[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:09

Even een vraagje, het hoort hier absoluut niet.... :)
Maar hoop omdat jullie haar kennen en dus onze werkpunten kennen of deze oefening goed voor haar is of niet?

Normaal gezien wou ik met Elina beginnen met de spaanse draf. Ze kende de spaanse pas super goed, dus ik vroeg met de zelfde hulp voor spaanse pas, een spaanse draf. Maar Elina boodt iets geheel anders aan:

Nu is mijn vraag of deze oefening belastend is voor haar benen/rug/hals?
Ik zie niet goed of ze haar lichaam juist gebruikt en of deze oefening nu juist erg belastend is of juist verbeterend voor haar achterhand? :) Ook omdat haar galop zo crossend is onder zadel, vraag ik mij af of deze oefening goed is?

ArGieVai

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:29

Misschien kan je dat beter vragen aan visibre team op bokt, zij heeft hier veel verstand van...

Iemand nog opmerkingen / tips voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:25

Ik kan nu niet kijken Stef, zal vanavond ff doen.

Michelle, ten eerste, het is niet de oefening die je vraagt dus dat is sowieso niet goed. Daarbij is de spaanse draf iets wat echt alleen voor hoog geschoolde paarden mogelijk is omdat een paard echt moet gaan kunnen zitten om het voorbeen hoog weg te zetten. Ik vraag me uberhaupt af of de spaanse draf bestaat, maar anders alleen voor de hoger geschoolde paarden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 09:33

Michelle, ik weet niet zo goed wat ik er over moet zeggen :=
Enige wat ik eruit kan halen is dat t me aan een pirouette doet denken..

ArGieVai, Ik vind de foto's te wazig om er wat over te zeggen.. Misschien dat de 'ervaren kijkers' als Jolien, Babootje, of Veulen er nog wat over kunnen zeggen. Wel denk ik dat hij teveel stuwd, en op de voorhand loopt. Heb het idee dat hij namelijk van de achterhand af loopt. Je zegt dat ie voorwaarts is, dat ik eigenlijk wel geloof, vind dat hij mooie gelijke passen heeft, maar voorwaarts is niet meteen actief. Meer kan ik er niet van maken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:37

ArGieVai schreef:
Misschien kan je dat beter vragen aan visibre team op bokt, zij heeft hier veel verstand van...

Iemand nog opmerkingen / tips voor mij?

Wat me opvalt is dat hij wat strak blijft in de bovenlijn, wat recht vanuit de schoft. Jij lijkt daar iets aan mee te werken doordat je handen iets te hoog zijn, als je ze zo hoog draait neig je vaak tot vast zetten in je schouders en daardoor wordt je stug in de hand.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:43

Thnx Jolien, dat wat strak in de bovenlijn klopt denk ik wel, maar stug in de hand worden dan weer niet, ik heb wel de neiging om stug in mijn hand te worden en schouders vast te zetten, alleen wat ik van die dag kan herinneren was dat ik me toen juist enorm kon ontspannen en echt kon loslaten, had echt een fijn contact gevoel en zo goed als geen spanning in mijn eigen lijf :) (wat overigens wel een wonder is, vind dat heel erg moeilijk)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:17

Sinds kort ben ik bezig met lange lijnen om te oefenen met het aan de teugel lopen.
Mijn paard loopt dan super netjes aan de teugel!
Is dit ook een goeie oefening om hem voor te bereiden onder het zadel (hij is al zadelmak al ongeveer 2 jaar)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:19

xRiiannex schreef:
Sinds kort ben ik bezig met lange lijnen om te oefenen met het aan de teugel lopen.
Is dit ook een goeie oefening om hem voor te bereiden onder het zadel (hij is al zadelmak al ongeveer 2 jaar)?

Imo niet omdat aan de teugel gaan niet alleen maar aan de voorkant plaats vind maar ook aan de achterkant, je zal dus impuls moeten kunnen inbrengen en dat kan imo niet met lange lijnen. Maar ik ben wel eens benieuwd naar foto's.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:00

Je kunt toch wel gewoon meer impuls vragen? Drijven en opvangen, werkt verder toch gewoon hetzelfde als onder het zadel? Alleen werk je niet met je benen tegen het paard maar doe je dit met je lichaam, spraak en eventueel de lijnen zelf..

