Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:49

ik met mijn 83 kilo, 1m77 op ons vlaams paard:

Afbeelding

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:25

joenohoe schreef:
Pion schreef:
Volslank is iets anders dan 'te dik' (en dus jezelf ook in de weg zitten).

Volslank = dik, mensen die dik zijn noemen zich vaak volslank, dat klinkt wat minder dik.

dat ben ik niet met je eens, ik vind mijzelf volslank. Slank durf ik mijzelf helaas echt niet te noemen, maar dik ook zeker niet! ( 1.76, 75 kilo, maat 40)

heavenley

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:08

ik weeg 95 kilo tezwaar voor mijn kleine draver...dus heb nu een lekkere volle haf gekocht en we zijn samen een geweldige set ene wat andere denken of zeggen...ik kan zeggen dat ik goed ben voor mijn paardjes...dus mijn 1 oor in andere weer uit...eerlijk omgaan met je dier kan ze `t prima aan..en hebben we super veel lol en idd dit samen geen mijn motivatie om doortegaan...

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:45

nadineboko schreef:
Ik heb niet alle 127 pagina's van dit topic gelezen, maar toch wel een heel aantal. Ikzelf ben ook een amazone, die vanwege haar gezondheid, kampt met overgewicht.
Al jaren (sinds mijn jeugd) staat mijn leven in het teken van gewichtsbeheersing, wat heel erg moeilijk is met mijn medicijnen. Helemaal geen vrijbrief en ik blijf heel erg mijn best doen om in elk geval niet meer te groeien.
Paardrijden is echter wel de hobby waar ik mij goed bij voel en de sport die ervoor zorgt dat ik minimaal 5 keer per week in het zadel zit en heel hard train om mijn doelen te behalen.
Soms, als ik mij heel ongelukkig voel, wil ik weleens denken aan stoppen. Dat doe ik gelukkig niet en ik wordt gelukkig ook ondersteund door mijn vrienden, kennissen en instructeur om door te gaan en te blijven knokken, maar dat is best lastig.

Op dit moment rijd ik met mijn paard M1 dressuur en ik vind het niet altijd leuk. Ik ben erg onzeker over mijn postuur en het eerste dat ik altijd tegen mij groom zeg die mee gaat "Ik hoop niet het enige dikkerdje te zijn vandaag en ben altijd blij als er nog een dikke ruiter op zijn paard zit.". Het moment dat ik mijn rijjasje (op maat laten maken, want ik wilde ook een mooi en net zittend jasje) aan heb gedaan en op mijn paard zit ben ik eerst altijd even diep ongelukkig, maar als ik dan ga rijden is dat gelukkig weer weg.
De mensen in mijn omgeving zeggen dat ik me niet moet aanstellen en lekker moet gaan rijden, zoals ik dat thuis ook bijna DAGELIJKS doe. Mijn paard heeft er geen last van en is zelf gelukkig ook groot en niet tenger (dat weet ik omdat hij regelmatig wordt nagekeken door een fysio, kraker of osteo en ik mijn zadel 1 à 2 keer per jaar na laat kijken en altijd met een krukje op stap. Daaruit komt nooit naar voren dat hij er last van heeft en is zelfs er lenig en flexibel, sinds ik hem in mijn bezit heb).

Ik vind dat je mensen met een maatje meer in hun waarde moet laten, want die zitten niet per definitie hun paard in de weg en neem van mij aan dat al die mensen zich toch al veel ongemakkelijker voelen vanwege hun postuur. Daar ligt ook mijn uitdaging, want ooit wordt ik nog Z-dressuur met mijn topper. Dat kan nog een aantal jaren duren, maar we komen er wel in de toekomst.

Laat mensen zich wat meer richten op het niet eerlijk behandelen van paarden op het wedstrijdterrein!
Wat zeggen jullie van al die mensen die echt alleen maar in monden zitten te scheuren of zitten te hakken op hun paard als ze erop zitten of als ze ernaast staan? Ik denk dat die paarden daar veel meer last van hebben dan van een amazone die netjes en coorect op haar paard zit en deze ook zo rijdt.

DEnk voordat je oordeel over iemand of een groep velt altijd eerst goed na hoe jij zelf bent en zelf met bepaalde omstandigheden omgaat. Als je daarin zelf perfect bent kan je gaan oordelen over een ander.

