Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
setteke schreef:Fijne uitleg, dank jullie. Vooral wat Hermelientje schrijft over het bijna op de plaats stappen vind ik een handige tip.
Verder gebruik ik alles wat jullie beschrijven, ook het "trucje" van Vur en de schoudervoor van HF.
Je kan ze zo goed voor elkaar hebben, de keertwending is toch een raar fenomeen (vind ik dan) en ze moeten wel echt leren wat de bedoeling is.
Ook zie je paarden soms echt slecht stappen en wel een goede keertwending doen (net als bij de changementen bij een 4 takt galopperend paard).
setteke schreef:In het kader van "waar is het gebleven" vond ik nog een filmpje van 4 jaar oud, wat ik erg fijn vind om te zien. Niet super spectaculair, maar gewoon een aangename proef om naar te kijken; http://www.youtube.com/watch?v=7J6Bz2v_WPY
murphy102 schreef:Zoals pien_2010 al aangaf, is het heel goed om te beginnen op de volte 10m. middellijn en het paard daarbij te plaatsen op 2 hoefslagen waardoor deze in een traversachtige postie geplaatst wordt, het paard is immers gesteld in de richting waar het heen gaat.
Op de volte is het zowiezo gemakkelijker te leren om de voorwaartse drang te onderhouden.
Dus voorhand op de 10m lijn en achterhand op de 9m. lijn.
burl schreef:Weet je dat zeker Murphy? Ik hoop dat je schouderbinnenwaarts bedoel.
SBW inzetten en dan met je buitenhand de schouder begrenzen, buitenbeen naar achter leggen.
murphy102 schreef:Blijft wel staan dat ik een appuyement gebruik als voorbereiding op de pirouettes in stap en galop.
Ook daar neem je de achterhand met je bewakende buitenbeen mee, maar nooit zo dat deze vóór de voorhand komt.
setteke schreef:Hermelientje je filmpje gezien en het ziet er prettig uit. Erg fijn los paard met veel capaciteit en een mooie zelfhouding. Keertwendingen waren wat groot. Zeker een belofte voor de toekomst en knap op jonge leeftijd de bekende concurrentie op afstand houden.
Hermelientje schreef:.
@Murphy
In woorden uitleggen wat je moet doen is bijna nog moeilijker dan het daadwerkelijk uitvoeren dus het is je vergeven. Ik ging er sowieso van uit dat je nooit een oefening mag inzetten tenzij je paard van nek tot staartwortel nageeflijk is, dus dat zeg je heel goed (en is het belangrijkste volgens mij) en ik nam ook aan dat niemand een keertwending zou proberen zonder eerst kleine voltes in stap te doen.