Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:42

murphy102 schreef:
Wat schrijf ik nou?? Ben je nu echt zo dom. Een paard wordt zo geboren, misschien...????

dus volgens jou heeft een paard een rug als een soort komma? zo geboren?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:42

xmarliez schreef:
Bij de juiste aanleuning is er dan contact op beide teugels of alleen op de buitenteugel?

Dat hangt af van wat men doet, dus wat voor oefening, hoe verder men komt hoe duidelijker dat is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:44

nombrado schreef:
murphy102 schreef:
Wat schrijf ik nou?? Ben je nu echt zo dom. Een paard wordt zo geboren, misschien...????

dus volgens jou heeft een paard een rug als een soort komma? zo geboren?

Laat maar, ik ga hier geen energie meer instoppen. Kijk maar wat je ermee doet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:07

Wat ik bedoel, Professor, is dat het paard in ieder geval door de nek is en dus nageeft in nek en kaak. De voorwaartse drang, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter (door aktief van achteren naar voren te drijven en deze op te vangen) is voor mij gelijk aan impuls. Dus we bedoelen hetzelfde. Met nageeflijk duidde ik aan: door de nek, nageeflijk in nek- en kaakgewricht (anders praat ik over totale nageeflijkheid).
Vanuit dit proces ontstaat de aanleuning. Gevolg: paard gaat over de rug; er is totale nageeflijkheid, Dürchlässigkeit: het paard is ontvankelijk voor alle hulpen.
Ik was misschien onduidelijk in de laatste zin, doordat ik een 2e opmerking van Marlies meenam daarin.
Dat stuk over lichte of geen contact had tussen haakjes moeten staan. Want op dat moment is het paard uit elkaar gevallen; loopt evt. achter de teugel en dan komen de hulpen dus juist niet meer door.
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik hoop, Xmarlies, dat je begrijpt wat ik bedoel. Het gaat dus om een veerkrachtige, elastische verbinding, wat je moet voelen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:35

Professor schreef:
Citaat:
Aanleuning ontstaat door het voor opvangen van de voorwaartse drang.

Niet alleen het komt door de motor de achterhand inwerking te zetten. Dus de impuls te benutten.

Citaat:
Het paard dient nageeflijk te zijn in nek en kaak waardoor in ieder geval een situatie ontstaat waarin het paard over de rug kan gaan lopen, dit om de energie te laten circuleren. Wat er ontstaat is een veerkrachtige, elastische, soms stevige verbinding in een zachte hand. Je paard valt niet meer uit elkaar, hetgeen wel het geval is als het contact te licht is of zelfs wegvalt: de hulpen komen door!

Nageeflijk is Durchlässigkeit dit word altijd vaak verward met nageven in nek en kaak waar het hier om handeld en u bedoeld.
Alles wat te is niet goed, maar u bedoeld wanneer het paard achter de teugel komt, omdat men dan de hand kan nageven maar er geen reactie voorwaarts is, dan ontrekt het paard de hulpen.

Ach, ik zie mijn eigen fout: nageeflijk - nageven. Dom van mij!
Excuses!
Met vriendelijke groet,
Hanneke

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:46

murphy102, bedankt voor je uitleg. Ik begin het steeds meer te begrijpen denk ik. Het plaatje zit in iedergeval in mijn hoofd en het gevoel wat ik daarbij moet krijgen ook denk ik, nu nog uitwerken op mijn paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:51

xmarliez schreef:
murphy102, bedankt voor je uitleg. Ik begin het steeds meer te begrijpen denk ik. Het plaatje zit in iedergeval in mijn hoofd en het gevoel wat ik daarbij moet krijgen ook denk ik, nu nog uitwerken op mijn paard.

En dat Marlies is vaak het frustrerende. Dat je zelf voelt dat het nog (net) niet gaat. Hoe noemde de professor het ook al weer: "bloed, zweet en tranen, ", maar als je dan opeens voelt dat het compleet is en precies op dat moment je instructrice zegt: "en zo is het dus goed". Dan zijn we blij en nederig tegelijk :+ .

