Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:34

[list[/list]
Kamy schreef:
knollentuin schreef:
Mooie valse knik zat daarin!

Nou mooi.... ;-) de onderste is ook nog niet "af"... oortjes mogen iets meer hoogste punt zijn.

Ik heb m'n post nog aangevuld, werd te snel verstuurd

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:38

Kamy schreef:
Maar sinds je het vraagt: voor de volle 100% NEE!!!! Mijn paard wordt nooit sterk. Zul je vast niet geloven gezien je reactie/toon maar het is zo.

Ik zal zeker niet beweren dat u hier de onwaarheid verteld. Ik ben in het verleden hier in dit topic juist een van degene geweest die wel geloofd in de spreekwoordelijke 'witte raaf' [een x aantal pagina's geleden was dit een prominent onderwerp in dit topic, eer dus niets negatiefs mee bedoeld]. Neen ik geloof u voor de volle 100%. Ik bewonder uw grote rijkunstige prestatie. Zoudt u ons kunnen uitleggen hoe u tot dit resultaat bent gekomen. Ik neem niet aan dat uw paard altijd al zo is geweest, maar dat u uw rijdier zo gevormd hebt. Kunt u ons daar ook een iets langere video van tonen. Het zou zo leerrijk voor ons zijn.

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:59

@S_Z: ik vind het prachtige plaatjes. Volgens mij ben je een heel fijne ruiter :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 01:44

Kamy corrigeert haar paard door ongewenst gedrag te negeren (net als bij kinderen), Had ze me ooit verteld. Ik zal t ff opzoeken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 03:17

Doe dat vooral babootje. Wat is je punt? :roll:

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 07:54

Kamy schreef:

Ik hou niet zo van "Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op)".
Het sterk worden van het paard komt meestal toch voort uit een stukje wat verkeerd aangeleerd is. Nu weet ik natuurlijk niet wat de correctie was ;-) en de meeste correcties die ik ken komen uit de "moderne" hoek en daarvan gaan mijn nekharen overeind. Iets in de trant van: geef een fikse ophouding en trap em naar voren. Of inderdaad: kin naar de borst en sporen erin.[/quote]

"En ik hou niet zo van" een aanname maken en mij daar op bekritiseren terwijl je niets hebt gezien of gevoeld. :')

Je weet niet wat de correctie is. Maar je weet ook niet wat ik ervaar als sterk en corrigeer.

Het sterk worden van een paard hoeft niet altijd een stukje verkeerd aangeleerd te zijn. Het kan ook een lichamelijke reactie zijn op oefening die nog te moeilijk is.

Daarbij hoeft een paard met sterk worden niet altijd het hoofd omhoog te doen maar dat kan net zo goed omlaag zijn.

Sterk kan zijn een paard dat bijna je armen er af rukt. Of dat ze nét ietsje meer met de neus tegen de verbinding met de hand aan drukken/duwen dan ik verlang te voelen. Het is maar net wat je definitie van sterk is.

Nu ga ik lekker mijn bedje in :)[/quote]

De enige die een aanname doet en dat ben je zelf! Je voelt je direct aangesproken maar dat was waarschijnlijk mijn fout. Ik gebruikte je tekst om iets te willen zeggen. Je vindt nergens mijn oordeel of veroordeling op jou.

Vijandig topic dit. Ik ga ook naar bed.[/quote]

Bericht is wat vreemd gequoted, hieronder mijn bericht. Pol1

Sterk worden kan naast een lichamelijke reactie ook een geestelijke reactie zijn ( spanning).. gisteren zelf ondervonden ( en wel vaker).. Mijn merrie ( alpha ) ook nog een een rbe ( right brain extrovert volgens de parelli hotsenalitys ) wil en dan helemaal als haar hormonen opspelen in de ren/ ik wil alles aanspannen fase komen. Na haar op alle mogelijke manieren trachten haar lange rugspier te laten ontspannen en daar minimale reactie opkomt ( want mevrouw moet alles in de gaten houden) kun je of afstappen of de keuze om wat strenger op te treden soms kan dat gepaard gaan met een behoorlijke ophouding.. Mijn paard kan als ze in haar geestelijke bubble zit zich afsluiten voor iedereen en alles dat is het punt waarop ik zeg Ho stop ik zit er ook nog op! ( en dan nog heb je er een hele dikke kluif aan)..
Aangezien ik begin te denken dat dit ook met haar hormonen te maken heeft zal ik maandag eens even de DA contacten.. eens kijken of het een plan is die hormonen is wat minder actief te krijgen en kijken of dat resultaat geeft op haar geestelijke gesteldheid.
Begrijp me goed ik ben een enorme voorstander van zo licht als kan maar als je op het punt komt dat inkomen met een 4 niet meer werkt dan ga ik toch voor inkomen van een 7 en in een noodgeval voor meer. Ik zit er niet voor spek en bonen op het gevoel van alleen maar te kunnen meeliften en geen enkele controle te hebben doet mij dan toch echt wel besluiten is wat sterker in te komen waarna ik haar alle kansen weer biedt te reageren op een lichtere Hulp.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 08:53

