Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airborn schreef:Ik kan me niet herrineren of het al tersprake is gekomen:
Longeren gebeurt bij klassiek als ik het goed begrijp meestal aan de dubbele longe. Maar word er bij klassiek ook wel eens bijgezet gelongeert? En zo ja, hoe, welke bijzet, en waarom?
geerke schreef:kennen jullie het boek 'training horse and rider' van podhaishky?(ik denk fout geschreven)
(Mijn vroegere studieboek)
quadripes schreef:bij mijn weten mag je een enkele longeerlijn niet aan het bit bevestigen, tenzij je een longeerstukje gebruikt? ik kan op de foto niet goed zien of de longe aan de kaptoom is bevestigd. als ik de witte lijn die strak staat doortrek, vermoed ik van wel.
quadripes schreef:@ZusJacobs: het gebruik van bijzetteugels is juist uiterst klassiek. daarbij hebben we eerder in dit topic vastgesteld dat de academische 'rijkunst' zichzelf zo niet mag noemen en zich ook niet klassiek mag noemen.
je kunt een paard niet zonder bijzetteugels aanleuning leren, omdat er dan geen opvang aan de voorkant is. zie mijn uitleg eventjes hierboven. alternatief zou dan de dubbele longe moeten bieden.
dit geldt ook voor onder het zadel: een paard kan nooit in de aanleuning gaan op een correcte manier als er zonder teugelcontact wordt gereden. ook ophoudingen en dergelijke worden dan neit mogelijk, alsmede een correcte verzameling en oprichting.
quadripes schreef:je kunt ook een paard in mijn ogen niet meteen aan de dubbele longe nemen, maar goed dat is mijn opvatting.
bij de dubbele longe kun je veel beter met aanleuning en nageven spelen, alsmede de achterhand al wat meer begeleiden op de volte. voorwaarde is wel dat je een hele fijne hand hebt, je moet heel veel gevoel in de handen hebben om dat goed te kunnen.
quadripes schreef:Vraag is of je zo nodig aan de longe aanleuning moet leren. Ik loop er dan liever naast, met teugels in de hand. Kun je ook een beetje sturen en halthouden etc. Dubbele longe doe ik wel eens, maar niet met een jong paard, er kan best wel wat fout gaan en de dubbele longe is best zwaar. Aan een kaptoom zou nog kunnen, maar dan is er van aanleuning ook geen sprake.knip...je kunt een paard niet zonder bijzetteugels aanleuning leren, omdat er dan geen opvang aan de voorkant is. zie mijn uitleg eventjes hierboven. alternatief zou dan de dubbele longe moeten bieden.
quadripes schreef:Dit is een mooi discussiepunt. Hoeveel contact (gewicht) is er nou nodig om van aanleuning te spreken. Er zijn mensen die zeggen aanleuning is niet alleen fysiek, maar ook een instelling (ZEN Zen zendit geldt ook voor onder het zadel: een paard kan nooit in de aanleuning gaan op een correcte manier als er zonder teugelcontact wordt gereden. ook ophoudingen en dergelijke worden dan neit mogelijk, alsmede een correcte verzameling en oprichting.
quadripes schreef:@ZusJacobs: aanleuning is niet hetzelfde als een correcte halshouding, het is een vloeiend iets dat van achteren naar voren en weer terug stroomt... leest u aub de eerdere pagina's van het topic even mbt AR enz.
Citaat:Vraag is of je zo nodig aan de longe aanleuning moet leren. Ik loop er dan liever naast, met teugels in de hand. Kun je ook een beetje sturen en halthouden etc. Dubbele longe doe ik wel eens, maar niet met een jong paard, er kan best wel wat fout gaan en de dubbele longe is best zwaar. Aan een kaptoom zou nog kunnen, maar dan is er van aanleuning ook geen sprake.
Citaat:Dit is een mooi discussiepunt. Hoeveel contact (gewicht) is er nou nodig om van aanleuning te spreken. Er zijn mensen die zeggen aanleuning is niet alleen fysiek, maar ook een instelling (ZEN Zen zen ). Ernest van Loon had het ideaal, gewicht van de teugel en waarom niet. Het is een communicatie middel, geen kracht.
Professor schreef:Wanneer men niet met de enkele longe kan werken, dan moet men zeker niet denken dat men met de dubbele longe het beter kan, eerst enkel en dat beheersen daarna de dubbele.
Professor schreef:Het afstoten weet u nog allemaal?
Dat effect heeft men wanneer met bijzelteugels longeert, de weerstandbiedende hand,en het paard wat daarop reageerd door na te geven in nek en kaak, daardoor ontspant de bijzetteugel.
Men drijft hem tegen de teugel, en automatisch het effect wat hierboven staat.
Professor schreef:Dubbel longe aan kaptoom, eens. Met er naast lopen en sturen, noem ik het meer teugelwijs maken. Aanleuning zou ik het ook niet gelijk noemen, maar aan de longe is er ook gevaar en het is een beetje afwegen wat je nu precies op een bepaald moment wil bereiken.Dat kan men wel, en dubbelelonge die kan men juist met kaptoom ook bij jonge paarden en paarden die een mond probleem hebben.
Denk dat u te grote stappen doet, wanneer men er naastloopt is het gevaar groter dan dat men denkt en aanleuning is dan nog moeilijke omdat aanleuning van achteruit komt.