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:03

Joolien schreef:
Ik kan nu niet kijken Stef, zal vanavond ff doen.

Michelle, ten eerste, het is niet de oefening die je vraagt dus dat is sowieso niet goed. Daarbij is de spaanse draf iets wat echt alleen voor hoog geschoolde paarden mogelijk is omdat een paard echt moet gaan kunnen zitten om het voorbeen hoog weg te zetten. Ik vraag me uberhaupt af of de spaanse draf bestaat, maar anders alleen voor de hoger geschoolde paarden.

Ik denk juist dat als ze deze oefening beter gaat uitvoeren, dus meer achterhand gaat gebruiken dat het ons zeker ook kan gaan helpen in het rijden en dan al zeker voor haar galop waar ze nu absoluut nog geen balans in heeft onder het zadel, zelfs niet aan de longe, want dan is het ook cross galop.
En dit is geen spaanse draf, is de spaanse galop. En het zal mss niet zo goed zijn/worden als bij de spaanse paarden, maar elk gezond paard kan dit. :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:09

In het stukje wat je erbij schreef staat spaanse draf :) Ik zie alleen maar een paard dat heel raar/langzaam gallopeerd eigenlijk... Denk dat deze oefening eigenlijk niet zo goed is voor een paard met nog te weinig spieren om die oefening aan te kunnen, alhoewel ik wel denk dat vrijheidsdressuur oefeningen zeker kunnen helpen in het rijden i.v.m. rekken en dergelijke, denk ik dat deze oefening op deze manier niet heel veel goeds zal brengen... Maar nogmaals, vraag het aan iemand die wél verstand heeft van vrijheidsdressuur en dergelijke oefeningen, zoals visibre team op bokt.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:14

ArGieVai schreef:
In het stukje wat je erbij schreef staat spaanse draf :) Ik zie alleen maar een paard dat heel raar/langzaam gallopeerd eigenlijk... Denk dat deze oefening eigenlijk niet zo goed is voor een paard met nog te weinig spieren om die oefening aan te kunnen, alhoewel ik wel denk dat vrijheidsdressuur oefeningen zeker kunnen helpen in het rijden i.v.m. rekken en dergelijke, denk ik dat deze oefening op deze manier niet heel veel goeds zal brengen... Maar nogmaals, vraag het aan iemand die wél verstand heeft van vrijheidsdressuur en dergelijke oefeningen, zoals visibre team op bokt.

Haar mening is allang gegeven en vind het er heel goed uitzien. :)
Maar dacht gewoon met het oog op het rijden, hier ook eens te vragen... Aangezien Elina niet langzaam te krijgen is in galop, zowel onder zadel als aan longe.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:19

Maar ik bedenk me dan, is ze wel genoeg over de rug? Ze brengt haar voorhand wel de lucht in, maar om zo'n huppeltje eruit te krijgen hebben ze geen ruggebruik nodig. De oefening zou een meerwaarde zijn als je begint met een ontspannen galop over de rug en dan door verzamelen met hetzelfde commando.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:23

SheeNegro schreef:
Maar ik bedenk me dan, is ze wel genoeg over de rug? Ze brengt haar voorhand wel de lucht in, maar om zo'n huppeltje eruit te krijgen hebben ze geen ruggebruik nodig. De oefening zou een meerwaarde zijn als je begint met een ontspannen galop over de rug en dan door verzamelen met hetzelfde commando.

Ja daar ga ik vanuit dit aan werken... Andersom lukt het me niet. :)
Zij werd altijd zo nerveus als ze rond mij moet draven en al zeker galopperen. En nu niet. :D
Dus vanuit dit ga ik eens proberen haar in galop te houden maar dan mijn commando weg te halen (het zweepje voor haar borst)... Mss dat er zo ontspannning komt?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:38

Kun je proberen, er lopen meerdere wegen naar Rome.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:39

Ik heb helemaal geen verstand van vrijheidsdressuur laat dat even voorop stellen!

