duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:52

Dat gaat niet lukken dontido
Wij kunnen gelukkig niet in jou pc kijken Lachen

Kijk maar even bij help hoe je foto's moet plaatsen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:05

ik vind het afkraken nog erg meevallen hoor, niks mis met een normaal genuanceerde discussie. mensen zijn het nou eenmaal niet altijd met elkaar eens, en eea werpt altijd weer verschillende 'lichten op de zaak' imo.

wat betreft het achterwaarts gaan, dat zit bij mij in de basisopvoeding, dwz het begint bij het veulen. ik vind nageeflijkheid (in de zin van 'wijken voor druk) op het halster en op vraag belangrijk. als ik mijn jaarling aan het halster heb, en ik vraag hem even opzij of achteruit te gaan, dan wil ik dat hij dat kan. ik oefen er ook mee af en toe, en inmiddels kan hij gewoon nageven op het halster, en netjes enkele passen achterwaarts doen zonder fysieke druk.

het wijken voor druk is imo één van de belangrijkste zaken in de basisafrichting, het komt nl overal in terug, en maakt dat je zonder kracht/ met amper fysieke druk (vanaf een bepaald niveau uiteraard, wat ik bedoel is dat je niet hoeft te trekken, maar dat er bijv. al reactie komt bij het opnemen van het touw) een boodschap kunt overbrengen.

mijn drie paarden trekken nooit zomaar aan het halster, en zijn aan de hand erg makkelijk. de enige keer dat mijn jaarling écht getrokken heeft, was hij net een dag hier, en werd hij opgejaagd omdat men wilde zien hoe hij draafde. niet erg slim, beestje schrok zich te pletter en sprong weg.

maar goed, achteruit en opzij kunnen hoort er imo gewoon bij. ik heb zelf nog niet ervaren dat een paard het tegen me gebruikte, maar dan moet ik er wel bijzeggen dat ik alleen mijn eigen drie dieren als enige (zonder bijkomst van anderen) heb opgevoed. ik denk dat het wel degelijk misbruikt kan worden (denk ook aan meisjes die hun shet leren steigeren en waarbij de pony het vervolgens tegen ze gebruikt), maar wanneer correct aangeleerd zie ik er geen probleem in.

@ jitske, inderdaad. respons, zelf meedenken, dat vind ik prettig in mijn dieren. als ik ze wat nieuws leer, stel ik gewoon de vraag en laat ze zelf op het goede antwoord komen. wil ik dat ie achterwaarts gaat, dan neem ik een bepaalde positie aan, en 'lok het uit', min of meer. het paard denkt dan zélf na, zoekt het goede antwoord, vindt het, en krijgt zijn beloning. op die manier stimuleer je imo de vermogens van het dier om zélf te blijven denken, en niet alles bij de ruiter/ begeleider te laten. uiteraard is er een groot verschil tussen meedenken en maar wat aanklooien om die beloning te krijgen, maar ik denk dat het principe duidelijk is.

@ goofy, ik heb een vraag aan jou, aangezien het hier nu even gaat over afdwingen of niet. ik ben sinds kort met mijn paard actief bezig met dressuur, dwz hem aanleren om de ruiter 'gezond te dragen'. vijf jaar lang (van het inrijden tot zo'n jaar geleden) heb ik hem verkeerd gereden, niet goed door het lijf, niet actief, etc. dit heeft problemen bij mijn paard veroorzaakt toen, die inmiddels weer zijn opgelost. ik heb nu ook een nieuwe instructrice. de eerste les (onderschrift) ging het puur om voorwaarts, mijn paard meer voor het been en lichter op de hulpen krijgen. al bij de tweede les stelde mijn instructrice voor om met touwtjes te rijden (ik longeer wel geregeld met touwtjes, maar persoonlijk vind ik het ook echt bij het longeren horen). ze had ons toen dus één keer zien rijden, en mijn paard één keer gelongeerd (tussendoor longeerles gehad) met touwtjes. ze gaf aan de touwtjes te willen gebruiken om hem meer nageeflijk te krijgen. imo kan dat met meer tijd en meer oefening ook, aangezien ik degene ben die ook een hoop moet leren, en door er touwtjes aan te knuppen leer ik imo helemaal niets, en mijn paard leert er mbt mijn hand ook niets van denk ik. wat vind jij daarvan?
(sorry voor het verhaal, antwoord mag ook per PM)

