[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:43

Joolien schreef:
Ik zie het niet, wat ik wel zie is een ruiter die niet durft te gaan zitten en ook redelijk gespannen is in de rug omdat ze wat voorover zit. Dat kan spanning veroorzaken in de armen en daardoor veel spanning geven aan het paard. Ik zie bij het paard veel spanning, hij kropt zich op en drukt zich weg. Als je wilt dat ie aan het been wordt zou ik de voorkant even lekker met rust laten en lekker zelf gaan zitten en puur focussen op been.

Ik ben een "ik-kukkel-naar-voor-ruiter" inderdaad, omdat ik te braaf wil zijn, ik wil mijn paard niet in de weg zitten. Ik denk wel niet dat er spanning zit in mijn armen, want dan loopt hij helemaal niet meer goed.. Ik vind het opkroppen wel meevallen? Op de tweede foto kukkelt hij naar beneden, maar dat kan ik best aannemen, ik zit ook teveel naar voor.

LoveUggs schreef:
Ik denk rechtsvoor. :j
2e foto is precies t zelfde moment als 1e foto maar dan precies met benen andersom (foto 1 rechtervoorbeen voor, foto 2 linkervoorbeen voor, snappie :+ )
Vind dat in t rechter voorbeen minder buiging zit, dus dat t been stijver lijkt dan linker voorbeen.
Zie ik het dan goed?

Ach ik bedoelde niet die knie, eigenlijk is dat een paard zijn pols, maar dat zeggen we ook niet natuurlijk.. Je kunt het wel ook vanvoor zien en dan is het inderdaad rechts voor dat een kortere pas neemt, maar het komt dus van vanachter uit. Bijna alle taktfouten denk ik?

_Marinke_ schreef:
SheeNegro, hoe bedoel je dat die last heeft van de knieën? Schiet het soms op slot of?
Ik zie het in elk geval ook niet.. Heb eerlijk gezegd ook geen flauw idee waar ik precies naar zou moeten kijken. Wellicht de paslengte? Dan zou ik zeggen dat ie last heeft van de linkerknie.

Zijn knieën ontsteken snel, hoe het komt, geen flauw idee.. Hij is kort geleden behandeld geweest, ik hoop dat we de oorzaak snel vinden. We denken dat het komt omdat hij met zijn achterbenen draait, vooral rechtsachter dan, maar daar heeft hij nu geen last van, raar genoeg. Het is inderdaad links achter nu.
En wat er dan gebeurt is dat zijn motor niet krachtig genoeg is. Het is dus dubbel.. Je weet dat hij actief moet zijn, maar je weet ook dat daar het eerste is waar een probleem kan komen.

tanjaatjuhh schreef:
Ik zeg rechtsachter , been is wat aan de rechte kant. Lijkt wel of het een houten been is. Kan aan de foto liggen. Je had wel een inchmaat kleiner kunnen hebben kwa zadel of ligt het aan de foto's. Teveel ruimte zit ook niet lekker. Zoals gezegd is minder met voor bezig zijn. Van achteren de motor wat mee activeren en wat meer ontspanning in je zit dan volgt je paard ook wel.

Nog een kleinere zitmaat? Dit is al een 16-16,5 inch := Ik kan mooi een platte hand achter mijn poep leggen. Ik groei niet meer in de lengte, maar ik hoop ook nooit in de breedte. Dit zadel voelt als een huis voor mij.

Ik ga proberen 1 van deze dagen een filmpje ineen te knutselen van de foto's. Dan krijgen jullie een bewegend beeld ;)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:49

Hi Allen :) Gister en vandaag mede dankzij de tips & osteopaat echt waanzinnig fijn gereden, heb het gevoel dat het gelijk veel beter gaat... Had van vandaag een filmpje proberen te maken, maar filmpje was helaas geen suc6 (camera stond scheef op een krukje, weinig te zien dus...) maar wel een paar stills uit kunnen halen die misschien nog een soort van te beoordelen zijn... Ik zelf heb het idee dat doordat ik veel meer loslaat, ik ook veel meer mee kan zitten in zijn beweging en hij ook veel vloeiender beweegt. Voor de rest vind ik het zelf een fijn beeld, al vind ik wel dat hij nog een stukje meer bij elkaar mag komen en ik heb het idee dat ik hem er zelf er iets meer "doorheen" moet rijden en consequenter moet zijn wil ik dat voor elkaar krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

beide op een iets hoger basistempo dan in het vorige filmpje, merk dat hij dan qua halshouding iets omhoog komt, wat ik opzich niet heel vervelend vind. Al heb ik wel het gevoel dat hij nog net niet helemaal lekker loslaat in zijn kaakgewricht. Dit deed hij gister overigens wel, vandaag was hij iets stijver, ik vermoed ook een beetje spierpijn...

