Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:17

Ailill schreef:
Hermelientje schreef:
@Setteke
De test heette Prix St. George special. Is het een Duitse test? Misschien weet professor hoe dat zit.

Volgens mij is dit een 'gewone' PSG proef, ik heb een paar keer een soortgelijke proef gereden.

Nee, dit is niet de gangbare PSG proef. Ik wist niet dat er ook een Special bestond voor de PSG. Weer wat geleerd :D

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:35

Hermelientje, wat een cijferlijst had die Charlott. Top. Daar kan een gemiddelde ruiter alleen maar van dromen :z

Murphy, ook bedankt voor je uitvoerige uitleg over de keertwendingen.

Even terugkomend over wat Hermelientje aanhaalde over waar het gebeleven is. Het is niet weg en nooit weggeweest. Ik kan gewoon van meerdere ruiters/amazones genieten, de een wat meer dan de ander natuurlijk.
En ik ga wel naar de HK, ook vanuit de fokkerij. Ook daar kan ik meestal met plezier naar kijken, probeer er altijd wat van te leren. Wat je wel wil en wat niet :D .

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:05

setteke schreef:
Ailill schreef:
Volgens mij is dit een 'gewone' PSG proef, ik heb een paar keer een soortgelijke proef gereden.

Nee, dit is niet de gangbare PSG proef. Ik wist niet dat er ook een Special bestond voor de PSG. Weer wat geleerd :D

Hmmmm, ik ga nog eens heel goed kijken. . . kon zo 1 2 3 geen verschil zien met de proeven die ik moest rijden, zou het kunnen omdat het een duitse proef is?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:21

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:26

murphy102 schreef:
Haal voor mijn part het woordje "travers-achtig" weg als dat verwarring zaait, want dat is natuurlijk niet mijn bedoeling, was inderdaad om het gemakkelijk uit te leggen.
Neemt niet weg dat die oefening prima is om het aan te leren.
Dit is een heel oude oefening die nog steeds zo aangeleerd wordt op de volte.
De voorbereidende oefening is appuyeren, voor mij niet de schouderbinnenwaarts, alhoewel ik uitgelegd heb dat deze daarin wel aan vooraf gaat.
Ook mensen als Conrad Schumacher e.a. gebruiken het appuyement als voorbereiding op de keertwending om de achterhand en op de galop-pirouette.
Sterker nog, het appuyement ging in de proeven altijd vooraf aan de pirouette.
Ook binnen de KR zijn er meerdere wegen naar Rome.

Eigenlijk wel "apart" om te lezen dat de duitse en franse "klassieke" dressuur zóver uit elkaar liggen.

Heb jij ooit wel eens de Handleiding gelezen, Murphy?
De Handleiding ten behoeve van de nederlandse ruiters en hun instructeurs, bedoel ik.

Daar staat beschreven dat de wending om de achterhand en de wending om de voorhand juist inleidende oefeningen zijn om het appuyement aan te leren.
De wending om de achterhand maakt de voorhand soepel en de wending om de voorhand maakt de achterhand soepel.

Juist datgene wat men nodig heeft voor het appuyement.

Je hebt wel gelijk dat een paard nageeflijk en met impuls moet lopen.
Eén van de fouten voor een goede wending is teveel met de teugels het paard "verzamelen"

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:45

Cherie, daar heb je helemaal gelijk in.
In de M dressuur worden tenslotte al keertwendingen gevraagd terwijl er in die proeven nog niet geappuyeerd hoeft te worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:11

setteke schreef:
Cherie, daar heb je helemaal gelijk in.
In de M dressuur worden tenslotte al keertwendingen gevraagd terwijl er in die proeven nog niet geappuyeerd hoeft te worden.