Bedankt voor je vragen, leer er ook veel van.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:04

murphy102 schreef:
Laat maar, ik ga hier geen energie meer instoppen. Kijk maar wat je ermee doet.

murphy, je moet hier inderdaad echt geen energie meer instoppen. ik weet niet waarom ze deze dingen zegt, het lijkt er op alsof ze ons allemaal gek wil krijgen en een slotje wil veroorzaken ofzo.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:12

ik denk dat we beter allemaal op negeer stand kunnen gaan idd

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:44

Iedereen heeft een foei-knop. Dus als je iemands posts niet wil lezen zet je die persoon toch onder de foei?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:48

Het verbaasd mij zeer,
dat het merendeel hier in dit topic alle boeken leest, met oefeningen bezig op een paard
zich niet of nauwelijks realiseert waar de scheefheid van een paard vandaan komt.
Er in alle boeken staat, dat de motor /kracht van een paard vanuit de achterhand komt.
daar dus de energie vandaan komt
en er vervolgens stelling, buiging gevraagd wordt met binnenhand, aanleunings vragen gesteld worden.
Stelling e.d gevraagd wordt aan het paard en zich niet realiseren dat de scheefheid met deze oefening absoluut niet opgelost gaat worden. En dus ook de juiste aanleuning en verbinding nooit op deze wijze tot stand kan komen.
sterker nog, je krijgt daardoor een vastheid, verzet in de nek/hals/schouder en lendenen gebied als je op deze wijze gaat werken. (en dus uiteindelijk het paard bij de fisio of osteo terecht komt)
Wat is het hoofd en hals bij een paard? Balans misschien? En vervolgens ga je daar als ruiter aan zitten frutten, met als gevolg, paard zal een spiergroep gaan belasten/compenseren om te voorkomen dat hij valt omdat hij aan zijn hoofd vastgehouden wordt.
Beeld je in, dat jij aan je hoofd een richting op gestuurd wordt, wat gebeurd er in je lichaam?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:05

@marlies: niet bang zijn om te rijden! (en dan bedoel ik niet dat je bang bent om eraf te vallen ofzo, maar gewoon aan de gang gaan en dingen uit proberen) paarden zijn vergevingsgezinde dieren (zolang je het niet al te bont maakt natuurlijk) en iedereen maakt fouten. als je geen fouten maakt, kun je ook niet leren. en dat geldt op alle niveaus. leren rijden is nou eenmaal 'trial and error'. soms kom je juist door een fout op iets nieuws uit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:11

quadripes schreef:
@marlies: niet bang zijn om te rijden! (en dan bedoel ik niet dat je bang bent om eraf te vallen ofzo, maar gewoon aan de gang gaan en dingen uit proberen) paarden zijn vergevingsgezinde dieren (zolang je het niet al te bont maakt natuurlijk) en iedereen maakt fouten. als je geen fouten maakt, kun je ook niet leren. en dat geldt op alle niveaus. leren rijden is nou eenmaal 'trial and error'. soms kom je juist door een fout op iets nieuws uit.

Dit komt mij bekend voor..... :PB
Nee Marlies quadripes zegt het goed, mij is altijd geleerd uit te proberen wat men geleerd heeft, en niet bang zijn dat te doen, wanneer het fout gaat dan is er de instructie die het u weer verbeterd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:13

Professor schreef:
quadripes schreef:

Dit komt mij bekend voor..... :PB
Nee Marlies quadripes zegt het goed, mij is altijd geleerd uit te proberen wat men geleerd heeft, en niet bang zijn dat te doen, wanneer het fout gaat dan is er de instructie die het u weer verbeterd.

+:)+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:34

Wij hadden het over vele dingen, probeer steeds wat vragen te stellen hoe en wat om gewoon een discussie te beginnen en erover na te denken.
Dat met die S&T waar ik schreef zonder neusriem en kinketting, is mij opgevallen dat sommigen dat niet "zachter" vonden.
U moet begrijpen dat ik uit het oogpunt van Fillis schreef, en dat wanneer men de normale S&T teugelvoering neemt dit een probleem kan zijn, maar wanneer men de "Frans" of fouterwijze Fillis teugelvoering neemt dit ander is aangezien men veel meer gevoel voor beide bitten heeft.
Dan staat de Stang constant in een contact met de hand of de hand met de stang net hoe men het schrijven wil, de controlle is dan veel groter over wat men doet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:37

Professor schreef:
U moet begrijpen dat ik uit het oogpunt van Fillis schreef, en dat wanneer men de normale S&T teugelvoering neemt dit een probleem kan zijn, maar wanneer men de "Frans" of fouterwijze Fillis teugelvoering neemt dit ander is aangezien men veel meer gevoel voor beide bitten heeft.
Wat bedoel je hier? Ik snap dit stukje niet, met name het "fouterwijze..."

