Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:24

ik heb gewone 'klassieke' bijzetteugels (zijn er nog andere bijzet dingen dan? - meestal hebben die andere namen, dacht ik? of enlighten me here...)

dus die je van de longeersingel recht naar de kaptoomringen laat lopen met van die rubberen ringen er tussen. ze bestaan ook zonder die rubberen ringen.

al die andere dingen dwingen in mijn ogen een paard in een houding, zonder dat er van achteruit aanleuning wordt gerealiseerd.

ok via een anonieme tipgever nog even een aanvulling: de bijzetteugels mogen niet lager dan de punt van de schouder worden aangebracht, dus ze niet te laag hangen. en dit is dan weer van mezelf: dan krijg je namelijk hetzelfde effect als een lage hand houding: dwang.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:27

en bijzetten aan een halster zou ik sowieso niet doen, koop dan een goede engelse kaptoom en longeer daarmee, voordeel daarvan is dat het paard ook niet op de longeerlijn kan gaan staan als het goed vwnw beweegt. en nooit aan een bit longeren, dat mag niet eens tenzij je er een speciaal longeerstukje tussenzet. tenminste niet met 1 longeerlijn, dan he.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:36

Airborn schreef:
Ik kan me niet herrineren of het al tersprake is gekomen:

Longeren gebeurt bij klassiek als ik het goed begrijp meestal aan de dubbele longe. Maar word er bij klassiek ook wel eens bijgezet gelongeert? En zo ja, hoe, welke bijzet, en waarom?

Ik kom even binnen wippen, sinds kort krijg ik les via de academische rijkunst.
Nu begreep ik dat ze in de klassieke rijkunst en academische rijkunst nooit hulpteugels gebruiken, nageveljkheid moet het paard uit zichzelf tonen uiteindelijk. Je begint met het paard een correcte aanleuning ''leren'', en met het longeren aan de kaptoom kijk je hoelang het paard dit zelf volhoud en kun je met lichte ophouding het paard lager of hoger instellen.

Hierbij wat ik geleerd heb, verbeter me als het incorrect is!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:37

Bent u daar wel zo zeker van nooit aan de trens?
Afbeelding

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:39

bij mijn weten mag je een enkele longeerlijn niet aan het bit bevestigen, tenzij je een longeerstukje gebruikt? ik kan op de foto niet goed zien of de longe aan de kaptoom is bevestigd. als ik de witte lijn die strak staat doortrek, vermoed ik van wel.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:40

Ik longeer eigenlijk nooit met bijzetteugels. Het heeft mij vroeger niet gebracht wat ik er van verwachtte. Het standpunt van Philippe Karl (die trouwens wel een boek heeft geschreven over de dubbele longe ala Saumur):
Afbeelding

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:42

@ZusJacobs: het gebruik van bijzetteugels is juist uiterst klassiek. daarbij hebben we eerder in dit topic vastgesteld dat de academische 'rijkunst' zichzelf zo niet mag noemen en zich ook niet klassiek mag noemen.

je kunt een paard niet zonder bijzetteugels aanleuning leren, omdat er dan geen opvang aan de voorkant is. zie mijn uitleg eventjes hierboven. alternatief zou dan de dubbele longe moeten bieden.

dit geldt ook voor onder het zadel: een paard kan nooit in de aanleuning gaan op een correcte manier als er zonder teugelcontact wordt gereden. ook ophoudingen en dergelijke worden dan neit mogelijk, alsmede een correcte verzameling en oprichting.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:43

Professor schreef:
Bent u daar wel zo zeker van nooit aan de trens?

Trens weet ik zo niet, word hier niet mee getraint. Zal ik mijn instructrice eens vragen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:43

Wanneer men niet met de enkele longe kan werken, dan moet men zeker niet denken dat men met de dubbele longe het beter kan, eerst enkel en dat beheersen daarna de dubbele.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:44

geerke schreef:
kennen jullie het boek 'training horse and rider' van podhaishky?(ik denk fout geschreven)
(Mijn vroegere studieboek)

Er zijn verschillende boeken van Alois Podhajsky (was leider van de Spaanse Rijschool te Wenen).
Heb zelf van hem: "De kunst van het paardrijden" en "The riding teacher".
Een vakman...!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:46

quadripes schreef:
bij mijn weten mag je een enkele longeerlijn niet aan het bit bevestigen, tenzij je een longeerstukje gebruikt? ik kan op de foto niet goed zien of de longe aan de kaptoom is bevestigd. als ik de witte lijn die strak staat doortrek, vermoed ik van wel.

