Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Je hoort namelijk wel eens dat longewerk belastend is, vanwege het vele werk op een volte?
jacqp schreef:Ik wissel het af, op de volte met stelling proberen een mooi tempo te lopen en overgangen te maken, en halt houden, en verder ook op de hoefslag de buiging, schouderbinnenwaarts, achterwaarts en wijken voor druk door links en rechts de achterhand te laten verplaatsen. Of voor de afwisseling over balkjes, of er tussendoor.
Goofy44 schreef:In de bak doe ik met een jong paard niet te snel achterwaarts. Elk paard dat je africht en schoolt komt wel eens in de situatie dat het wat minder goed gaat. Door een dipje kan je gemakkelijk heenkomen, een paard dat echter in verzet komt gebruikt achterwaarts als middel van verzet. Paarden die jong achterwaarts gaan geleerd hebben, hebben sneller de neiging om stil te gaan staan en te gaan steigeren, als werk te moeilijk wordt. Als je daar weinig ervaring mee hebt, ontstaat er vrij gemakkelijk een probleem tussen paard en ruiter (africhter). Als een paard bevestigd is en onvoorwaardelijk aan de hulpen is, komt achterwaarts - tijdens de scholing in de bak - in beeld. Op stal zelf, proberen we ook voorwaarts problemen op te lossen, een paard gaat vooruit de stal in, niet achteruit. Bij longeerfouten ontstaat anders te gemakkelijk het beeld dat je vaak ziet, dat een paard achteruit deinst of gaat, daarna naar voren komt richting longeur of zelfs gaat steigeren. De kunst is om tijdens de africhting / scholing zoveel mogelijk in de goede volgorde en in het juiste verband aan te leren...... Een paard is een gewoonte dier, wat niet weet, wat niet deert....
Aimee schreef:Goofy44 schreef:In de bak doe ik met een jong paard niet te snel achterwaarts. Elk paard dat je africht en schoolt komt wel eens in de situatie dat het wat minder goed gaat. Door een dipje kan je gemakkelijk heenkomen, een paard dat echter in verzet komt gebruikt achterwaarts als middel van verzet. Paarden die jong achterwaarts gaan geleerd hebben, hebben sneller de neiging om stil te gaan staan en te gaan steigeren, als werk te moeilijk wordt. Als je daar weinig ervaring mee hebt, ontstaat er vrij gemakkelijk een probleem tussen paard en ruiter (africhter). Als een paard bevestigd is en onvoorwaardelijk aan de hulpen is, komt achterwaarts - tijdens de scholing in de bak - in beeld. Op stal zelf, proberen we ook voorwaarts problemen op te lossen, een paard gaat vooruit de stal in, niet achteruit. Bij longeerfouten ontstaat anders te gemakkelijk het beeld dat je vaak ziet, dat een paard achteruit deinst of gaat, daarna naar voren komt richting longeur of zelfs gaat steigeren. De kunst is om tijdens de africhting / scholing zoveel mogelijk in de goede volgorde en in het juiste verband aan te leren...... Een paard is een gewoonte dier, wat niet weet, wat niet deert....
Toch is mijn ervaring anders. Een jong paard dat over mij heen dendert, wordt toch echt terug gezet. Afstand houden en snel een beetje, want ik ben niet gediend van die fratsen.
Uiteindelijk is achterwaarts ook gewoon een voorwaartse oefening. Ik heb nog nooit een paard gehad die het terug zetten tegen me gebruikte. Wel een heleboel die het over me heen denderen tegen me gebruikten en ook meerdere die uit zichzelf terugdeinsden. Uiteindelijk is het met consequentie allemaal op te lossen, leren ze allemaal voorwaarts te denken én afstand van me te houden.
Michelle99 schreef:In dit geval sluit ik me zeeekkkkeeeerrr bij Goofy aan. Niet te vroeg met achterwaarts beginnen. Er zijn veel paarden die dat weleens willen gebruiken tegen je. En mss niet tegen de africhter (die meestal wel ervaren genoeg is om het aan te zien komen), maar tegen een andere ruiter die wat minder 'snel' is. Met altijd voorwaarts denken en actief hou je ze met jou en het werk bezig.
Aimee schreef:Hahahahahaha... wou je daarmee zeggen dat ik geen Duitse Pünktlichkeit en Gründlichkeit heb?
Als je die twee termen écht goed toepast in je training maakt het niet uit of je een paard achterwaarts leert gaan, aangezien je paard het niet in z'n hoofd zal halen ook maar iets tegen je te gaan gebruiken
Esperanza schreef:Ik stoor me er eerlijk gezegd ook aan! En sluit me dus aan bij de post van Jitske. Geen enkel paard gebruikt iets tegen je! Lekkere houding tov een paard!
Goofy is iemand met een veel bredere achtergrond en veel meer vakkennis dan jij. Dus hou op met dat geneuzel op niets af.
Aimee schreef:Of nemen jullie zomaar alles aan wat Anky zegt? Ze heeft immers een heleboel meer vakkennis dan wie dan ook hier. Maar de meesten zijn wel kritisch op LDR
Esperanza schreef:En met een goede reden lijkt me
Jitske_ schreef:Mijn paarden zijn goed opgevoed en ik ben consequent, maar mijn paarden zijn geen machines die altijd dezelfde reactie geven wanneer ik een bepaald knopje indruk.
Het zijn levende wezens met eigen karakters en die mogen ze houden. Ik vind het verrassend, grappig, soms irritant maar wel fijn wanneer een paard op zijn geheel eigen wijze reageert!
Ik ben eerlijk gezegd niet zo van het slaafs, afgerichte machientje.
Aimee schreef:Esperanza schreef:En met een goede reden lijkt me
Prima, maar veroordeel mij dan niet omdat ik niet alles klakkeloos aanneem van Goofy![]()
Uiteindelijk weet niemand hier (volgens mij) wie hij is, wat precies zijn opleiding is, waar die kennis vandaan komt en wat hij met paarden doet. Heeft iemand Goofy wel eens (bewust) zien rijden?
Ik niet in ieder geval en ik heb dus ook geen reden om deze houding aan te nemen:![]()
Als Goofy echt zo'n wetenschapper is als hij zegt dat hij is, dan waardeert hij dat alleen maar.
Esperanza schreef:Als jij je paarndenmensen goed zou kennen, kun je aan de posten wel aflezen wie hij is. En hij is echt iemand die weet waar hij over praat. Je hoeft ook niet klakkeloos alles aan te nemen wat hij zegt, hij zal een goede gefundeerde discussie zeker waarderen, dat blijkt wel uit zijn posten. Alles wat we vragen is om dat arrogante houdingkje even laten liggen, dat is zonde van dit topic.
Veel mensen kunnen nog veel leren uit dit topic en het zou leuk zijn als dit zo blijft.
Dat staken heeft mijn paard ook als ingesleten gewoonte. Dat is zijn manier om met spanning om te gaan. Hij steigert omdat ze hem in het verleden veel pijn hebben gedaan. En ja, dat accepteer ik als karraketereigenschap. Ik los het op door te zorgen dat hij geen reden heeft om te steigeren. Ik los het dus van de andere kant op, dat werkt een stuk prettiger en respectvoller naar het paard toe.