Ik heb helemaal geen verstand van vrijheidsdressuur laat dat even voorop stellen!
Maar wat ik mij zelf altijd afvraag is waarom vraag ik een bepaalde oefening? Hoe wil ik dat ie uitgevoerd word zodat het paard zijn / haar lichaam correct gebruikt? Wat is precies het nut / doel van deze oefening, wat verbeter je ermee?
Als ik het filmpje zo zie en jou tekst erbij lees zeg je dat ze de spaanse pas heel goed kan, in het filmpje zie ik echter dat ze er nog wel moeite mee heeft. Althans, dat lijkt wel zo, want het ene been tilt ze veel verder omhoog dan het andere. Ook zie je haar regelmatig een normale pas er tussen maken. In mijn beleving kun je pas zeggen dat een paard de spaanse pas erg goed kan wanneer die beide voorbenen om de beurt even hoog op tilt en in een mooi ritme zo een aantal passen laat zien. Zonder gewone stap passen er tussen door.
Vervolgens ga jij al een stap verder, een spaanse draf / galop. Naar mijn idee, wanneer het paard met correct ruggebruik moet blijven lopen en daarbij de spaanse draf of galop moet uitvoeren, vraag je een zo gigantische verzameling dat dit in mijn ogen alleen mogelijk is voor de paarden die erg ver getraind zijn en er de kracht en souplesse voor hebben. Het MOET de achterhand namelijk wel onder brengen wil het van voor voldoende vrijheid krijgen om zo te gaan zwaaien met die benen. In de stap kan dit naar mijn idee nog teveel 'verdoezeld' worden en is het minder zichtbaar wanneer het paard het lichaam dus niet goed gebruikt en in de rug teveel vastzet / wegdrukt. Het kan makkelijker het voorbeen hoog optillen zonder daarvoor ook perse echt goed te gaan zitten.
Ik zie (denk ik) bij Elina dat ze nu een mooi trucje uitvoert maar van achteren niet voldoende bij komt. Ze drukt zich op in het front en drukt daarbij de rug wat weg. De achterbenen lopen (uiteraard) wel mee maar nemen niet voldoende gewicht over. In de stap is dit voor Eline ook nog wel aardig goed uit te voeren, ze doet in elk geval goed haar best!

Echter in de draf komt ze er niet mee weg en zie je haar hele rare sprongetjes maken. Zelfde in galop... Ze probeert zich in het front (schoft / schouders) omhoog te drukken om vervolgens een zwaai te maken met het voorbeen. Echter zie ik de achterhand dus niks doen....
En dat ze dat maar enkele passen doet en telkens een 'normaal' pasje er tussen maakt komt omdat ze dit zo niet elke pas kan doen omdat er gewoon geen verbinding is van achteren naar voren.
Nogmaals, ik heb geen verstand van vrijheidsdressuur of de spaanse pas. Dit is gewoon zoals het in mij opkomt en hoe ik denk dat het in elkaar steekt.

------------------
Ik zou met haar vooral erg gaan oefenen op activiteit van achteren en lang en laag oefeningen waarbij ze juist de bovenlijn moet rekken. Je kunt ook oefenen zo los in de bak met schakelen, laat haar maar eens heeeeeel langzaam een paar pasjes draven en nog net geen stap en dan weer vlot vertrekken in de draf. Vanaf de grond is het dan héél leuk om te zien WAT er precies in het lichaam gebeurt.
Over de galop, telkens als ze weg wil sprinten direct weer terug nemen. Ook niet te lang laten galoperen, beter een paar passen goed dan tig rondjes verkeerd.

Dat heeft gewoon tijd nodig en als zij meer op eigen benen gaat lopen, sterker word en meer balans krijgt gaat die galop ook vanzelf wel beter.