duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacqp

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:17

Ik wissel het af, op de volte met stelling proberen een mooi tempo te lopen en overgangen te maken, en halt houden, en verder ook op de hoefslag de buiging, schouderbinnenwaarts, achterwaarts en wijken voor druk door links en rechts de achterhand te laten verplaatsen.
Of voor de afwisseling over balkjes, of er tussendoor.

Ben ook nog maar een paar maanden bezig, en nu de laatste tijd met zadel erbij, helaas geeft dit behoorlijk veel spanning waardoor ze haar rug er juist weer uitdrukt helaas.

Ik wil mijn paard eerst op de grond goed voor elkaar hebben, voordat ik er op ga rijden, als ik haar af en toe nog "schuin door de bocht" zie gaan op de volte (vooral met zadel) dan is dat voor mij een teken dat ze er nog niet aan toe is om bereden te worden.
Vandaar ook dat ik het leuk vind om van de deskundigen te horen wat nog goede aanvullende oefeningen zouden kunnen zijn om haar goed over de rug te laten lopen, zonder ruiter.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:06

Kelly_ann schreef:
Je hoort namelijk wel eens dat longewerk belastend is, vanwege het vele werk op een volte?

Longeren op voltes is erg belastend voor je paard. Een paard jonger dan 4 jaar kan daar later problemen door krijgen. Je kan ook longeren met een enkele lijn op een grote volte, maar zelfs dat niet te lang, je kan dit ook uitbreiden met over de hoefslag langs de lange zijden meebewegen. Dat betekent voor degene die longeert een flinke inspanning en je moet dat goed kunnen, zonder het paard in de mond te bewerken via de longeerlijn....

Je kan een paard ook op vierkante of rechthoekige voltes zetten. Dat betekent veel rechte lijnen en waar het niet anders kan wendingen in de hoekpunten van de vierkante/rechthoekige volte. Op die manier verdeel je de belasting voor het paard gunstiger. Dat kan met een enkele longeerlijn en dubbele lijnen.

Je kan een paard ook longeren zonder longeerlijn..... Op stem, zweep, gebaren (kleine signalen). Op die manier kan je een paard gehoorzaam krijgen en dit controleren, voldoende beweging geven, constant tempo laten gaan, tempo wisselingen in gang, overgangen, wendingen, grote voltes, volte-10m, voltes laten maken en van hand laten veranderen. Er zijn dus verschillende mogelijkheden, ze zelfs zijn te combineren. Je kan ook grondwerk met balkjes op de grond en later van de grond af doen. Longeren zonder lijn moet niet ontaarden in scheuren en uitbreken in de bak. Dat is wat je vaak ziet. Dat heeft geen scholingswaarde voor het paard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:12

Wij lieten inderdaad de jonge paarden gewoon over de hoefslag lopen, longeren zonder lijn. Wel in een bak van 20 x 40 m en niet 20 x 60 m of groter, want dan ren je jezelf kapot Haha!
Als ze goed gehoorzaam zijn, is dat een hele fijne methode Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:22

jacqp schreef:
Ik wissel het af, op de volte met stelling proberen een mooi tempo te lopen en overgangen te maken, en halt houden, en verder ook op de hoefslag de buiging, schouderbinnenwaarts, achterwaarts en wijken voor druk door links en rechts de achterhand te laten verplaatsen. Of voor de afwisseling over balkjes, of er tussendoor.

In de bak doe ik met een jong paard niet te snel achterwaarts. Elk paard dat je africht en schoolt komt wel eens in de situatie dat het wat minder goed gaat. Door een dipje kan je gemakkelijk heenkomen, een paard dat echter in verzet komt gebruikt achterwaarts als middel van verzet. Paarden die jong achterwaarts gaan geleerd hebben, hebben sneller de neiging om stil te gaan staan en te gaan steigeren, als werk te moeilijk wordt. Als je daar weinig ervaring mee hebt, ontstaat er vrij gemakkelijk een probleem tussen paard en ruiter (africhter). Als een paard bevestigd is en onvoorwaardelijk aan de hulpen is, komt achterwaarts - tijdens de scholing in de bak - in beeld. Op stal zelf, proberen we ook voorwaarts problemen op te lossen, een paard gaat vooruit de stal in, niet achteruit. Bij longeerfouten ontstaat anders te gemakkelijk het beeld dat je vaak ziet, dat een paard achteruit deinst of gaat, daarna naar voren komt richting longeur of zelfs gaat steigeren. De kunst is om tijdens de africhting / scholing zoveel mogelijk in de goede volgorde en in het juiste verband aan te leren...... Een paard is een gewoonte dier, wat niet weet, wat niet deert....

