[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:30

Ik begrijp het wel hoor. Ik heb ook niet voor ieder paard een perfect passend zadel en gebruik regelmatig een bontje. Evengoed worden mijn zadels regelmatig nagekeken, ook op de paarden maar dan houdt mijn zadelmaker gewoon rekening met het feit dat er meerdere paarden onder hetzelfde zadel lopen. Ik let erop dat een zadel niet tegen de schouder of op de schoft drukt, niet te lang is, in balans ligt en dat de druk op de rug gelijk verdeeld wordt van voor naar achter. In de praktijk doen de paarden het daar prima mee en dat is in veel gevallen zo. Maar als je maar één paard te rijden hebt met één zadel, waarom niet zorgen dat het is/wordt aangepast op je paard....

Sunshinee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:39

Zanshiro, bedankt voor het delen van je eigen ervaring :)

0000,
Als het aan mij lag dan was er allang een passend zadel. (reden pb) helaas ligt het niet zo makkelijk. Want wil ook gewoon een passend zadel omdat ik er maar 1 paard onder hoef te rijden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:18

Evelijn schreef:
Weer even terug naar "aan de teugel" heb weer leuk filmpje gevonden in het engels.. dus "on the bit" is aan de teugel, "above the bit" is wat wij noemen tegen de hand en "behind the bit" wat is achter de teugel. Vooral als ze in stap laten zien wat er dan met de beweging gebeurt.

moet ik het filmpje wel toevoegen :Y)

http://youtu.be/TVyL0bq0t2k

Mooi filmpje. Goed om te zien dat ze het paard ook ruimte geeft in stap om te knikken. Iets wat ik bij veel ruiters mis.
Als we toch informatiefilmpjes aan het delen zijn. Deze vind ik zelf heel duidelijk:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... dbe_bCTogE
(ER zijn meer filmpjes van haar te vinden, ze kan geweldig uitleggen, aanrader)
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-01-14 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:21

loveulla94 schreef:
Ik wil niet horen dat een onderlegger prima is, maar ik vraag mij af dat als wanneer de zadelmaker het zadel niet meer volledig passend krijgt maar met weet ik veel er onder wel prima ligt, waarom 'iedereen' dan nog zegt: moet je een nieuw zadel kopen.

Ik zelf ben ook van mening, een bontje oid kan wel, maar wel voor tijdelijk.
Maar Waarom ik dat vind, weet ik niet.
Ik probeer daar nu dus achter te komen.

Want ja als het zadel met bontje oid prima ligt, waarom dan een nieuw zadel?

nogmaals, ik ben dus van mening dat een zadel zonder bontje gewoon moet passen, maar Waarom..

Mn verhaal is een beetje warrig, dus hoop dat iemand mij snapt.

dat 'apart dekje' of nou ja, Front riser is 35,-

Front risers werken alleen als het zadel ook gelijk is aan 2 kanten. Dan moeten je kussens dus wel gelijk opgevuld zijn. Verder drukken front risers je zadel nog steeds verder achterover en gaan sommige zadels er van bruggen.

Om rugproblemen te voorkomen moet een zadel netjes over de gehele lengte aansluiten op het paarden.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:34

Ben het met je eens, zijn volgens mij ook alleen bedoeld voor paarden die bespiering verloren hebben langs de schoft waardoor het zadel niet helemaal lekker meer ligt...

Heb hier een filmpje, eerste deel is in december, tweede deel waar we vandaan komen (2 a 3 weken voordat het tweede filmpje werd gemaakt, dus best snelle verbetering dacht ik), opzich wel een heel groot contrast dacht ik... Qua mijzelf merk ik dat mijn houding erg verbeterd is, al is er nog veel verbetering mogelijk, heb de neiging mijn benen te veel te spannen en stijf te houden als paardlief wat sterk word van voor (vooral in galop erg lastig) en ben erg aan het klungelen met wanneer been er aan wanneer er af. Voor de rest is mijn handhouding veel stiller, en ik denk dat dat ook de grootste reden is dat de aanleuning zo verbeterd is. Het is wel nog weinig spectaculair, maar dat doe ik eigenlijk expres. Maan wilt erg graag heel hard rennen en dan van het achterbeen afkomen, oftewel ik rij momenteel heel veel overgangen van langzaam naar basistempo en weer terug, en ga even niet veel vooruit totdat de rem weer goed bevestigd is (doe ik dit goed?) Qua aanleuning zie ik dat hij af en toe nog wat kantelt in de bochtjes, probleem daarbij is denk ik dat ik mijn buitenteugel er niet genoeg bij hou. Oftewel: meer buitenteugel. Voor de rest heb ik wel het idee dat hij fijn begint los te laten in zijn lijf, tenminste zo voelt het, heb 10 x minder gewicht in mijn hand en ook begint hij iets meer te swingen in plaats van te rennen met korte pasjes. Ook is zijn staart veel rustiger geworden...