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:42

ART_UMA schreef:
Wat bedoel je hier? Ik snap dit stukje niet, met name het "fouterwijze..."

Sorry Germanisme, dat het altijd gezegd word Fillisteugelvoering maar het is de oude Franseteugelvoering, Fillis heeft het weer benut en ook verteld waarom.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:47

daar is dan tegenin te brengen, dat in NL maar weinig (of misschien wel geen?) gebruik wordt gemaakt van deze teugelvoering op stang en trens. en als het dan zo is, dat zonder kinketting en neusriem in de nederlandse teugelvoering op stang en trens werkelijk niet zachter is, dan is het misschien beter om zo niet te rijden? (ter oefening van stang en trens, bedoel ik)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:51

Professor schreef:
Wij hadden het over vele dingen, probeer steeds wat vragen te stellen hoe en wat om gewoon een discussie te beginnen en erover na te denken.
Dat met die S&T waar ik schreef zonder neusriem en kinketting, is mij opgevallen dat sommigen dat niet "zachter" vonden.
Dan staat de Stang constant in een contact met de hand of de hand met de stang net hoe men het schrijven wil, de controlle is dan veel groter over wat men doet.

Het idee, trens boven en stang onder, is op zich logisch. Je kunt inderdaad makkelijker kiezen welke inwerking te gebruiken.
Worden er behalve deze en de "standaard" teugelvoering nog andere gebruikt door jullie?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:07

ART_UMA schreef:
Het idee, trens boven en stang onder, is op zich logisch. Je kunt inderdaad makkelijker kiezen welke inwerking te gebruiken.
Worden er behalve deze en de "standaard" teugelvoering nog andere gebruikt door jullie?

Zelf gebruik ik of pas ik alle teugelvoeringen toe, de laat ik zeggen standaard de gedeelde, en alle die ook in Fillis zijn boek zijn beschreven, dat passend op de problemen die ik op dat moment met het betreffende paard heb.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:12

Ik kan me niet herrineren of het al tersprake is gekomen:

Longeren gebeurt bij klassiek als ik het goed begrijp meestal aan de dubbele longe. Maar word er bij klassiek ook wel eens bijgezet gelongeert? En zo ja, hoe, welke bijzet, en waarom?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:15

dit is al eerder heel even genoemd. met bijzet longeren dient er voor om het paard van achteren naar voren in de teugel te longeren.

dus de teugel moet lang genoeg gegespt worden om het paard niet er tegen in te laten drukken, vervolgens is het gewicht van de teugel genoeg om het paard vwnw uit te nodigen. het voortdrijven van de achterhand is hier van belang, zodat het paard in de aanleuning terecht komt.

afhankelijk van de africhtingsgraad van het paard, kan de bijzet dan ook korter worden gemaakt. hij mag echter nooit een paard in elkaar trekken of in een knik vast zetten. (dat is van voor naar achteren werken en gebeurt ook zo bij mensen die hun hand vastzetten of niet van achteren naar voren rijden)

de achterhand moet telkens zo geactiveerd worden dat het paard vanzelf tegen de teugel aanloopt. (dit is dus hetzelfde als bij het van achteren naar voren rijden)
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:15

Alle mogelijke teugelvoeringen gebruikt en uitgeprobeerd

Mijn conclusie, is de teugelvoering hoe hij nu in de huidige dressuur gevoerd wordt het prettigst is.
Ik merk tussen de verschillende paarden absoluut geen verschil met teugelvoering met Stang en trens.

Ik wil nog wel eens bij een eerste maal met stang en trens bij een paard, de stang teugel onderlangs laten gaan, of helemaal los te laten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:20

aanvulling: ik gesp de bijzetteugel nooit vast aan een bit, altijd aan een kaptoom.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:21

Quadripes, wat voor bijzet is daarvoor nuttig en vriendelijk? Ik zou zelf bv de bijzet die van hoofd, tusen de benen door, over de rug, weer tussen de benen door en terug naar het hoofd wel eens willen uitproberen, ziet er vriendelijk uit. Bv elastiek gaat gevoelsmatig een paard in hangen. Vanuit het klassieke rijden is er vast een voorkeur voor bijzet teugels ontwikkelt?

(zit erover te denken om paardlief eens bijgezet te longeren. Zou dat dan wel aan het halster doen, of een bitloos hoofdstel, omdat meneer soms opeens kan bedenken een spook te zien, en ik daarbij niet wil dattie dan een ruk aan het bit krijgt, en ik hem dan wel wil kunnen corrigeren)