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:47

Bedoel je echt jong of groen?

Ze is 6 jaar, en met de lessen(met instructie) aan de hand leerde ik al vrij snel haar een stapje terug te zetten, omdat ze afstand moet bewaren.
Ik vind het ook handig bij het verlaten van de bak bijvoorbeeld, als ze voor mij door de opening wil gaan zet ik haar een paar stappen terug, en ook tijdens het werk als ze me voorbij wil lopen.
Op dit moment gebruikt ze het zelf nog niet, het opzadelen is erg vervelend, maar ze heeft nog niet bedacht om achterwaarts te gaan (gelukkig). Nu is ze erg voorwaarts gericht dus dat is misschien mijn geluk dan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:22

Ik heb het ook al vroeg geleerd (aan de hand dan) Eigenlijk tegenlijk met om gaan. Toch wel handig als het paard in de weg staat bijv. Met "werken" wacht ik ook liever tot het voorwaarts er goed inzit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:35

Goofy44 schreef:
In de bak doe ik met een jong paard niet te snel achterwaarts. Elk paard dat je africht en schoolt komt wel eens in de situatie dat het wat minder goed gaat. Door een dipje kan je gemakkelijk heenkomen, een paard dat echter in verzet komt gebruikt achterwaarts als middel van verzet. Paarden die jong achterwaarts gaan geleerd hebben, hebben sneller de neiging om stil te gaan staan en te gaan steigeren, als werk te moeilijk wordt. Als je daar weinig ervaring mee hebt, ontstaat er vrij gemakkelijk een probleem tussen paard en ruiter (africhter). Als een paard bevestigd is en onvoorwaardelijk aan de hulpen is, komt achterwaarts - tijdens de scholing in de bak - in beeld. Op stal zelf, proberen we ook voorwaarts problemen op te lossen, een paard gaat vooruit de stal in, niet achteruit. Bij longeerfouten ontstaat anders te gemakkelijk het beeld dat je vaak ziet, dat een paard achteruit deinst of gaat, daarna naar voren komt richting longeur of zelfs gaat steigeren. De kunst is om tijdens de africhting / scholing zoveel mogelijk in de goede volgorde en in het juiste verband aan te leren...... Een paard is een gewoonte dier, wat niet weet, wat niet deert....

Toch is mijn ervaring anders. Een jong paard dat over mij heen dendert, wordt toch echt terug gezet. Afstand houden en snel een beetje, want ik ben niet gediend van die fratsen.
Uiteindelijk is achterwaarts ook gewoon een voorwaartse oefening. Ik heb nog nooit een paard gehad die het terug zetten tegen me gebruikte. Wel een heleboel die het over me heen denderen tegen me gebruikten en ook meerdere die uit zichzelf terugdeinsden. Uiteindelijk is het met consequentie allemaal op te lossen, leren ze allemaal voorwaarts te denken én afstand van me te houden.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:22

Aimee schreef:
Goofy44 schreef:

Toch is mijn ervaring anders. Een jong paard dat over mij heen dendert, wordt toch echt terug gezet. Afstand houden en snel een beetje, want ik ben niet gediend van die fratsen.
Uiteindelijk is achterwaarts ook gewoon een voorwaartse oefening. Ik heb nog nooit een paard gehad die het terug zetten tegen me gebruikte. Wel een heleboel die het over me heen denderen tegen me gebruikten en ook meerdere die uit zichzelf terugdeinsden. Uiteindelijk is het met consequentie allemaal op te lossen, leren ze allemaal voorwaarts te denken én afstand van me te houden.

In dit geval sluit ik me zeeekkkkeeeerrr bij Goofy aan. Niet te vroeg met achterwaarts beginnen. Er zijn veel paarden die dat weleens willen gebruiken tegen je. En mss niet tegen de africhter (die meestal wel ervaren genoeg is om het aan te zien komen), maar tegen een andere ruiter die wat minder 'snel' is. Met altijd voorwaarts denken en actief hou je ze met jou en het werk bezig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:15

Michelle99 schreef:
In dit geval sluit ik me zeeekkkkeeeerrr bij Goofy aan. Niet te vroeg met achterwaarts beginnen. Er zijn veel paarden die dat weleens willen gebruiken tegen je. En mss niet tegen de africhter (die meestal wel ervaren genoeg is om het aan te zien komen), maar tegen een andere ruiter die wat minder 'snel' is. Met altijd voorwaarts denken en actief hou je ze met jou en het werk bezig.