[edit] ik heb het dus niet gedaan. je mag er vanuit gaan dat een goede (en dat is ze zeker) instructrice weet wat ze doet, maar ik had er geen goed gevoel bij. en aangezien ik al eerder fouten heb zien maken (zadelmakers/ passers) ga ik niet meer klakkeloos af op wat men zegt zonder er zelf bij na te denken.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:27

Waarom gaan mensen zich nou weer 'irriteren' aan een arrogant toontje?? Dat 'arrogante toontje' lees je er toch echt zelf bij hoor!
Verder sluit ik me helemaal bij de eerste twee zinnen van merrieveulen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:02

merrieveulen schreef:
@ goofy, ik heb een vraag aan jou, aangezien het hier nu even gaat over afdwingen of niet. ik ben sinds kort met mijn paard actief bezig met dressuur, dwz hem aanleren om de ruiter 'gezond te dragen'. vijf jaar lang (van het inrijden tot zo'n jaar geleden) heb ik hem verkeerd gereden, niet goed door het lijf, niet actief, etc. dit heeft problemen bij mijn paard veroorzaakt toen, die inmiddels weer zijn opgelost. ik heb nu ook een nieuwe instructrice. de eerste les (onderschrift) ging het puur om voorwaarts, mijn paard meer voor het been en lichter op de hulpen krijgen. al bij de tweede les stelde mijn instructrice voor om met touwtjes te rijden (ik longeer wel geregeld met touwtjes, maar persoonlijk vind ik het ook echt bij het longeren horen). ze had ons toen dus één keer zien rijden, en mijn paard één keer gelongeerd (tussendoor longeerles gehad) met touwtjes. ze gaf aan de touwtjes te willen gebruiken om hem meer nageeflijk te krijgen. imo kan dat met meer tijd en meer oefening ook, aangezien ik degene ben die ook een hoop moet leren, en door er touwtjes aan te knuppen leer ik imo helemaal niets, en mijn paard leert er mbt mijn hand ook niets van denk ik. wat vind jij daarvan?
(sorry voor het verhaal, antwoord mag ook per PM)

[edit] ik heb het dus niet gedaan. je mag er vanuit gaan dat een goede (en dat is ze zeker) instructrice weet wat ze doet, maar ik had er geen goed gevoel bij. en aangezien ik al eerder fouten heb zien maken (zadelmakers/ passers) ga ik niet meer klakkeloos af op wat men zegt zonder er zelf bij na te denken.

Ben natuurlijk Goofy niet maar wel (helaas) ervaringsdeskundige op dit gebied. Ik zou zeggen NEE, niks touwtjes of hulpteugels. Je leert er inderdaad zelf helemaal niets van. Als je paard langere tijd niet goed gereden is moet je er ook weer langere tijd voor uittrekken om het weer in orde te maken, vooral als je het zelf wilt doen en zelf wilt leren. Ik kan me niet voorstellen dat touwtjes (ik neem aan zoals een slofteugel) om het hoofd in een houding te dwingen hier iets aan bijdragen.
Volgens mij gaat dit topic juist over van "achteren naar voren rijden" en die touwtjes zitten niet aan de achterkant!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:19

= ook geen Goofy

Je zou best eens wat rond kunnen rijden op een bijgezet paard om je eigen zit te verbeteren. Dan is het wel fijn dat het paard niet de rug wegdrukt maar met hulp van een bijzetteugel soepel door de rug beweegt. Doe dit bij voorkeur aan de longe zodat je je hand ook niet als stuur hoeft te gebruiken.
Maar voor wat betreft het verbeteren van de nageeflijkheid tussen jou en je paard zie ik het nut van de touwtjes niet. Train het paard aan de longe en werk aan je eigen rijvaardigheid met je instructeur. Voor het gevoel voor jou zou ik zeggen, kijk eens of je (weer?) eens wat mag voelen op een fijn nageeflijk paard... Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:36

merrieveulen schreef:
@ goofy, ik heb een vraag aan jou, (....)

