Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goofy44 schreef:Theorie is helaas een vies woord, in de ruitersport ....
Goofy44 schreef:Praktijk doe je op de rug van je paard. Hier op bokt kun je alleen maar over praktijk "praten" of "schrijven". Dat is praktisch heel onhandig. Gevoel en ervaring onder woorden brengen is erg moeilijk, in de praktijk al, laat staan met tekst..... Op bokt actief kan over praktijk gaan, het is nooit praktijk zelf....
Paardentango schreef:Warempel.... helemaal mee eens !
Paardentango schreef:Ben benieuwd hoe de aanleuning verloopt met een auto vol vrouwen....
Wat zou bedoeld worden nageven in dit verband...
horseyfries schreef:Aanleuning is de zachte en constante verbinding tussen ruiterhand en paardenmond die van het paard uitgaat als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.
Jaja ik ken ook theorie.....
Tyrza schreef:Dat krijg je als je wat melig wordt, zo laat op de avond... of zou het de spierverslapper tegen de spit zijn?
Karl66 schreef:Tyrza schreef:Dat krijg je als je wat melig wordt, zo laat op de avond... of zou het de spierverslapper tegen de spit zijn?
Het wordt toch tijd om eens naar Q te gaan luisteren en niet meer zo aan die teugels te gaan hangen, je ziet wat er van komt
horseyfries schreef:Jij gooit de theorie, die je niet begrijpt, weg en gaat ervan uit dat wat jij weet helemaal klopt. Dat doet mij denken aan die platte wereld die toch rond bleekNou, je hebt een theoretisch verhaal opgehangen. Dat jij je mening op een theoretisch verhaal baseert wat totaal niet aan de praktijk gekoppeld is, is je goed recht.
Mijn goed recht is om te concluderen dat ik een andere mening heb, die ook nog eens bevestigd wordt in de praktijk.
Je hebt er niets aan als je in theorie mooi kan berekenen dat een draad 20 kilo kan dragen, als in de praktijk die draad breekt bij 15 kg.
Kafue schreef:Een lichte verbinding, ook als die constant is, is nog geen garantie voor een correcte verbinding - want hij is pas correct als ie voor beide kanten licht is.En de strakke verbinding hallo ook al zo vaak verteld dat swingt niet dat is getrokken dat is van voor naar achter gereden, daar staat de handrem er nog op, daar wordt het achterbeen geblokkeert, daar is dwang, noem maar op. Dus slecht slecht slecht. En die ruiters die graag slecht slecht slecht gaan die weerhoud je er toch niet van weggegooide energie.
Kafue schreef:Weeg jij maar 20 kg![]()
![]()
knap banketstaaf als je net aan het bungeejumpen bent
![]()
![]()
horseyfries schreef:En, gaat die van het paard uit als ie een deel van het gewicht van z'n hoofd zelf blijft dragen, achter de loodlijn? De verbinding voelt zacht voor de ruiter, maar voor het paard...?Aanleuning is de zachte en constante verbinding tussen ruiterhand en paardenmond die van het paard uitgaat als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.
Jaja ik ken ook theorie.....
Tyrza schreef:Klopt, maar als mensen niet eens in staat zijn om de theorie te begrijpen (of gewoon niet willen), dan kan die ervaring over de bijbehorende theorie ook niets staven.Begrijp ik. Maar als bepaalde mensen over hun praktijkervaring praten, wordt er al gauw de stempel 'arrogant' opgeplakt. En dat is jammer, want juist praktijkervaring kan de theorie staven.
Paardentango schreef:Ik hoop alleen maar dat er geen vliegen in de auto zitten...Ben benieuwd hoe de aanleuning verloopt met een auto vol vrouwen....
Wat zou bedoeld worden nageven in dit verband...
Er IS verschil tussen mannen en vrouwen, da's zeker, en gelukkig maar ook
Karl66 schreef:Het gaat hier puur om spieren die het hoofd naar voren en achteren (neus van borst af/neus naar borst toe) kunnen bewegen. Als het hoofd niet "los" hangt, maar door een van deze spieren op z'n plek wordt gehouden (bijv. achter de loodlijn) dan "buffert" ie de inwerking van de teugel enigzins. Ontspannen HOEFT het paard niet te reageren, vandaar dat de inwerking directer doorkomt. Hulpen komen direct en ongebufferd door, maar ook onbedoelde handinwerking komt ongebufferd door. Vandaar dat er veel vertrouwen in de hand nodig is van het paard om deze aanleuning aan te (blijven) bieden.De hele discussie van de afgelopen tig pagina's van vandaag gaan heel simpel over het feit dat volgens Q een paard alleen vertrouwen heeft als hij geen spieren aanspant. Als het paard laag is ingesteld gebruikt hij zijn halsspieren en heeft geen dus geen vertrouwen. Daarnaast kan volgens Q het paard sneller reageren als de spieren niet aangespannen zijn. (Q correct me if I'm wrong)
Karl66 schreef:Mijn punt is, dat je door achter de loodlijn te rijden (bijv LDR) je het paard - waarbij je wellicht eerst dat vertrouwen in de hand hebt weten te ontwikkelen - leert dat ie dit helemaal niet hoeft te hebben. In plaats van dit vertrouwen verder uit te bouwen en te versterken, ga je het ondermijnen. Je leert hem dat het niet nodig is, en snel zal ie leren dat dit in oprichting ook niet nodig is. Sterker nog, aangezien het een stabielere aanleuning geeft, wordt het zelfs bevorderd, want dat doet het goed op de wedstrijden.De pro-LDR-ers zeggen dat het paard al vertrouwen heeft en dat het aanspannen niks met gebrek aan vertrouwen te maken heeft omdat het paard het doet als het hem gevraagd wordt. Dit is gewoon het verschil tussen een paard dat achter de teugel is om zich eraan te onttrekken en een paard dat in vertrouwen verbinding blijft houden terwijl hij achter de loodlijn is. Op het moment dat je niet vertrouwen en LDR in één zin gebruikt dan ben je er nog steeds van overtuigd dat LDR achter de teugel kruipen is.
Het tweede gedeelte ben ik voor mijzelf nog niet helemaal uit, al gaat het daarbij vooral om biodynamica en minder om het rijden op zich.
Om de hand te kunnen volgen zal het paard zijn nekspieren moeten gebruiken en kan er dus geen totale ontspanning van de spieren zijn lijkt mij.
Maar tegelijkertijd is het in training ook zo dat je soms het ene (lagere snelheid van reageren) moet accepteren omdat je op dat moment iets anders (losheid) belangrijker vindt. Maar misschien dat iemand anders kan zeggen welke van de twee verhalen in de training werkelijk geldt.
Karl66 schreef:Ik heb alle vertrouwen in Tyrza, dat ze aan dat veulen geen teugels had hangenHet wordt toch tijd om eens naar Q te gaan luisteren en niet meer zo aan die teugels te gaan hangen, je ziet wat er van komt