Wat vinden jullie?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:42

Wat vinden jullie iig van topruiter Alizee Frontier? :)
Zij rijdt al haar paarden ook bitloos voor afwisseling...

Maar ik vraag me dan af, lopen die paarden dan in "een houdingetje" omdat ze dat gewoon zijn of lopen zij echt nagefelijk en door de rug, ontspannen etc? :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:02

@ArGieVai, filmpje ziet er zeker aardig uit, zeker vooruitgang gezien (schrok wel even toen ik die beelden van eerder zag) Het is vrij groot paard en dan is bij elkaar rijden wel hele klus zo te zien. Zie dat je gaat klemmen in galop wat eigenlijk de sprong ook niet ten goede komt. Had vanochtend filmpjes van Wendy Murdoch bekeken... en moest meteen aan deze denken... want je teen steekt ook meteen naar buiten.

http://www.youtube.com/watch?v=nMUzBO03Emc&feature=share&list=PLB0040712E24C3B9E&index=5

Als ik het filmpje trouwens zie zou je in nog wel meer tempowisselingen in de gang zelf kunnen rijden. Zie je in draf steeds zelfde ritme houden. Zou daarin meer gaan variëren... en niet alleen terug ook vooruit.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:15

Vinden jullie mijn zadel iig niet te groot lijken voor Elina? :)

Ik blijf telkens als ik naar foto's van ons zie, vinden dat het zo groot lijkt...

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:20

Thnx evelijn, je hebt absoluut gelijk over het moeilijk bij elkaar te rijden, ik doe momenteel expres heel extreem simpel rijden vanwege geen rem, hij wilt niets liever dan heel erg hard, op de voorhand, in mijn hand hangen en lang maken. Ik doe nu juist omdat hij heel erg snel dramt eerst op een langzamer tempo dan moet. Zodra ik naar basis tempo ga, gaat hij drammen en rennen en is de rem weg, dus eerst weer controle houden en dan pas weer naar voren. Knijpen in galop heb ik zelf indd ook door, punt om zeker aan te werken. Nu heb ik dit lage tempo ongeveer twee weken gedaan, en heb ik gister voor het eerst weer wat naar voren geschakeld, ging gelijk een heel stuk beter! Had weer veel meer controle, en hij bleef veel meer bij elkaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:18

Stef wat me opvalt is dat jij ook nog wat neigt vast te houden waardoor het paard zich ook vastzet. Ga sowieso lichtrijden, dan kan hij zijn passen nog beter afmaken. Hij is natuurlijk heel groot in zijn beweging wat het niet makkelijker voor hem maakt. Daarbij kom je af en toe achter de beweging, maar dat komt ook weer ondat hij zijn rug nog niet helemaal ontspant waardoor je nog niet lekker kan zitten.
Ik de galop zit je op je doos maar lijkt het of je voor teveel tegenhoudt, je wordt een beetje stijf in je arm. Ga op je kont zitten en probeer meer tempo op te vangen met je zit. Maak je zelf zwaar, druk je billen in het zadel en vertraag je tempo, dit kan in alle gangen. Zo kun je de voorkant luchtiger houden.

Wel een gaaf dier, als ie er weer komt kan ie lekker sjouwen :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:37

Thnx Jolien!! Je hebt absoluut gelijk, ben er eigenlijk aan gewend geraakt dat hij mij volledig uit het zadel trekt, waardoor ik bij voorbaat al mijn armen te veel vast zet... Gaat steeds beter, maar moet hem indd van voren nog meer los laten. Galop heb je ook gelijk in, ga ik nog meer vast houden doordat ik het gevoel heb dat hij nog meer gaat rennen, ik zet me al schrap voordat hij gaat zeg maar :') Vind houding erg moeilijk, had tot niet zo heel lag geleden een vreselijke stoelzit waarbij ik heel erg achterover hing, ook een periode juist volledig als een zoutzak gezeten, en nu gaat het redelijk, nog heel veel puntjes wat beter kan, maar heb wel eindelijk het gevoel dat het beter gaat :D

iig, je hebt gelijk, dank je! :D Vind het altijd leuk dat mensen dan dingen zien die ik zelf nog niet had gezien, en dan ga je er over nadenken en denk je hé! Ja! Dat klopt! Dat doe ik inderdaad! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:43