Om de keertwendingen goed aan te leren is (zoals hier al voorbij gekomen) de vierkante volte een heel goed hulpmiddel.
En dan variëren in de "hoeken" of op de "rechte" stukken, met tempo-wisselingen en overgangen.
Ook met behulp van de vierkante volte, kleine(re) volte's gaan maken.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:22

Hermelientje schreef:
Leuke filmpjes Setteke. Ik moet helaas wel altijd denken aan die proef in Hong Kong met Brentina. Ze was kreupel, kreeg een lage score en vervolgens gingen de Amerikanen samen met Sjef Janssen de jury zwartmaken en zeggen dat zowel Nederland als Amerika beroofd waren. Dat heb ik toch altijd een triest dieptepunt van geklaag over de internationale jury's gevonden.
Ik heb ook nog een filmpje waar ik jullie mening over wil hebben. Een heel recente van de Duitse Charlott-Maria Schurmann. Heel jong en ze hield een hele rits beroemde namen achter zich met deze proef. Met keertwendingen op 3.30. :D
http://www.youtube.com/watch?v=zCGRTHxRfdQ
Als ik zo'n proef zie van zo'n jonge ruiter dan maak ik me niet zoveel zorgen over waar het gebleven is.

O en ik denk dat een heel compact paard wel veel gemakkelijker keertwendingen kan maken en het feit dat ik helemaal niet wist dat het een moeilijke oefening was heeft vast ook enorm geholpen. ;) Ik rijd ook vierkante voltes en haakse wendingen, doen meer mensen dat?

Oei, hier wordt ik als zo af en toe stille meelezer anders niet zo wild van..

Zie erg vaak terugwerkende handen, ze hangt in haar schouders en laat haar armen te veel van haar lijf zweven. Paard loopt naar mijn smaak te hoog in het tempo en vind het geheel ook erg gehaast.. Ze drukt ook heel erg met haar zit, nee ik denk dat er nog wel betere filmpjes zijn te vinden in het kader van waar is het gebleven :j

Overigens vind ik dit wel een veel fijner beeld als dat van Emmelie en Apache een heleboel pagina's terug. Het paard oogt veel relaxter en beweegt heel natuurlijk en soepel, maar vind de houding en manier van inwerken van de amazone niet echt je-van-het. Dan toch weer liever Emmelie wat houding betreft (ook niet qua inwerking).

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:20

Helemaal mee eens IrisDH. Ik had dit filmpje ook al per pb besproken met Murphy omdat ik er niet enthousiast van werd en al aan mijn eigen ogen begon te twijfelen ;) Murphy kan altijd precies opschrijven wat ik denk te zien en dat kwam ook nu weer overeen.
Blijkbaar betekent HET voor iedereen toch wat anders :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:43

murphy102 schreef:
Wat de keertwending om de achterhand míjns inziens één van van de moeilijkste oefeningen in de basis maakt is:
* de hoge mate van verzameling in stap (hetgeen al zeer moeilijk is)
* de hoge mate van aanwezige impuls
* de hoge mate van aanwezige lengtebuiging

In weinig andere oefeningen dienen hulpen onderling zó samen te werken als bij de keertwending om de achterhand.
De meest voorkomende fouten ontstaan m.i. door onvoldoende aanwezige basisvoorwaarden (totale nageeflijkheid) en onvoldoende verzameling.
Wat we zien is dat paarden teveel omgetrokken worden in zijwaartse richting en daarbij het zo belangrijke spilbeen naast de massa komt en alleen maar zijwaarts gaat, dus van enige lengtebuiging is geen sprake.
Verder zien we paarden die stil vallen of zelfs achteruit kruipen door het niet of onvoldoende aanwezig zijn van impuls. Het binnenachterbeen wordt níet aktief opgetild en neergezet onder de massa.
Takt zou daarbij de graadmeter moeten zijn.
Dat er dan ook geen sprake kan zijn van enige verzameling is vanzelfsprekend.

Ik denk dat men té snel en onvoorbereid aan deze oefening begint teneinde direct een eindresultaat te krijgen, alsof het om een kunstje gaat.

Ook hier zou het paard het tempo van zijn opleiding moeten bepalen.
Dat bedoel ik in de zin van dat men lang vóór het verkrijgen van een correcte uitvoering van de keertwending om de achterhand, men al bezig dient te zijn met de voorbereidingen daartoe, zodat zowel paard als ruiter er naartoe kunnen "groeien".
Van daaruit kan pas de perfectionering ontstaan, het doel van de dressuur waar we ons hele leven mee bezig zijn en wellicht nooit helemaal zullen bereiken.

Vanuit de volte 10m. middellijn het paard inzetten in schouderbinnenwaarts, vervolgens de volte sluiten.

