Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:07

Ik probeer meestal wel de fout bij mezelf te zoeken.
In mijn idee zijn paarden erg meewerkend en pleazen ze graag het baasje en daarvoor worden ze als het goed is beloond.
Het hoeft allemaal niet grof of met kracht.
Ik bedenk mij na het rijden altijd of het ook fijn voor het paard was. Alleen dan ben ik tevreden over het rijden.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:09

Ik niet. Jullie zijn een blinde roedel (enkeling daar gelaten). Bloed geroken en aanvallen.
Ik plaats iets en hop ik heb 4, 5 man over me heen. Elke uitleg die ik geef krijg ik de volgende laag.
Bekijk het lekker.

Avanti: amen! Misschien kan jij het beter uitleggen dan ik!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:11

Ik kan me in het vorige topic nog een filmpje van je herinneren Kamy, toen zat je je paard nog behoorlijk in de weg met je armen en nog niet bevestigde zelfstandige zit, ik heb daar nog meerdere posts gezet, - geheugen als een olifant!- is dat ondertussen al verbeterd? Want als ik je hier zo zelfverzekerd hoor praten over je niet hoeven corrigeren zou dat als eerste verbeterd moeten zijn, anders zit je je paard gewoon constant in de weg. En snap ik dat de correcties niet hoeven komen, het was een les heb je meer beeld van hoe het nu gaat dan? Want daar word ik nu wel nieuwsgierig naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:12

Er zit een groot verschil in mijn 3 paardjes: een ervan is echt heel brutaal en wordt ook door de andere 2 op z'n plaats gezet als hij het te bont maakt: dan knallen ze er even goed hard in. Wat ik aan correcties doe, verbleekt daarbij volledig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:14

Begrenzen is ook corrigeren.
Overigens vraag ik me nu spontaan af hoe je je paard kunt corrigeren door negereren als hij je been negeerd.
Stel je geeft been, paard negeerd been, jij negeerd dat gedrag, denkt je paard dan oei laat ik dan nu toch nog maar reageren?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:16

Kamy schreef:
Ik niet. Jullie zijn een blinde roedel (enkeling daar gelaten). Bloed geroken en aanvallen.
Ik plaats iets en hop ik heb 4, 5 man over me heen. Elke uitleg die ik geef krijg ik de volgende laag.
Bekijk het lekker.

Avanti begin t haar zin al met" ik probeer de fout bij mezelf te zoeken" , lees nu je eigen posts nog eens door nadat je even tot 10 geteld hebt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:21

knollentuin schreef:
Ik kan me in het vorige topic nog een filmpje van je herinneren Kamy, toen zat je je paard nog behoorlijk in de weg met je armen en nog niet bevestigde zelfstandige zit, ik heb daar nog meerdere posts gezet, - geheugen als een olifant!- is dat ondertussen al verbeterd? Want als ik je hier zo zelfverzekerd hoor praten over je niet hoeven corrigeren zou dat als eerste verbeterd moeten zijn, anders zit je je paard gewoon constant in de weg. En snap ik dat de correcties niet hoeven komen, het was een les heb je meer beeld van hoe het nu gaat dan? Want daar word ik nu wel nieuwsgierig naar

Ja dat klopt knollentuin. Dat was ergens half 2016 of zo? Filmpje was uit begin 2016, toen we nog niet lang op onze nieuwe weg bezig waren. Geloof dat dat wel verbetert is hihi ;-) ik heb op het moment alleen foto's geen film materiaal. Morgen weer les maar dat is binnen dus ik weet niet of het licht geschikt is voor duidelijk beeldmateriaal.

Ik vind persoonlijk deze toon toch weer een beetje snerend overkomen:
ik heb daar nog meerdere posts gezet, - geheugen als een olifant!- is dat ondertussen al verbeterd? Want als ik je hier zo zelfverzekerd hoor praten over je niet hoeven corrigeren zou dat als eerste verbeterd moeten zijn, anders zit je je paard gewoon constant in de weg. En snap ik dat de correcties niet hoeven komen,
Ik zeg je dat om misverstanden te voorkomen. Mijn reactie was volgens mij netjes. Maar het voelt toch niet helemaal fijn.
Je gaf toen wel fijne tips en de toon in dat topic was ten tijde van het filmpje opbouwend.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:27

knollentuin schreef:
Kamy schreef:
Bekijk het lekker.