:D
Heb je wel eens geleerd om op zit te gaan rijden? Dat lijkt me ideaal voor jullie.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:55

Ja, eigenlijk rij ik vrij veel op zit, alleen daarbij span ik nog steeds mijn armen te veel aan en mijn benen, waardoor de zithulpen nog niet echt overkomen :+

http://www.dehoefslag.nl/tip/imke-tempocontrole-4

Dit is eigenlijk precies waar we mee bezig zijn.... Tempocontrole, en dan vooral alleen nog het bovenste stukje, het basistempo. Hij heeft een jaar stilgestaan, en daarmee ik ook, en zijn nu twee/drie maanden weer bezig (sinds november, eigenlijk zo ongeveer sinds dat laatste deel van het filmpje) en merk dat zowel bij mij als bij hem heel veel rijvaardigheid zeg maar is weggezakt...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:17

Ik heb een leuke voor jullie! :D Met name, om de driehoekjes weer boven te halen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Het is duidelijk dat ze niet ver van elkaar zijn genomen, de printscreens. Op vraag geef ik het filmpje.
Tik, het paard, heeft veel last van zijn knieën, de ene al wat meer als de andere, kunnen jullie zien welke?
Dit is in het begin van de les, dan is hij er nog niet helemaal door. Maar tov de vorige week liep hij deze keer qua gevoel taktmatig goed.
Wat ik vooral mis nu is activiteit, van achter naar voor. Waar ik nu aan het werken ben is reactie aan het been. Deze zomer liep hij veel beter, vanzelf, ik steek het dus maar even op de winter, maar dat mag geen excuus zijn. Waar wij de laatste tijd een communicatie probleem mee hebben is het contact..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:27

Ik zie het niet, wat ik wel zie is een ruiter die niet durft te gaan zitten en ook redelijk gespannen is in de rug omdat ze wat voorover zit. Dat kan spanning veroorzaken in de armen en daardoor veel spanning geven aan het paard. Ik zie bij het paard veel spanning, hij kropt zich op en drukt zich weg. Als je wilt dat ie aan het been wordt zou ik de voorkant even lekker met rust laten en lekker zelf gaan zitten en puur focussen op been.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:53

Wat vinden jullie hiervan? inmiddels rijd ik dit paard niet meer, ik ben drie jaar geleden met hem begonnen toen was hij vier jaar, licht aangereden en onwijs moeilijk, na drie jaar proberen, luisteren, aanvoelen ect ect liep hij zo:
http://i41.tinypic.com/156vl9h.jpg

hier werd hij wat heet, dan ga ik automatisch wat naar achter leunen om hem terug te nemen.
http://i42.tinypic.com/qrb6ds.jpg

Heel eerlijk, loopt hij goed zo, is dit (bijna) het plaatje, of zeggen jullie van nou nee. Als ik erop zat en hij liep zo kon ik hem rustig op mijn zit en benen actiever laten gaan, maar wat verzamelen ging ook, voltes kon ik op m'n zit en benen.kortom bijna geen teugel meer nodig, maar als hij geen zin had, of z'n concentratie was weg dan liep hij dus zo
http://i43.tinypic.com/5xsplk.jpg

Ik heb dit zonder les gedaan, misschien had ik nu achteraf gezien wel les moeten nemen, maar ik had er geen geld voor en geen zin in, we hebben het rustig aan gedaan, ontspannen momentjes beloond en gespannen momenten genegeerd, na drie jaar opbouwen (waar bij we in de winter niet vol op door konden rijden) liep hij dus zo. En ik wou weten, had ik hem nou goed aan het lopen of niet?

foto's zijn te groot :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:54

SheeNegro schreef:
Ik heb een leuke voor jullie! :D Met name, om de driehoekjes weer boven te halen ;)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het is duidelijk dat ze niet ver van elkaar zijn genomen, de printscreens. Op vraag geef ik het filmpje.
Tik, het paard, heeft veel last van zijn knieën, de ene al wat meer als de andere, kunnen jullie zien welke?
Dit is in het begin van de les, dan is hij er nog niet helemaal door. Maar tov de vorige week liep hij deze keer qua gevoel taktmatig goed.
Wat ik vooral mis nu is activiteit, van achter naar voor. Waar ik nu aan het werken ben is reactie aan het been. Deze zomer liep hij veel beter, vanzelf, ik steek het dus maar even op de winter, maar dat mag geen excuus zijn. Waar wij de laatste tijd een communicatie probleem mee hebben is het contact..