Maar wat ik mij zelf altijd afvraag is waarom vraag ik een bepaalde oefening? Hoe wil ik dat ie uitgevoerd word zodat het paard zijn / haar lichaam correct gebruikt? Wat is precies het nut / doel van deze oefening, wat verbeter je ermee?

Als ik het filmpje zo zie en jou tekst erbij lees zeg je dat ze de spaanse pas heel goed kan, in het filmpje zie ik echter dat ze er nog wel moeite mee heeft. Althans, dat lijkt wel zo, want het ene been tilt ze veel verder omhoog dan het andere. Ook zie je haar regelmatig een normale pas er tussen maken. In mijn beleving kun je pas zeggen dat een paard de spaanse pas erg goed kan wanneer die beide voorbenen om de beurt even hoog op tilt en in een mooi ritme zo een aantal passen laat zien. Zonder gewone stap passen er tussen door.

Vervolgens ga jij al een stap verder, een spaanse draf / galop. Naar mijn idee, wanneer het paard met correct ruggebruik moet blijven lopen en daarbij de spaanse draf of galop moet uitvoeren, vraag je een zo gigantische verzameling dat dit in mijn ogen alleen mogelijk is voor de paarden die erg ver getraind zijn en er de kracht en souplesse voor hebben. Het MOET de achterhand namelijk wel onder brengen wil het van voor voldoende vrijheid krijgen om zo te gaan zwaaien met die benen. In de stap kan dit naar mijn idee nog teveel 'verdoezeld' worden en is het minder zichtbaar wanneer het paard het lichaam dus niet goed gebruikt en in de rug teveel vastzet / wegdrukt. Het kan makkelijker het voorbeen hoog optillen zonder daarvoor ook perse echt goed te gaan zitten.

Ik zie (denk ik) bij Elina dat ze nu een mooi trucje uitvoert maar van achteren niet voldoende bij komt. Ze drukt zich op in het front en drukt daarbij de rug wat weg. De achterbenen lopen (uiteraard) wel mee maar nemen niet voldoende gewicht over. In de stap is dit voor Eline ook nog wel aardig goed uit te voeren, ze doet in elk geval goed haar best! :) Echter in de draf komt ze er niet mee weg en zie je haar hele rare sprongetjes maken. Zelfde in galop... Ze probeert zich in het front (schoft / schouders) omhoog te drukken om vervolgens een zwaai te maken met het voorbeen. Echter zie ik de achterhand dus niks doen....

En dat ze dat maar enkele passen doet en telkens een 'normaal' pasje er tussen maakt komt omdat ze dit zo niet elke pas kan doen omdat er gewoon geen verbinding is van achteren naar voren.

Nogmaals, ik heb geen verstand van vrijheidsdressuur of de spaanse pas. Dit is gewoon zoals het in mij opkomt en hoe ik denk dat het in elkaar steekt. :+

------------------

Ik zou met haar vooral erg gaan oefenen op activiteit van achteren en lang en laag oefeningen waarbij ze juist de bovenlijn moet rekken. Je kunt ook oefenen zo los in de bak met schakelen, laat haar maar eens heeeeeel langzaam een paar pasjes draven en nog net geen stap en dan weer vlot vertrekken in de draf. Vanaf de grond is het dan héél leuk om te zien WAT er precies in het lichaam gebeurt.

Over de galop, telkens als ze weg wil sprinten direct weer terug nemen. Ook niet te lang laten galoperen, beter een paar passen goed dan tig rondjes verkeerd. ;)

Dat heeft gewoon tijd nodig en als zij meer op eigen benen gaat lopen, sterker word en meer balans krijgt gaat die galop ook vanzelf wel beter. :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:27

_Marinke_ schreef:
Ik heb helemaal geen verstand van vrijheidsdressuur laat dat even voorop stellen!

Maar wat ik mij zelf altijd afvraag is waarom vraag ik een bepaalde oefening? Hoe wil ik dat ie uitgevoerd word zodat het paard zijn / haar lichaam correct gebruikt? Wat is precies het nut / doel van deze oefening, wat verbeter je ermee?

