Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:03

Mindfields schreef:
Ik vindt dubbele longe helemaal niet zwaar, juist omdat je kunt varieren in houdingen en zodoende dus de spieren steeds de kans geeft om te ontspannen en dan weer even aan te spannen. Uiteraard werk je met een jong paard in korte sessies en bij deze al helemaal niet elke dag omdat hij echt enorm groot is en volop in de groei. Een bijzetteugel is veel zwaarder omdat het paard 1 houding constant moet volhouden.

????? Heeft u altijd dezelfde lengte bij het longeren met bijzetteugels??????????
Sorry maar wij leerden dat toch anders, lang naar korter en dan weer lang.
Nooit en te nimmer 1 Houding.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:06

Professor schreef:
Mindfields schreef:
Ik vindt dubbele longe helemaal niet zwaar, juist omdat je kunt varieren in houdingen en zodoende dus de spieren steeds de kans geeft om te ontspannen en dan weer even aan te spannen. Uiteraard werk je met een jong paard in korte sessies en bij deze al helemaal niet elke dag omdat hij echt enorm groot is en volop in de groei. Een bijzetteugel is veel zwaarder omdat het paard 1 houding constant moet volhouden.

????? Heeft u altijd dezelfde lengte bij het longeren met bijzetteugels??????????
Sorry maar wij leerden dat toch anders, lang naar korter en dan weer lang.
Nooit en te nimmer 1 Houding.

Nee uiteraard niet, maar ik vindt het fijner om zelf direct te kunnen reageren en de lichtheid steeds te kunnen waarborgen. Bij een bijzet heb je zelf geen directe invloed, tot je het paard weer naar je toe haalt en de bijzet bijstelt. Dat vindt ik dus niet prettig.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:06

@ART_UMA: juist doordat je van achteruit het paard in de bijzet drijft, ontstaat er aanleuning, dus het paard kan dan niet achter de teugel kruipen dan is er niet genoeg gedreven. en natuurlijk moet je maar kort longeren en gedurende de sessie niet voortdurend dezelfde lengte gebruiken.

nog een aanvulling: de bijzet moet lang genoeg zijn. NOOIT kort gespen! het paard moet er niet tegen aan kunnen drukken. en de bijzet mag een paard ook niet als een zeepaardje krom trekken, zoals ik wel eens heb gezien...

oh dat zei professor al (mbt verschil in lengte tijdens de sessies)

@Airborn: halster geeft niet de juiste constante rustige 'druk' die een kaptoom wel geeft. halster heeft andere drukpunten, verschuift ook. de kaptoom mag niet verschuiven. het moet een 'vast gegeven' zijn voor het paard anders kan het het niet gaan vertrouwen. en je moet de bijzetteugels aan de zijkant vastmaken en de longe daarboven, je kunt niet met de longeerlijn onder de bijzetteugels langs longeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:15

ART_UMA schreef:
Ik longeer eigenlijk nooit met bijzetteugels. Het heeft mij vroeger niet gebracht wat ik er van verwachtte. Het standpunt van Philippe Karl (die trouwens wel een boek heeft geschreven over de dubbele longe ala Saumur):
Afbeelding

leuk plaatje
Heel duidelijk wat een paard voelt omschreven

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:16

Professor schreef:
Het afstoten weet u nog allemaal?
Dat effect heeft men wanneer met bijzelteugels longeert, de weerstandbiedende hand,en het paard wat daarop reageerd door na te geven in nek en kaak, daardoor ontspant de bijzetteugel.
Men drijft hem tegen de teugel, en automatisch het effect wat hierboven staat.

De weerstandbiedende hand is toch alleen voor VERREDEN paarden :j

Een bijzet eraan, dwingt een paard in een bepaalde houding te gaan. Nooit goed dus ;(

Want alleen een paard wat gedwongen wordt, zet vast in kaak/nek/hals.
Allemaal oplossingen voor dwangmatig gereden paarden ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:21

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Het afstoten weet u nog allemaal?
Dat effect heeft men wanneer met bijzelteugels longeert, de weerstandbiedende hand,en het paard wat daarop reageerd door na te geven in nek en kaak, daardoor ontspant de bijzetteugel.
Men drijft hem tegen de teugel, en automatisch het effect wat hierboven staat.

Een bijzet eraan, dwingt een paard in een bepaalde houding te gaan. Nooit goed dus ;(

precies
met los longeren, gewoon aan halstertje kan je al heel makkelijk je paard recht krijgen , en dan met tempo gaan spelen.
is mooi hoor, paard doet zelf al zijn hoofd en hals in de houding die hij nodig heeft voor de verzameling
zonder bit, zonder bijzet, mooi hoor, die natuurlijke balans van een paard
niet eens aangeleerd door de mensch
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-02-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:22

quadripes schreef:
@ZusJacobs: aanleuning is niet hetzelfde als een correcte halshouding, het is een vloeiend iets dat van achteren naar voren en weer terug stroomt... leest u aub de eerdere pagina's van het topic even mbt AR enz.