Daar gaat het me niet om.
Een paard dat over me heen dendert wordt héél duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is. Het gaat dan dus nog om werk aan de hand. Het paard moet afstand houden en wordt op dat moment terug gezet. Wat wil je dat paard anders laten doen om duidelijk te maken dat ie afstand moet houden? Nog een keer over je heen laten lopen zeker Clown Dat wordt wel degelijk in kuddes ook zo gedaan.
Met mij en het werk bezig zijn de paarden toch wel Knipoog en zo niet dan wordt dat uiteraard voorwaarts opgelost. Maar dan nog zet ik een lomp dier terug want ik ben niet gediend van dat gedrag. Die paar keer dat ze terug gezet zijn ter corrigering (dus niet óm het achterwaarts leren) heeft nog nooit een paard tegen me gebruikt.
Ik heb wel de ervaring dat een paard zelf het achterwaarts als uitweg ontdekt. Misschien kende ze het al doordat anderen al mislukte pogingen tot zadelmakmaken gedaan hadden. In ieder geval was het bij mij ineens één van de dingen om zich te ontdoen van de longeur: stilstaan, omdraaien met front naar de longeur toe en achterwaarts gaan. Dan kun je gaan tegentrekken... dat wint zo'n paard toch. Dan kan een ander er achteraan met een longeerzweep... dendert ze over de longeur heen. Dan kun je haar halt laten houden en proberen weer voorwaarts te leiden... ze blijft het front naar je toe draaien.
Ik heb gezegd: okee, als je achterwaarts wil dan ga je achterwaarts maar wel net zo lang als ik dat wil. Oeps... toen was het niet zo leuk meer.
Dat is gewoon hetzelfde principe als dat je met een erg voorwaarts paard (dat onder je uit loopt) juist voorwaarts gaat rijden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:36

Maar ja, ik volg de Duitse school: Punktlich und Grundlich. Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:28

Hahahahahaha... wou je daarmee zeggen dat ik geen Duitse Pünktlichkeit en Gründlichkeit heb?

Als je die twee termen écht goed toepast in je training maakt het niet uit of je een paard achterwaarts leert gaan, aangezien je paard het niet in z'n hoofd zal halen ook maar iets tegen je te gaan gebruiken Knipoog

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:41

Aimee, wat weet jij het altijd goed en wat kom je arrogant over. Sorry, ik moet het even kwijt.
Bovendien stoor ik me aan je opmerking mbt mentaliteit: een paard die het niet meer in zijn hoofd zal halen iets tegen je te gebruiken. Bah.

Ik hou van paarden die niet slaafs onderworpen in een bepaald systeem zijn afgericht. Ik krijg graag feedback terug. Op het moment dat een paard achterwaarts begint te gaan tijdens de training, oke, dan is dat verzet, maar dan is dat wel mijn spiegel. Wat doe ik op dat moment verkeerd? Vraag ik iets teveel?

Vaak betekent het dat het paard terecht iets aangeeft en dat IK degene ben die even een stapje terug of een ander stapje moet doen (figuurlijk dan he?).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:47

Aimee schreef:
Hahahahahaha... wou je daarmee zeggen dat ik geen Duitse Pünktlichkeit en Gründlichkeit heb?

Als je die twee termen écht goed toepast in je training maakt het niet uit of je een paard achterwaarts leert gaan, aangezien je paard het niet in z'n hoofd zal halen ook maar iets tegen je te gaan gebruiken Knipoog

Ik stoor me er eerlijk gezegd ook aan! En sluit me dus aan bij de post van Jitske. Geen enkel paard gebruikt iets tegen je! Lekkere houding tov een paard! Dus hou op met dat geneuzel op niets af. Het topic wordt er niet leuker op.

Edit, om weer on topic te gaan.

Goofy, mijn paard vind het moeilijk om op het achterbeen te blijven, hij 'wipt' er snel weer af. Ook probeert hij het moeilijke gevoel in zijn lijf te compenseren door erg laag te zakken met zijn hoofd en dus achter de teugel te gaan. Dan heb ik echt moeite om hem weer naar een normale houding te krijgen. Door flink voorwaarts te rijden lukt dit, maar dan haal ik hem ook weer van het achterbeen af. Hoe los ik dit het handigst op?
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 25-11-07 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:51

Haha! Haha! Haha!
Ja hoor, noem me maar arrogant Clown

Als je paard goed is opgevoed en jij bent altijd consequent, dan zal je paard echt niet zomaar achterwaarts gaan.
Tenzij jij natuurlijk wat verkeerd hebt gedaan zodat achterwaarts zijn enige uitweg is. Of een voorganger van je heeft wat verkeerd gedaan en nu gaat het paard ongewild achterwaarts. Als je zelf consequent bent, krijg je dat er echter wel weer uit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:55

Esperanza schreef:
Ik stoor me er eerlijk gezegd ook aan! En sluit me dus aan bij de post van Jitske. Geen enkel paard gebruikt iets tegen je! Lekkere houding tov een paard!