Afbeelding

hele rare hoek, maar iig een stukje naar voren schakelen op de diagonaal

sorry voor de slechte kwaliteit, volgende keer hopelijk betere foto's en/of film :Y)

juliedo24

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:13

ik heb het idee dat hij een beetje gespannen is en op zijn voorhand valt (dit vooral op de 2e foto, kan ook zijn dat het een momentopname is). dus iets meer de achterhand eronder laten schuiven door overgangen en wendingen enzo, misschien dat hij dat ook wat meer gaat ontspannen? iedereen, alsjeblieft verbeter me als ik het fout zeg!

mag ik hier ook foto's van lange lijnen plaatsen?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:09

Hij was eigenlijk juist alles behalve gespannen die dag :) Achterhand heeft hij indd nog wel moeite mee, zo ver zijn we in de training ook nog niet.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:47

Oke dan snap ik het :). Ben benieuwd naar commentaar van de rest.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:04

Diertjec schreef:
Ik zou graag ook jullie beoordelingen willen over mij en mijn merrie.
Paard is een eigenwijze, koppige, eigenzinnige merrie van bijna 5 jaar. Ze is sinds juni onder het zadel (ik heb haar zelf ingereden). We hebben een stop gehad van 3 maanden (geen zadel, koliek). En we hebben nu sinds een week weer een zadel. Dit is pas de 3e keer dat ik weer met d'r aan het rijden ben na die 3 maanden.
Ik ben zelf erg tevreden met hoe ze af en toe naar beneden komt. Ze kan netjes ontspannen en nageeflijk lopen. Máár ze wilt vaak niet naar m'n been luisteren, waar ze dan een 'klap' van me krijgt (op het filmpje klinken ze harder dan ze zijn) en dit uit zich dan in een flinke bok partij van mevrouw. Hierdoor gaat ze dan wel harder, en uiteindelijk iets actiever van lopen, maar we zijn er nog lang niet.
Mijn houding is ook niet meer wat het geweest is, ik val voorover, ik kijk niet vooruit, en ik trek m'n hakken op met drijven. Hier ben ik hard mee aan het werk.
Deze filmpjes zijn van afgelopen zaterdag, toen hadden we een clinic, het is dus weer de 3e keer rijden na de 3 maanden rust.

Het zijn 2 lange filmpjes, je mag ze helemaal kijken, je mag ook stukken kijken. Het 2e filmpje is het filmpje waar ze fijn begint te lopen!

[ Video ]

[ Video ]

We hebben zeker nog veel verbeter punten, we zijn ook nog maar net bezig natuurlijk. Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Niemand?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:41

Diertjec schreef:
Diertjec schreef:
Ik zou graag ook jullie beoordelingen willen over mij en mijn merrie.
Paard is een eigenwijze, koppige, eigenzinnige merrie van bijna 5 jaar. Ze is sinds juni onder het zadel (ik heb haar zelf ingereden). We hebben een stop gehad van 3 maanden (geen zadel, koliek). En we hebben nu sinds een week weer een zadel. Dit is pas de 3e keer dat ik weer met d'r aan het rijden ben na die 3 maanden.
Ik ben zelf erg tevreden met hoe ze af en toe naar beneden komt. Ze kan netjes ontspannen en nageeflijk lopen. Máár ze wilt vaak niet naar m'n been luisteren, waar ze dan een 'klap' van me krijgt (op het filmpje klinken ze harder dan ze zijn) en dit uit zich dan in een flinke bok partij van mevrouw. Hierdoor gaat ze dan wel harder, en uiteindelijk iets actiever van lopen, maar we zijn er nog lang niet.
Mijn houding is ook niet meer wat het geweest is, ik val voorover, ik kijk niet vooruit, en ik trek m'n hakken op met drijven. Hier ben ik hard mee aan het werk.
Deze filmpjes zijn van afgelopen zaterdag, toen hadden we een clinic, het is dus weer de 3e keer rijden na de 3 maanden rust.