Een merrie welschje bij mij op stal had vreselijk veel last van haar hormonen. De dierenarts heeft haar toen op moodymare? gezet en daarmee was de pony echt een heel eind geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:10

Elk paard is weleens jolig, schrikt 'n keer of heeft een slecht humeur, waardoor je misschien (als het dier schrikt of je een boksessie kado krijgt) de rem weleens moet gebruiken. Kan me niet voorstellen dat niemand ooit de rem eens gebruikt of iets sterker doorkomt in zo'n geval. Pol omschreef het heel mooi hierboven. (Ik heb een PPID patiënt die enorm kijkerig en schrikkerig is geworden de laatste jaren en die wil weleens compleet in zijn schulp/eigen wereld kruipen), door even iets sterker door te komen met hulpen heb ik die dan weer bij de les. Vervolgens laat ik los en zijn we weer een tijdje op de goede weg... Dus nee, het gaat er bij mij moeilijk in dat er nooit iets sterker doorgekomen wordt... En als dat echt zo is; hoe dan? Ik kan namelijk niet toveren... ben een gewone ruiter met gewone paarden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:30

Pol als je paard er zo een last van heeft kan je ook informeren om evt een knikker te plaatsen, is een vrij simpele ingreep.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:35

Als ik dingen lees als "mijn paard wordt nooit sterk" dan is het eerste wat ik denk, dan wordt er vast nooit echt iets van hem gevraagd, echt aan gereden. Zelfde als mensen die roepen, ik ben nog nooit van mijn paard gevallen...die hebben nog nooit een grens opgezocht. Ik vind dat dus geen prestatie eerlijk gezegd.

Wat is er mis met een keer een goede correctie? Paarden zijn niet van suikergoed en zo hoeven we ze mijn inziens ook niet te behandelen. Juist een keer een duidelijk doorkomende correctie kan er vaak voor zorgen dat je daarna veel zachter en vriendelijker kan zijn als dat je die niet had gegeven en maar blijft hangen in het "net niet" en maar maar plagerig continue hulpen moeten blijven geven. Nou als mijn paard een dag heeft dat ie "plakt aan mijn been" Wel wil lopen (wil altijd lopen) maar niet aan het been, dan krijgt ze een keer een goede schop en is het klaar. Zelfde geld voor als ze een paar keer door mijn hand heen wil lopen...ff duidelijk flossen...klaar en weer zacht. In mijn ogen niets mis mee en gewoon duidelijk en consequent naar het paard. Zo gaan ze onderling ook met elkaar om...blijven niet waarschuwen, zijn een keer duidelijk en klaar.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:10

Babootje schreef:
Kamy corrigeert haar paard door ongewenst gedrag te negeren (net als bij kinderen), Had ze me ooit verteld. Ik zal t ff opzoeken.

Doe dat vooral! Omdat ik ooit mijn reactie op ern filmpje van jou dochter heb gegeven die je niet beviel, ga je me nu elke keer proberen onderuit te halen? Het siert je! Laat duidelijk zien wat voor mens jij bent.

Wat ik doe met negatief gedrag is inderdaad proberen te negeren. Zo min mogelijk op in gaan, maar wel de deur aan die kant dicht houden. Niet letterlijk met mijn handen. En ik geef aan dat de deur aan de andere kant open is.
Maar dat begrijp jij toch niet.... jij ziet een soort rode vlag bij de naam Kamy.
Ik zou je show niet in dit topic voeren als ik jou was. Das jammer voor de rest!

Mijn paard was 4 en groen toen ik haar kocht. Dus ik kon blanco beginnen.
Maar ik vraag natuurlijk ook niks van haar! Dus waarom zou ze ooit strak worden?! Dat ga ik echt niet uitleggen hier. Zet me voor het tribunaal onder het mom van "wij willen leren" maar daar trap ik niet in. Ik hoef me niet te verantwoorden. Waarom reageerde je dan vragen jullie? Omdat het (afgezien van de valse toon) best interessant en leerzaam is. Discussieren mag! Ja maar jij doet aannames en dwingt je mening op. Nee dat is wat jullie zien!