Bij alles wat je doet gaat het erom dat de hulpen ondeling samen gaan werken en je zult zien dat dat nog niet meevalt. Want naast het onderhouden van ontspanning, voorwaartse drang, aanleuning, stelling met een ontspannen vallende hals (vanuit een zachte stellinghand), zullen we nu de hulpen moeten gaan geven in goed onderling samenwerkend verband:

* gewichtshulp: gewicht op binnenzitbeenknobbel, binnenschouder recht boven binnenheup (níet draaien in bovenlichaam, als je ontspannen zit, zal het bovenlichaam vanzelf die draai meemaken als jij kijkt in de richting waar je naartoe gaat), zonder in te knikken, anders gaat het meeste gewicht naar de buitenzitbeenknobbel en werk je tegen.
* binnenbeen op de singel: deze onderhoudt de voorwaartse drang (later impuls) en voorkomt dat 't paard door het binnenbeen naar binnen valt (later onderhoudt dit been dus de lengtebuiging).
* buitenhand begrenst de schouder, maar "ademt".
* buitenbeen begrenst/bewaakt ter voorkoming van het uitzwaaien van de achterhand, ligt (een handbreedte) achter de singel maar "ademt" ook om te voorkomen dat je juist spanning in het paard rijdt.

Men dient tijd te nemen om het paard hier naar toe te werken. Het paard bepaalt dus uiteindelijk de snelheid van de nieuwe oefening en dus van zijn eigen opleiding.
En zo kan men deze moeilijke oefening gaan perfectioneren (gaat jaren overheen).
Door álle oefeningen immers wordt de verzameling verbeterd, hetgeen ons doel is.

De uiteindelijke voorbereiding voor de keertwending om de achterhand (stap-pirouette) is het appuyement, zoals het galopappuyement de voorbereiding is voor de galop-pirouette.
De voorbereidende oefening voor het appuyement is schouderbinnenwaarts, als gevolg waarvan men de ontstane lengtebuiging mee kan nemen naar het appuyement en dus ook naar de keertwending.

Om díe reden ben ik van mening dat de keertwending níet thuis hoort in de M-klasse, maar in het Z.
Wel zou men kunnen overwegen om een soort voorbereidende wending om de achterhand in het M te plaatsen om zo paarden tijd te geven naar die moeilijke oefening toe te groeien.
Als we nu kijken op het wedstrijdveld zien we zelden een correct uitgevoerde keertwending, in het Z al niet, laatstaan in het M.
Op deze manier kan de ruiter BEGRIP gaan leren krijgen van deze ozo moeilijke oefening, wil men die werkelijk correct leren uitvoeren.

Voorwaarden voor dit alles is, wat Professor ook al aangaf bij de galopchangementen,: NAGEEFLIJKHEID, van nek tot staartwortel, want alleen dán kunnen alle hulpen vloeiend doorkomen.

Ter vervanging van de vorige.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:01

Hermelientje schreef:
@Murphy
In woorden uitleggen wat je moet doen is bijna nog moeilijker dan het daadwerkelijk uitvoeren dus het is je vergeven. Ik ging er sowieso van uit dat je nooit een oefening mag inzetten tenzij je paard van nek tot staartwortel nageeflijk is, dus dat zeg je heel goed (en is het belangrijkste volgens mij) en ik nam ook aan dat niemand een keertwending zou proberen zonder eerst kleine voltes in stap te doen.
Ik hoop dat je nog wel tijd hebt om naar het filmpje van die Duitse Charlott te kijken. Ik heb hem namelijk ook geplaatst omdat ik persoonlijk vind dat zij niet echt die klassieke "mannenzit" heeft maar wel een hele effectieve zit.
Om nog even terug te komen op iets wat je opmerkte over het hengstengebeuren en de slechte dingen die je daar te zien krijgt, ik ga er gewoon nooit naar toe. Ik fok niet en het is gewoon helemaal niet mijn ding al dat rondspetterende zand, als je wel fokt lijkt het me zeer frustrerend. Maar is het geen algemeen fenomeen dat overal plaatsvindt om paarden zo spetterend mogelijk voor te stellen of is dat alleen hier in Nederland? Sorry ik weet er echt helemaal niks van af, ik ga zelf veel liever een dagje ergens in Duitsland op de tribune zitten bij een dressuurwedstrijd. Maar een vriendin vertelde me dat het er vroeger ook al zo aan toeging bij (hengsten)shows en keuringen. Het gekste commentaar wat ik ooit las was dat het jammer was dat de amazone (ik dacht bij de Pavocup) het paard teveel op eigen benen had laten lopen en hij daarom niet uit de verf kwam. :?