Het zijn 2 lange filmpjes, je mag ze helemaal kijken, je mag ook stukken kijken. Het 2e filmpje is het filmpje waar ze fijn begint te lopen!

[ Video ]

[ Video ]

We hebben zeker nog veel verbeter punten, we zijn ook nog maar net bezig natuurlijk. Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Niemand?

Ik wil je wel commentaar geven, maar ik twijfel wie jij in het filmpje bent, in het geel?
Over je stukje tekst wil ik in ieder geval wel wat zeggen: dat je paard niet naar je been WIL luisteren is natuurlijk niet waar, dat weet je zelf denk ik ook wel. Maar kan je ook een reden verzinnen waardoor dit komt? Hoe is ze aan de longeerlijn, wil ze dan wel makkelijk lopen?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:50

Jaa, ik ben die in het geel, sorry!
Aan de longeerlijn loopt ze wel lekker voorwaarts en thuis ook (ik heb alweer 2 keer gereden). Dus ik denk dat het door de indrukken komt.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:15

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:35

Lillian__ schreef:
Wat vinden jullie hiervan? inmiddels rijd ik dit paard niet meer, ik ben drie jaar geleden met hem begonnen toen was hij vier jaar, licht aangereden en onwijs moeilijk, na drie jaar proberen, luisteren, aanvoelen ect ect liep hij zo:
http://i41.tinypic.com/156vl9h.jpg

hier werd hij wat heet, dan ga ik automatisch wat naar achter leunen om hem terug te nemen.
http://i42.tinypic.com/qrb6ds.jpg

Heel eerlijk, loopt hij goed zo, is dit (bijna) het plaatje, of zeggen jullie van nou nee. Als ik erop zat en hij liep zo kon ik hem rustig op mijn zit en benen actiever laten gaan, maar wat verzamelen ging ook, voltes kon ik op m'n zit en benen.kortom bijna geen teugel meer nodig, maar als hij geen zin had, of z'n concentratie was weg dan liep hij dus zo
http://i43.tinypic.com/5xsplk.jpg

Ik heb dit zonder les gedaan, misschien had ik nu achteraf gezien wel les moeten nemen, maar ik had er geen geld voor en geen zin in, we hebben het rustig aan gedaan, ontspannen momentjes beloond en gespannen momenten genegeerd, na drie jaar opbouwen (waar bij we in de winter niet vol op door konden rijden) liep hij dus zo. En ik wou weten, had ik hem nou goed aan het lopen of niet?

foto's zijn te groot :+

Iemand?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:18

Ik probeer maar eens te reageren omdat als we niet op elkaar reageren en alleen maar foto's worden geplaatst maar niemand kritisch naar elkaar en naar zichzelf kijkt het topic wel dood bloedt.

@Lilian_ Ja les was beter geweest. Foto's zijn niet allemaal duidelijk genoeg (voor beoordelen is foto van de zijkant met alle voeten erop het beste) Foto 1: Te diep, het stuk net achter de oren moet hoogste punt zijn ... en nu is het niet 3e nekwervel. Kan komen door je wat strenge hand die door knik in je pols geen nette verbinding kan maken. Zo te zien stapt hij wel goed door van achter uit.
Foto 2: (jammer geen voeten) erg terugwerkend... en door zo te gaan zitten kan niemand meer ontspannen. Je open pianohandjes belemmeren een goede verbinding. Paard doet het zo te zien juist net goed maar jij blijft achter in de beweging en dat verstoort hele plaatje.
Foto 3: Paard drukt zijn rug weg, spant zijn onderhals en buigt zijn lichaam naar links in een bocht naar rechts. Ruiter heeft geen verbinding met de mond, zit nog iets te ver naar achteren, (lijkt alsof je je bekken te ver kantelt) Been niet mooi aan het paard. Ik zou zeggen geen controle.