Als mijn paard fris is probeer ik dat zo veel mogelijk op te lossen met die stretch. Het "ronder instellen" werkt bij haar averechts omdat ze dat mentaal niet prettig vindt. Dan bouwt ze juist meer spanning op. Maar dat is bij haar zo ik zeg niet dat jullie het fout doen he? Oei oei....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:14

Kamy, jij bent degene met een vrij negatieve toon hier. Waarom? Als bijvoorbeeld mijn PPID patiënt heel schrikkerig en fris is, kan ik willen stretchen wat ik wil, maar dat werkt niet. Ik moet dan een keer doorkomen en hem bij de les nemen om hem uit die modus te krijgen. Soms herhaalt zich dat een aantal keer. Is dat fout? Want ja, dan kom ik eraan met mijn hand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:24

Er zijn zat paarden die nooit sterk in de mond worden, dat zijn de druk ontwijkers die een andere manier hebben om zich te onttrekken.
Daarnaast, maakt het wat uit als iemand niets van zijn paard vraagt? Als ik de foto's van Kamy zie dan zie ik een ruiter die erg voorzichtig zit en inderdaad een indruk maakt weinig te vragen. Maar ja het is a) een foto en b) haar leven en en haar paard.

Ik heb een oproller. Dus ja die gaat wel eens achter de loodlijn. Maar als ik aan bijv beenreactie werk dan verwacht ik eerst reactie en stop ik niet omdat mevrouw zich oprolt, dat komt dan daarna weer. Perfectie komt niet in 1 dag.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-01-17 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:25

Picasso schreef:
Kamy, jij bent degene met een vrij negatieve toon hier. Waarom? Als bijvoorbeeld mijn PPID patiënt heel schrikkerig en fris is, kan ik willen stretchen wat ik wil, maar dat werkt niet. Ik moet dan een keer doorkomen en hem bij de les nemen om hem uit die modus te krijgen. Soms herhaalt zich dat een aantal keer. Is dat fout? Want ja, dan kom ik eraan met mijn hand.

Maar Picasso toch.... wat zeg ik nou in mijn laatste post??? Men vraagt wat ik doe als mijn paard schrikkerig of fris is. Ik leg uit wat ik dan doe. Ik voeg eraan toe waarom en zeg zelfs nog: dit werkt bij haar, ik zeg niet dat jullie het fout doen.
Waarom voel jij je dan aangesproken? Snap ik niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:26

Kamy, ik vond je post over de correctie ook erg vuil uit de hoek komen. Hij was vast anders bedoelt maar kwam ontzettend verwijtend over met dat schoppen en trekken.

Dus ik snap wel dat pol not amused is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:28

Sizzle schreef:
Er zijn zat paarden die nooit sterk in de mond worden, dat zijn de druk ontwijkers die een andere manier hebben om zich te onttrekken.
Daarnaast, maakt het wat uit als iemand niets van zijn paard vraagt? Als ik de foto's van Kamy zie dan zie ik een ruiter die erg voorzichtig zit en inderdaad een indruk maakt weinig te vragen. Maar ja het is a) een foto en b) haar leven en en haar paard.

Ik heb een oproller. Dus ja die gaat wel eens achter de loodlijn. Maar als ik aan bijv beenreactie werk dan verwacht ik eerst reactie en stop ik niet omdat mevrouw zich oprolt, dat komt dan daarna weer. Perfectie komt niet in 1 dag.

Das nou net de kunst he! De indruk wekken dat je weinig doet. Bedankt voor het compliment! Is moeilijk hoor, oefeningen die in het M thuis horen correct uitvoeren zonder druk.

Ik dacht dat dit een open topic was. Verschillende meningen en van elkaar leren. Maar dat valt vies tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:30

Kamy ik voel me niet persoonlijk aangesproken: jij verwijt andere mensen een bepaalde 'toon' te zetten: lees je eigen berichten nog eens terug. Dank voor je uitleg trouwens, ik kan het niet, maar ik ben dan ook een gewone gemiddelde ruiter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:33

Waarom ben je zo boos Kamy?
Ik vind inderdaad juist jouw posts erg aanvallend.

Als jij je paard fijn voor elkaar hebt dan is dat mooi toch?

En wat is precies druk?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:35

Sizzle schreef:
Kamy, ik vond je post over de correctie ook erg vuil uit de hoek komen. Hij was vast anders bedoelt maar kwam ontzettend verwijtend over met dat schoppen en trekken.

