij zo door.
Daar van uit kun je aan het werk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:27

Simpelman: ik heb daar inderdaad ook aan zitten denken. Maandag komt sowieso de zadelmaker voor een check en ik zal het probleem ook met haar overleggen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:02

Ben gisteren naar Horse-Event geweest en heb heel veel mooie paarden gezien maar bedacht me vanochtend (een gedachtenkronkel waar ik graag jullie mening over zou hebben) ... Er zijn te goede paarden... Echt enorme bewegers die achter de loodlijn rond gereden nog enorm veel beweging laten zien waardoor het lijkt alsof het rond en diep rijden normaal is... denk zelfs dat het bijna nodig is bij die grote bewegers omdat je als ruiter het niet eens kan bijhouden als ze wel hun volledige bewegingsafloop zouden hebben. (wel zonde en ook niet het goede voorbeeld)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 08:05

Dat heb je goed gezien.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:16

HW,

Best mooi paardje met body voor zijn leeftijd, is beslist nog niet aan pensioen toe *\o/*
Ziet er fijn uit zoals je bezig bent, je ziet em af en toe zoekenende naar bitje en neiging tot zijn oude houding.
Maar ik vindt dat je met zijn vallende hals rond de boeg heel tevreden mag zijn samen.

Paar dingetjes:
Je maakt begin video een mooie voorstel ronde, maar als je volgende keer camera bij zijn achterkant effe tikkie hoger houdt kijk je over zijn ruglijn naar voren en das altijd nuttige info kwa scheefte bv.

Kan je mbt chambon niet helemaal volgen, ik zie zelf nergens reden om em nog te gebruiken of zich proberen eruit te drukken.
Maar niet alles is gefilmd natuurlijk, dit is mix van aantal sessies.

Zou toch gaan proberen zonder spoortjes te gaan rijden en terug naar het basics been contact.
Je geeft em nu bewust en onbewust toch veel signalen mee, en mijn ervaring is dat in de stretch er ook in koppie veel meer relaxedheid komt, het gaat paard meer als vanzelf af.
Eerder besproken hier, ervaar je dat als trager of zelf slomer als dat je gewenst bent, en neig je tot meer voorwaarts aangeven.
Verwacht dat als jij ook durft "los te laten" hierin , je paardje veel gevoeliger wordt en fijn puur op je kuit gaat reargeren.
Dan ontstaat er weer dat zachte been aanleggen, en de reactie op enkel aanspannen kuitspieren , en hoef jou niet uit te leggen hoe fijn dat voelt.

Fijn dat je filmpjes blijft plaatsen, super leerzaam +:)+ +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:09

Met heuvel training gaan ze juist wel zitten Simpelman.
Alleen niet bij heuvel op maar bij heuvel af.
Hoe stijler hoe meer ze het achterbeen moeten buigen.
Heuvel op lopen ze bij mij standaard vwnw over de rug.
Juist door weinig bakwerk en veel heuvelwerk heb ik weinig onderhoudswerk aan de spieren.
Het bakwerk ik voor mij overwegend gehoorzaamheid en concentratie: overgangen/zijgangen etc.

Maar ik moet moet wel zeggen dat het soort heuvelwerk wat wij voor de deur hebben liggen in NL niet haalbaar is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:12

Ik doe er 20km per week.
Ik zou dus een "monsterzitter" moeten hebben.
Maar nee het kost me méér moeite in de rijbaan om de buiging achter op te roepen.
Heuveltjes af buigen ze wél ja, maar dat kost dan weer veel minder inspanning.