:j Goed bezig, mooi verwoord!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:56

nadineboko schreef:
Ik heb niet alle 127 pagina's van dit topic gelezen, maar toch wel een heel aantal. Ikzelf ben ook een amazone, die vanwege haar gezondheid, kampt met overgewicht.
Al jaren (sinds mijn jeugd) staat mijn leven in het teken van gewichtsbeheersing, wat heel erg moeilijk is met mijn medicijnen. Helemaal geen vrijbrief en ik blijf heel erg mijn best doen om in elk geval niet meer te groeien.
Paardrijden is echter wel de hobby waar ik mij goed bij voel en de sport die ervoor zorgt dat ik minimaal 5 keer per week in het zadel zit en heel hard train om mijn doelen te behalen.
Soms, als ik mij heel ongelukkig voel, wil ik weleens denken aan stoppen. Dat doe ik gelukkig niet en ik wordt gelukkig ook ondersteund door mijn vrienden, kennissen en instructeur om door te gaan en te blijven knokken, maar dat is best lastig.

Op dit moment rijd ik met mijn paard M1 dressuur en ik vind het niet altijd leuk. Ik ben erg onzeker over mijn postuur en het eerste dat ik altijd tegen mij groom zeg die mee gaat "Ik hoop niet het enige dikkerdje te zijn vandaag en ben altijd blij als er nog een dikke ruiter op zijn paard zit.". Het moment dat ik mijn rijjasje (op maat laten maken, want ik wilde ook een mooi en net zittend jasje) aan heb gedaan en op mijn paard zit ben ik eerst altijd even diep ongelukkig, maar als ik dan ga rijden is dat gelukkig weer weg.
De mensen in mijn omgeving zeggen dat ik me niet moet aanstellen en lekker moet gaan rijden, zoals ik dat thuis ook bijna DAGELIJKS doe. Mijn paard heeft er geen last van en is zelf gelukkig ook groot en niet tenger (dat weet ik omdat hij regelmatig wordt nagekeken door een fysio, kraker of osteo en ik mijn zadel 1 à 2 keer per jaar na laat kijken en altijd met een krukje op stap. Daaruit komt nooit naar voren dat hij er last van heeft en is zelfs er lenig en flexibel, sinds ik hem in mijn bezit heb).

Ik vind dat je mensen met een maatje meer in hun waarde moet laten, want die zitten niet per definitie hun paard in de weg en neem van mij aan dat al die mensen zich toch al veel ongemakkelijker voelen vanwege hun postuur. Daar ligt ook mijn uitdaging, want ooit wordt ik nog Z-dressuur met mijn topper. Dat kan nog een aantal jaren duren, maar we komen er wel in de toekomst.

Laat mensen zich wat meer richten op het niet eerlijk behandelen van paarden op het wedstrijdterrein!
Wat zeggen jullie van al die mensen die echt alleen maar in monden zitten te scheuren of zitten te hakken op hun paard als ze erop zitten of als ze ernaast staan? Ik denk dat die paarden daar veel meer last van hebben dan van een amazone die netjes en coorect op haar paard zit en deze ook zo rijdt.

DEnk voordat je oordeel over iemand of een groep velt altijd eerst goed na hoe jij zelf bent en zelf met bepaalde omstandigheden omgaat. Als je daarin zelf perfect bent kan je gaan oordelen over een ander.

_/-\o_ Respect :o Eindelijk iemand waar ik het wel mee eens ben. Haha wel apart dat ik niemand zie in de 127 blz.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:19

Dan heb je niet goed gelezen, want er zijn toch veel meer mensen die zo denken hier :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:48

nathe schreef:
ik met mijn 83 kilo, 1m77 op ons vlaams paard:

Afbeelding

Nou een mug op een olifant zou ik zeggen... _/-\o_
En dan bedoel ik niet dat je paard een olifant is hoor... :o

Ik ben zelf ook geen slanke den, heb nog maatje 42, maar tegenwoordig mag je overal maar 50-60 kilo zijn.
Wordt er op de scholen tegenwoordig ook al ingepompt, met het hele gezeur over eten en dik worden.
Gaat echt ver.
Mijn kids zaten eens bij mij in de auto, kwamen we een vrouw tegen, zo te zien iemand die of een schildklierafwijking had of misschien iets anders.
1 van mijn kids gelijk, zo hee die is dik, die heeft veel gegeten. Dus ik kookte gelijk, en zei wie zegt dat, misschien is die mevrouw wel heel erg ziek.
Hou op met die flauwekul verhalen van school, want daar hebben ze er ook geen loot verstand van.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:50