Nee de longeerlijn zit aan het kaptoom, op de ring die op de neus zit.
Dacht dat u schreef dat de bijzetteugel niet op de trens zat, dan is het foutje mijnerzijds.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:46

quadripes schreef:
@ZusJacobs: het gebruik van bijzetteugels is juist uiterst klassiek. daarbij hebben we eerder in dit topic vastgesteld dat de academische 'rijkunst' zichzelf zo niet mag noemen en zich ook niet klassiek mag noemen.

je kunt een paard niet zonder bijzetteugels aanleuning leren, omdat er dan geen opvang aan de voorkant is. zie mijn uitleg eventjes hierboven. alternatief zou dan de dubbele longe moeten bieden.

dit geldt ook voor onder het zadel: een paard kan nooit in de aanleuning gaan op een correcte manier als er zonder teugelcontact wordt gereden. ook ophoudingen en dergelijke worden dan neit mogelijk, alsmede een correcte verzameling en oprichting.

Je leert het paard aanleuning aan de hand, zodra dat goed bevestigd is (correcte halshouding van het paard zelf, zonder hulp van mens. Je geeft alleen kleine correcties) ga je longeren om te kijken hoezeer het paard goed getraint is en het daadwerkelijk zelf kan doen, ook hierbij geef je wanneer nodig kleine correcties met je lijn en zweep/stokje.

Heb (nog) niet het hele topic doorgelezen, hoezo mag/kan academische rijkunst zich niet zo noemen? En hoe moet het dan wel genoemd worden?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:47

je kunt ook een paard in mijn ogen niet meteen aan de dubbele longe nemen, maar goed dat is mijn opvatting.

bij de dubbele longe kun je veel beter met aanleuning en nageven spelen, alsmede de achterhand al wat meer begeleiden op de volte. voorwaarde is wel dat je een hele fijne hand hebt, je moet heel veel gevoel in de handen hebben om dat goed te kunnen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:48

@ZusJacobs: aanleuning is niet hetzelfde als een correcte halshouding, het is een vloeiend iets dat van achteren naar voren en weer terug stroomt... leest u aub de eerdere pagina's van het topic even mbt AR enz.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:49

quadripes schreef:
je kunt ook een paard in mijn ogen niet meteen aan de dubbele longe nemen, maar goed dat is mijn opvatting.

bij de dubbele longe kun je veel beter met aanleuning en nageven spelen, alsmede de achterhand al wat meer begeleiden op de volte. voorwaarde is wel dat je een hele fijne hand hebt, je moet heel veel gevoel in de handen hebben om dat goed te kunnen.

Ik doe dat momenteel dus wel met mijn jonge paard wat ik aan het beleren ben. Heb er wel een derde longe bij die aan de neusriem is bevestigd om hem bij te kunnen sturen zonder zijn mond te belasten. De dubbele longe is alleen om hem na te laten geven en in de correcte houding te laten bewegen. Werkt heel prettig moet ik zeggen, veel fijner dan een bijzet.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:50

@professor: misschien had ik het wat onduidelijk geschreven, dat er ruis ontstond. maar dat leverde dan wel weer dit schitterende plaatje van mijn lievelingsras (op de engelse volbloed na dan) op :D

correctie: samen met de EV...
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:50

Het afstoten weet u nog allemaal?
Dat effect heeft men wanneer met bijzelteugels longeert, de weerstandbiedende hand,en het paard wat daarop reageerd door na te geven in nek en kaak, daardoor ontspant de bijzetteugel.
Men drijft hem tegen de teugel, en automatisch het effect wat hierboven staat.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:52

quadripes schreef:
knip...je kunt een paard niet zonder bijzetteugels aanleuning leren, omdat er dan geen opvang aan de voorkant is. zie mijn uitleg eventjes hierboven. alternatief zou dan de dubbele longe moeten bieden.
Vraag is of je zo nodig aan de longe aanleuning moet leren. Ik loop er dan liever naast, met teugels in de hand. Kun je ook een beetje sturen en halthouden etc. Dubbele longe doe ik wel eens, maar niet met een jong paard, er kan best wel wat fout gaan en de dubbele longe is best zwaar. Aan een kaptoom zou nog kunnen, maar dan is er van aanleuning ook geen sprake.

quadripes schreef:
Dit is een mooi discussiepunt. Hoeveel contact (gewicht) is er nou nodig om van aanleuning te spreken. Er zijn mensen die zeggen aanleuning is niet alleen fysiek, maar ook een instelling (ZEN Zen zen :+ ). Ernest van Loon had het ideaal, gewicht van de teugel en waarom niet. Het is een communicatie middel, geen kracht.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:54

quadripes schreef:
@ZusJacobs: aanleuning is niet hetzelfde als een correcte halshouding, het is een vloeiend iets dat van achteren naar voren en weer terug stroomt... leest u aub de eerdere pagina's van het topic even mbt AR enz.