Als ik het filmpje zo zie en jou tekst erbij lees zeg je dat ze de spaanse pas heel goed kan, in het filmpje zie ik echter dat ze er nog wel moeite mee heeft. Althans, dat lijkt wel zo, want het ene been tilt ze veel verder omhoog dan het andere. Ook zie je haar regelmatig een normale pas er tussen maken. In mijn beleving kun je pas zeggen dat een paard de spaanse pas erg goed kan wanneer die beide voorbenen om de beurt even hoog op tilt en in een mooi ritme zo een aantal passen laat zien. Zonder gewone stap passen er tussen door.

Vervolgens ga jij al een stap verder, een spaanse draf / galop. Naar mijn idee, wanneer het paard met correct ruggebruik moet blijven lopen en daarbij de spaanse draf of galop moet uitvoeren, vraag je een zo gigantische verzameling dat dit in mijn ogen alleen mogelijk is voor de paarden die erg ver getraind zijn en er de kracht en souplesse voor hebben. Het MOET de achterhand namelijk wel onder brengen wil het van voor voldoende vrijheid krijgen om zo te gaan zwaaien met die benen. In de stap kan dit naar mijn idee nog teveel 'verdoezeld' worden en is het minder zichtbaar wanneer het paard het lichaam dus niet goed gebruikt en in de rug teveel vastzet / wegdrukt. Het kan makkelijker het voorbeen hoog optillen zonder daarvoor ook perse echt goed te gaan zitten.

Ik zie (denk ik) bij Elina dat ze nu een mooi trucje uitvoert maar van achteren niet voldoende bij komt. Ze drukt zich op in het front en drukt daarbij de rug wat weg. De achterbenen lopen (uiteraard) wel mee maar nemen niet voldoende gewicht over. In de stap is dit voor Eline ook nog wel aardig goed uit te voeren, ze doet in elk geval goed haar best! :) Echter in de draf komt ze er niet mee weg en zie je haar hele rare sprongetjes maken. Zelfde in galop... Ze probeert zich in het front (schoft / schouders) omhoog te drukken om vervolgens een zwaai te maken met het voorbeen. Echter zie ik de achterhand dus niks doen....

En dat ze dat maar enkele passen doet en telkens een 'normaal' pasje er tussen maakt komt omdat ze dit zo niet elke pas kan doen omdat er gewoon geen verbinding is van achteren naar voren.

Nogmaals, ik heb geen verstand van vrijheidsdressuur of de spaanse pas. Dit is gewoon zoals het in mij opkomt en hoe ik denk dat het in elkaar steekt. :+

------------------

Ik zou met haar vooral erg gaan oefenen op activiteit van achteren en lang en laag oefeningen waarbij ze juist de bovenlijn moet rekken. Je kunt ook oefenen zo los in de bak met schakelen, laat haar maar eens heeeeeel langzaam een paar pasjes draven en nog net geen stap en dan weer vlot vertrekken in de draf. Vanaf de grond is het dan héél leuk om te zien WAT er precies in het lichaam gebeurt.

Over de galop, telkens als ze weg wil sprinten direct weer terug nemen. Ook niet te lang laten galoperen, beter een paar passen goed dan tig rondjes verkeerd. ;)

Dat heeft gewoon tijd nodig en als zij meer op eigen benen gaat lopen, sterker word en meer balans krijgt gaat die galop ook vanzelf wel beter. :)

Wil je hier even op inpikken :) spaanse pas kan ze zoals je beschreef, maar heb voor deze oefening zelfde hulp gebruikt, dus nu moest ik gisteren ineens de spaanse pas op ander commando zetten en dit begreep ze nog niet zoals ze normaal doet. Ik zou ook geen stap verder gegaan zijn als dat nog niet correct was. Ben toch al meer dan een jaar hiermee bezig en heb zelfs nog geen steigeren, knielen of wat dan ook gevraagd. Dus heb hier echt wel geduld. :)

Ga inderdaad jouw tips wel eens proberen! :j

Ik kan toch ook niet gaan verwachten dat ze de oefening perfect gaat uitvoeren (mooi de achterhand eronder en alles) vanaf de eerste dag? :) Zoiets vraagt ook veel oefening. Maar heb de indruk dat zij deze oefening wel erg leuk vindt en overvraag ook zeker niet.

