Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:58

setteke schreef:
Horseyfries en Jasmijn, hoe leren jullie het ze aan? En wanneer beginnen jullie ermee?

Bij mijn eerste paard heb ik echt gewacht tot de contra bevestigd was. Die was meteen ook de moeilijkste om de wissel aan te leren. Nu neem ik het al mee als ze enigzins in balans door de baan kunnen galopperen en de galophulpen goed bevestigd zijn. Meestal als ze 5 of 6 zijn. Maar mijn ene paard deed het al heel makkelijk als 4 jarige. Ik ga er dan niet gericht op oefenen of zo.

terpentijn schreef:
Ik bemoei mij echter graag om de structuren van het klassiek rijden en de fysieke mogelijkheden van een paard (en ruiter) die nu juist niet dat wedstrijd-streven als doel er achter hebben.

Een goede dressuurtraining, al dan niet wedstrijdgericht, is volledig gericht op het verbeteren van de fysieke mogelijkheden van een paard. Ik snap nog steeds niet waarom mensen denken dat dat voor de echte serieuze wedstrijdruiters niet het streven is. Het hoofddoel van de echte wedstrijdruiters is juist het zo goed mogelijk opleiden en scholen van hun paard. Zij zien wedstrijden juist als een toetsingsmoment voor hun vorderingen en het competitieelement voor de fun.

Ik word er langzamerhand wel een beetje gallisch van dat wedstrijdruiters steeds maar weer neergezet worden als een stelletje opportunisten die strijden om een lintje. Als oppervlakkige dummies die hun paard zien als een wegwerpding. Ik spreek nu juist jou er op aan omdat jij de zoveelste bent die met een dergelijke redenering aankomt. Terwijl je zelf blijkbaar maar wat aankloot met als excuus dat je geen typisch dressuurpaard hebt. En dan onder het mom van: alles wat ik doe is toch wel leuk.

Je hebt hier mensen tegenover je, als ik zo vrij mag zijn ook voor anderen te spreken, die bloedserieus met de training van hun paarden bezig zijn. Ongeacht of ze nu wel of niet wedstrijden rijden. Er zijn hier ook genoeg deelnemers die juist graag wat verder kijken dan het klassieke rijden alleen. Als je 1 ding leert als wedstrijdruiter is wel dat de langste weg de kortste is. Verder zijn er ook gewoon genoeg getalenteerde ruiters met getalenteerde paarden die het traject waar jij met je a-typische dressuurpaard misschien een eeuwigheid over doet, binnen een veel kortere termijn afleggen. Dat heeft niets te maken met het gegeven dat zij stappen overslaan of snel klaar willen zijn, maar puur met het feit dat ze gewoon beter zijn. Dat jij je daar niet in in kunt leven, heeft wellicht dan te maken met je gebrek aan ervaring, de juiste begeleiding of en/of de mindere capaciteiten van je paard. Verschil moet er wezen.

Ik vind ook dat je niet moet kijken naar hoe snel een ander een bepaald traject af legt, maar moet kijken wat er voor jou en jouw paard op termijn haalbaar is. SMART doelstellingen stellen. Oh, ja... je hebt natuurlijk geen (eind)doel voor ogen.... Tsja, dan wordt het ook lastig om inzicht te krijgen in of je al dan niet vordert.

terpentijn schreef:
Als je competitief wenst te rijden ja, maar voor mij is het geen bewezen verhaal, dat het niet ook anders kan:er is in de stricte dressuursport gewoon geen ruimte voor andere invalshoeken.

En dat is niet waar. Als je wedstrijden rijdt dan wordt je beoordeeld aan de hand van een norm. Je wordt langs een vaste meetlat gelegd, die voor iedereen gelijk is. Maar hoe jij toe wilt werken naar die meetlat, die norm, staat je geheel vrij. Niemand die mij verteld HOE ik mijn paard moet trainen (behalve de instructeur die ik zelf uitkies en daarvoor betaal). De meeste hier vinden het juist interessant om met elkaar te delen hoe zij naar datzelfde eindresultaat toewerken. Zij delen dus juist de verschillende invalshoeken graag. Je kan je voorstellen dat als jou einddoel anders is (of je zelfs helemaal geen einddoel hebt), dat de kans dat jouw invalshoeken voor degene die wel een duidelijk en vooral hetzelfde einddoel voor ogen hebben, niet zo groot is.

terpentijn schreef:
Waarom niet eens wat nieuwe dingen/benaderingen geintroduceerd, of overwogen, die dan ook NU weer aanvankelijk compleet idioot lijken, maar wellicht zo raar nog niet blijlken te zijn.