Juist goed dat ze op school bezig zijn met gezonde voeding en overgewicht, anders is straks 80% v/d kinderen te zwaar...Maar goed, het moet niet over (over/onder)gewicht gaan, maar over een gezonde leefstijl en gezonde voeding denk ik ;-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:06

Ja, en dat is nou juist het punt, daar gaat het niet over, het gaat over gewicht en niet om de gezondheid. Steeds die nadruk leggen op het gewicht werkt alleen maar demotiverend, terwijl de nadruk leggen op de gezondheid veel beter werkt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:07

Wij hadden het gewoon over gezonde voeding, lichaamsbeweging, etc hoor. En dat hoor ik nog steeds op (middelbare)scholen

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:07

Ja hoor SUPERGOED.
We hadden op de vorige school een megafanatieke juf hierin.
Begon in groep 3 al met ettelijke video's en noem maar op, ging geen week voorbij, wat, soms zelfs geen dag, dat ze het niet aanhaalde.
Maar wat zei ze dan, van veel eten wordt je dik.
En wat doe je als ouders als je een kind hebt die niet al te goed eet, goedzo bordje leeg, wat heb jij VEEL gegeten.
Dus resultaat, mijn dochter at bijna niks meer, ook geen boter op brood, want juf had kennelijk ook ergens gezegd, dat vet slecht voor je was.
Snoep en chips wou ze nog wel want ja dat was geen eten.
Tot ze op een gegeven moment ziek werd, gewoon een buikgriepje niks bijzonders, mijn zoontje was na 3 dagen beter, mijn dochter bijna 1,5 week doodziek geweest.
Was inmiddels door het gedram op school al aardig dunner geworden, maar nu met de buikgriep, broodmager. Op een gegeven moment kon ze niet meer op haar benen staan en zakte gewoon in elkaar. Het was eerlijk waar net zo'n meisje van de foto's uit de concentratiekampen van vroeger, holle ogen, jukbeenderen uitstekend, gebit te groot voor haar magere gezichtje. Om te huilen echt waar.
Gelukkig schrok ze er zelf ook van toen ze dat zag en begon ze weer te eten. Juf bleef ondertussen drammen wanneer ze weer op school kwam, want alle kinderen waren maar een paar dagen ziek en zij al een week.
Dus heb gezegd dat ze broodmager was en dat ze eerst dikker moest worden voor ze weer heenging en of ze dan ook graag op wou houden met die video's want dat mijn dochter daar kapot aan ging. Ze heeft mijn dochter ook gezien die week en schrok zelf ook.
Afijn dochter was later weer naar school, gelukkig met wat extra kilo's, en juf begon weer vrolijk overnieuw met hersenspoelen.
Dus heb uiteindelijk tegen mijn dochter gezegd dat juf zat te liegen, en geen verstand had van wat een kind nodig had om te groeien en gezond te blijven, en dat juf zelf ook wel eens beter mocht gaan eten omdat ze zelf ook ziekelijk mager was. Gelukkig luisterde ze er naar en deed niks meer met de info die juf gaf, en ze werd weer een gezond kind.
Dus praten op school over voeding, prima, maar alleen als je er verstand van heb en anders houdt alsjeblieft je mond dicht.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:08

Oh ja en deze ellende was in groep 3 van de LAGERE SCHOOL, het moment dat juf heilig is en niks verkeerd kan vertellen en ze alles kan wijsmaken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:20

Citaat:
Ja hoor SUPERGOED.

Zeker supergoed of wil je zeggen van niet dan?

Jouw voorbeeld is juist van hoe het niet moet, maar als het gaat zoals het wel moet, is dat supergoed ja

Veel ouders mogen wat mij betreft ook verplicht opvoedcursussen krijgen waarin voeding, leefstijl en beweging een onderdeel moet zijn. Scheelt een hoop ongelukkige kinderen, ook een hoop medische problemen in de toekomst, etc

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:20

Gewoon een gestoorde juf dan als je het mij vraagt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:27

Dus praten op school over voeding, prima, maar alleen als je er verstand van heb en anders houdt alsjeblieft je mond dicht.