Was gewoon benieuwd wat jullie dachten. Maar voor het rijden is dit blijkbaar toch geen stap naar goede richting. :) dan blijft het gewoon een VD kunstje ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:35

_Marinke_ schreef:

------------------

Het is echt zoooooo gaaf en mooi en leuk om dat van de grond af te zien! Heb het toen bij gas nog even mogen mee maken, en dat was nog niet optimaal maar zeker een begin. En Ooooooh wat was ik trots dat we dat in vrij korte tijd berijkt hadden! :j
Dat geeft je zo'n trots en blij gevoel!

Even iets off-topic maar weet niet meer of ik het jullie verteld had.. M'n oom lag een tijd geleden in het ziekenhuis. Heeft slechte nieren. Na veel onderzoeken vandaag de uitslag gekregen dat mijn moeder en oom (broer en zus) genetisch zo hetzelfde zijn, dat ze een match van 100% hebben en we nu rustig kunnen ademhalen dat als mijn oom die nieuwe nier nodig heeft we dus nu een niet voor hem hebben! *\o/*

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:57

Ik zou uberhaupt deze oefeningen niet vragen met een deken op. Elke keer als ze d'r voorbben optilt trekt dat ding op d'r schoft en borstkas.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:01

juliedo24 schreef:
Kan ik hier ook foto's van lange lijnen plaatsen? Of zou ik dan een haw topic moeten aanmaken?

Iemand die mij hier antwoord op kan geven?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:02

Er is een subforum voor dat soort dingen. Volgens mij is daar ook een itp.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:23

Joolien schreef:
xRiiannex schreef:

Imo niet omdat aan de teugel gaan niet alleen maar aan de voorkant plaats vind maar ook aan de achterkant, je zal dus impuls moeten kunnen inbrengen en dat kan imo niet met lange lijnen. Maar ik ben wel eens benieuwd naar foto's.

Dankje!

Ik ga nog even goed verder oefenen (hij heeft vroeger voor de kar gestaan, het is een draver) en dan maak ik over ongeveer 2 weken een filmpje :)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:12

Veulen84 schreef:
Loperige paarden hebben sneller de neiging om te gaan stuwen. En dat lijkt dan wel erg op gewenst, maar het is niet een einddoel. Het been staat daarbij achter het lichaam. Hierdoor krijg je veel activiteit maar weinig draagkracht. Paarden die stuwen komen eigenlijk nooit zelf aan de teugel. Ze lopen vaak of te hoog of juist veel te diep. (Juist op deze paarden zie je ook vaak kunstgreepjes). Om aan de teugel te gaan moet het lijf soepel zijn. Niet alleen de rug moet wat boller, de achterhand moet inbuigen in het ritme van de beweging.

Ik ben de laatste dagen weer flink aan het bijlezen en heb een vraagje over dat stuwen. Klopt het dat een paard voor de koets ook vooral stuwt? En dat zij dus vaak meer moeite hebben met het ontspannen van de rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:00

Mloulou schreef:
Veulen84 schreef:
Loperige paarden hebben sneller de neiging om te gaan stuwen. En dat lijkt dan wel erg op gewenst, maar het is niet een einddoel. Het been staat daarbij achter het lichaam. Hierdoor krijg je veel activiteit maar weinig draagkracht. Paarden die stuwen komen eigenlijk nooit zelf aan de teugel. Ze lopen vaak of te hoog of juist veel te diep. (Juist op deze paarden zie je ook vaak kunstgreepjes). Om aan de teugel te gaan moet het lijf soepel zijn. Niet alleen de rug moet wat boller, de achterhand moet inbuigen in het ritme van de beweging.

Ik ben de laatste dagen weer flink aan het bijlezen en heb een vraagje over dat stuwen. Klopt het dat een paard voor de koets ook vooral stuwt? En dat zij dus vaak meer moeite hebben met het ontspannen van de rug?

Klopt helemaal al kan een paard wel ontspannen, het is voor een paard voor de koets moeilijker om te sluiten.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:04

Ik zit steeds in bijleesstand, wil alleen even mededelen dat ik vandaag een ander zadel heb gepast/gekocht.