Als jij ons hetzelfde einddoel kunt laten zien als wat wij nastreven, en je kunt dan onderbouwen dat je dat vanuit een andere invalshoek voor elkaar hebt gekregen, dan denk ik dat je de volledige aandacht zult hebben voor jouw invalshoeken.

Maar als jij geen of slechts foute wissels kunt laten zien met jouw paard, en dan zegt dat je dat hem geleerd hebt door 8-jes te rijden.... Wat verwacht je dan?

setteke schreef:
En ik ga ervan uit, dat je werkelijk jaren onderweg bent voor je een paard klaar hebt voor het hoogste niveau, dus er is geen kortste klap.

Zeker niet als je gewoon lang plezier wilt hebben van je wedstrijdpaard. Of je paard uiteindelijk wilt verkopen als goed en fijn bevestigd leerpaard waar een minder gevorderde ruiter weer veel van kan leren en veel plezier aan kan beleven.

horseyfries schreef:
Ik leer de wissel aan vanuit de contragalop, maak eerst de nieuwe binnenkant goed nageeflijk door stelling en buiging naar binnen te vragen in contragalop, maak het paard vervolgens weer recht, en begin met mijn nieuwe binnenbeen een reactie te vragen van het nieuwe binnenachterbeen. Als ik voel dat daar reactie op komt, hetzij doordat het paard meer af begint te springen van de grond, hetzij door al met dat been richting mijn been te reageren/uitslaan, dan geef ik de hulp voor de wissel met mijn nieuwe buitenbeen samen met een ophouding op mijn nieuwe buitenteugel.

Zo doe ik het ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:41

Een vliegende galop wissel (changement) vind plaats in het zweefmoment, en het "nieuwe" achterbeen is het buiten achterbeen dat land, diegene die dat ritme van de galop goed aanvoelen hebben geen problemen met een changement, en paarden kunnen van natuur uit heel makkelijk een changement uitvoeren, men leert eigenlijk altijd eerst dat het paard changeren kan en dan pas de contra galop, met de contra galop verbeterd men de verzamelde galop (daarvoor is deze ook ontwikkeld) en door de contragalop kan men meer uitdruk gaan geven aan het changement.
Dus het moment van hulpen geven is het belangrijkste. Er zijn vele manieren om het paard wat daar moeilijkheden mee heeft (meestal de ruiter) een hulpmiddel aan te geven, alleen dat is zeer combinatie gericht men kan geen patent recept geven men moet het zien en kan dan bepaalde oplossingen geven aan de combinatie.

Ailill

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:39

How exciting to read that Charlotte will be riding Uthopia at Addington High Profile Show this weekend - in the GP on Saturday night - what fun!

Whoop whoop :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:01

terpentijn schreef:
Gebruikt hier helemaal niemand in de beginfase 8-jes geheel in galop, om het "omspringen"/van galop wisselen aan te leren? Natuurlijk kan elk paard dat van nature, en doet dat ook meestal, als je vanaf het kruispunt van de 8 weer op de hoefslag bent: ieder paard "kan" een vliegende galopwissel.
Dat is natuurlijk wel een soort van "beginners" en aanvankelijk ongecontroleerd omspringen, maar dat kun je ondersteunen, en er ook mee varieren, zoals op de kruising van de 8 terugrijden en dan meteen voor je al weer op de hoefslag bent in de andere galop aanspringen? Als je dat moment steeds korter maakt lukt dat ook.
Een vliegende galopwissel kan ook zo tot stand komen, waarmee ik bedoel: gecontroleerd aangeleerd worden, ietwat onorthodox, maar het kan toch ook zo.
De 8 kun je daarbij zo groot (wedstrijdbak formaat) of zo klein mogelijk rijden.

Jawel, 8-tjes met eenvoudige galopwissel. Zo raken de hulpen ook goed bevestigd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:05

Professor schreef:
Een vliegende galop wissel (changement) vind plaats in het zweefmoment, en het "nieuwe" achterbeen is het buiten achterbeen dat land, diegene die dat ritme van de galop goed aanvoelen hebben geen problemen met een changement, en paarden kunnen van natuur uit heel makkelijk een changement uitvoeren, men leert eigenlijk altijd eerst dat het paard changeren kan en dan pas de contra galop, met de contra galop verbeterd men de verzamelde galop (daarvoor is deze ook ontwikkeld) en door de contragalop kan men meer uitdruk gaan geven aan het changement.
Dus het moment van hulpen geven is het belangrijkste. Er zijn vele manieren om het paard wat daar moeilijkheden mee heeft (meestal de ruiter) een hulpmiddel aan te geven, alleen dat is zeer combinatie gericht men kan geen patent recept geven men moet het zien en kan dan bepaalde oplossingen geven aan de combinatie.