Avanti begin t haar zin al met" ik probeer de fout bij mezelf te zoeken" , lees nu je eigen posts nog eens door nadat je even tot 10 geteld hebt.

Ga jij mijn 1e post es opzoeken wijsneus! Mijn aller eerste zin was:
Ik hou niet zo van "Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op)".
Daarmee doel ik op mezelf en niet op S&Z.
Ik zoek altijd de fout bij mezelf, zeker in het rijden! Maar hier voelt het als een groeps aanval.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:35

Wijsneus haakt ook af, Kamy, het ga je goed

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:55

Ik voel me vereerd! Om meerdere redenen:
1) ik sta in het middelpunt van de belangstelling, ik voel me verlegen. Dank daarvoor!
2) mijn pb loopt over van de steun betuigingen. En nee niet sarcastisch maar echt. Ik heb blijkbaar toch gelijkgestemden gevonden. Dus leer ik alsnog door het topic.
3) ik krijg het voor mekaar dat de vaste kern het topic wil verlaten! Wow....

Doe geen moeite om mij jongens! Serieus ik heb zelf ook wel door dat ik in dit clubje mensen niet thuis hoor! Dus ga vooral door!!!!! Ik ga zelf wel ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:02

:o?

Ik snap er echt helemaal niets meer van eigenlijk.
Misschien allemaal even een stukje chocola eten?

Kamy, kun je uitleggen hoe je een paard niet corrigeerd als hij niet op je been reageerd?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-01-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:03

Ik was niet van plan om weg te gaan hoor, maar ik reageer dus niet op mensen die beweren dat t niet aan hen ligt dat de toon prikkelbaar wordt, wel steken uitdelen aan een ander naar niet kunnen invoelen dat het echt wel aan je manier van reageren ligt. daar kan ik niet zoveel mee.
Ik zit hier ook met verbazing aan de koffie Sizzle, t zal wel overwaaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:06

Waar ben jij mee bezig Kamy? Waarom reageer je zo?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:11

FCSA schreef:
@S_Z: ik vind het prachtige plaatjes. Volgens mij ben je een heel fijne ruiter :)

Bedankt! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:14

Laat het maar gewoon voor wat het is dames. We gaan gewoon verder. Kamy heeft duidelijk aan gegeven niet open te staan voor eender welke discussie die hier gevoerd wordt. Dat hoeft ons nog niet tegen te houden te discussiëren. :)

En om dat te doen offer ik me op om met de billen bloot te gaan. :')
https://www.youtube.com/watch?v=IKCrp4o212A

Is op dit filmpje veel te zien? In feite niet. Het is een filmpje van het opbouwen. (hier was hij ongeveer een maand terug aan het werk na bijna drie maanden stil staan.). Dus heel basic. :+
Voor de kritische kijker: het is "kopie van" omdat youtube de trillingen hier uit gehaald heeft. Anders werd je zeeziek van het filmpje. :')

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:32

Picasso schreef:

Ik snap het wel hoor, ze werd behoorlijk aangevallen naar mijn mening.
Oké hopelijk nu verder op een sociale manier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:40

Uit pb conmunicatie met iemand die niet in dit topic zit denk ik dat dat de verwarring zit tussen correctie en straf.

Correctie is in mijn beleving in feite alles wat bedoeld is tot positieve verbetering en ontwikkeling. Correctie kan uiteindelijk positief en negatief uitvallen afhankelijk van het 'trots niveau' die iemand heeft. Immers wil niet iedereen horen dat hij/zij niet perfect is.
Je hebt ook paarden die erg "trots" zijn en in eerste instantie er tegen in gaan, andere paarden leren graag.
Maar het corrigeren op zich is niets anders dan een leermeester die zijn leerling verteld wat hij moet verbeteren.

Straf daarentegen is een negatieve prikkel die meestal pas nodig is als te weinig consequente correcties gegeven zijn.

Willekeurig slaan en schoppen valt nergens onder, dat is gewoon slecht gedrag.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-01-17 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:41

Avanti schreef:
Picasso schreef:

Ik snap het wel hoor, ze werd behoorlijk aangevallen naar mijn mening.
Oké hopelijk nu verder op een sociale manier.

Ik heb juist het idee dat de zaken een beetje omgedraaid worden door Kamy, maar inderdaad: back on topic!

