murphy102 schreef:Wat schrijf ik nou?? Ben je nu echt zo dom. Een paard wordt zo geboren, misschien...????
dus volgens jou heeft een paard een rug als een soort komma? zo geboren?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Citaat:Aanleuning ontstaat door het voor opvangen van de voorwaartse drang.
Niet alleen het komt door de motor de achterhand inwerking te zetten. Dus de impuls te benutten.Citaat:Het paard dient nageeflijk te zijn in nek en kaak waardoor in ieder geval een situatie ontstaat waarin het paard over de rug kan gaan lopen, dit om de energie te laten circuleren. Wat er ontstaat is een veerkrachtige, elastische, soms stevige verbinding in een zachte hand. Je paard valt niet meer uit elkaar, hetgeen wel het geval is als het contact te licht is of zelfs wegvalt: de hulpen komen door!
Nageeflijk is Durchlässigkeit dit word altijd vaak verward met nageven in nek en kaak waar het hier om handeld en u bedoeld.
Alles wat te is niet goed, maar u bedoeld wanneer het paard achter de teugel komt, omdat men dan de hand kan nageven maar er geen reactie voorwaarts is, dan ontrekt het paard de hulpen.
xmarliez schreef:murphy102, bedankt voor je uitleg. Ik begin het steeds meer te begrijpen denk ik. Het plaatje zit in iedergeval in mijn hoofd en het gevoel wat ik daarbij moet krijgen ook denk ik, nu nog uitwerken op mijn paard.
quadripes schreef:@marlies: niet bang zijn om te rijden! (en dan bedoel ik niet dat je bang bent om eraf te vallen ofzo, maar gewoon aan de gang gaan en dingen uit proberen) paarden zijn vergevingsgezinde dieren (zolang je het niet al te bont maakt natuurlijk) en iedereen maakt fouten. als je geen fouten maakt, kun je ook niet leren. en dat geldt op alle niveaus. leren rijden is nou eenmaal 'trial and error'. soms kom je juist door een fout op iets nieuws uit.
Professor schreef:quadripes schreef:@marlies: niet bang zijn om te rijden! (en dan bedoel ik niet dat je bang bent om eraf te vallen ofzo, maar gewoon aan de gang gaan en dingen uit proberen) paarden zijn vergevingsgezinde dieren (zolang je het niet al te bont maakt natuurlijk) en iedereen maakt fouten. als je geen fouten maakt, kun je ook niet leren. en dat geldt op alle niveaus. leren rijden is nou eenmaal 'trial and error'. soms kom je juist door een fout op iets nieuws uit.
Dit komt mij bekend voor.....![]()
Nee Marlies quadripes zegt het goed, mij is altijd geleerd uit te proberen wat men geleerd heeft, en niet bang zijn dat te doen, wanneer het fout gaat dan is er de instructie die het u weer verbeterd.
Professor schreef:Wat bedoel je hier? Ik snap dit stukje niet, met name het "fouterwijze..."U moet begrijpen dat ik uit het oogpunt van Fillis schreef, en dat wanneer men de normale S&T teugelvoering neemt dit een probleem kan zijn, maar wanneer men de "Frans" of fouterwijze Fillis teugelvoering neemt dit ander is aangezien men veel meer gevoel voor beide bitten heeft.
Professor schreef:Wij hadden het over vele dingen, probeer steeds wat vragen te stellen hoe en wat om gewoon een discussie te beginnen en erover na te denken.
Dat met die S&T waar ik schreef zonder neusriem en kinketting, is mij opgevallen dat sommigen dat niet "zachter" vonden.
U moet begrijpen dat ik uit het oogpunt van Fillis schreef, en dat wanneer men de normale S&T teugelvoering neemt dit een probleem kan zijn, maar wanneer men de "Frans" of fouterwijze Fillis teugelvoering neemt dit ander is aangezien men veel meer gevoel voor beide bitten heeft.
Dan staat de Stang constant in een contact met de hand of de hand met de stang net hoe men het schrijven wil, de controlle is dan veel groter over wat men doet.
ART_UMA schreef:Het idee, trens boven en stang onder, is op zich logisch. Je kunt inderdaad makkelijker kiezen welke inwerking te gebruiken.
Worden er behalve deze en de "standaard" teugelvoering nog andere gebruikt door jullie?