Ook hier geldt weer goed kijken waar je heen gaat, zodat ook je zithulpen corresponderen met je beenhulp. Dit geldt ook voor springpaarden met een groot zweefmoment over de sprong die eigenlijk al goed landen als je kijkt naar de volgende sprong.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:17

Zweefmoment is bij de gangen, zweeffase is bij het springen. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:21

[quote="jasmijn78"] SMART doelstellingen stellen. Oh, ja... je hebt natuurlijk geen (eind)doel voor ogen.... Tsja, dan wordt het ook lastig om inzicht te krijgen in of je al dan niet vordert.
[quote]

Leg nou even uit Jasmijn :D :D :D

Specifiek (doelstelling formuleren, wat (voor training), wie (gaat mij trainen) wanneer (hoe vaak gaan wij trainen), waarom (tja...waarom eigenlijk? :+ )
Meetbaar (FEI normen, wedstrijden)
Acceptabel ("draagvlak" realiseren bij jezelf en bij je paard :+ :+ )
Realistisch (is het gestelde doel "OS 2016" realistisch voor jezelf en je paard :+ :+ :+ )
Tijdgebonden (stel jezelf een limiet waarbinnen je je doel wilt bereiken).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:22

Professor schreef:
Zweefmoment is bij de gangen, zweeffase is bij het springen. :o

:D :D :D Een lekker lang "zweefmoment". Ruim de tijd om te bedenken wat je gaat doen. :z

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:42

Babootje schreef:
Leg nou even uit Jasmijn

Specifiek (doelstelling formuleren, wat (voor training), wie (gaat mij trainen) wanneer (hoe vaak gaan wij trainen), waarom (tja...waarom eigenlijk? )
Meetbaar (FEI normen, wedstrijden)
Acceptabel ("draagvlak" realiseren bij jezelf en bij je paard )
Realistisch (is het gestelde doel "OS 2016" realistisch voor jezelf en je paard )
Tijdgebonden (stel jezelf een limiet waarbinnen je je doel wilt bereiken).

:+ :D

Best een goede aanvulling op de bestaande terminologie toch? Al heel gebruikelijk in het bedrijfsleven, en ook heel toepasbaar in de paardensport. Wat jij, prof? :D Sommige nieuwe ontwikkelingen zijn zo gek nog niet, toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:25

SMART kun je overal voor gebruiken zowel in het bedrijfsleven, plannen maken binnen het gezin, sport enz. Wij werken daar al jaren mee en ook nog met andere modellen (er zijn er zoveel).

SMART is een fijne manier voor planmatig werken. Alleen in de paardensport zal het paard het belangrijkste uitgangspunt horen te zijn die het tempo bepaalt. Dus kun je nooit zelf het tijdslimiet bepalen en jezelf daar op vast pinnen. Wel kun je door je inspanningen te richten een tijdplanning maken met in je achterhoofd de bereidheid om daarvan af te stappen als paard anders vraagt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:21

Een paard is of nageeflijk of niet, dat kan niet gescheiden zijn van binnen- en buitenzijde.(denk aan de diagonale hulpen)
Wanneer het paard werkelijk nageeflijk is, is het Durchlässig (légèreté) dus dan laat het paard de hulpen door van achter naar voren, van links naar rechts en omgekeerd.
En in dat stadium dient een paard te zijn wanneer hij in een dressuurproef een changement uitvoert.
Dat is anders bij een changement bij een springpaard daar is het doel niet een perfecte beweging daaruit te kristalliseren, maar gewoon doelmatig de galop te veranderen.

Het is gewoon zeer belangrijk dat de paarden wanneer men een changement wilt rijden, goed aan de hulpen staat, dus de diagonale hulpen begrijpt en ook opvolgen kan.
Daarom is het wanneer men dit oefent het paard b.v. appuyeren kan in galop, van daaruit is het ook logisch om een changement te rijden.
Het belangrijkste bij het aanleren van een changement is de creativiteit, daarmee bedoel ik niet monotoon steeds op de zelfde plek en vanuit de zelfde oefening het changement beoefenen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:27

komt hier nog een deel 2 van? :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:05

Kabayo schreef:
komt hier nog een deel 2 van? :+

Met dank aan Nombrado voor dit interessante topic. Ik mag hopen van wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:26

haha oke ;p

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:49

In navolging van de vliegende galopswissel/changement de keertwending om de achterhand? Ik zie hem, op Cc, als ik zit te kijken naar de proeven regelmatig fout gaan.
Hoe leer je hem aan? en wat is precies de correcte uitvoering?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:44

Je zou op de volte van SB naar travers kunnen gaan in stap en dan de volte steeds meer sluiten totdat die zo klein is dat je de keertwending om de achterhand hebt. zijn vast meer wegen naar Rome.
De correcte uitvoering weet ik wel maar kan ik niet benoemen want daar zou je eigenlijk een filmpje van moeten plaatsen en dat heb ik niet.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:51

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:01

pien_2010, wat vind je van het filmpje wat ik geplaatst heb :D ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:29

setteke schreef:
pien_2010, wat vind je van het filmpje wat ik geplaatst heb :D ?