Nou op zich valt dat wat wel mee, Hermelientje, zeker als het je vak is.
Als echter de emmer dreigt over te lopen bij mensen omdat ze het té druk hebben, kunnen zaken verward gaan worden waar dan "overheen" gekeken wordt en dat mag niet gebeuren.
De "snelheid" uit je dagen halen is dan hoofdzaak en dat ga ik doen.

Vwb jouw filmpje:
Ik ken haar niet. Ik vind haar geen prettige rijdende en zittende amazone. Toch zie je wel dat het paard correct is aangereden. Ik weet niet of dat door haar is gedaan of door iemand anders.
Ik denk wel dat zij dit paard correct wenst te rijden, maar ik zie ook een "vleug" modern.
Heeft zij modern getraind en heeft zij nu een andere aanpak?
Ik kan de vinger niet geheel op de zere plek leggen, maar ik zie heel goede dingen zoals het veelal correct gaan van het paard, het is alleen net of de amazone niet meegegroeid is met dit paard en hem daarom af en toe "belemmert".

Ik wens jullie verder veel discussieplezier.
Ik ga mijn "snelheid" een tandje lager zetten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:26

setteke schreef:

Ik weet niet over welke proef dit gaat maar ik denk dat jullie het hebben over de "DS" proef? Die wordt soms ook in Nederland verreden hoor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:53

Jups, volgens mij staat ie in mn proevenboekje, zowel van de nvdr als de zzgp horseyfries

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:02

Hmm, ik heb de DS proeven net even nagelezen, maar de Special is toch een andere proef. Er zit geen schouderbinnenwaarts in en in de DS proeven wel (totaal andere proeven).

Even gezocht en gevonden in het Engels (de proef is additioneel); http://www.nzequestrian.org.nz/Resource.aspx?ID=3769

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:26

Als je regelmatig naar clipmyhorse.de kijkt, dan zie je deze proef bij wedstrijden in Duitsland regelmatig voorbij komen. Vooral het halthouden op de middelijn met het front naar de jury en dan achterwaarts en weer voorwaart is heel opvallend. Voor de rest lijkt het erg op een gewone Prix St George proef. Duitsland had altijd al andere proeven naast de FEI-proeven. Ook in de Grand Prix bijvoorbeeld voor "jonge" paarden en ook bijvoorbeeld dat je met zweep mag rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:51

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:59

nombrado schreef:
burl schreef:

Wat wil je met dit filmpje zeggen Nombrado?

tja, wat vind jij ervan?

Jij plaats dit filmpje vast met een reden dus vraag ik waarom. Dus jij eerst, okee? :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:03

Titel van mijn topic is: waar is het gebleven....
vandaar dit filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:04

nombrado schreef:
Titel van mijn topic is: waar is het gebleven....
vandaar dit filmpje.

Ik concludeer dus dat jij gecharmeerd bent van dit filmpje?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:25

Ik i.i.g. wel, eeuwig zonde dat die merrie er niet meer is :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:51

Ik was erbij in Aken en je kunt er een heleboel negatiefs over zeggen, maar mij stond het kippenvel op de rug tijdens deze proef en tijdens het gedeelte daarna waarin ze in passage de baan uitging en een staande ovatie kreeg. Die merrie had zo'n wil om het uiterste van haar kunnen te tonen, dat was geweldig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:32

Ik was er ook bij in Aachen en wat Horseyfries zegt, is absoluut waar. Echt kippenvel. Zonder de atmosfeer van Aachen, valt me nu op het filmpje het overmatig gezwiep van de staart wel erg op, maar de werkijver van het paard is ongekend. Of beter gezegd was helaas.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:14

Ik vind het ook een fijn filmpje,erger me alleen wel aan het vele staartgezwiep.
Wat zou daar de reden van kunnen zijn?