Vandaar dit laatste zinnetje.
Ik heb er verder idd geen problemen mee, maar als het op zo'n manier wordt gebracht, maak je slachtoffers.
Bovendien was er in de hele klas slechts 1 meisje iets aan de dikke kant en de rest haast aan de magere kant of gewoon normaal.
Met als gevolg dat dat meisje ook nog eens getreiterd werd en er constant tegen haar gezegd werd dat ze vast te veel at.

En idd ook mijn mening en trouwens ook van andere ouders, juf was echt knettergek :j

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:45

die juf moet ontslagen worden meen ik uit de grond van mijn hart en met staande voet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:07

Was ook altijd mijn gedachte maar ja.
Ze werkte er al jaren op een dorpsschooltje.
Wij zijn uiteindelijk verhuisd, mijn zoontje heeft gelukkig maar een maand in haar klas gezeten.
Kids verheugden zich op de verhuizing, waren zeer positief, kregen een grotere kamer, nieuwe school vonden ze leuk kortom niks aan de hand.
Dat irriteerde juf mateloos, want ja van een verhuizing moet een kind wel kapot zijn in haar ogen.
Maar nee mijn dochter was dolenthousiast en dat stond haar niet aan.
Dus begon ze mijn dochter te bewerken, met opmerkingen als oh da's ook erg moet je nieuwe vriendjes maken, straks zijn de kinderen niet zo leuk.
En meer van dat soort flutopmerkingen, en daarna had ze nog een leuke video in petto, dat ging over een kind die verhuisde en het verschrikkelijk vond,
En de hele video huilde en zelf wegliep en nou ja uiteindelijk kwam het dan nog wel goed.
Maar ze had het voor elkaar, nog een ander jongetje uit de klas ging ook verhuizen (maar door een scheiding, dus die vond het dan wel erg), dus die huilde en mijn dochter had toen zo iets van oh dan zal het toch wel erg zijn.
Waarop juf na school met een grote grijns naar mij toe kwam en zei nou ze vind het toch niet zo leuk hoor het verhuizen, ik zei hoe kom je daar nu weer bij, ze verheugd zich er op. Nou nee hoor zei ze, ze was flink overstuur vandaag.
Dus heb gezegd, dan is dat haar wel aangepraat want tot nu toe vond ze het geweldig en kon ze niet wachten.
Afijn thuis mijn dochter uitgehoord en toen kwam de aap uit de mouw.
Maar het probleem was, een heel klein schooltje en te weinig leerlingen, zonder onze kinderen dus nog kleiner, en dan komen de banen in gevaar.
Dus misschien dacht ze dat we zo dan niet meer zouden verhuizen. Overigens hadden ze het gelukkig nog steeds gelijk naar hun zin hier en vonden ze het veeeeeel leuker dan op de vorige school. Dus ze heeft geen effect gehad daarop.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:46

Wat een ziek mens is dat zeg :r.

@colway, wat betreft de opvoedcursussen ben ik het met je eens, maar je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat juist de school (beleid) en de bijbehorende pestende kinderen een van de hoofdoorzaken zijn van te zware kinderen en de aanstaande volwassenen met overgewicht. Ik weet zeker dat er lang niet zoveel te dikke mensen zouden zijn als pesterijen eens goed werden aangepakt.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:57

idd beetje raar getypt.. natuurlijk is het gezicht niet altijd mooi en vind het zelf ook niet heel mooi als ik op het paard zit vooral om dan foto's te zien wann ik er op zit.. en meestal hebbe de wat "vollere" mensen geen paard onder hun die smal ik maar een paard die ook wat breder gebouwd is. Ze houden daar ( hier in de omgeving iig wat ik zie ) goed rekening mee ..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:05

hyppolyte schreef:
Wat een ziek mens is dat zeg :r.

@colway, wat betreft de opvoedcursussen ben ik het met je eens, maar je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat juist de school (beleid) en de bijbehorende pestende kinderen een van de hoofdoorzaken zijn van te zware kinderen en de aanstaande volwassenen met overgewicht. Ik weet zeker dat er lang niet zoveel te dikke mensen zouden zijn als pesterijen eens goed werden aangepakt.

