DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:24

QQQQ schreef:
Ik heb alle vertrouwen in Tyrza

Mooi quootje voor mijn onderschrift Haha!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:26

MissVicky schreef:
haha doe mij dan ook maar een portie spierverslapper Haha!

Dan kun je wel iets wat normaal moeilijker gaat Haha!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:27

laag en diep ja

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:28

Paardentango schreef:
Kijk, we worden wat milder... Karl is eindelijk open en eerlijk dat is te waarderen.

Gaat er iemand naar de Dagen van het Spaans paard, daar kun je hier en daar ook (Iberische) aanleuning zien, op het gewicht van de teugel. De paarden lopen over het algemeen wel voorwaarts, de kunst is om zo min mogelijk te doen.
Wie weet levert dat leuke gespreksstof op Knipoog

Ik weet het niet hoor, maar heb altijd het idee dat er een telefoonpaal bij die paarden inhangt. Het lijkt alsof je daar niets aan hoeft te doen omdat het bit zo zwaar is dat ze toch wel met hun hoofd naar beneden lopen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:30

MissVicky schreef:
laag en diep ja

Heb je bij die laatste foto van dat andere profiel ook spierverslappers op? Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:48

Dat ik het niet eens ben met je theorie wil niet zeggen dat ik het niet begrijp Q.
Accepteer toch eens dat niet iedereen het met je eens hoeft te zijn? Ik begrijp echt niet waar je de overtuiging weghaalt dat wat jij zegt alleen maar 100 % juist kan zijn als er wereldtoppers anders bewijzen.
Ik vind je redenering gewoon niet kloppen dat een paard die bepaalde spieren moet gebruiken voor een bepaalde hoofdstand per definitie dan geen goede aanleuning meer kan hebben.
Het tegendeel wordt elke dag bewezen.
Maar ja, dat vind jij dan "minder harmonisch". Ik vind het het toppunt van harmonie.
Het punt is dat jij theoretisch een gevoel wilt gaan bewijzen. Dat is onmogelijk, een gevoel kun je alleen voelen. Je kunt hooguit aan iemand vragen of het eruit ziet zoals het voelt. Maar bewijzen hoe het voelt, harmonisch of niet? Dat is onmogelijk. Je kunt het hooguit ervaren.
En ik heb constant het gevoel (jaja) dat jou die ervaring ontbreekt van de goede aanleuning verkregen door LDR te voelen. Hoe kun je er dan over oordelen?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:03

janderegelaa, welke foto's???

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:04

op Sugababes...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:05

ahum
dat ik die er nog op heb staan wist ik niet eens

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:06

Het is onmogelijk om het niet eens te zijn met de theorie.
Dat is verspilde moeite, je kan het niet eens zijn met de aftakkingen. Je hoeft geen Baucherist te zijn om de theorie en praktijk van de Klassieke Dressuur te begrijpen.
De heren Steinbrecht, Pluvinel bv hebben wel degelijk juiste bewoordingen gebruikt. Dat daar mensen op doorgingen. Ach.
Inderdaar het LDR is al beproefd, geloof me, we vinden heus niks nieuws uit in 2004. Zoals altijd, de geschiendenis herhaalt zich.
Ik vrees alleen dat Baucher ineens populair is om de LDR te promoten, en ik geloof niet dat het dat was wat hij bedoelde.

Lezen helpt....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:09

Als ik niet op bokt zat, had ik niet eens geweten wie of wat Baucher is. Ik doe gewoon wat me geleerd is, voel en zie dat het werkt. Meer heb ik in feite niet nodig Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:10

MissVicky schreef:
ahum
dat ik die er nog op heb staan wist ik niet eens

Ha Ha....ik wel Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:12

t is allang uit haha moet ik snel maar eens veranderen dan *schaam schaam*

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:13

Maak je dan ook een BOKT profiel?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:14

ja wordt wel tijd he na 2jr

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:40

Paardentango schreef:
Dat is verspilde moeite, je kan het niet eens zijn met de aftakkingen. Je hoeft geen Baucherist te zijn om de theorie en praktijk van de Klassieke Dressuur te begrijpen.
De heren Steinbrecht, Pluvinel bv hebben wel degelijk juiste bewoordingen gebruikt. Dat daar mensen op doorgingen. Ach.
Inderdaar het LDR is al beproefd, geloof me, we vinden heus niks nieuws uit in 2004. Zoals altijd, de geschiendenis herhaalt zich.
Ik vrees alleen dat Baucher ineens populair is om de LDR te promoten, en ik geloof niet dat het dat was wat hij bedoelde.

Lezen helpt....

