Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:13

Ik was laatst bij een fries, heel zielig ding.
Alle wervels kon je met het blote oog tellen, de heupen kon je zo vast pakken etc. Niet mager, maar volledig "ont-spiert" door stress.
De eigenaar wilde een zadel :x
Heb haar eerst naar de dierenarts gestuurd.
Maar wilde het ook vast leggen. Is ook echt niet goed gelukt. Op de foto lijkt het nog best wel een fatsoenlijk paard, hooguit wat hoekig.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:25

Oh ja hopeloos is dat. Zo heb ik de rug van mijn paard een keer op de foto willen zetten na dat rotzadel. Kuilen bij de schoft, puntige ruggegraat. Ook weinig van te zien op de foto. Nouja ik check nu maar met de wetenschap dat daar eerst echt kuilen zaten, gelukkig zijn die er nu niet meer :)

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:46

Dat heb ik ook met die oude foto, ookal heb je wel een goed beeld van hoe ze liep je ziet niet hoe haar spieren zijn ontwikkeld

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:26

Een tijd terug ben ik begonnen met lezen in dit topic, nu aangekomen op 83 en dus nog niet volledig op de hoogte maar aangezien mijn vraag prangend is zou ik hem toch graag willen stellen.

Ik wil alvast excuses aanbieden als ik met deze vraag te veel of topic ga, de vraag is namelijk mbt springen en niet dressuur. Al is springen ook rijkunst dus zou volgens de titel wel thuishoren in dit topic.

Mijn pony is nu vijf maanden bij ons, in die tijd is hij al een stuk verbeterd. Hij kan de hals netjes laten vallen en neemt het bit steeds beter aan. Hij heeft wat issues mbt zijn bouw, het is een Quarter Horse x Haflinger en heeft een erg strakke lendenpartij, brede kaakovergang en een "maaiend" voorbeen. Langzamerhand begint hij netter en losser door z'n lichaam te lopen. Hij blijft hierin alleen niet "aan elkaar", de aanspanning is nog maar miniem aanwezig. Net genoeg om een actieve dragende draf te hebben maar lang niet voldoende om de aanspanning te hebben die nodig is om over 1.10 te komen.

De heerlijk zachte verbinding staat me in de weg bij het springen. In de dressuur schieten de punten omhoog en loopt hij zich nagenoeg altijd in de prijzen. In het springen zijn we de laatste keer uitgebeld.

Verslagen na de wedstrijd heb ik een vriendelijke instructeur uit de omgeving gevraagd mij een springles te geven. Hij merkte op de de pony niet voldoende aan elkaar liep en er te weinig druk op stond om de hoogte aan te kunnen.
Ik verhoogde langzaam de druk van achter en van voor en herhaalde mijn voorwaartse hulp totdat de pony alert op mijn beenhulp was en mooi voor me uit bleef lopen. Ik heb nu weer netjes stil kunnen zitten en kunnen wachten tot de hindernis kwam inplaats van hem er heen te moeten drijven.

Maar nu komt de clash. Mijn doel in de dressuur is tegengesteld van mijn doel in het springen. In de dressuur wil ik hem zo ontspannen en licht mogelijk hebben. Rustig wachtend op mijn volgende hulp. In het springen wil ik dat hij meedenkt, iets tegen de hand komt te lopen zodat ik de druk op kan bouwen voor de hindernis en die druk boven de hindernis weer los te kunnen laten hem daarmee te laten basculeren.

Ik denk dat dit mijn probleem goed schetst. Mijn vraag hierbij is: "Is er een manier waarop ik dezelfde energie en druk kan creëeren zonder daadwerkelijk druk in de hand te hebben, of is dit gewoon nodig en moet ik de nadelige gevolgen mbt de dressuur ervan aannemen."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:38

Dat is een beetje afhankelijk van de pony.
Ten eerste is natuurlijk de vraag of hij wel een geschikte springpony is als hij zelfs in de lagere klassen er al zo aan moet trekken. B/L zouden eigenlijk niet met druk en adrenaline gereden moeten worden.
Als een paard niet aan een mooie lichte verbinding in een arbeidsgalop door het parcours komt zou ik wedstrijdspringen nog even van de lijst halen.

Verder is het een karakter vraag. Er zijn genoeg paarden die precies weten wanneer wat van ze verwacht wordt, die kun je in 4 disciplines tegelijk inzetten. Anderen zijn wat 'autistischer' aangelegd.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:43

Ik spring tussen de paarden, dat is afhankelijk van de parcousbouwer M Z niveau.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:47

Wat is je doel met dit paard?

Gewoon een beetje leuk alles mee kunnen doen, of verder komen in een bepaalde richting?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:59

Tenminste B springen met succes (dit is dus voor hem M springen), tenminste L2 dressuur, en tenminste M SGW (voor hem dus Z).

Maar "het een beetje leuk meekomen" is natuurlijk op verschillende manieren te bereiken. Hij heeft al op M dressuurniveau gelopen maar de manier waarop past niet bij mijn visie.
Ik heb altijd (onbewust) richting de manier gepraktiseerd in dit topic gereden. Nooit in de wedstrijdsport wel eens waar, altijd jonge paarden.

De pony is Z SGW geweest en kan het werk voldoende aan. Hij is alleen heel erg strak in zijn natuurlijke gangen en heeft het ongelofelijk coole karakter van zijn voorouders meegekregen. Hij werkt graag maar moet het enthausiasme opgewekt krijgen, dat heeft hij (afgezien van de cross, dit is zijn passie) niet.