Niet helemaal met je eens, overgewicht begint als eerste bij (op)voeding, het pesten kan overgewicht uiteindelijk in stand houden, maar de basis ligt bij ouders

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:31

Met bovenstaande van Colway ben ik het helemaal eens, als ouder bepaal je de eerste levensjaren wat je kind eet, en tevens wat voor voedsel je in huis haalt. Vanaf een jaar of 12 gaan ze natuurlijk weleens langs de supermarkt en dergelijke, maar de basis wordt toch vanuit huis meegegeven.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:02

@colway, je moet even goed lezen, ik zeg niet dat het alleen ligt bij pesten, maar dat het wel een van de hoofdoorzaken is.
Er zijn ook zat kinderen die prima te eten krijgen en niet te dik zijn, maar die gewoon wat groter zijn dan gemiddeld, die worden vervolgens gepest. In dergelijke gevallen ligt de basis dus niet bij de ouders.
Ik ben vroeger nooit te dik geweest, at gezond, snoepte niet teveel, ik was gewoon groot (lang en verder prima in verhouding), bij mij is het ook grotendeels aangepraat en ondertussen voldoe ik aan dat beeld wat ze toen van me schetsten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:19

Tegenwoordig heet het "volslank", maar vroeger noemde je iemand die tussen heel slank en heel dik in zat gewoon "mollig".
Ik las ook ergens dat iemand zei, dat iedereen die paardrijdt tegenwoordig blijkbaar tussen de 50-60 kg in moet zitten.
Dit is volkomen onzin.
Het gemiddelde gewicht (in Nederland) voor een man is zo'n 75 kg. Voor een vrouw 65-70 kg. Maar tegenwoordig komen veel mensen dsaar bovenuit. Nou en?
Buiten iedere vorm van paardensport om.
Dat wil echter BENADRUK IK HIERBIJ, helemaal NIET zeggen, dat als je nou net niet in dat modelletje/hokje/vakje past, je dan niet op een paard zou mogen gaan zitten.
Maar dan wel op een paard dat dat gewicht ook goed kan dragen.
Voor vrijwel iedereen is er wel een passend paard.
Ook op maneges, tegen de tijd dat iemand echt te zwaar is voor een manege Tinker, denk ik dat dat (over)gewicht iemand zelf dan ook in de weg zit.
Heb ik zelf recht van spreken?
Ja, juist wel, ik ben de spreekwoordelijke "garnaal" van 1.73 en 56 kg die nooit iets aan komt.
En ik rij een Tinker x Fries, van circa 1.65cm, en nu bijna 8 jaar.
Daar kan ook wel iemand van 95 kilogram of dubbel mijn gewicht (ik roep maar wat) zonder problemen op, hoor.
Ik heb genoeg vrienden/vriendinnen die met hun gewicht worstelen. Ja, ook in de paardenwereld.
Zijn er genoeg bij die veel beter rijden dan ik zelf.
Zo lang je op een passend paard rijdt, lijkt mij er niets mee aan de hand.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:22

Volgens mij is het forum begonnen, niet met oordelen wie stevig,mollig, volslank/dik of extreem overgwicht heeft.

Maar dat wij bewust moeten zijn wat we met ons wel of niet overgewicht ons paard aandoen. Heb je een paard die bij je past of zit je hem/haar in de weg??
Als je rijdt maar niet kunt doorzitten omdat je je paard stoort, zit je het toch met lichtrijden al niet helemaal lekker.
Bij sommige paarden merk je op het moment niets, maar uit het zich later. Het forum is ook niet opgezet,(zie blz 1) om mensen te beledigen maar hen bewust te laten worden van hun/ons gewicht en OF dit ons paard stoort in zijn bewegingen!

Succes allemaal :-)

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:04

terpentijn volgens mij lijk mijn paardje heel erg op de jouwe zelfde kruising. maar inderdaad iedereen is anders dat is een feit. niemand is perfect en ik zeker niet. Ik weet dat elk manege paard gehinderd word in mond, gewicht en dergelijke en op onze manege zijn al heel wat paardjes oud geworden. Maar bij ons houden ze natuurlijk ook rekening met wie erop rijd. En iedereen als je normaal denkend ben. Denk je ook aan wat voor paardje erbij je past. nogmaals er zijn heel wat dieren die helaas "onze" hulp nodig hebben en die niet gegeven worden en dan moeten veel dieren inspecteurs de mensen uitleggen hoe ze het beter kunnen doen en in andere gevallen zelfs in beslag nemen. Er zijn zoveel paarden die niet de goede verzorging krijgen en dat is schrijnend.