Hoe ontstaat dan de "correcte halshouding *D
Waar bestaat die "correcte halshouding" uit *D

Volgens mij, alleen maar als een paard correct van achter naar voor gaat, anders is er geen correcte halshouding.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:26

@ professor ;) heb je de bron al gevonden 8-)

Je weet misschien nog wel, de bron waarin staat dat de fransen zonder stelling op een rechte lijn rijden en de duitsers met stelling op een rechte lijn rijden *D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:31

quadripes schreef:
@ART_UMA: juist doordat je van achteruit het paard in de bijzet drijft, ontstaat er aanleuning, dus het paard kan dan niet achter de teugel kruipen dan is er niet genoeg gedreven. en natuurlijk moet je maar kort longeren en gedurende de sessie niet voortdurend dezelfde lengte gebruiken.

oh dat zei professor al

Dat snap ik, maar bij dat jonge paard, zie ik het conflict al voor me, ff iets meer drijven, sprintje, verzet tegen de bijzet en stik los achter het bit (als er al geen ongelukken gebeuren). Ik zie vaak zat paarden met een bijzet te diep, los van de bijzet draven en activiteit wordt vaak verward met een hoog tempo. Kortom ik ben er geen fan van, maar misschien kunnen anderen het gewoon beter.
cherie78 schreef:
Nuno Oliveira: The hands have to be like concrete when the horse resists and like butter when he yields.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:35

Professor schreef:
Wanneer men niet met de enkele longe kan werken, dan moet men zeker niet denken dat men met de dubbele longe het beter kan, eerst enkel en dat beheersen daarna de dubbele.

dit ben ik hgeheem met u eens, ik werk alleen met bijzet in het werken aan de hand, en als ik met de enkele longe werk, wat echt sporadisch is, zit deze door gelust aan het bit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:38

Citaat:
quadripes schreef:
je kunt ook een paard in mijn ogen niet meteen aan de dubbele longe nemen, maar goed dat is mijn opvatting
.
en vanwaar zou dat niet mogelijk zijn?

Citaat:
bij de dubbele longe kun je veel beter met aanleuning en nageven spelen, alsmede de achterhand al wat meer begeleiden op de volte. voorwaarde is wel dat je een hele fijne hand hebt, je moet heel veel gevoel in de handen hebben om dat goed te kunnen
.

dit is geheel waar

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:44

nombrado schreef:
cherie78 schreef:
[

precies
met los longeren, gewoon aan halstertje kan je al heel makkelijk je paard recht krijgen , en dan met tempo gaan spelen.
is mooi hoor, paard doet zelf al zijn hoofd en hals in de houding die hij nodig heeft voor de verzameling

volgens mij heeft u zo vaak los gelongeerd dat u hersen nog rondjes draaien en heresen spinsels in uw boven kamer verorzaken

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:47

Moll schreef:
nombrado schreef:

precies

volgens mij heeft u zo vaak los gelongeerd dat u hersen nog rondjes draaien en heresen spinsels in uw boven kamer verorzaken

Als jullie inhoudelijks niets meer te schrijven hebben, is het bljkbaar de gewoonste zaak een BEETJE persoonlijk te worden :(
Gatver, wat een dwangmatig iets, zeg :brr:

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:50

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Als jullie inhoudelijks niets meer te schrijven hebben, is het bljkbaar de gewoonste zaak een BEETJE persoonlijk te worden :(

dwang matig nu zegt u hier wat, volgnes mij is het aan somige hier toe te kennen dat ze dwangmatige onzinnigheden posten, die de beginnende ruiter op het verkeerde been zetten, om vervolgens in een stroming terecht te komen die uit monden in een modderig stinkend plasje water.
Vervolgens moeten dseze mensen helemaal opnieuw leren rijden, en dat is zeer spijtig

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:54

Inderdaad, moll, het dwangmatige heb ik genoeg voorbij zien komen ;(

Weerstandbiedende hand, hoge binnenhand, bijzet en nog zo wat van die snufjes peper hier en daar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:56

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:58

Moll schreef:
dwang matig nu zegt u hier wat, volgnes mij is het aan somige hier toe te kennen dat ze dwangmatige onzinnigheden posten, die de beginnende ruiter op het verkeerde been zetten, om vervolgens in een stroming terecht te komen die uit monden in een modderig stinkend plasje water.
Vervolgens moeten dseze mensen helemaal opnieuw leren rijden, en dat is zeer spijtig

neee... je moet juist op het 'goede been' lichtrijden, ook als beginnende ruiter

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:00

cherie78 schreef:
Inderdaad, moll, het dwangmatige heb ik genoeg voorbij zien komen ;(