*\o/* *\o/* :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:41

pien_2010 schreef:
Je zou op de volte van SB naar travers kunnen gaan in stap en dan de volte steeds meer sluiten totdat die zo klein is dat je de keertwending om de achterhand hebt. zijn vast meer wegen naar Rome.
De correcte uitvoering weet ik wel maar kan ik niet benoemen want daar zou je eigenlijk een filmpje van moeten plaatsen en dat heb ik niet.

Je kunt een keertwending nooit correct uitvoeren vanuit travers. Bij een keertwending dient de achterhand op het spoor te blijven, zodra je travers inzet gaat de achterhand juist van dat spoor af en wordt de cirkel te groot en wordt het een traversachtige volte ipv een keertwending. Een keertwending kun je dus alleen correct inzetten vanuit een schoudervoor.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:53

Zelf ben ik bar en bar slecht in keertwendingen, dus ik ben benieuwd wat er geschreven wordt :o .

Horseyfries, dat heb ik ook ervaren, plus dat ze vanuit travers-achtig heel vaak een hele grote pas gaan maken met het binnenbeen opzij. Je komt als het ware niet meer om de achterhand heen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:55

[pien_2010] schreef:
setteke schreef:
[pien_2010], wat vind je van het filmpje wat ik geplaatst heb :D ?

*\o/* *\o/* :D

Wat vind je er zo goed aan dan?
Ik zie een paard wat niet verzameld is (dat zie je zeker aan het stukje galop), de teugels te lang heeft en het paard is niet voor het been. Dat zie je aan het knikken in het hoofd in het galopstukje en aan de galop-stap overgang waarbij het paard zowat de ankers uitgooit.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:00

Met de keertwending is het net als wat iemand hierboven zei over de vliegende galopwissel als het paard nageeflijk is en de hulpen komen door dan gaat het gemakkelijk. Nou gaat helaas die galop bij mij helemaal niet gemakkelijk, ik vind dat zelf veruit het lastigste. Stap voel ik beter aan. Ik doe een keertwending niet op de hoefslag, ik denk zelf dat een paard het dan gauw als een soort trucje kan gaan zien en dan bestaat de kans dat hij snel terug wil naar de hoefslag en het binnenachterbeen laat staan. Ik ga zo klein mogelijk stappen totdat ik bijna het gevoel heb dat ik op de plaats stap. Dan moet hij daarbij natuurlijk recht stappen en nageeflijk zijn, dan doe je de wending gewoon met de buitenteugel tegen de hals en hoef je er alleen maar op te letten dat de takt bewaard wordt, heel belangrijk die takt in de keertwending. Zonodig drijf ik dan taktmatig (als hij een achterbeen wil laten staan) iets wat ik normaal eigenlijk niet doe. Wil hij te snel voorwaarts dan doe ik een halve ophouding en als hij niet recht blijft dan maak ik hem recht en ga ik niet verder met wenden maar stap rechtuit. Mijn doel is SMART en niet wedstrijdgebonden, maar gewoon mijn paard en mezelf verbeteren dus in de praktijk zijn mijn keertwendingen op dit moment geen wending van 180 graden. Als ik wel wedstrijden reed zou ik waarschijnlijk soms moeten smokkelen want dan moet het ook nog eens op een bepaalde plaats gebeuren en een draai van 180 graden zijn. Maar ik heb de luxe dat ik altijd volgens het principe beter twee passen goed dan twintig passen fout kan werken. Iets wat jullie waarschijnlijk allemaal doen tijdens jullie training maar wat mij in een wedstrijdsituatie ongelofelijk lastig zo niet onmogelijk lijkt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:15

Setteke: leuke filmpjes. Ook die van de M-dressuur.
Over de keertwending kan ik zeggen, dat ik wel begin met aanleren op een volte. Dit om de lengtebuiging te kunnen bewaren tijdens het aanleren en de voorwaartse tendens te behouden zodat het paard niet de rug gaat wegdrukken en het bit los gaat laten en/of het binnenbeen niet meer blijft stappen. Dus eerst het "trucje" leren en dan pas kleiner.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:50

Setteke je hebt PB als antwoord op je vraag.