Gelezen,

maar wat als je die aanleuning ook kunt bereiken zonder het gebruik van druk via bijzet teugels maar via druk van lichaamstaal en lijn (kaptoom). Ik begrijp dat je met aanleuning bedoeld het rijden van het paard van achter naar voor opgevangen en weer terug.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:55

Citaat:
Vraag is of je zo nodig aan de longe aanleuning moet leren. Ik loop er dan liever naast, met teugels in de hand. Kun je ook een beetje sturen en halthouden etc. Dubbele longe doe ik wel eens, maar niet met een jong paard, er kan best wel wat fout gaan en de dubbele longe is best zwaar. Aan een kaptoom zou nog kunnen, maar dan is er van aanleuning ook geen sprake.

Dat kan men wel, en dubbelelonge die kan men juist met kaptoom ook bij jonge paarden en paarden die een mond probleem hebben.
Denk dat u te grote stappen doet, wanneer men er naastloopt is het gevaar groter dan dat men denkt en aanleuning is dan nog moeilijke omdat aanleuning van achteruit komt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:58

Citaat:
Dit is een mooi discussiepunt. Hoeveel contact (gewicht) is er nou nodig om van aanleuning te spreken. Er zijn mensen die zeggen aanleuning is niet alleen fysiek, maar ook een instelling (ZEN Zen zen ). Ernest van Loon had het ideaal, gewicht van de teugel en waarom niet. Het is een communicatie middel, geen kracht.

Ernest van Loon had alles van een ander, sorry maar deze man kopieerde alles van anderen, dat deed hij erg slim die anderen leefde niet meer en hij leefde in een vacuum van de oude garde naar de nieuwe garde.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:58

een kaptoom en geen aanleuning ? die snap ik niet. aanleuning heeft niets met bit te maken.

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:00

Ik vindt dubbele longe helemaal niet zwaar, juist omdat je kunt varieren in houdingen en zodoende dus de spieren steeds de kans geeft om te ontspannen en dan weer even aan te spannen. Uiteraard werk je met een jong paard in korte sessies en bij deze al helemaal niet elke dag omdat hij echt enorm groot is en volop in de groei. Een bijzetteugel is veel zwaarder omdat het paard 1 houding constant moet volhouden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:00

Professor schreef:
Wanneer men niet met de enkele longe kan werken, dan moet men zeker niet denken dat men met de dubbele longe het beter kan, eerst enkel en dat beheersen daarna de dubbele.

Hihi, dit is precies waarom ik niet met de dubbele longe werk. Nouja, afgezien van het praktische probleem dat als ik het wel probeer, ik simpelweg in de knoop raak met alle lijnen en zweep, en uiteindelijk op de grond eindig omdat ik alles om mn eigen benen heb weten te wikkelen of dr over ben gestruikelt ofzo, hihi. Hilarious voor toeschouwers misschien, maar niet erg plesant voor mezelf of het paard, lol.

Quadripes, hmm, ik gebruik het woord bijzet verkeert denk ik. Ik doelde op erhm, nouja, ongeveer alle soorten hulpteugels die er zijn met longeren. Heb met geen enkele ervaring, vandaar dat ik het vraag.
Waarom overigens niet bijzetten aan een halster? Ik had, misschien erg onozel, bedacht dat mocht ik dan iets fout doe, dit minder kwaad kan. Kaptoom kopen gaat hem echt niet worden, zit krap bij kas, en geld dat ik heb steek ik liever in les. Dan maar gewoon alleen aan de longeerlijn longeren :P

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:01

Professor schreef:
Het afstoten weet u nog allemaal?
Dat effect heeft men wanneer met bijzelteugels longeert, de weerstandbiedende hand,en het paard wat daarop reageerd door na te geven in nek en kaak, daardoor ontspant de bijzetteugel.
Men drijft hem tegen de teugel, en automatisch het effect wat hierboven staat.

Jawel, je kunt de weerstandbiedendehand nabootsen, maar gaat dat nog goed met zo'n elastiek erin? Is nageven dan niet gelijk aan los van / achter het bit lopen?
Professor schreef:
Dat kan men wel, en dubbelelonge die kan men juist met kaptoom ook bij jonge paarden en paarden die een mond probleem hebben.
Denk dat u te grote stappen doet, wanneer men er naastloopt is het gevaar groter dan dat men denkt en aanleuning is dan nog moeilijke omdat aanleuning van achteruit komt.
Dubbel longe aan kaptoom, eens. Met er naast lopen en sturen, noem ik het meer teugelwijs maken. Aanleuning zou ik het ook niet gelijk noemen, maar aan de longe is er ook gevaar en het is een beetje afwegen wat je nu precies op een bepaald moment wil bereiken.