Weerstandbiedende hand, hoge binnenhand, bijzet en nog zo wat van die snufjes peper hier en daar.

spijtig genoeg kan ik concluderen dat u geen notie heeft opver dat geen wat er allemaal is besprokenen dat alles goed is onderbouwd door die en geen, dat u dit niet wil lezen of memen in u weg tot beter kunnen rijden is geheel aan u, en laat het daar dan, het zal voor u over komen als vechten tegen de bierkaai, dus trek u stutten en ga verder, het geen wat u allemaal weer oprakelt is het zelfde als nombrado tracht te doen, het is allemaal al besproken, laten we voorwaards gaan en niet terug in het gesprek, in herhaling vallen is niet erg bij mensen die willen leren, echter in herhaling vallen bij mensen die niet willen is verschrikkelijk ergelijk, dit zijn de mensen die de rest van de groep ophouden verder te kunnen met een leerzame discussie

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:02

nombrado schreef:
Moll schreef:

neee... je moet juist op het 'goede been' lichtrijden, ook als beginnende ruiter

oh u maakt zowaar een grapje oh uh............ ha ha ha even om u gelachen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:06

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

ach....tis een ballonnetje

prik :+
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 24&bih=566

Inderdaad, één prik is genoeg :+

Klassiek zou moeten zijn "zonder dwang", het paard doet vrijwillig wat de ruiter van hem/haar VRAAGT.
Maar hetgeen ik voorbij zie komen, is de ruiter bepaalt wat "goed" is voor het paard }> hoofd hier, hals daar, achterbeen zus, voorbeen zo

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:09

Moll schreef:
spijtig genoeg kan ik concluderen dat u geen notie heeft opver dat geen wat er allemaal is besprokenen dat alles goed is onderbouwd door die en geen, dat u dit niet wil lezen of memen in u weg tot beter kunnen rijden is geheel aan u, en laat het daar dan, het zal voor u over komen als vechten tegen de bierkaai, dus trek u stutten en ga verder, het geen wat u allemaal weer oprakelt is het zelfde als nombrado tracht te doen, het is allemaal al besproken, laten we voorwaards gaan en niet terug in het gesprek, in herhaling vallen is niet erg bij mensen die willen leren, echter in herhaling vallen bij mensen die niet willen is verschrikkelijk ergelijk, dit zijn de mensen die de rest van de groep ophouden verder te kunnen met een leerzame discussie

als men de basis nog niet weet, en de stapjes nog niet heeft gezet of begrijpt
heeft het weinig zin verder te gaan, dat is niet eerlijk naar het paard .
Er wordt hier gesproken over stang en trens, terwijl er nog niet eens met de juiste verbinding en rechtheid gereden kan worden.

zit, houding en balans van de ruiter......daar begint het rijden mee

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:11

cherie78 schreef:

Klassiek zou moeten zijn "zonder dwang", het paard doet vrijwillig wat de ruiter van hem/haar VRAAGT.
Maar hetgeen ik voorbij zie komen, is de ruiter bepaalt wat "goed" is voor het paard }> hoofd hier, hals daar, achterbeen zus, voorbeen zo

maar wist je dat niet?
het paard bestaat uit stukjes
stukje hals, stukje been, stukje mond, stukje kaak, stukje rug ;(
nu het geheel nog leren te zien *D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:13

nou verblij ons met een demo film hoe het allemaal moet u weet het immers, dus u mag met dit alles rijden toch? wij allen zijn afvallige van uw visie en denkwijze, dus laat ons inzien dat het anders moet, goed voorbeeld doet goed volgen, dus bij deze pak uw kans.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:14

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

maar wist je dat niet?
het paard bestaat uit stukjes
stukje hals, stukje been, stukje mond, stukje kaak, stukje rug ;(
nu het geheel nog leren te zien *D

Hebben ze afgekeken van Rosie, misschien ;) het paard in partjes :D
Maar zo wordt er wel naar het paard gekeken en blijkbaar moet dit ook volgens sommige "klassiekers" ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:24

Moll schreef:
nou verblij ons met een demo film hoe het allemaal moet u weet het immers, dus u mag met dit alles rijden toch? wij allen zijn afvallige van uw visie en denkwijze, dus laat ons inzien dat het anders moet, goed voorbeeld doet goed volgen, dus bij deze pak uw kans.

misschien handiger eens uw eigen zit (op de foto op site) eens goed onder de loep te nemen
alvorens te verlangen dat het paard in de juiste houding gaat.