Goofy is iemand met een veel bredere achtergrond en veel meer vakkennis dan jij. Dus hou op met dat geneuzel op niets af.

Hahahaha.... waarom zeg je dat tegen mij? Goofy is degene die achterwaarts niet aanleert omdat de kans er is dat een paard dat gaat gebruiken op momenten dat jij het als ruiter niet kunt gebruiken Knipoog
Ik zeg dat als jij je paard goed hebt opgevoed, dat dit niet gebeurd.

Waar basseer je dat op? Ik beweer niet dat ik veel weet, maar ik hoef niet alles wat Goofy zegt klakkeloos aan te nemen.
Wie hier ook wat vertelt, ik blijf er een kritische noot op hebben.
En bredere achtergrond..... ach.... dat ligt er maar net aan wat je onder breed verstaat Haha!

Of nemen jullie zomaar alles aan wat Anky zegt? Ze heeft immers een heleboel meer vakkennis dan wie dan ook hier. Maar de meesten zijn wel kritisch op LDR Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:58

Aimee schreef:
Of nemen jullie zomaar alles aan wat Anky zegt? Ze heeft immers een heleboel meer vakkennis dan wie dan ook hier. Maar de meesten zijn wel kritisch op LDR Haha!

En met een goede reden lijkt me

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:01

Mijn paarden zijn goed opgevoed en ik ben consequent, maar mijn paarden zijn geen machines die altijd dezelfde reactie geven wanneer ik een bepaald knopje indruk.
Het zijn levende wezens met eigen karakters en die mogen ze houden. Ik vind het verrassend, grappig, soms irritant maar wel fijn wanneer een paard op zijn geheel eigen wijze reageert!

Ik ben eerlijk gezegd niet zo van het slaafs, afgerichte machientje.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:01

Esperanza schreef:

Prima, maar veroordeel mij dan niet omdat ik niet alles klakkeloos aanneem van Goofy Knipoog

Uiteindelijk weet niemand hier (volgens mij) wie hij is, wat precies zijn opleiding is, waar die kennis vandaan komt en wat hij met paarden doet. Heeft iemand Goofy wel eens (bewust) zien rijden?
Ik niet in ieder geval en ik heb dus ook geen reden om deze houding aan te nemen: Afgod
Als Goofy echt zo'n wetenschapper is als hij zegt dat hij is, dan waardeert hij dat alleen maar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:04

Jitske_ schreef:
Mijn paarden zijn goed opgevoed en ik ben consequent, maar mijn paarden zijn geen machines die altijd dezelfde reactie geven wanneer ik een bepaald knopje indruk.
Het zijn levende wezens met eigen karakters en die mogen ze houden. Ik vind het verrassend, grappig, soms irritant maar wel fijn wanneer een paard op zijn geheel eigen wijze reageert!

Ik ben eerlijk gezegd niet zo van het slaafs, afgerichte machientje.

Dat kan. Maar ik neem aan dat je staken ( bijv. in de vorm van achterwaarts) niet van hen accepteert als eigen karakter eigenschap.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:10

Aimee schreef:
Esperanza schreef:

Prima, maar veroordeel mij dan niet omdat ik niet alles klakkeloos aanneem van Goofy Knipoog

Uiteindelijk weet niemand hier (volgens mij) wie hij is, wat precies zijn opleiding is, waar die kennis vandaan komt en wat hij met paarden doet. Heeft iemand Goofy wel eens (bewust) zien rijden?
Ik niet in ieder geval en ik heb dus ook geen reden om deze houding aan te nemen: Afgod
Als Goofy echt zo'n wetenschapper is als hij zegt dat hij is, dan waardeert hij dat alleen maar.

Als jij je paarndenmensen goed zou kennen, kun je aan de posten wel aflezen wie hij is. En hij is echt iemand die weet waar hij over praat. Je hoeft ook niet klakkeloos alles aan te nemen wat hij zegt, hij zal een goede gefundeerde discussie zeker waarderen, dat blijkt wel uit zijn posten. Alles wat we vragen is om dat arrogante houdingkje even laten liggen, dat is zonde van dit topic.