Ook theorie ontwikkelt zich op basis van nieuwe inzichten. Er is nog zoveel niet bekend over de beweginsleer van paarden.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:44

sjips - weer!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:45

horseyfries schreef:
Dat ik het niet eens ben met je theorie wil niet zeggen dat ik het niet begrijp Q.
Accepteer toch eens dat niet iedereen het met je eens hoeft te zijn? Ik begrijp echt niet waar je de overtuiging weghaalt dat wat jij zegt alleen maar 100 % juist kan zijn als er wereldtoppers anders bewijzen.
Ik vind je redenering gewoon niet kloppen dat een paard die bepaalde spieren moet gebruiken voor een bepaalde hoofdstand per definitie dan geen goede aanleuning meer kan hebben.
Maar ja, dat vind jij dan "minder harmonisch". Ik vind het het toppunt van harmonie.
Het punt is dat jij theoretisch een gevoel wilt gaan bewijzen. Dat is onmogelijk, een gevoel kun je alleen voelen. Je kunt hooguit aan iemand vragen of het eruit ziet zoals het voelt. Maar bewijzen hoe het voelt, harmonisch of niet? Dat is onmogelijk. Je kunt het hooguit ervaren.
En ik heb constant het gevoel (jaja) dat jou die ervaring ontbreekt van de goede aanleuning verkregen door LDR te voelen. Hoe kun je er dan over oordelen?
Via het harmonie voorbeeld van hand-in-hand lopen kan je beide kanten in praktijk voelen en snappen wat ik bedoel - als je daarvoor open staat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:50

Q, een paard is geen mens

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:41

Onzin natuurlijk moet een paard vertrouwen in de ruiter hebben als we hem heel erg veel LDR instellen.
Was een van de voordelen die genoemd zijn in LDR en waar LDR ruiters om veroordeeld worden is dat ze het paard het zicht ontnemen naar voren. Minder zicht is minder te schrikken. En weet je als je niet veel kunt zien moet je wel een blind vertrouwen in je ruiter hebben om je programma zo maar af te werken zonder morren ( of je bent en verschrikkelijk grote sukkel)#
Jij mag het zeggen.

En wat betreft de lichte aanleuning de geoefende ruiter weet waarneer het GOED is en waarneer het FOUT is. En het geoefende oog ziet waarneer het GOED is en waarneer FOUt: Sommige dingen zijn gewoon onverklaarbaar en en onbegrijpbaar of zijn gewoon zo.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:55

en Oefening baart Kunst ....

(Ben benieuwd wat Goofy opgestoken heeft van de aanleuning en de dames)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:22

horseyfries schreef:

Jeetje wat mooi keurig braaf verwoord wat iedereen al 1000x gezegd heeft.
Maar heb nog niet alles gelezen en we kennen QQQQ a.k.a. The Godfather: hij zal een antwoord hebben opgezocht in zijn boeken... Hij leest immers van A tot Z en wij rijden van A naar B....... tja zo komt hij verder maar als ik dan de ervaring in de praktijk naast elkaar zet.... Bloos Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:26

Paardentango schreef:

Lezen helpt....

As I said so.

En er zullen zich altijd mensen blijven afzetten tot de groep waar ze niet bij kunnen horen door te roepen dat ze er niet bij willen horen...

Ik zou dat stuk in de Bauchertopic nog steeds vertalen. Kun je me dat PB-en PT? Dan hoef ik niet te zoeken en kan ik het alsnog vertalen. Het verteld namelijk wat LDR doet en precies zoals het gereden wordt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:27

Paardentango schreef:
en Oefening baart Kunst ....

(Ben benieuwd wat Goofy opgestoken heeft van de aanleuning en de dames)

Hahahahahahaha... hoewel ik de eerste zin de mooiste vind, kan ik het met Goofy wel vinden in de laatste zin denk ik hahahahahaha

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:31

Kafue schreef:
Onzin natuurlijk moet een paard vertrouwen in de ruiter hebben als we hem heel erg veel LDR instellen.
Was een van de voordelen die genoemd zijn in LDR en waar LDR ruiters om veroordeeld worden is dat ze het paard het zicht ontnemen naar voren. Minder zicht is minder te schrikken. En weet je als je niet veel kunt zien moet je wel een blind vertrouwen in je ruiter hebben om je programma zo maar af te werken zonder morren ( of je bent en verschrikkelijk grote sukkel)#
Jij mag het zeggen.

En wat betreft de lichte aanleuning de geoefende ruiter weet waarneer het GOED is en waarneer het FOUT is. En het geoefende oog ziet waarneer het GOED is en waarneer FOUt: Sommige dingen zijn gewoon onverklaarbaar en en onbegrijpbaar of zijn gewoon zo.

Als we inderdaad deze topic nou eens doorzetten met 3 dingen de weg uit geholpen eindelijk:

1. NEE je trekt niet bij LDR

2. JA er is veel vertrouwen heen en terug tussen paard en ruiter

3. Ga uit van het goede in mens en dier, maar vergelijk ze niet!

Dan kunnen we inhoudelijk eens bespreken waarom er mensen zich afzetten tegen deze verlenging van de klassieke rijkunst. Wat is hun motivatie? En als de motivatie is dat de theorie lijkt aan te geven dat het au moet doen laten ze dan eens gaan ervaren, jarenlang... en dan terugkomen met hun ervaring, en hun theorie onderbouwen of afbreken met de praktijk. Niet het slimme jongetje van de klas uithangen als je niets mee maakt.