Het is veel leuker als er meer mensen reageren.

Mijn antwoord: Ik zou bij het rijden geen touwtjes gebruiken.

Ik probeer hieronder uit te leggen hoe en waarom je je paard leert na te geven en waarom het paard moet nageven.

Het gebruik van touwtjes leert je niet beter te zitten en eerlijke handen te ontwikkelen.

De touwtjes hebben ook niet de uitwerking van de eerlijke ruiterhand en daar gaat het juist om.

Ook om veiligheidsredenen zou ik nooit met touwtjes gaan rijden.

Elk paard moet leren nageven. Dit gaat niet altijd gemakkelijk, maar met rust, geduld en
kalmte moet het paard op een gegeven moment begrijpen wat er van hem gevraagd wordt.

Nageven houdt in dat het nek- en het kaakgewricht van het paard ontspannen is en dat het paard het bit aanneemt, terwijl de neus nog net voor de loodlijn blijft.

Om een paard te leren nageven, moet het paard duidelijk gemaakt worden, dat het niet meer steeds met de neus naar voren en een rechte of uitgetrekte hals mag lopen.

Dit doe je door in het begin contact te houden waarbij het paard de aanleuning naar voren en naar beneden zoekt. De ruiter zorgt ervoor daarbij geen stijve armen en schouders te hebben.

Als dat goed gaat, neem je de teugels op maat (korter) en geef je meer kuitdruk (drijven). Het paard zal de hals nu naar voren en naar beneden lang willen maken. Echter je laat dit niet toe ! Dit is "niet toestaan" of "begrenzen". Het is beslist niet "trekken".
Dit is voor veel ruiters het moment waarop ze vastlopen.

Het paard stoot zich als het ware tegen het bit, maar het paard begrijpt bijna onmiddelijk, dat het bit daar blijft. Als je paard de neus niet naar voren brengt, dus vlak voor de loodlijn
komt, dan zal je paard zich niet aan het bit stoten. Je handen blijven immers op hun plaats.

Dit betekent dus dat als je het paard wilt leren nageven, dat je als ruiter goed moet kunnen
zitten. Alleen dan heb je eerlijke handen en kan je de handen op hun plaats houden, de
voorwaarde om een paard eerlijk te kunnen laten nageven.

Vaak zie je dat als het paard nageeft, het paard ja-knikt en de hand van de ruiter terugvalt. Hierdoor valt de druk van het bit op de mond niet weg. Voor het paard valt de reden om na te geven hierdoor ook weg. De basis van een veel voorkomend probleem is gelegd. De oplossing van het probleem is dus handen op de plaats houden...... (maar dit moet je wel kunnen). Denk niet dat je je handen zomaar op hun plaats houdt, het gevoel dat je hierover hebt, is meestal verkeerd. Je kan jezelf daarbij helpen door met je handen steun op de schoft te zoeken. Je voelt dan of je handen zich verplaatsen of juist op hun plek blijven.

De klou is dus dat het paard moet begrijpen dat je vraagt om de nek en de onderkaak te ontspannen, het neusje niet naar voren te steken en ja moet knikken. Beloon het paard dan met je stem en ontspan je handen. Voor het paard is dit de beloning, het paard begrijpt hierdoor sneller en op een zeer prettige manier, wat er gevraagd en bedoeld wordt.

Dit hele gebeuren is een groeiproces, gebaseerd op het vertrouwen in de ruiterhand. Op een gegeven moment heb je voortdurend contact en loopt het paard steeds meer nageeflijk. De bewegingen van het hoofd worden minder en worden opgevangen
door de veerkrachtig gebogen hals.

Een belangrijke voorwaarde is dat het paard looplust of Impuls of drang naar voren moet hebben. Dit wek je op door overgangen stap-draf, draf-stap te rijden en energiek wegdraven en terugkomen.

Door de Impuls die bij alle oefeningen nodig is, maakt nu de ontwikkeling van de draagkracht en de lichtheid van de bewegingen van je paard mogelijk.

Door de ontwikkeling van de draagkracht en lichtheid van de beweging, wordt de achterhand meer gebruikt. Het gebruik van de achterhand heeft grote invloed op het nageven van je paard.