In het B (M) springen loopt hij foutloos rond, mits ik hem op druk rijd. Ik vroeg me af of dit nodig was. Bij andere paarden heb ik gemerkt dat die druk minder nodig was omdat het natuurlijke vermogen korter te worden aanwezig was. Het ligt dus zeker ook aan de pony (neem ik aan), maar het druist een beetje tegen m'n eigen methode in. Moet ik een verschil in dressuurtraining en springtraining/springgerichte dressuurtraining aanbrengen?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:00

Bedankt! Een paar dingen herken ik wel, namelijk een vollere bovenhals en een minder holle rug. De rest moet ik op stal even op letten. Wat bedoel je precies met vierkante billen Simpelman? Ik dacht dat ze juist ronder moesten worden.
Maar inderdaad zoals jullie zeggen is het op foto's moeilijk te zien. Als ik nu foto's vergelijk zie ik als enige verschil dat zijn rug minder hol staat dan van de winter, alleen ik heb niet echt goede standfoto's dus het zou ook een moment opname kunnen zijn.

Sunneva van springen heb ik niet echt verstand dus ik kan je helaas niet helpen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:10

Een serie fotootjes :)

Toen ik hem net had, juni 2013
Afbeelding

En 2 maanden later, een betere standfoto

Afbeelding

Juni dit jaar (net voor de nieuwe start)

Afbeelding

En vandaag

Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:16

Nou, ik zie echt wel verschil hoor! Je ziet het paard gewoon veranderen, bijv alleen bij de hals en de schouder al, wat een verschil! Het is gewoon leuk voor jezelf toch? Een soort eer van je werk. Het gaat mij er niet om een topfoto met alle spiertjes te maken, je ziet al heel vaak verschil in belijning van het paard. Zoals hier boven. Is gewoon leuk voor je dagboek :-)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:27

Ja hij hij was echt arm bespierd toen ik hem kocht, duidelijk niet om zijn looks gekozen. Maar bij de eerste drafpas was ik verkocht (en paard dus ook :) )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:37

Hij begint een mooie bovenlijn te krijgen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:44

Dankjewel! Mede dankzij jullie hulp in dit topic :)

Nu is ook zichtbaar waarom ik dacht dat hij gegroeid was, dat deukje voor de schoft is weg!
En ik vind zijn rug iets rechter en zijn buik iets strakker.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:50

Gaat snel hè!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:55

Ja en dan te bedenken dat dit 'de langzame' manier is :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:05

Jeetje Starbreeze wat een verschil al :oo Heel gaaf om te zien! :D
Ik ga ook maar eens foto's maken om later het verschil te zien want het is wel erg leuk :)

Vandaag weer gereden, wederom zonder sporen en veel werkhouding geoefend en weinig stretch (maar uiteraard wel aan het begin, eind en tussendoor, maar dan maar een half rondje tussendoor). Ik blijf het moeilijk vinden zonder instructie die ervaring heeft met deze manier van trainen maar ik merk met de dag vooruitgang. Vooral als ik wat langer doorrij in de werkhouding en hem goed met de binnenkant van mijn kuiten naar voren drijf gaat hij steeds meer naar voren reiken en wordt de aanleuning stabieler. Ook de galop gaat ineens met sprongen vooruit.
Kortom: ik kan al bijna weer een nieuw filmpje insturen :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:09

Lees dit nog eens:

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:12

Super Horseware! Je gaat ineens hard vooruit!! Doordat je je paard de tijd hebt gegeven kan hij dit nieuwe niveau met gemak aan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:36

Sunneva schreef:
Hij blijft hierin alleen niet "aan elkaar", de aanspanning is nog maar miniem aanwezig. Net genoeg om een actieve dragende draf te hebben maar lang niet voldoende om de aanspanning te hebben die nodig is om over 1.10 te komen.

De heerlijk zachte verbinding staat me in de weg bij het springen. In de dressuur schieten de punten omhoog en loopt hij zich nagenoeg altijd in de prijzen. In het springen zijn we de laatste keer uitgebeld.

Wat gebeurt er met springen? Weigeren, balk raken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:49

Zo die laatste foto is inderdaad wel een verbetering zeg :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:53

Leuk om te zien inderdaad Starbreeze, ik zie ook verschil in de bovenlijn vooral!
Ik ga vd week ook even een standfoto maken en dan met oude foto's erbij zetten. Leuk! Ik heb alleen nog nooit bewust een standfoto gemaakt dus bij alle foto's zitten zijn manen voor zijn bovenlijn (die groeien namelijk naar 2 kanten haha).

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:34

sanne83 schreef:
Sunneva schreef:
Hij blijft hierin alleen niet "aan elkaar", de aanspanning is nog maar miniem aanwezig. Net genoeg om een actieve dragende draf te hebben maar lang niet voldoende om de aanspanning te hebben die nodig is om over 1.10 te komen.

Wat gebeurt er met springen? Weigeren, balk raken?

Beide, hoewel het weigeren komt door het afwachtende rijden. Als ik hem voorwaarts uit elkaar laat lopen weigert hij niet maar gooit hij de balken eraf. Ik moest dus een balans vinden in wachten en rijden. Alleen die balans was niet vindbaar omdat er geen actieve medewerking van de pony was. Hij wachtte op mij en ik op hem.

Toen ik gister les had moest ik hem meer op druk rijden, hij begon toen zelf te denken en ik hoefde alleen maar verbinding te houden en hij sprong foutloos rond. (Heb een filmpje als dat helpt.)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:04

Ik heb vandaag even gereden tijdens het proeven oefenen. Had graag een plakbandje meegenomen. Maar totaal vergeten.

De bedoeling is om het plakbandje te laten bewegen. Maar wanneer beweegt t plakbandje? Is dat het stukje schoft dat zich verlengd als je richting halsstrekken gaat? Of ook als het paard zijn hals laat vallen?

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:07

Ik heb nog nooit gehoord van die oefening, wat is precies de bedoeling?