Veel mensen kunnen nog veel leren uit dit topic en het zou leuk zijn als dit zo blijft.

Dat staken heeft mijn paard ook als ingesleten gewoonte. Dat is zijn manier om met spanning om te gaan. Hij steigert omdat ze hem in het verleden veel pijn hebben gedaan. En ja, dat accepteer ik als karraketereigenschap. Ik los het op door te zorgen dat hij geen reden heeft om te steigeren. Ik los het dus van de andere kant op, dat werkt een stuk prettiger en respectvoller naar het paard toe.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:12

In mijn beleving zijn er maar weinig echte stakers die het staken als karaktereigenschap hebben.
Staken is veelal aangeleerd gedrag en in de meeste gevallen een tekortkoming in de training. Fout van de mens dus.

En dan nog, ook de echte stakers is met de juiste omgang, geduld, toch nog heel wat mee te bereiken hoor. Je moet er alleen mee om weten te gaan.

Imo dwingen mensen veel te veel af, ze willen controle, het paard moet luisteren, de mens is de zwakkere dus probeert angstvallig de leider te blijven...
Een beetje karakterpaard laat zich niet beledigen en laat dat luid en duidelijk merken en van mij krijgt hij groot gelijk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:30

Esperanza schreef:
Als jij je paarndenmensen goed zou kennen, kun je aan de posten wel aflezen wie hij is. En hij is echt iemand die weet waar hij over praat. Je hoeft ook niet klakkeloos alles aan te nemen wat hij zegt, hij zal een goede gefundeerde discussie zeker waarderen, dat blijkt wel uit zijn posten. Alles wat we vragen is om dat arrogante houdingkje even laten liggen, dat is zonde van dit topic.

Veel mensen kunnen nog veel leren uit dit topic en het zou leuk zijn als dit zo blijft.

Dat staken heeft mijn paard ook als ingesleten gewoonte. Dat is zijn manier om met spanning om te gaan. Hij steigert omdat ze hem in het verleden veel pijn hebben gedaan. En ja, dat accepteer ik als karraketereigenschap. Ik los het op door te zorgen dat hij geen reden heeft om te steigeren. Ik los het dus van de andere kant op, dat werkt een stuk prettiger en respectvoller naar het paard toe.

Ik zit niet op bokt om bij alle accountnamen te gaan denken: wie is dit, wie is dat.... ooooh.... misschien is dat wel die persoon.
Ik post hier onder mijn eigen naam en als iemand wil dat ik weet wie hij is, dan heb ik graag dat me dat verteld wordt ipv dat ik moet gaan gissen en hopen dat ik de juiste gok heb gedaan.
Ik heb niet gezegd dat Goofy niet weet waar hij over praat Knipoog
En ach... arrogant Haha! Haha! Haha! Ik vind het eigenlijk wel geinig dat dit zo gezegd wordt Haha! Misschien hebben m'n docenten me in het afgelopen jaar dan toch nog wat geleerd. Voor m'n presentaties en stukken krijg ik namelijk steeds weer als commentaar: je mag best met wat meer zekerheid presenteren dat je weet waar je het over hebt Haha!

Kijk, en zo had het paard waar ik het eerder over had achterwaarts gaan als uitweg omdat ze haar eerder veel pijn hadden gedaan. Ik ben niet het gevecht aangegaan, ik heb haar achterwaarts laten gaan Knipoog maar wel zo lang als ik dat wilde.

Nogmaals; ik ben niet degene die zegt dat een paard dat achterwaarts leert gaan, dit als mogelijkheid ziet om later onder het werk uit te komen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:35

Was dit niet een topic over: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt? Ik lees nu alleen geruzie over achterwaarts, wel of niet deskundige mensen, en elkaar afkraken.
Kunnen we weer naar het onderwerp teruggaan waar dit topic over gaat, dat vind ik veel interessanter dan dit kinderachtige gekibbel. Haha!

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:45

inderdaad hebben jullie niks beters te doen, dan elkaar afkraken

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:52

dit paard loop super door zijn rug, hij heeft veel Swüng en een mooi takt been werk.
Alleen loopt het paard net iets achter de loodlijn.
[img]C:\Documents and Settings\Evelien.EIGENAAR-BWQALK\Mijn documenten\Mijn documenten\paarden\Warmbloedpaarden[/img]