Probeer je paard niet met "zachte kneepjes" te verleiden tot nageven. Dit heeft niets met nageven te maken, dit is fake.

Succes.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:13

sluit mij bij verhaal van goofy aan wil alleen nog toevoegen dat het belangerijk is dat je paard jou hand ook volgt en dus niet leert hoofd op die plek is goed als jij meer ruimte geeft moet hij die ook volgen ook dan geeft het paard nog na mits paard de kaak niet uitdrukt enzo.enzo.voorwaarts neerwaarts is belangerijk om spanning af te laten vloeien zou om deze reden alleen al nooit je paard vastzetten terwijl je erop zit en dan natuurlijk alle redenen die goofy geeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:22

Ik herinner me net dat er 1 touwtje is waar ik wel erg veel van geleerd heb.
Namelijk een koordje dat ik (losjes met een boogje) aan de metalen oogjes die aan de voorkant van het zadel zitten had vastgeknoopt. Hier haalde ik dan de teugel doorheen en dan pakte ik de teugel vast. Hierdoor moesten mijn handen wel laag blijven, ik voelde wanneer ze van hun plaats gingen door de begrenzing van het touwtje en nog het allerbelangrijkste ik voelde met wendingen/voltes rijden veel beter wanneer ik mijn buitenteugel, benen en zit moest gebruiken, want paard met de binnenteugel ver van de hals af naar binnen trekken was er niet meer bij. Ik kon alleen nog maar een beetje stelling vragen. Dit heeft mij goed geholpen om een aantal zaken beter te leren voelen.

Ik deed dit omdat ik helaas had leren rijden met mijn handen veel te hoog. Dan heb je dus niet die ontspannen schouders/armen waar Goofy het over heeft. Wel krijg je een soort "schijnaanleuning" zal ik het maar noemen omdat je je handen gemakkelijker stil kunt houden (door armspieren te gebruiken) op die manier. Alleen is er 1 heel groot probleem, je paard kan niet meer zelf de druk van het bit halen door na te geven. Je rijdt dus altijd met de handrem lichtjes aangetrokken. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen zo rijden tot op een hoog niveau aan toe.

Zijn er meer ervaringen met zo'n touwtje?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:43

Zo ongeveer iets anders. Ik hield namelijk m'n handen te laag. (Leren rijden met weerstandbiedende hand en dan zowat op je dijbenen, bijna bij je knieën).Daarbij kon ik m'n handen op de juiste hoogte niet netjes stilhouden. (zwabberde overal heen)
Ik heb elastiekje aan die zelfde ringetjes aan het zadelgemaakt, en die dan aan m'n pinken, zodat ik sneller voelde als ik m'n handen bewoog en welke kant dan op enzo. Heeft wel geholpen, maar merk wel dat als ik ook maar iets last heb van m'n rug ik echt veel moeite heb met mooi onafhankelijk zitten en dat uit zich in erg onrustige handen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:53

Als het paard nageeft, beloon met stem en ontspan je handen. Als je beide teugels in één hand neemt en met de andere hand het paard zachtjes op de hals klopt, is dat - op dat moment - de verkeerde manier van belonen. Het paard leert daardoor geen nageven en wordt er ook niet door aangemoedigd.

Ik heb zelf een zweepje - horizontaal - tussen de vingers van beide vuisten gehouden. Je ziet dan in het blikveld van je ogen de bewegingen die beide handen maken, door de bewegingen van de zweep. De bewegingen van de zweep zijn groter dan die van je handen.... Je kan dan nauwkeuriger je handen controleren. Pling

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:43

Hee, dat met die stiekjes vind ik wel een vondst. Heb ook vaak last van mijn rug en dan gaan mijn handen ook alle kanten op. Ik ga het proberen.
Touwtjes doe ik heel soms om het mezelf gemakkelijk te maken. Mijn paard maakt zich bij tijd en wijle graag lang en trekt mij daarmee uit balans. Vanwege mijn door rugklachten onrustige handen lukt het me niet altijd om dit volgens het boekje vanuit het been tegen een stille hand op te lossen. Door 1 of 2 keer met touwtje te rijden kan ik rustig blijven zitten terwijl mijn paard zich van voren toch meer moet sluiten. Daarna pakt ze het sluiten ook zonder touwtje weer gemakkelijker op. Voor mij werkt het.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:45