@Diertjec ik heb geprobeerd om te kijken... maar filmpjes zijn wel erg lang... en groot deel zit je achter in de bak en kan ik dus niets ervan zien (daarvoor heb ik het geduld gewoon niet). Ik zou zeggen als dit je eerste keer was met een jong paard in die bak... wees niet zo streng voor jezelf en voor je paard. Geef je paard de tijd om te wennen en vertrouwen in jou te krijgen. (als je wil dat ik of iemand anders er echt iets over wil zeggen... maak een goede foto of knip een filmpje van max. 5 minuten met allemaal beelden die wel goed te beoordelen zijn)

@KarmaWitch.... je hebt het al over zitten... maar daar zijn jullie volgens mij nog niet... eerst maar eens horizontaal in balans. (Qua kwaliteit foto's is dit ook weer lastig, donker, donker paard maar goed iig hele paard op de foto) Eerst maar eens werken aan het begin van deSkala der Ausbildung takt en ontspanning en niet achterste voren beginnen.
Je eigen houding mag echt stuk netter, handen bij elkaar (zo breed ben je erg sterk en streng... je dwingt paard naar beneden) is ook te zien in het paard die vaak wat achter de loodlijn komt. Op een foto duw je je been ook helemaal naar voren... je voet moet meer parallel aan het paard en minder dan je hak uitduwen en die juist wat naar buiten draaien. (misschien dat je beugels ook niet helemaal goed op maat zijn maar denk eerder dat je aan je beenligging moet werken) Denk wel dat je hartstikke blij mag zijn dat je zo ouwe rot in het vak mag rijden... maar denk dat je nog meer op moet vertrouwen dat hij het echt wel kan als jij alleen maar goed en netjes gaat rijden. (en wees eerlijk tegen zo'n oudje ze worden echt stijver en dingen gaan minder soepel...vooral basis rijden en regelmatig... heb zelf ook een K-tje en het worden echt ouwe heren)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:43

Evelijn, gelukkig ga ik met het paard wat ik nu als het goed is ga bijrijden wel les krijgen

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:23

Hé,

Eindelijk examens gedaan en vandaag terug gereden. :) Zijn naar een nieuwe plek gereden om te rijden.
Wat denken jullie hiervan? :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat ik geen cap opheb en doe normaal ook niet.
Maar was in alle haast mijn cap vergeten en deze mensen waren speciaal een héél eind gereden voor mij om te kunnen rijden.
Ze heeft wel eerst aan longe gelopen...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:21

Zonde van de cap! Reageer zo meteen wel verder ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 08:53

Ik vind het er in elk geval een stuk meer ontspannen uitzien michelle!
Jammer dat ze zo op de voorhand loopt..
Verder denk ik dat je je benen te veel aanspant/ druk op zet. Je steekt ze enorm af, probeer daar ook te ontspannen. Lichte druk op de beugels, maar niet te veel want dan krijg je dit.
Is ze soms niet wat zwaar in de hand? Op de eenalaatse foto kijkt dat zo namelijk.
Ik vind de laatste foto er het fijnst uitzien. Neusje mag er nog wat meer uit voor het mooie.

Is weer even geleden dat ik gereageerd heb op foto's so correct me if im wrong!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:34

Ja van cap weet ik, is jammer. Want die zet ik nu dus normaal altijd op.

Ze is helemaal niet zwaar in de hand, dat is het hem juist, zij neemt bit vaak niet aan waardoor ik niets in mijn hand heb. :) dus ik was heel blij toen ze gisteren zo liep. Licht contact, heel ontspannen, en klopt dat ik kuiten te hard aanspan. Is vooral gisteren. Want zoals anderen weten is Elina een heel hevig type en heel hevig aan de hulpen. Gisteren was ze zo lui en wilde graag naar stap. Dus moest been eraan houden. :)

Ik ben gewoon al super blij dat ze zo durfde te ontspannen op een vreemde locatie. :)
Ik zelf was ook veel meer ontspannen.