Ik denk rechtsvoor. :j
2e foto is precies t zelfde moment als 1e foto maar dan precies met benen andersom (foto 1 rechtervoorbeen voor, foto 2 linkervoorbeen voor, snappie :+ )
Vind dat in t rechter voorbeen minder buiging zit, dus dat t been stijver lijkt dan linker voorbeen.
Zie ik het dan goed?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:35

LU, hij heeft last van 1 van de beide knieën en jij zegt rechtsvoor?
Het paard heeft bij de voorbenen geen knie zitten....

Afbeelding

SheeNegro, hoe bedoel je dat die last heeft van de knieën? Schiet het soms op slot of?
Ik zie het in elk geval ook niet.. Heb eerlijk gezegd ook geen flauw idee waar ik precies naar zou moeten kijken. Wellicht de paslengte? Dan zou ik zeggen dat ie last heeft van de linkerknie.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:54

Ik dacht toch echt dat de knie van t paard voor zat.. :+
Mij is ooit verteld dat je t bij t paard precies andersom moet zien.. Vandaar mijn reactie.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:12

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:15

Ooh joepieeee haha.
Zo gek is mijn reactie dan niet! :+
Het is mij zo verteld en heb me er verder niet veel verder in verdiept. Dit was ook nooit nodig geweest dus dat is de reden van mijn reactie. Ben nu wel heel benieuwd was SN dan bedoeld met de knie.. :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:25

Afbeelding

Ik zie inderdaad (na even google'en) dat zowel voorknie als handwortelbeentjes word gebruikt.
Echter vind ik persoonlijk voorknie weer helemaal niet logisch.. _O- Is mij ook nooit zo geleerd... :P

Snap je reactie nu wel LU! Dacht eerder, huh, knie rechtsvoor? :? :? Plaatje opgezocht van de anatomie of ik het dan helemaal verkeerd had, maar er is gewoon en dubbele benaming die hier voor verwarring zorgde. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:09

Haha gelukkig! :=
Verwarring kan altijd, die had ik net dus ook omdat ik voor 200% zeker weet dat t mij zo geleerd is haha.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:24

Ik zeg rechtsachter , been is wat aan de rechte kant. Lijkt wel of het een houten been is. Kan aan de foto liggen. Je had wel een inchmaat kleiner kunnen hebben kwa zadel of ligt het aan de foto's. Teveel ruimte zit ook niet lekker. Zoals gezegd is minder met voor bezig zijn. Van achteren de motor wat mee activeren en wat meer ontspanning in je zit dan volgt je paard ook wel.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:09

Ik zou graag ook jullie beoordelingen willen over mij en mijn merrie.
Paard is een eigenwijze, koppige, eigenzinnige merrie van bijna 5 jaar. Ze is sinds juni onder het zadel (ik heb haar zelf ingereden). We hebben een stop gehad van 3 maanden (geen zadel, koliek). En we hebben nu sinds een week weer een zadel. Dit is pas de 3e keer dat ik weer met d'r aan het rijden ben na die 3 maanden.
Ik ben zelf erg tevreden met hoe ze af en toe naar beneden komt. Ze kan netjes ontspannen en nageeflijk lopen. Máár ze wilt vaak niet naar m'n been luisteren, waar ze dan een 'klap' van me krijgt (op het filmpje klinken ze harder dan ze zijn) en dit uit zich dan in een flinke bok partij van mevrouw. Hierdoor gaat ze dan wel harder, en uiteindelijk iets actiever van lopen, maar we zijn er nog lang niet.
Mijn houding is ook niet meer wat het geweest is, ik val voorover, ik kijk niet vooruit, en ik trek m'n hakken op met drijven. Hier ben ik hard mee aan het werk.
Deze filmpjes zijn van afgelopen zaterdag, toen hadden we een clinic, het is dus weer de 3e keer rijden na de 3 maanden rust.

Het zijn 2 lange filmpjes, je mag ze helemaal kijken, je mag ook stukken kijken. Het 2e filmpje is het filmpje waar ze fijn begint te lopen!

We hebben zeker nog veel verbeter punten, we zijn ook nog maar net bezig natuurlijk. Ik ben benieuwd wat jullie vinden!