Tja.. ik werk daarnaast ook wel aan een soepele rug. Alleen elastiekjes of touwtjes of een zweep gaat niet werken. Dus daarnaast moet er gewoon ook aan mezelf gewerkt worden. Yoga, bodybalance en dergelijk.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:53

Idee voor volgend topic: foto van een ruiter die soepel in de rug is:) Maar serieus: je hebt als ruiter volgens mij inderdaad de plicht om te zorgen dat jij naar beste vermogen je paard berijdt. Als jij niet los bent, wordt het voor je paard erg moeilijk om zich los te laten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:57

Lachen ja en dan wil ik ook verhaaltje over knikjes en driehoekjes etc. erbij... misschien moet ik m'n zusje even inlichten die studeert immers fysiotherapie... en schrijft haar scriptie over paardrijden en mensenruggen (tenminste als ik het niet verkeerd begrepen heb Knipoog )

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:12

Weer erg interessant allemaal! Maar nu vraag ik me toch echt af of je wel iets kunt doen op een paard als je zelf "vast" zit. (heeft al bijna 1,5 jaar last van haar rug) Is het dan beter om helemaal niet te rijden of kun je toch nog wat betekenen erbovenop?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:14

Tja volgens mij ligt het eraan hoe vast je rug zit, maar het is iig nooit de beste uitgangspositie. Niet goed meebewegen met je paard betekend dus dat je hem altijd belemmert. Dat heeft gewoon zijn invloed op wat je je paard kan vragen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:30

Ik bedoelde eigenlijk; Kun je nog wat zinnigs voor de training van het paard doen?
Met mijn verzorgpony doe ik meestal rustig aan, veel stapwerk, maar toch probeer ik haar ontspannen en neerwaarts te laten lopen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:48

Maar loopt zij niet ontspannen omdat jij niet ontspannen zit of loopt ze niet ontspannen omdat het zelf niet kan?
Als je het paard erg belemmert in z'n bewegingen is er van goede training natuurlijk nooit sprake.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:51

Ik heb altijd last van mijn rug gehad. Loop ook standaard bij de manuele therapeut nu. Je belemmert toch je paard ermee en ik wil zelf ook zo los mogelijk blijven Lachen

Ik word soms stom aangekeken als ik dingen aan het doen ben om beter te zitten (de zweep tussen mijn handen zoals goofy zegt) en heb ook spul gehaald om benen stiller te gaan houden. Krijg de raarste dingen naar mijn hoofd soms;
'Want je zit al zo netjes'
En ik vind dat het beter kan Knipoog

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:58

Ja en als je niet blijft oefenen dan kan het wel slechter. Aan jezelf werken om beter te worden is nooit verkeerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:59

Dat vind ik ook Knipoog Waarom wel aan je paard werken en zelf niks doen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:06

Evelijn; Ze loopt uit zichzelf erg gespannen, rug weggedrukt, onderhals ed. Ik weet eigenlijk niet in welke mate ik haar hinder, want dat zal ik toch wel doen (houding is niet al te best, probeer het wel)

MyWishMax; ben bij manueel, chiro, (zelfs orthopeed) geweest, helpt bij mij maar heel even. Ben nu bij een osteopaat, die vroeg me hoe ik een pony dacht te trainen als ik zelf zo vast zat... "Een kreupel paard rijd je toch ook niet" Had ik eigenlijk nog niet zo bij nagedacht... Waarschijnlijk heb ik het zelf niet gemerkt omdat het allemaal zo geleidelijk is gegaan. Arme pony, kom ik daar stijf, scheef, geblokkeerd op haar rug hangen, en dan moet zij ook nog netjes ontspannen, kont eronder en voor omlaag Nagelbijten / Gniffelen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:20

Ja helpt idd maar even, ik kom er elke week Bloos Balen is dat he?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:25

Ja, vreselijk! Al was het bij mij na een paar uurtjes weer raak.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:27

ik heb ook heel erge rugklachten, erg vervelend ja.. ik ben er ook over aan het denken om op bodybalance te gaan om losser te worden voor het paardrijden.