Ik ben niet zo'n deskundige Ayasha, maar ik vind het er vriendelijk uitzien allemaal. Het enige wat mij een beetje stoort is dat hij niet actief/voorwaarts genoeg is in galop. Zoals al 100 x gezegd: in uitleggen ben ik niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:42

Sizzle schreef:
Uit pb conmunicatie met iemand die niet in dit topic zit denk ik dat dat de verwarring zit tussen correctie en straf.

Correctie is in feite alles wat lijdt tot verbetering. Correctie kan positief en negatief uitvallen afhankelijk van het 'trots niveau' die iemand heeft. Immers wil niet iedereen horen dat hij/zij niet perfect is.
Je hebt ook paarden die erg "trots" zijn en in eerste instantie er tegen in gaan, andere paarden leren graag.

Straf daarentegen is een negatieve prikkel die meestal pas nodig is als te weinig consequente correcties gegeven zijn.

Gelukkig weet jij het wederom netjes onder woorden te brengen! Met je eens!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:42

Sizzle schreef:

Correctie is in mijn beleving in feite alles wat bedoeld is tot positieve verbetering en ontwikkeling. Correctie kan uiteindelijk positief en negatief uitvallen afhankelijk van het 'trots niveau' die iemand heeft. Immers wil niet iedereen horen dat hij/zij niet perfect is.
Maar het corrigeren op zich is niets anders dan een leermeester die zijn leerling verteld wat hij moet verbeteren.

Amen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:43

Iemand die nooit iets corrigeert, zal ook nooit iets verbeteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:45

Picasso schreef:
quote]

Ik heb juist het idee dat de zaken een beetje omgedraaid worden door Kamy, maar inderdaad: back on topic!

Ik ben niet zo'n deskundige Ayasha, maar ik vind het er vriendelijk uitzien allemaal. Het enige wat mij een beetje stoort is dat hij niet actief/voorwaarts genoeg is in galop. Zoals al 100 x gezegd: in uitleggen ben ik niet zo goed.

Klopt, en misschien had ik dat ook bij de uitleg moeten zetten. :) Hij is inderdaad niet voorwaarts juist omdat hij zodra er iets veranderd rond de bak de neiging heeft dat voorwaartse te "gebruiken" om er doorheen te lopen. Nu zat mijn stiefvader daar waarop hij wat spanning op bouwde en hij wordt daar dus bewust terug gereden. :) Zodat hij ook op zo'n momenten leert dat hij gewoon terug moet komen wanneer ik dat vraag. (en niet omdat ie afgeleid is gewoon door denderen. :) )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:13

Ayasha schreef:
Picasso schreef:
quote]

Klopt, en misschien had ik dat ook bij de uitleg moeten zetten. :) Hij is inderdaad niet voorwaarts juist omdat hij zodra er iets veranderd rond de bak de neiging heeft dat voorwaartse te "gebruiken" om er doorheen te lopen. Nu zat mijn stiefvader daar waarop hij wat spanning op bouwde en hij wordt daar dus bewust terug gereden. :) Zodat hij ook op zo'n momenten leert dat hij gewoon terug moet komen wanneer ik dat vraag. (en niet omdat ie afgeleid is gewoon door denderen. :) )

Ik heb niet het idee dat u hem 'terug' rijdt, maar dat u geen impuls toevoegt om zo de spanning te vermijden. Dat wat ik overigens ook met Sam gedaan zou hebben. Eerst laten kalmeren en dan weer impuls druppelsgewijs toevoegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:15

Het ziet er in z'n geheel genomen heel vriendelijk uit Ayasha. Leuk paard ook (ik houd wel van die types).
Mag zoals Picasso ook zei wel wat meer voorwaarts, dan worden de overgangen ook vloeiender.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:20

Leuk type paard Ayasha.
Voor een dier dat in opbouw is zeker niet slecht.
Ik wil als opbouwende kritiek meegeven dat het me opvalt dat je buitenteugel vaak wat los-vast verbinding heeft, je paard waarschijnlijk door het lage tempo moeite heeft om de hand te volgen in de buiging en dat het werk zo wel erg eentonig is.
Ik zou wat meer tempowisselingen en overgangen erin stoppen, maar dat gezegd moet het paard daar wel aan toe zijn.