Loopt ze nu echt te hard op voorhand? Moet ik nog meer activiteit vragen dan?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 09:37

_Michelleee schreef:

Ze is helemaal niet zwaar in de hand, dat is het hem juist, zij neemt bit vaak niet aan waardoor ik niets in mijn hand heb. :) dus ik was heel blij toen ze gisteren zo liep. Licht contact, heel ontspannen, en klopt dat ik kuiten te hard aanspan. Is vooral gisteren. Want zoals anderen weten is Elina een heel hevig type en heel hevig aan de hulpen. Gisteren was ze zo lui en wilde graag naar stap. Dus moest been eraan houden. :)

Ik ben gewoon al super blij dat ze zo durfde te ontspannen op een vreemde locatie. :)

Oeps, zo op de pc valt t wel mee. Keek net op mijn mobiel.. :+
Alleen op de foto's waar ze te diep loopt komt ze enorm van de achterhand af..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:33

_Michelleee schreef:

Als ze gaat duiken iets meer been en wat actiever. Je handen niet te hoog, want dan gaat ze nog dieper.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:22

LoveUggs schreef:
_Michelleee schreef:

Oeps, zo op de pc valt t wel mee. Keek net op mijn mobiel.. :+
Alleen op de foto's waar ze te diep loopt komt ze enorm van de achterhand af..

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik zie een paard die zijn achterhand steeds goed onderbrengt. Ik denk dat het eerder ligt aan of het feit dat de foto scheef is, of het feit dat het paard van zichzelf ietsje overbouwd is.

Ik vind dat je haar heel erg vriendelijk rijdt. Het is wel goed te zien dat ze het bit vaak net niet helemaal aan wil nemen. Ik zou proberen om dit op te lossen door onwijs veel te schakelen zodat ze er achter nog meer bijkomt. Hierdoor komt ze in de aanspanning en dan leert ze vanzelf ook het bit aan te nemen. Probeer je niet teveel te focussen op het feit dat ze het bit niet aanneemt maar richt je op de activiteit en de achterhand.

Ik zie nu een paard dat wel degelijk actief is van achter, maar nog net niet actief genoeg. Als je je richt op het trainen van de achterhand dan zal ze vanzelf in de aanspanning komen en het bit aannemen. Persoonlijk zou ik wel altijd contact met de mond houden, ook al betekent dat dat ze zich wat opkrult. Door daar contact te houden en haar dan snel te maken van achter door tempowisseling moet ze het bit wel gaan aannemen, doet ze dit, dan kan je proberen haar hals rustig een stukje uit te schuiven. Vervolgens weer tempowisselingen rijden zodat ze ook daar het bit weer aanneemt en dan weer een stukje uitschuiven etc. Op die manier kom je vanzelf bij de halshouding die je nu hebt, maar dan ook met aanspanning van achter en een goed, constant contact van jou hand naar haar mond.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:32

Michelle _-:( foei geen cap!
Maargoed, wilde even zeggen dat dit er echt al veel beter uitziet!! Lekker lengte in die hals en een stuk minder spanning in de bovenlijn! Ja, er is nog steeds wel spanning, maargoed je gaat hard vooruit!!
Bij de een na laatste foto kukkelt ze op de voorhand (Denk dat lu dat miss ook bedoelde?) maar ik zie eigenlijk liever dit dan dat opgekropte wat ze eerst had! Komt wel, lekker zo doorrijden en wat hierbij staat, achterhand activeren.

Ik ben ook maar een leek hoor, dus sorry voor de mensen hierboven waar ik niet op gereageerd heb, dat laat ik aan de meer ervarener mensen over ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:34

Ik ben gewoon verliefd op het mooie toegevenlijke handje.
Leuk ook om te zien dat ie z'n mondje dicht heeft nu.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:07

Het kan zelfs goed zijn dat ze op die voorlaatste foto juist briesde, dat deed ze heel veel die dag. :) heb zo nog wat foto's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:09

Ziet er goed uit Michelle, soms nog een beetje achter de teugel en wat spanning maar ze zoekt je hand al fijn op.
Wat heb je veranderd?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:54

Joolien schreef:
Ziet er goed uit Michelle, soms nog een beetje achter de teugel en wat spanning maar ze zoekt je hand al fijn op.
Wat heb je veranderd?

Dat ik het niet weet... :)
Was een nieuwe omgeving. :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:35

Kan ik hier ook foto's van lange lijnen plaatsen? Of zou ik dan een haw topic moeten aanmaken?