@ kamy
Ik had dat gevoel ook bij je eerste post eerlijk gezegd, ik had zoiets van wow! Gisteravond, fijne binnenkomer!!! Dat je m anders bedoeld zal allemaal wel. Want je hebt t geloof ik echt niet door dat je toch echt zelf degene bent met de toon zetten.
En hoe je nu reageert op Babootje komt op mij ook niet lekker over, dat er iets van zo lang geleden- ik kan me er iets van herinneren nl zo bij je is blijven hangen zegt ook wel wat, dat is wat ik dus gisteren al postte iets met emotie, pas daarvoor op....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:36

Sizzle schreef:

Ik snap niet wat Pol ermee van doen heeft. De opm over de correctie was op een post van S&Z.

Ik zal het uitleggen:
Een correctie komt voor mij over als een "strafregel". Het is iets negatiefs. (Let wel: ik geef ook in mijn reactie aan dat ik niet weet wat SZ bedoeld met haar correctie. Daarmee wilde ik aangeven dat het geen aanval was op haar). Ik zie liever dat je je paard begeleidt en helpt. Als je paard zwaar wordt doordat hij het moeilijk vindt of het verkeerd aangeleerd is dan vind ik een correctie niet op zijn plaats.
In je relatie steun en help je je partner toch ook? Die trap je ook niet onder zijn reet als hij ergens mee zit?
Ik zie vaak, dat door kundige instructeurs geroepen wordt: hij komt te diep geef een flinke ophouding dat zijn hoofd omhoog komt. Dat is voor mij een negatieve correctie waarbij voorbij wordt gegaan in het waarom.
Er valt vaak meer winst te behalen om eens te kijken naar het waarom. Welke voorwaarde was niet goed?

Maar als ik dat zeg wordt ik afgeschilderd als softie, ga negatief gedrag uit de weg, vraag niks van mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:42

Maar wat is er precies mis met een korte correctie? Ook in omgang trouwens: ik heb een ruin die nogal bijterig is (beetje hengst gebleven in het koppie), als hij een grens overgaat zet ik 'm op z'n plek en ja dat kan best eens heel duidelijk zijn. Daarna is het goed. Paarden zijn onderling ook vrij duidelijk naar elkaar; irritant gedrag (ook door deze ruin) wordt keihard afgestraft door de andere 2.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:43

Jeetje Kamy, doe eens kalm. :)

Als je nooit corrigeert kom je ook nergens, als je alles negeert dan doet paardlief exact wat ie wil. Wat is een correctie in mijn ogen? Dat gaat van een lichte ophouding wanneer ie door mijn zithulp heen loopt tot even been bij wanneer ie wat te veel terug valt kwa activiteit. :)
Je "corrigeerd" dan nl een reactie. Dus zodra jij hem ergens begrenst, hem actiever maakt als ie terug valt, dan ben je aan het corrigeren. En mijn training bestaat uit niks anders dan corrigeren, soms ik hem, soms hij mij. Corrigeren is communiceren en communiceren is corrigeren. :)
Zoals Toon Hermans al zei "De ene stuurt, de ander voelt, en corrigeert een beetje"
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-01-17 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:45

Ayasha schreef:
Jeetje Kamy, doe eens kalm. :)

Als je nooit corrigeert kom je ook nergens, als je alles negeert dan doet paardlief exact wat ie wil. Wat is een correctie in mijn ogen? Dat gaat van een lichte ophouding wanneer ie door mijn zithulp heen loopt tot even been bij wanneer ie wat te veel terug valt kwa activiteit. :)

Klopt. Dat zijn ook mijn in mijn ogen correcte correcties. Maar dat noem ik geen correctie, das gewoon rijden. Serieus ik negeer echt alles en vraag niks. Zet dat nou es opzij!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:47

Doe jij eens rustig en lees nu eens wat er staat voor je op vliegt.
Lees wat ik als correctie zie (dat zijn gewoon correcties, zoek de definitie van correctie op van mijn part.). Als je al die dingen niet doet, dan ben je niet aan het rijden (dat is dan weer jouw interpretatie.) Tegelijk noem je het wel "correcte correcties". :-)

Als je nu eens probeert eerst even na te gaan wat de ander bedoelt dan is het iets makkelijker om rustig te discussiëren en dan is dit een heel open topic. Maar niet als je op alles hapt als een pitbull die honger heeft.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:04

Ayasha schreef:
Doe jij eens rustig en lees nu eens wat er staat voor je op vliegt.
Lees wat ik als correctie zie (dat zijn gewoon correcties, zoek de definitie van correctie op van mijn part.). Als je al die dingen niet doet, dan ben je niet aan het rijden (dat is dan weer jouw interpretatie.) Tegelijk noem je het wel "correcte correcties". :-)

Als je nu eens probeert eerst even na te gaan wat de ander bedoelt dan is het iets makkelijker om rustig te discussiëren en dan is dit een heel open topic. Maar niet als je op alles hapt als een pitbull die honger heeft.

Dit onderschrijf ik ten volste !